Goedkope gezonde recepten

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Fluffy

Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 okt 2012 14:12
Hobbies: lezen

Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Fluffy » 05 dec 2019 06:39

Ik sta voor een grote uitdaging: de komende 20 dagen moet ik echt besparen dankzij onverwachte dure uitgaven..
Ik ben op zoek naar goedkope en gezonde recepten om het jaar nof tot een goed eind te brengen.
Welke tips hebben jullie?.
Zoontje 2013, * nov 2014, Dochter 2015, dochter 2017

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Luna » 05 dec 2019 07:14

Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent? Ik kijk bij het boodschappen doen welke groente in de aanbieding is/ niet te duur is, die koop ik en daar bedenk ik een maaltijd bij. Wortelen zijn nooit duur, dus die eten we elke week. De ene keer gewoon gekookt, de andere keer door de soep of door de pasta. Rijst is ook niet duur, ik roerbak graag prei met iets anders erbij (paprika of ui ofzo) en op het eind de rijst er even bij, vinden we ook lekker.

We eten weinig vlees en ik probeer vooral vlees te kopen wat de volgende dag over de datum gaat en met 30% korting is. Of gelijk die dag eten of in de vriezer.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door ReneeLM » 05 dec 2019 07:17

Spagetti/pasta met rode saus, groente restjes erdoorheen gesneden (zoals paprika courgette champignons)
Paprikasoep (4 paprika’s, aardappel, ui, bouillon, eventueel nog wat bruine bonen)
Hutspot/stamppot

Op Ah.nl kan je ook zoeken op budget recepten.
Als je groente en eten koopt in de aanbieding, en je combineert, een ingrediënt voor twee dagen bijvoorbeeld, kan je ook besparen. Dan is het wel handig als je thuis al hebt bekeken wat in de aanbieding is, dan kan je je aan je boodschappenlijst houden.

Succes, niet tof zo het jaar af te moeten sluiten..
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 05 dec 2019 07:27

Soep op basis van spliterwten, bonen of linzen. Eind van de dag langs de markt voor koopjes.
Succes sowieso, balen als je onverwacht diep je portemonnee in moet :(


Topic starter
Fluffy

Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 okt 2012 14:12
Hobbies: lezen

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Fluffy » 05 dec 2019 07:31

Nee is niet leuk. Maar komt goed. Nu zie ik het als een uitdaging. Gisteren als een bodemloze put.
Zoontje 2013, * nov 2014, Dochter 2015, dochter 2017

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door mirte_g » 05 dec 2019 07:34

Knolselderij uit de oven vals "braadstuk" oa Jamie Oliver heeft een recept volgens mij.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Luna » 05 dec 2019 07:45

Proberen inschatten om te koken wat er gegeten wordt (dus niet veel te veel) en wat je toch overhoudt bewaren. Wij eten nooit een hele bloemkool, dus ik kook wat ik nodig heb en de rest kun je nog wel een week bewaren. Wat er van de gekookte bloemkool overblijft gaat in de vriezer voor een keer door de soep. Wij gooien (vrijwel) nooit eten weg.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Gin » 05 dec 2019 07:54

Bloemkool gaat ook mooi als braadstuk uit de oven. Bladeren wegsnijden, gehele bloemkool insmeren met yoghurt waar specerijen door zitten en in de oven.

Verder vind ik stampot goed budget.
Pannenkoeken
Ik maak altijd risotto voor 2 dagen met wortel en prei
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 05 dec 2019 07:57

Gehakt rul bakken, restjes (al dan niet gekookte) groente erbij, beetje tomatenpuree of currypasta erbij, in een ovenschaal, aardappelpuree erover, eventueel geraspte kaas of paneermeel er over, in de oven, smullen maar.

Door pastasaus (gezeefde tomaten met wat italiaanse kruiden) kun je veel groenten doen.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Luc » 05 dec 2019 08:59

Stamppot! Aardappels in bulk, zuurkool kost niks en een stukje vlees erbij dat in de aanbieding is. Of stamppot boerenkool als dat in de aanbieding is. Of spinazie. Etc.

