Goedkope gezonde recepten

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door mamamuis » 05 dec 2019 11:17

Macaroni doen we ook zo, 1 keer gewoon eten, andere keer met kaas erover in de oven. Kaas is ook prijzig natuurlijk, paneermeel erdoor mengen scheelt en wordt evengoed lekker knapperig.


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door mamamuis » 05 dec 2019 11:20

Restjessoep van broccoli stronken, uitje, knoflook bijv / uiensoep met stokbroodje

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door MamaRF » 05 dec 2019 11:35

Soep/stoofschotels/stamppot zijn altijd goed en fijn voor budget, en soep en stoofpot zijn ook goed in te vriezen. Inderdaad de bulkhoeveelheden winterpeen/aardappels/uien zijn niet duur en doe je lang mee. Zelfde met linzen/peulvruchten. Deze soep vind ik erg lekker en maak ik altijd in een grotere hoeveelheid om in te vriezen: http://www.degroenemeisjes.nl/low-budge ... kokosmelk/
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Luna » 05 dec 2019 13:20

Oh ja, ook kritisch kijken naar de delen groente die je weg gooit. De stronk van de broccoli of bloemkool kan prima door de soep of in kleine blokjes door de pasta. Mijn moeder gooit de donkergroene bovenkant van prei weg, maar wij eten de volledige prei. En van vrijwel alle restjes groente kun je soep maken.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Violette » 05 dec 2019 19:52

Spruitjes en zuurkool zijn in het seizoen. Of andere kolen.

Spruitjes eten wij geroerbakt (kort voorgekookt) met appel/kerrie/spekjes (1 zo'n bakje voor het hele gezin)/likje mosterd + sambal. Daarbij aardappels. Is volgens mij niet duur.

Linzensoep + (afbak)brood is ook niet duur.

Wij eten ook veel boontjes en erwtjes uit de vriezer. Bijv pasta met saus van blikje tomaten, wortel (winterwortels zijn goedkoop) en erwtjes. Prei/ui kan er ook door. Erbij eventueel rauw gesneden paprika, geraspte kaas erover. Vind je de saus niet vullend genoeg, blikje witte bonen of kidneybonen er door (je kan natuurlijk ook gehakt nemen maar dat is duurder). Dit zijn allemaal relatief goedkope ingrediënten.
dochter 2014 en zoon 2017


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door mamavanvier » 06 dec 2019 06:47

wij eten graag kikkererwtenprut (sorrry, zo heet dat hier)
groente naar keuze snijden en bakken
evt. spekjes erbij
Dan blokjes tomaten (zo'n blikje) ervoor zodat het een hele dikke saus wordt en als laatste de kikkererwten toevoegen.
Lekker op (afbak) stokbrood of turks brood

Over turks brood gesproken, eten we ook als broodje gezond. Turks brood, saus of huzarensalade of sandwichspread of salade (selderij, kommkommer, net wat afgesprijsd was) op brood. Evt wat plakken vlees of kaas erop. Een komkommer in plakjes gesneden erop en dan 3 gebakken eieren. Daar smullen ze hier van!

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 27 mei 2022 08:15

Deze even omhoog. Nu alles steeds duurder wordt, kan ik nog wel wat inspiratie gebruiken.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


gutje

Berichten: 2894
Lid geworden op: 01 okt 2010 08:51
Hobbies: Internet, Lezen, kids etc...
Locatie: zeeuws-vlaanderen

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door gutje » 27 mei 2022 08:55

Penne met spinazie uit de vriezer, spekjes en die no budget roomkaas.
Spinazie stamppot. Aardappel, spinazie, spekjes en eventueel wat kaas erover.
Spruitjes stamppot.
Witte bonen en snijbonen met goed gekruid gehakt met aardappelpuree.
Quiche, plakjes hartige taart deeg. Dan vullen met paprika en spekjes of ham en prei. Kan ook met andere goedkope groente. Dan ei en melk erover. En wat geraspte kaas.
Erwtensoep of linzensoep. Veel groente, hoeft niet perse vlees.
Ik mag me de trotse mama noemen van een heerlijke jongedame van 25 en een lekkere knul van 20, een schattige dochter van 14 en nog een lieve knuffelknul van 12...<3


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Zonne » 27 mei 2022 09:11

Ik maakte van de week met twee grote aubergines (2 voor 1€) pasta; eerst in de pan roosteren in dunne plakken. Passata mengen met knoflook, balsamicoazijn p&z, laagje in ovenschaal, aubergine er op, plakjes tomaat afwisselend. Eindigen met een laag oude kaas. Penne erbij.
Vanavond eten we couscous met paprika's (ook weer een aanbieding, alsnog niet heel goedkoop), courgette, wortel, ui en kikkererwten. Van blikjes tomatenblokjes en midden oosterse kruiden maak ik een saus met gehaktballetjes (dat is wel prijziger, met gehakt van de vega slager, maar je kan het ook wel weglaten, doe ik ook weleens).

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 27 mei 2022 09:11

Andijvie quiche
Hutspot (peen ui stamppot)
Pasta met brocolli , roomkaas en cashewnoten. Hamblokjes kan ook, witvis ook. Kan je ook maken met courgette en champions.


beppie

Berichten: 11938
Lid geworden op: 17 jul 2009 22:55

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door beppie » 27 mei 2022 21:03

Ik bespaar op dit moment behoorlijk door te koken met wat er in de too good to go groente en fruitbox zit. En door al weken geroosterd brood van de broodbox te eten.

Ik denk dat goedkoop begint met dat wat je goedkoop kunt krijgen en daar dan creatief mee te koken. De markt is ook een aanrader daarvoor.
zl S 11-2008

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10671
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Wicky » 27 mei 2022 21:17

Goedkoop koken dat lukt mij het beste door me in de winkel door aanbiedingen te laten leiden. Meestal begin ik bij de groenten. Wat is er goedkoop op dat moment? Daar bedenk ik ter plekke dan een maaltijd omheen.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door mamavanvier » 28 mei 2022 05:47

Hier ook zo. Groente uit het seizoen en de aanbieding, vlees als we dat eten uit de vriezer (koop ik ook altijd uit de aanbieding of afgeprijsd)

Rode koolschotel is hier favoriet.
2 potten rode kool opwarmen, flink wat kaneel erdoor en stukjes appel (ik koop moesappels bij de boer, die zijn niet duur), aardappelpuree erover en dan een laagje boter met paneermeel. Mmmm!

Je kan er geruld gehakt doorheen doen maar het is zonder ook heerlijk.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 28 mei 2022 11:03

Die is ook nog lekker met prei meegebakken het gerulde gehakt. Als de prei in de aanbieding is.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


PetraRoon

Berichten: 1301
Lid geworden op: 24 aug 2021 12:40
Hobbies: Werk

Re: Goedkope gezonde recepten

Ongelezen bericht door PetraRoon » 28 mei 2022 14:45

mamavanvier schreef:
28 mei 2022 05:47
Hier ook zo. Groente uit het seizoen en de aanbieding, vlees als we dat eten uit de vriezer (koop ik ook altijd uit de aanbieding of afgeprijsd)

Rode koolschotel is hier favoriet.
2 potten rode kool opwarmen, flink wat kaneel erdoor en stukjes appel (ik koop moesappels bij de boer, die zijn niet duur), aardappelpuree erover en dan een laagje boter met paneermeel. Mmmm!

Je kan er geruld gehakt doorheen doen maar het is zonder ook heerlijk.
Klinkt goed, deze ga ik proberen

Plaats reactie