Week zonder vlees: wie doet mee?

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door MamaRF » 16 mar 2020 10:01

DL2 is blij dat de week zonder vlees is afgelopen, ze nam vanmorgen gelijk een plakje kalkoenfilet op haar cracker ;)
We gaan wel proberen om veel vaker zonder vlees te eten.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 12 mei 2020 17:43

Wij zijn de vegetarische alternatieven van de Lidl aan het proberen en zijn tot nu toe heel positief! Ml moppert vooral over het feit dat iets kip heet terwijl er geen kip in zit (en dat vind ik ook wel stom), maar we vonden de vegetarische 'kip' erg lekker en ml wilde het wel vaker eten [thumbright] ook de orientschijf was lekker.
Luna schreef:
15 mar 2020 22:29
Toen aten de pita met kipshoarma omdat ik daar nadien ook snel even een broodje van kon eten (ik heb nog geen vegetarisch alternatief voor kippendijtjes gevonden).
Morgen eten de de vegetarische 'kipstukjes', als die ook lekker zijn hebben we een mooi alternatief voor in de pita.

We waren nooit van de vleesvervangers, ik vervang het liever door een extra salade ernaast of ei of iets met kaas, maar af en toe een vegakipburger is ook lekker.

Ik denk niet dat we volledig vegetarisch zullen worden (we houden een beetje te veel van ham of droge worst), maar ik heb al wel aangekondigd dat we volgend jaar met de vleesvrije week een week helemaal geen vlees gaan nemen.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Lin-da » 12 mei 2020 17:58

Luna schreef:
12 mei 2020 17:43
Wij zijn de vegetarische alternatieven van de Lidl aan het proberen en zijn tot nu toe heel positief! Ml moppert vooral over het feit dat iets kip heet terwijl er geen kip in zit (en dat vind ik ook wel stom), maar we vonden de vegetarische 'kip' erg lekker en ml wilde het wel vaker eten [thumbright] ook de orientschijf was lekker.
Luna schreef:
15 mar 2020 22:29
Toen aten de pita met kipshoarma omdat ik daar nadien ook snel even een broodje van kon eten (ik heb nog geen vegetarisch alternatief voor kippendijtjes gevonden).
Morgen eten de de vegetarische 'kipstukjes', als die ook lekker zijn hebben we een mooi alternatief voor in de pita.

We waren nooit van de vleesvervangers, ik vervang het liever door een extra salade ernaast of ei of iets met kaas, maar af en toe een vegakipburger is ook lekker.

Ik denk niet dat we volledig vegetarisch zullen worden (we houden een beetje te veel van ham of droge worst), maar ik heb al wel aangekondigd dat we volgend jaar met de vleesvrije week een week helemaal geen vlees gaan nemen.
Grappig om te lezen, en dat smaken zo kunnen verschillen. Ik had dit ook laatst mee genomen en we gruwelijke ervan met zijn allen. Daarna iets vega van de AH Smaakte iets beter. Maar hier duidelijk nog zoekende voor evt een vervanger. Fijn dat jullie het wel hebben gevonden.
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 12 mei 2020 18:15

Lin-da schreef:
12 mei 2020 17:58
Grappig om te lezen, en dat smaken zo kunnen verschillen. Ik had dit ook laatst mee genomen en we gruwelijke ervan met zijn allen. Daarna iets vega van de AH Smaakte iets beter. Maar hier duidelijk nog zoekende voor evt een vervanger. Fijn dat jullie het wel hebben gevonden.
Oh haha. Wat maakte dat jullie er van gruwden dan? De smaak, de structuur? Ik heb verder nog nooit vleesvervangers gegeten, dus geen vergelijk. We waren denk ik ook nogal sceptisch, misschien speelt dat mee. We waren blij verrast.

Hier gruwen ze van groenteburgers en groentegehaktballetjes (die van de Ikea, een keer per ongeluk meegenomen), die kopen we dus maar niet meer.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Laura_G » 12 mei 2020 18:46

Die orientschijf gruwel ik juist van. Misschien omdat je 15 jaar geleden 2 soorten burgers had. De ham- en de 0riënt-.
Tip. Kruimgehakt moet je niet meebakken in pastasaus (dus niet met de uien in de pan) maar mee koken (de stap met de tomatensaus).
Verder zeer te spreken over de Lidl vego shoarma.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Lin-da » 12 mei 2020 19:25

Beide @Luna , smaak niet lekker te overheersend en de kip nou ja gewoon niet lekker.. Maar ik heb ook een vega vriendin die het ook heel lekker vindt dat is gewoon smaakbeleving. Wij lusten ook geen droge worst wat jullie blijkbaar ook lekker vinden en heel veel vrienden om ons heen. Ik vind dat altijd wel interessant hoe hoe verschillend dat is. Ik zou nog wel eens de falafel willen proberen maar dat vind ik er altijd zo vies uit zien dus daarvoor moet ik eerst nog ff een hobbel over 😏
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Gebruikersavatar

Janet79

Berichten: 1188
Lid geworden op: 18 dec 2013 11:19
Hobbies: mijn kids, naaien, honden

