koken met kinderen

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door leeneke » 15 nov 2019 11:27

Goed topic!

Onze kinderen helpen graag, maar we doen het te weinig samen.

Specialiteit van ZL2 is tandoori kip. Dat recept stond in een kinderkookboek van de bieb en het is echt zijn ding geworden. (Yoghurt en kruiden mengen, wat citroensap erbij, kruisje in de stukken kip snijden en de kip in de saus doen).

Snijden met een dunschiller kunnen ze alle drie (dl wat trager, maar het gaat wel). Met een scherp mes snijden doen de oudsten al lang. Ik weet niet of DL het al gedaan heeft eigenlijk. Moeten we maar eens doen.

Eieren breken vinden ze allemaal leuk (in de pan/kom, niet zomaar overal in het huis [lol] )

Op preschool hebben ze deze week nagels in een blok hout geslagen met een zware hamer. Dat lijkt me eigenlijk een standaard kleuter-activiteit?
Moeder van drie


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Siena11 » 15 nov 2019 11:58

Wat leuk, dunschiller en fornuis nog nooit laten doen, maar zou prima kunnen als ik jullie verhalen lees.
Muffins en pizza kunnen ze zelf, verder helpen met snijden idd.

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4222
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door MissA » 15 nov 2019 22:36

Mijn zl (3jr) vindt het nog heel leuk om te helpen. Boontjes breken, courgette of aardappel snijden. Eieren pellen. Laatst heeft hij ook met een dunschiller een aardappel geschild, maar helaas had hij toen een stuk van zijn vel en nagel eraf geschild. Hij durft nu niet meer, vind ik wel even best.
Dl van 6 helpt met avondeten nauwelijks, maar vindt bakken wel heel leuk. Cakejes zijn favoriet.
DL: april 2013, ZL: mei 2016

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Wichie » 16 nov 2019 05:42

Kleuter heeft van de week aangegeven dat ze meer wil helpen in de keuken, dus vanaf nu is zaterdag koken met kinderen dag hier in huis 😁 dan is er de tijd voor kindtempo dus kan ze lekker veel doen. Of dat met ml of met mij is bekijken we dan per keer.

Vanaf ongeveer 2 zijn ze hier begonnen met champignons breken.
Kleuter snijdt al tijden met een scherp mes. Peuter zit nog in de lompe rondzwaaifase dus die heeft bij het eten vaak nog een plastic exemplaar. Heeft ook minder interesse in het koken tot nu toe. Maar als ze er oud genoeg voor zijn krijgen ze hier een dag in de week die voor hun rekening is. Ammenooitniet dat ze als ze groot zijn de deur uit gaan en amper een ei kunnen koken 😬

Bakken helpen ze allebei regelmatig mee. Croissantjes (uit blik) met ml, de rest met mij. Met ml maken ze ook lasagna. En verder wat er maar op het menu staat. Broccoli in roosjes breken resp snijden wil ook prima. Kleuter doet ook wel eens een ui en de appelboor heeft ze ontdekt. Dunschiller gaat ook prima. Dingen in de pan gooien, of ergens in roeren doet ze eigenlijk ook al allemaal [think].

Alleen de oven en dingen met grote kans op hete (vet) spetters mag ze nog niet van me. Oh en risotto maakt ze ook graag :)

Cijfers is ze nog aan het leren, dus afwegen doen we nog samen, maar dat zal over een halfjaar ook wel zelfstandig kunnen.

Samen verse pasta maken is trouwens ook een prima kinderactiviteit :)

Ok lang verhaal, maar ik houd van koken en eten, dus er is voor de kinderen geen ontsnappen aan 😬

Op school heeft kleuter de afgelopen week spijkers door kastanjes staan slaan om er een ketting van de maken. Staan ook bankschroeven op kinderhoogte overigens en eerder dit jaar mochten ze zelf een fiets in en uit elkaar draaien. Met klussen mogen ze hier in huis ook helpen voor zover het kan (meer bij mij dan bij ml overigens). Inclusief het knopje van de boor indrukken of op spijkers slaan, maar ze houden ook de ladder vast etc (😬). Het is vooral dat ze niet altijd de kracht hebben om iets te doen. Figuurzaag is inmiddels ook een favoriet ding. Maar dat allemaal offtopic

Nu nog bedenken wat we vandaag gaan eten. [think]
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Luna » 16 nov 2019 09:01

Klussen doen ze hier ook. Dl1 had op haar 3e al een eigen hamer en spijkers en verbaasde 2 jaar geleden iedereen toen ze op een boerenfeest zonder probleem de spijkers in een blok hout mepte. Ze pellen ook regelmatig een stok met een mes en maken er een punt aan.

Wij hebben kinderovenwanten, die hebben ze meestal aan in de buurt van de pannen of de oven. In de oven zetten doen ze wel (met hulp) eruit halen doet dl1 wel, dl2 vindt dat nog te spannend/ heet.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Boukje » 16 nov 2019 16:58

Zl1 kookt wel eens hier, dan eten we aardappelballetjes met broccoli en zalm of broodje hamburger bijvoorbeeld. Alle handelingen kan hij goed zelf alleen de planning om alles tegelijk klaar te hebben is nog moeilijk. Tosti's bakt hij ook zelf.

