De grote 'eet je kastje leeg' challenge

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

De grote 'eet je kastje leeg' challenge

Ongelezen bericht door caroline1985 » 08 sep 2018 03:57

Ik wil mijn voorraadkast en diepvries opschonen. Wie doet met me mee?
Ik weet nog niet hoe precies, maar wellicht kunnen we dit draadje gebruiken ter inspiratie en gekke acties. Ik heb in het verleden wel eens gewoon tsjakka gezegd zo vanaf nu geef ik deze week per dag max 1 euro uit aan groente en/of fruit en meer niet. Met fruitverslindende monsters in huis is deze actie dat wellicht een beetje lastig, maar zoiets wil ik dus gaan doen. Vanaf maandag.

Zoals het er nu voorstaat ga ik morgen (euh dadelijk) naar de goedkope zaterdag markt, koop daar voldoende fruit en groente. Normaal red ik het daar tot donderdag mee. Zondag nog brood voor 2 dagen en man neemt in het weekend voor een paar dagen vleesbeleg mee naar huis (is slager), Zeg maar voor ons de gewone weekendstartset, alleen doe ik dan normaal nog maandag uitgebreid boodschappen en ga ik daarna ook nog zeker 3x terug voor het een of ander. Deze week en dan maar eens kijken wat naast de startset de week ons brengt met een budget van 7 euro.

Zo heb ik bijvoorbeeld nog zeker 4 verpakkingen met wraps, heel veel kikkererwten, groenten in blik, polenta, linzen. Dan heb ik nog geluk dat we vorige week 10 kilo aardappelen hebben geraapt langs het veld haha, schooiers dat we zijn. Dus als het moet krijgen de kinderen een aardappel mee naar school ;). In de diepvries ligt redelijk wat vlees, maar ook nog wel wat moeilijk te definiëren prakjes en pakketjes. Hopelijk helpt deze week om die ook op te ruimen. En graag zou ik ook 'iets' willen doen met van die vremde potjes in de voorraad kast. Paprika in glas, chips dip [dontknow], een blik zweeds soep...

Wat denk ik van de 7 euro wel te kopen. yoghurt, brood, boter. En van het weekend weer wat fruit.

Morgen man en kinderen motiveren. :0 (Dat lust ik niet.....)

Wie doet er mee? Niet te lang over nadenken, gewoon doen. Post je eigen voorwaarden, tips en gekke acties in dit draadje!
Laatst gewijzigd door caroline1985 op 11 jan 2021 16:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door mirte_g » 08 sep 2018 06:07

Leuk idee!

Hier een gigantische voorraadkast en idd ook een behoorlijke vriezer voorraad (vlees en kliekjes). Wordt al wel minder sinds ik bij het bedenken van het weekmenu uit ga van de voorraadkast (en voor het boodschappen doen mijn lijstje check tegen de voorraad). Wat ook helpt is dat ik nu zoveel probeer dingen mee te nemen/op het lijstje te zetten omdat we het die week nodig hebben en niet omdat het in de aanbieding is.

De kraamzorg grapte dat ze niet naar de winkel hoefde om boodschappen te doen, dat kon ze in onze bijkeuken wel doen... Maar hé ik hoefde in mijn kraamweek (op een paar verse dingen na) niet te regelen dat er boodschappen kwamen.

Enne die paprika's in pot zijn lekker in de couscous, vaak doe ik ze in stukjes er door heen en serveer ik bij de couscous een paprika yoghurt sausje (dikke yoghurt (wij hebben turkse) met wat worchestersaus en evt beetje honing los roeren, heel fijn gesneden paprika uit pot er door en een beetje fijn gesneden (verse) munt er door). Door andere salades doen ze het trouwens ook goed.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door tante Toos » 08 sep 2018 06:28

Wat een fijn tijdstip voor jou om hier over te denken :lol:
Ik doe met je mee.
Al is het wel op mijn manier. De vriezer ben ik juist aan het volstoppen met oogst voor de winter.
Maar hij moet opgeruimd worden en ik wil de lades labelen zodat ik weet welke groenten waar liggen. Plus dingen die ik kennelijk toch niet veel gebruik moeten er uit.
En de vooraadkast (die is hier minimaal) moet ook worden opgeruimd. En dan kan ik hem meteen eens wat leger eten.
Dus leuk!
En hoe en wat aardappels schooieren? Dat wil ik ook!
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Little Green

Berichten: 1749
Lid geworden op: 08 mar 2011 09:56
Hobbies: Hobbies
Locatie: Groningen

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Little Green » 08 sep 2018 06:58

Ik doe mee! First: iemand enig idee hoe lang je ingevroren soep kunt bewaren?
Mama van dl E (1-11), zl J (1-15) en zl T (6-18)!

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door mirte_g » 08 sep 2018 07:07

Ligt aan je vriezer denk ik volgens mij 3-6 maanden in een "gewone" en 6-12 maanden in een -18 (althans dat hou ik meestal zo'n beetje aan).
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door caroline1985 » 08 sep 2018 07:40

@ aardappels, We komen 3x per week langs een aardappelveld en zagen dus direct dat het gerooid was. Zal nu rond deze tijd sowieso zijn. Nou toen zijn we met een avondwandeling met shoppers er op uitgetrokken en hebben we aardappels geraapt. Sommige van best groot andere ook klein. Alles wat beschadigd was laten liggen. We hadden het binnen 20 min bij elkaar. Kinderen vonden het geweldig!!

@Soep ik zou hem ontdooien en ruiken. Mocht het je tegenstaan moet je dan even improviseren.

Leuk al jullie reacties!