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Janet79 » 12 mei 2020 19:41

Favorieten hier: Vegan shoarma, Vleesvervangers van Valess, vleesvervangers van Sofine.
Ik eet al jaren geen vlees meer, mijn jongste ook al een jaar niet meer, en de rest sinds de coronacrisis ook bijna niet meer, inlcusief ML, dat had ik nooit verwacht.
Alleen DL2 eet nog vlees.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 12 mei 2020 20:08

Smaakbeleving is idd wel interessant. Dl2 is bijvoorbeeld helemaal geen vleesliefhebber, maar is echt dol op droge worst! Ik heb het liefst de vleesdingen die volgens ml van afvalvlees gemaakt zijn (kipburgers en frikandellen 🙈) terwijl ml liever biefstuk en spareribs eet.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Zonne » 13 mei 2020 14:59

Ik gruwel echt van droge juist.. brrr

Maar de falafel (van de Lidl en de ah allebei) eten wij erg graag. De vega shoarma van vivera vinden wij de lekkerste. Kipstuckjes hebben we laatst gemarineerd als saté en dat vonden we ook lekker, maar ik heb ze ook eens gebruikt als vervanger van varkensvlees in een soort stoofpotje en dat vond ik echt helemaal niet lekker (rest van het gezin wisselend, sommigen vinden het wel lekker).
Wij eten bijna altijd vegetarisch en denk één a twee keer per week zo'n vleesvervanger.

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 13 mei 2020 19:45

Vandaag vegakipstukjes van de Lidl en vonden we allemaal geweldig lekker alsof het krokante gegrilde kip was. De jongens hadden veganuggets en vinden ze ook super lekker. Ik ben zo blij met zoveel producten van de lidl. Ml en ik eten nauwelijks vlees en de jongens ook een stuk minder maar die wil ik niet helemaal vega hebben vanwege de voedingsstoffen.
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Boukje » 13 mei 2020 20:16

Vegetarische slager vinden wij het lekkerst. Vooral de Vega shoarma, dat is het enige dat we allemaal lekker vinden. Zl vindt de Vega braadworst lekker, ook van de Vega slager, en de v. knakworsten van unox. Die lijken beide het meest op vlees wat hij lekker vindt. Om zelf te maken vind ik bonenburgers ook lekker, van zwartebonen en pitten en veel kruiden.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 13 mei 2020 20:29

Voeteninhetgras schreef:
13 mei 2020 19:45
Ml en ik eten nauwelijks vlees en de jongens ook een stuk minder maar die wil ik niet helemaal vega hebben vanwege de voedingsstoffen.
Wat betreft die voedingsstoffen, zitten die ook in de vleesvervangers? Zoals vitamine b12 enzo?
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 14 mei 2020 13:14

In sommige wel, andere weer niet dus echt iets om goed naar te kijken! Het staat wel duidelijk op de voorkant van de verpakking @Luna
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Boukje » 15 mei 2020 16:01

Ik heb het laatst nog eens goed uitgezocht voor zl1 die vegetarisch wel eten maar slecht vleesvervangers eet. Hij eet wel heel veel yoghurt en B12 is dan eigenlijk al geen probleem meer, dat zit ook veel in zuivel en ook in eieren. Eiwitten komt hij ook wel aan, alleen ijzer is bij hem echt iets om op te letten. We geven hem nu roosvicee ferro omdat hij anders echt niet genoeg krijgt. Maar ook dat zit soms wel toegevoegd in vleesvervangers, maar niet in allemaal.

Overigens is dat wel mijn vegaburgerfrustratie: dat er dan bijv alleen groenten, kaas en paneermeel in zit. Als ik groenten en kaas wil eten dan eet ik wel groenten met kaas, maar ik wil juist iets dat vlees qua voedingswaarde goed kan vervangen. Uiteindelijk eten we dus zelden vleesvervangers maar wel veel peulvruchten, noten, ei, etc
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Rosalinde » 15 mei 2020 18:15

De vegan shoarma, burgers en balletjes van de Lidl vinden wij ook lekker. Balletjes en burgers smaken wel (nagenoeg) hetzelfde. ML houdt niet van vleesvervangers, maar was aangenaam verrast. Ook de falafel smaakt ons volwassenen goed. De kinderen eten het de ene keer wel, andere keer niet. DL is een echte carnivoor eet vlees altijd wel, ZL vindt het zielig voor de dieren en weigert meestal vlees. Vis eten ze allebei wel.

Ik heb net bijna 3 maanden 99% veganistisch gegeten. Het kostte mij eigenlijk nauwelijks moeite. De rest van het gezin deed 80% mee en at wel ei en vis. Nu ben ik vanwege een dieet op aanraden van een therapeut sind een ruime week wel weer wat dierlijke producten (vooral vette vis) gaan eten. Ik heb net mijn bloed laten testen en B 12 en ijzer was allebei voldoende. Ik heb ook geen moeite met supplementen, ik zie het verschil met bepaalde toegevoegde vitamines aan etenswaren niet zo. De kinderen kunnen bijvoorbeeld niet goed tegen zuivel en in de havermelk die wij gebruiken zitten geen toegevoegde vitamines of calcium. Ze krijgen dat als supplementen, want zowel de havermelk als de supplementen komen uit de fabriek.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Plaats reactie