Dl snijdt wel eens paddenstoelen of andere zachte dingen. Ik geef ze ook gewoon een schilmesje en dat gaat prima. Zl2 doet op het moment niet zoveel in de keuken, dat kan ik wel weer eens proberen. Hij vond het een tijd erg leuk.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

AnneJasmijn

Berichten: 706
Lid geworden op: 31 jul 2014 18:23
Hobbies: lezen

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door AnneJasmijn » 16 nov 2019 17:44

Leuk om te lezen en ideeën op te doen. Meestal heb ik liever niet dat ze helpen, zeker door de week wil ik het eten gewoon zo snel mogelijk op tafel hebben (we zijn meestal pas tegen half 7 thuis). Maar in het weekend zou het best kunnen, zit alleen niet zo in mijn systeem. Als ml en ik eten koken, mogen de kinderen een filmpje kijken, dus dat is voor hen wel heel aanlokkelijk.

Ik probeer al wel om niet meteen 'nee' te roepen als er eens eentje vraagt of ie mag helpen. Ze mogen in pannen en kommen roeren, groente wassen, blik bonen/mais ed leegscheppen in een pan of kom, ovenschaal invetten, pizza beleggen. Peuter vindt het leuk om de tafel te dekken. Oudste mag ook wel met een mes, maar daar heb ik meestal het geduld niet voor, dus dan doet hij bijv. 2 champignons terwijl ik de rest van de bak doe.

Hoort natuurlijk wel tot opvoeden tot zelfstandigheid, leren koken. Dus goed plan om een vaste dag in te stellen, in ieder geval voor oudste, dat hij zelf mag bedenken wat hij wil eten, mee gaat boodschappen doen en meehelpt koken.
ZL juli 2012 en DL april 2016


Topic starter
pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door pompedom11 » 16 nov 2019 19:47

Als we niet na de kindergarten nog iets gaan doen, is het programma bakken, koken of knutselen. Bij ons is er een verschim tussen samen koken(alkeen bepaalde gerecjten) en hrlpenet koken. De interesse is trouwens in de vakantie gekomen, daar kookte ik op de grond en kon zl1 alles hoedzien. We skypen ook altijd met mijn zus als ze kookt. Dat heet inmiddels koken met tante I.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

elisa83

Berichten: 896
Lid geworden op: 01 jun 2012 17:31
Hobbies: Koken, lezen, fotografie

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door elisa83 » 18 nov 2019 20:48

Jaaa, koken met kinderen is leuk! ZL2 is degene die ons graag in de keuken helpt. Ik bedenk gewoon per gerecht wat hij zou kunnen doen, de dingen zijn al genoemd (dingen snijden, in pannen roeren, eieren klutsen, noem maar op). Hij vindt het leuk en voelt zich dan belangrijk, laatst had hij me een tijdje geholpen en zei ineens 'mama, mag ik nu weer spelen?' alsof hij wilde weten of hij zijn opdracht genoeg had volbracht, zeg maar [lol].

Paddestoelen kan je ook goed scheuren in plaats van snijden, champignons zijn wat minder geschikt maar andere soorten zijn daar handig voor. Dat vond ZL2 in ieder geval erg leuk. Mijn man laat hem ook kaas raspen en salade dressing maken, dat lukt ook prima.
Oh en tafel dekken inderdaad wanneer het klaar is, maar we noemen het geen tafel dekken: zl is kelner en mag het eten opdienen. Veel interessanter natuurlijk [cheesygrin]
Mamma van drie (april 2012, februari 2015 en februari 2020) :-)

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4222
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door MissA » 18 nov 2019 22:00

Vanavond wilden de kinderen helpen. Kwam uit henzelf, ik was al bezig. Dl heeft de ui en knoflook gebakken, samen met de bloemkool. Zl en dl hebben samen gaatjes geprikt in het bladerdeeg en ze hebben samen de paneermeel gestrooid over de bodem.
Ik heb de groente in de quiche gelegd, de kinderen hebben de eieren met de room en kaas eroverheen gegoten.
DL: april 2013, ZL: mei 2016


mem2

Berichten: 493
Lid geworden op: 15 jul 2012 08:31
Hobbies: lezen, tekenen, wandelen, yoga

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door mem2 » 20 nov 2019 12:52

De kinderen die er nog niet aan toe zijn om met een scherp mesje te snijden, laat ik de zachte groenten met broodmes snijden. Champignons, courgette, voorgekookte worteltjes etc. Gaat prima.


mem2

Berichten: 493
Lid geworden op: 15 jul 2012 08:31
Hobbies: lezen, tekenen, wandelen, yoga

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door mem2 » 20 nov 2019 12:53

Laten 'wassen" met vergiet en pannetje.


mem2

Berichten: 493
Lid geworden op: 15 jul 2012 08:31
Hobbies: lezen, tekenen, wandelen, yoga

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door mem2 » 20 nov 2019 12:56

Grote kinderen bakken hier zelf pannenkoeken, muffins, appelflappen, gebakken aardappelen met vissticks en sla. Pudding is ook favoriet, dat is mixen en aten afkoelen.

Gebruikersavatar

Mir

Berichten: 4442
Lid geworden op: 08 okt 2015 10:31
Hobbies: lezen, dieren, fotografie
Locatie: Provincie Utrecht

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Mir » 27 nov 2019 08:08

Gisteren met de kleine jongen havermoutkoekjes gebakken. Mannetje was ziekjes en wel weer beter genoeg voor praatjes maar niet voor op pad, dus dan is iets bakken altijd een goed idee. Hij vond het prachtig en de koekjes waren ook nog eens echt héél lekker! 😁
Trotse mama van T (sept 2016)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 27 nov 2019 13:33

Je snapt natuurlijk wel dat dat om een recept vraagt!
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Plaats reactie