Pasta en rijst enzo vind ik heerlijk, maar worden (bij mij althans) altijd duurder dan gewoon AVG. Ik denk omdat ik er meer verschillende groentes doorheen mik [think]
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Wicky » 05 dec 2019 09:08

Luna heeft al goede tips vind ik. Ik doe hetzelfde inderdaad, ik kijk in de supermarkt wat er goedkoop is en daar bedenk ik een gerecht omheen. Ik heb zelfs wel ter plekke op mijn telefoon recepten staan zoeken bij een bepaald product [lol] .

Denk daarbij ook goed na hoe veel je nodig hebt voor een portie. Voor een gezin kan je vaak met 1 kool toe, terwijl je van boontjes of broccoli bijvoorbeeld wel een pond nodig hebt. Daar verkijk ik me nog wel eens op.

Groenten uit de diepvries of uit pot zijn vaak goedkoper dan vers. Dat is ook prima ter afwisseling op de verse groente. Zeker uit de vriezer blijft de voedingswaarde goed behouden volgens mij.

Qua gerechten denk ik aan stamppotten, aardappelen/spinazie(vriezer)/vissticks of een ei, kool roerbakken met bijvoorbeeld een ui en een paprika, serveren met rijst of in een ovenschaal met een laagje gehakt + laagje aardappelpuree laten gratineren, pasta met spinazie, roomkaas en evt spekjes of een blikje tonijn, chili con carne en dergelijke bonenschotels. En alle restjes groente die je over houdt van een paar dagen verzamelen en verwerkten tot soep of nasi.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door hartrocker » 05 dec 2019 09:19

Wat ik zelf sowieso graag doe als ik snel/goedkoop wil eten: macaroni of nasi groenten met een pot basic saus en rijst/pasta. Dan ben je voor vier personen vrijwel altijd betaalbaar uit. Wil je goedkope calorieën toevoegen, kijk dan of je vlees door bonen of linzen kan vervangen. Stamppotten doen het ook goed, zonder vlees of alleen spekjes (Die zijn geloof ik meestal wel in een goedkope variant te vinden). Vlees vervangen door een ei is ook lekker goedkoop in veel gerechten.

Nog wat favorieten hier:
Pasta met broccoli en strooikaas erover uit de oven (ev. wat creme fraiche erdoor om het lekker romig te maken)
Hete bliksem (aardappel(purree), appel(moes) en bruine bonen met een korstje)
Chili sin carne (veel bonen, paprika, tomaat, eventueel met wraps erbij. Saus met passata of blikje tomaten in stukjes)
Maaltijdsoep met stokbrood (willekeurig welke groenten; courgette is vaak lekker betaalbaar, daar uitje/knoflook/bouillon bij. blender, scheutje melk/room, klaar). Lekker even een goedkoop stokbroodje afbakken of een boterham onder de grill

Handige site voor meer inspiratie:
https://www.bijstandsgerechten.nl/week- ... n-tot-e-5/

Succes! Goed dat je een lastige situatie omdenkt naar een uitdaging [thumbright]
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Olivia3 » 05 dec 2019 10:31

Groenten uit de vriezer zijn vaak ook veel goedkoper dan vers. En toch gezond! Misschien kan je daar nog wat mee?


Topic starter
Fluffy

Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 okt 2012 14:12
Hobbies: lezen

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Fluffy » 05 dec 2019 10:46

Bedankt. Ik heb al wat goede ideeën gebruikt voor het weekmenu. januari wordt het vast makkelijker.
Zoontje 2013, * nov 2014, Dochter 2015, dochter 2017


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door mamamuis » 05 dec 2019 11:16

Chili con carne met weinig gehakt kun je zo een paar keer van eten, wij eten bijv 1 keer met rijst, dagje iets anders, daarna Wraps met Chili en geraspte kaas uit de oven. Restje invriezen voor nog een keer in wraps.

Plaats reactie