Kleine vragen topic d&vkeuken

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Sara11 » 28 sep 2019 21:26

Tahoe?
En experimenteren met smaken? @Okaasan had een lekker recept voor bruine bonen taart/cake geloof ik?
Ook tofu kan op veel manieren bereid worden.
Linzensoep is heel anders dan linzenpate.
Noten kan je verwerken in zelfgemaakte 'snoepjes' of in eigengemaakte vega-balletjes.

Ik geloof dat ik ook een gesprek zou hebben met mijn kind over welke voedingsstoffen belangrijk zijn. Maar sowieso leren wij onze DL dat je niet alles lekker hoeft te vinden, dat je toch ook gewoon kan eten wat je minder lekker vindt, als je weet dat het voedzaam is. Maar goed, onze DL vindt proeven leuk en neemt dit (nu nog) goed van ons aan.

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Irene » 28 sep 2019 21:38

Ik hou zelf erg van tempeh, tempeh kering/sambal bijvoorbeeld. Tahoe kan je ook eens bij de toko kopen, die is steviger qua substantie - vind ik beter qua mondgevoel (helaas niet bio). Ook daar maak ik meestal iets Indisch mee want van zichzelf heeft het weinig smaak.
Rode linzen door de soep, zie je niks meer van terug.
Cashewnoten weken en met kruiden verwerken tot spread/vegan kaas. Smaakt helemaal niet meer naar noot dan.
Ik hak champignons klein in de keukenmachine tot een gehakt-achtige substantie, met kruiden aangebakken gebruik ik het voor bijvoorbeeld pastasaus.

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Irene » 28 sep 2019 21:40

Oh een groene (blad) groenten bevatten veel ijzer

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Phlox » 28 sep 2019 21:53

Wij vinden de 'chick free' stukjes behoorlijk vlezig aandoen, en ook de vegetarische (=veganistische) paté van Unox.
Peulvruchten lusten ze hier ook niet graag, maar sugar snaps dan weer wel.
Paddestoelen, evt. met lekker sausje of gemarineerd?


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door pompedom11 » 28 sep 2019 22:04

Seitan is tarwegluten. Kan je in de biowinkel kopen. Is er is stukjes en ook in burgervorm, hoewel het meer filet is. Ik vind het lekker.
Lupine is ook een plant, je kunt er burgers van kopen. Het smaakt een beetje bloemschtig melig.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 28 sep 2019 23:00

Champignons gooi ik inderdaad ook in het hakmolentje en dan door de saus voor de lasagne. Mijn oudste blieft geen champignons, maar daar merkt hij niks van.
Blikje linzen kun je ook goed door de pastasaus doen.
Zowiezo smaakt alles met saus al anders, tenzij het echt om substantie/mondgevoel gaat.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door mira » 28 sep 2019 23:29

1en2en2 schreef:
28 sep 2019 19:28
Zo te lezen blijft er best veel over.
Vind je? Ik vind van niet. Ik ben zelf volledig vegetarisch opgegroeid en ook mijn kinderen groeien vega op, maar ik zie in het don't lijstje behoorlijk wat dingen staan die ik toch wel als de belangrijkste vervangers zie ( vooral noten/ peulvruchten, maar ook de andere dingen die er genoemd worden).

Lupine: je kunt stukjes gemaakt van lupine kopen, ziet er beetje uit als kip. Ik vind ze heel lekker, mijn kinderen vinden het niet te eten.
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Siena11 » 29 sep 2019 04:44

@ Seitan: bij 24kitchens Wat eten we vandaag hadden ze daar laatst een lekker recept mee.

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Okaasan » 29 sep 2019 07:08

Sara11 schreef:
28 sep 2019 21:26
Tahoe?
En experimenteren met smaken? @Okaasan had een lekker recept voor bruine bonen taart/cake geloof ik?
Momber denk niet dat ik dat was. Ik zou tenminste niet weten wat je bedoeld.
Wel vega hier. Alhoewel met name zl2 en ml graag af en toe een “worstje uit het bos” eten (van de Bio koeienboer hier achter ons huis).
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Sara11 » 29 sep 2019 09:15

Even opgezocht, toch wel @Okaasan [wink] :
https://bakersandfakers.nl/witte-bonen-brownies/
Was vegan meatloaf, notenbrood etc al genoemd?

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 29 sep 2019 10:06

Dan heeft volgens mij de Groene Vrouw ook nog een recept voor zwarte bonen brownies.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Phlox » 29 sep 2019 13:16

Oh, je kan ook nog kikkererwtenmeel gebruiken i.p.v. gewoon meel.

Gebruikersavatar

AnneJasmijn

Berichten: 706
Lid geworden op: 31 jul 2014 18:23
Hobbies: lezen

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door AnneJasmijn » 29 sep 2019 18:21

Toevallig net aan het koken met vega gehakt op basis van soja. Zit geen ei in (‘bevat mogelijk ei’ staat er op). Kan door pastasaus, als burritovulling, gehaktovenschotels etc. Je proeft het verschil met vlees dan niet/nauwelijks.
ZL juli 2012 en DL april 2016

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Okaasan » 29 sep 2019 19:07

Sara11 schreef:
29 sep 2019 09:15
Even opgezocht, toch wel @Okaasan [wink] :
https://bakersandfakers.nl/witte-bonen-brownies/
Was vegan meatloaf, notenbrood etc al genoemd?
Ohhh die. Omdat het veel over avond eten ging, dacht ik aan iets hartigs en plompte deze nergens op in mijn hoofd. Wat een geheugen heb jij!
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Boukje » 29 sep 2019 21:32

Wowwowwow wat veel ideeën! Dank jullie wel! En ik dacht dat ik best veel vegetarische en veganistische dingen kende, maar er is dus echt nog veel meer.
Maar sowieso leren wij onze DL dat je niet alles lekker hoeft te vinden, dat je toch ook gewoon kan eten wat je minder lekker vindt, als je weet dat het voedzaam is.

Och als hij dit nu eens gewoon aan zou nemen... Ik heb hem dat al heel vaak uitgelegd, maar helaas. Dingen verstoppen is bij hem ook niet zo makkelijk omdat hij vooral losse ingrediënten eet en nauwelijks saus (hoewel nu pasta met een heel klein beetje gladde saus wel gaat). Als we een AVG gezin zouden zijn zou hij prima eten, maar dingen als nasi, groentemengels of pastasauzen zijn altijd verdacht. Maar die witte bonen brownies gaan we zéker proberen en kikkererwtenmeel vind ik ook een top idee, daar kun je gewoon pannenkoeken mee bakken toch?

Ik heb hem inmiddels verteld dat ik hier om ideeën had gevraagd en dat we dus de komende tijd wat nieuwe dingen gaan proberen, en dat vond hij goed. Hij is zelf gefascineerd door het idee dat je ijzer nodig hebt en wilde zn vork al opeten, haha. Het concept snapt hij wel in elk geval.

Zl2 heeft trouwens ook aangekondigd dat hij vegetariër wordt ("dan komt er minder stikstof in de lucht mama"), hij is een veel makkelijkere eter, maar we gaan dus een interessante culinaire tijd tegemoet. Ml moet nog even wennen denk ik.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Plaats reactie