Vlees als bijproduct van melk

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18492
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Vlees als bijproduct van melk

Ongelezen bericht door Luna » 04 okt 2019 13:10

Vorige week zag ik in 'onze boerderij' (van Yvon Jaspers) iets over de slacht van stierkalfjes. Ik wist natuurlijk wel dat koeien eerst moeten kalven om melk te kunnen geven en dat een boer niks heeft aan stiertjes, maar had er nooit over gedacht hoe dat dan verder ging. Die belanden dus in de honden en kattenvoer... Nu zijn er boeren die die stiertjes castreren (volwassen stieren kunnen niet samen in een wei, zonder de testosteron wil dat wel) en groot laten worden voor de slacht. Zo'n gecastreerde stier heet een os, wandelt een paar jaar vrolijk door een wei en schijnt erg lekker vlees te hebben.

Ik drink geen melk, eet heel weinig yoghurt enzo, maar ik eet wel graag kaas en af en toe roomboter. Mijn zuivelinname is dus niet erg groot, maar helemaal laten staan, lukt me niet. Ik eet ook vlees, al lang niet meer dagelijks, maar wel een paar keer per week. Nu wil ik eigenlijk wel eens vlees kopen van zo'n os. Om te proberen, maar ook omdat ik het idee erachter mooi vind. Ik heb wat gegoogled, maar kan er maar weinig over vinden, zeker niet hier in het hoge noorden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Vlees als restproduct van melk

Ongelezen bericht door cjatje » 04 okt 2019 19:29

M

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Vlees als restproduct van melk

Ongelezen bericht door Violette » 04 okt 2019 19:30

Nee. Maar wist je dat melkkoeien uiteindelijk ook geslacht worden? Daar wordt meestal gehakt van gemaakt. Het rundergehakt in de NL supermarkt is vaak oude melkkoe.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Vlees als restproduct van melk

Ongelezen bericht door Iduna » 04 okt 2019 19:34

Ik weet niet of @Sopann hier nog actief is, ik geloof dat die een stierenhouderij hadden.
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Vlees als restproduct van melk

Ongelezen bericht door zeerover » 04 okt 2019 20:12

Je kunt bij Auke op de biologische markt (op vrijdag naast de bio-kraam) kip kopen van uitgelegde kippen en geitenvlees van bokjes die hij langer laat leven.
Hij is kaasmaker en al heel lang met dit thema bezig.
Ik heb hem ooit geïnterviewd en herinner me nog gied dat hij zei “bij kaas hoort ook vlees”.

Auke heeft ook receptentips hoe je het lekker klaar kunt maken. En hij heeft lekkere geitenrookworst.
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Vlees als restproduct van melk

Ongelezen bericht door Wicky » 04 okt 2019 20:38

En @barbamama heeft toch een melkveebedrijf als ik me goed herinner, zij weet er misschien ook meer van?
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Vlees als restproduct van melk

Ongelezen bericht door zeerover » 04 okt 2019 20:40

Hier kun je ook meer lezen: Man in de pan :)
http://manindepan.nl/
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Vlees als restproduct van melk

Ongelezen bericht door Marja73 » 04 okt 2019 22:57

zeerover schreef:
04 okt 2019 20:40
Hier kun je ook meer lezen: Man in de pan :)
http://manindepan.nl/
Mijn browser zegt: “Niet veilig - manindepan.nl” [rofl]

Er zijn een aantal boerderijen die vlees rechtstreeks van de boerderij verkopen. Daar zit soms ook een os bij.
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Gebruikersavatar

Topic starter
Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18492
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Vlees als restproduct van melk

Ongelezen bericht door Luna » 04 okt 2019 23:13

Violette schreef:
04 okt 2019 19:30
Nee. Maar wist je dat melkkoeien uiteindelijk ook geslacht worden? Daar wordt meestal gehakt van gemaakt. Het rundergehakt in de NL supermarkt is vaak oude melkkoe.
Dat wist ik ook niet.
zeerover schreef:
04 okt 2019 20:12
Je kunt bij Auke op de biologische markt (op vrijdag naast de bio-kraam) kip kopen van uitgelegde kippen en geitenvlees van bokjes die hij langer laat leven.
Hij is kaasmaker en al heel lang met dit thema bezig.
Ik heb hem ooit geïnterviewd en herinner me nog gied dat hij zei “bij kaas hoort ook vlees”.
Ik kom nooit in de stad, maar dit is wel interessant om langs te gaan. Sowieso vind ik geitenkaas veel lekkerder dan koeienkaas en daar horen natuurlijk ook bokjes bij.

Dit onderwerp houdt me bezig. Vanmiddag kwam het gesprek er met de kinderen ook op.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Vlees als bijproduct van melk

Ongelezen bericht door zeerover » 05 okt 2019 10:56

Mooi dat je er mee bezig bent, Luna. Het is een onderwerp dat veel uit de weg gegaan wordt.

Nog even de site van Auke:
https://www.aukesbiokaasenvlees.com/
Doe ‘m de groeten als je ‘m spreekt :) En als het niet te druk is (het is een populaire kraam), legt hij vast graag iets uit over hij hoe met zijn bokjes omgaat.
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Gebruikersavatar

Topic starter
Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18492
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Vlees als bijproduct van melk

Ongelezen bericht door Luna » 05 okt 2019 12:02

Iedereen heeft het altijd over wel of geen vlees eten en als je nog veel verder wilt gaan, dan helemaal geen dierenproducten. Maar dat melk en vlees met elkaar samenhangen, had ik tot voor kort niet over nagedacht eigenlijk.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Vlees als bijproduct van melk

Ongelezen bericht door Malmana » 05 okt 2019 12:06

Daardoor is het ook heel raar dat er in Nederland veel geitenkaas wordt gegeten, maar geen geitenvlees. Veel vlees gaat zo (goedkoop) naar het buitenland.

Het schijnt sowieso zo te zijn dat we vooral vrouwelijk vlees eten, terwijl mannelijk vlees smaakvoller is. Ook iets om over na te denken.

Goed initiatief, @Luna
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Vlees als bijproduct van melk

Ongelezen bericht door Wicky » 05 okt 2019 12:23

In doorwerth zit biologisch boerderij veld & beek. Die hebben ook ossen. Op 3 november hebben ze open dag zie ik maar dat zal voor jou zeker wat te ver zijn?

Www.veldenbeek.nl
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

Topic starter
Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18492
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Vlees als bijproduct van melk

Ongelezen bericht door Luna » 05 okt 2019 18:03

Malmana schreef:
05 okt 2019 12:06
Het schijnt sowieso zo te zijn dat we vooral vrouwelijk vlees eten, terwijl mannelijk vlees smaakvoller is. Ook iets om over na te denken.
Een vriendin van mij eet nooit vrouwelijk vlees. Haar man is van Turkse afkomst en zijn geloof schrijft voor dat ze alleen mannelijk vlees mogen eten.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Vlees als bijproduct van melk

Ongelezen bericht door Okaasan » 05 okt 2019 19:00

Bij ons in het bos zit een biologisch vleeskoeien bedrijf. En reken maar dat hij al zijn stieren bij elkaar heeft staan. Ze staan dan vanaf jongs af aan bij elkaar en dat gaat prima. Net als bij de koeien hebben de stieren een flinke rangorde in de groep. Als er van twee groepen al veel geslacht zijn, kan hij de “twee restjes” echt niet bij elkaar zetten.
Hij castreert dus niet, alhoewel zijn naam anders doet vermoeden (klik) [mrgreen]
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Plaats reactie