Ja, pff ik had een hele slechte nacht. Mijn gedachten gingen alle kanten op. Voel me ook nog steeds beetje hyper. ik heb ook niet meer geslapen daarna. Gelukkig wel daarvoor van 21 to 02uur. Om 1200uur doe ik met dreumes een dut. En dan zien we wel weer verder.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 08 sep 2018 07:48

Ik volg voor inspiratie. Ben al bezig om de vriezer leeg te eten. Die moet schoongemaakt worden na ontdooien. Ik schoof het voor mij uit wegens gebrek aan energie en tijd maar spelende peuter en baby hebben er geshopt en de deur niet gesloten. Dus er groeit bijna ijs naar buiten. M'n milieu-bewuste mindset vindt dat er nu dus ontdooid en schoongemaakt moet worden.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door caroline1985 » 08 sep 2018 08:18

En denk je @Hopefultimes dat wanneer je doorzet het binnen een week leeg zou krijgen?
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 08 sep 2018 08:50

caroline1985 schreef:
08 sep 2018 08:18
En denk je @Hopefultimes dat wanneer je doorzet het binnen een week leeg zou krijgen?
Het M O E T 😉. Anders schiet het er weer bij in. Gelukkig zou ik juist nu ongeveer voorraad aanvullen, dus dat doe ik even niet. We krijgen gasten, dus ik kook creatief uit voorraad, de kinderen mogen het vakantie-ijs opmaken. Morgen uit de vriezer eten, dan maandag en dinsdag restjes uit de vriezer, wat op de weggeefhoek en hopelijk dinsdag een schone vriezer!

Edit: anders Vries ik restanten in maar nu krijgen de gasten het mee naar huis 😎
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Appelsientje » 08 sep 2018 10:29

Leuk idee! Bij ons is er eens in de week vaak restjesdag, waarbij het eten dan een allegaartje is van allerlei dingen die nog over zijn. Gister maakte ik boekweitgrutten erbij omdat mijn moeder een pak melk extra had gehaald, dar gebruiken we anders weinig. Dreumes smulde ervan :-).
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Ckialita
Beheerder
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:11
Hobbies: borduren, lezen, kleding maken
Locatie: Hoog in Nederland

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Ckialita » 08 sep 2018 11:58

Ha, goed idee om deze week te doen! Vakantie was iets duurder dan gepland, extra uitgaben iets hoger, en.ik hoop deze maand even niks van de spaarrekening af te trekken en een deel van de KBS te kunnen sparen. Oja, en de vriezer moet idd ontdooid. Perfecte timing!
Ik ga deze week de vriezer, koelkast en voorraad inspecteren, proberen zo weinig mogelijk te kopen ( zoveel mogelijk opmaken zorgt voor heel veel improviseren, zo weinig mogelijk kopen zorgt voor efficiënt gebruik van mijn middelen, als je het nog snapt...) En dan hoop ik eind van de week overzicht te hebben. Plan: niet vooruit plannen en per dag bekijken wat er echt nodig is, en dat halen.
mama van D (08-2010), H (11-2012) en J (04-2015)

Ministash: Babylonia Prunella 4,9 | Girasol Mystica 5,2 | Wompat Pre-School Agua azul | Wompat Medium Iridescence Cuervo

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door caroline1985 » 08 sep 2018 12:45

Nou mijn man was enthousiast. Hij gaat dadelijk fruit en groente halen. Benieuwd wat ie meeneemt en hoe ver we komen.

@Hopefultimes voor dinsdag. Das al vlug. Eens kijken of je je doelstelling haalt!
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Gebruikersavatar

Aukje_db

Berichten: 4133
Lid geworden op: 19 mei 2010 12:59
Hobbies: Wandelen | Knutselen | Naaien
Locatie: Den Bosch

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Aukje_db » 08 sep 2018 14:26

Goed plan!
Ik spotte van de week een paar kevertjes wat voor mij al de reden was de voorraadkast dit weekend uit te mesten.
Kast is leeggeweest en schoongemaakt (veel kevertjes). Meel etc weggegooid. Nu een duidelijk beeld wat er nog staat. Jumbo bestelling net 3 weken naar achter geschoven (normaal 1x pm). Eerst de voorraad minimaliseren. ;-)
Vriezer mag inderdaad ook een ontdooibeurt hebben. Genoeg vlees, vis, restjes etc in huis om een weekje boodschappen over te slaan. Vanmorgen dus alleen fruit brood en zuivel gehaald.
Overtollige flessen wijn gaan morgen naar sm. Hopelijk dit jaar een kerstpakket wat meer van toepassing is.
Trotse mama van een 14-jarige jongedame en een bijnaaaa 12-jarige (eigen)wijsneus. [love]

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2984
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Wilhemina » 08 sep 2018 16:39

Ik haak aan! Ik heb permenent een te volle voorraadla waardoor ik geen idee heb wat ik heb. Ik heb vanmorgen fruit gehaald, en er is nog wat groente geloof ik (erg he, ik weet het niet eens).

Mijn plan voor komende week:
- brood halen bij de bakker, 1 brood mag de diepvries in

...punt. Voor de rest eten we wat er is.

En na de komende week moet ik elke avondmaaltijd iets van de voorraad gebruiken, en geen voorraad kopen. De la moet leeg en dan beginnen we opnieuw [dance] .

Ik zou graag de vriezer ontdooien, maar er ligt moedermelk in. Deels in van die platte plastic zakjes, want die had ik gekregen. Maar dan ontdooit het wel snel in de koelkast denk ik. Dan misschien maar even naar de buren brengen of zo?
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door pompedom11 » 08 sep 2018 17:17

Ik doe mee, maar dan een beetje anders. Ik ga de vriezer herorganiseren en ruimte maken voor mijn verlof kookacties.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Plaats reactie