Schoolkerstdiner

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door MeerMerel » 19 dec 2019 21:29

Klinkt alsof iedereen lekker heeft gesmuld. Ik vraag me toch af waar die kinderen al dat eten laten. Iedereen maakt toch meer eten dan zijn eigen kind gemiddeld opeet.

Leuke opzet Linda! Bij ons alleen borrelnootjes voor de ouders. En slechte muziek.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Mamato » 19 dec 2019 21:36

Waar vorige jaren alle rauwkost op ging, zijn er deze keer per blad ongeveer 3 stukjes komkommer gegeten. Volgend jaar maar wat anders bedenken als tegenwicht tegen alle bladerdeeghapjes maar wat wel wordt gegeten.

Vl had een van de bladen in zijn handen toen we naar huis liepen, dat blad was leeg toen we thuiskwamen [lol]
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door mamaMarije » 19 dec 2019 21:57

MeerMerel schreef:
19 dec 2019 21:29
Klinkt alsof iedereen lekker heeft gesmuld. Ik vraag me toch af waar die kinderen al dat eten laten. Iedereen maakt toch meer eten dan zijn eigen kind gemiddeld opeet.

Leuke opzet Linda! Bij ons alleen borrelnootjes voor de ouders. En slechte muziek.
Zelf maak ik dus niet meer.
En ik had het idee dat het eindelijk bij meer ouders landt, aangezien er amper over was dit jaar.

Alleen zl3 komt standaard met honger thuis van zulke dingen.

Geef hem altijd eigen eten mee ivm allergie, maar geen complete maaltijd. Hij heeft altijd nog stille hoop dat andere kinderen/ouders gehoor geven aan het verzoek van de leerkracht rekening te houden met de allergie.

Dit jaar alleen de ouders van zijn beste vriend en die zorgen dan ook echt dat er sowieso voor hem wat overblijft of maken wat extra voor mee naar huis 😍

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door MeerMerel » 19 dec 2019 22:21

Wat lief van die vriend! Heeft hij zo’n complexe allergie dat er bijna niks kan @mamaMarije? Hier was er wel heel divers aanbod, je kon met veel allergieën in elk geval een paar dingen eten.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door texelonia » 19 dec 2019 22:22

407601AD-141A-4DDF-9B2B-B2445EBBCD39.jpeg
Chocolade aardbeien waren helemaal op

De pasta met 4 kazen in cupcake vormpjes waren op één na ook op. Netjes! De klas van DL1 heeft laatst zelf kaas genaakt, dus ze wilde heel graag iets met kaas [biggrin]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door mamaMarije » 19 dec 2019 22:46

Nee, het is slechts een koemelk allergie.
Maar oa de boven getoonde aardbeien met chocolade als de pasta met 4 kazen zijn dan bijvoorbeeld al no goes.

Wat we dan overblijft is dan vaak het stokbrood en de rauwkost.

Zelf had ik dus nog wel het 1 en ander meegegeven.
En thuis heeft die gewoon nog wat gegeten.

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door MeerMerel » 19 dec 2019 22:49

Jammer dat de andere ouders er geen rekening mee houden. Is op zich niet al te lastig.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.

Gebruikersavatar

Verity

Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 jan 2011 00:56
Hobbies: crea
Locatie: Enschede ------ draagconsulent

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Verity » 19 dec 2019 23:20

Hier verliep het kerstdinergebeuren erg chaotisch.

Het begon goed. DL1 had woensdagavond kerstdiner, wilde een pannenkoekentaart mee, wilde ook graag zelf de pannenkoeken bakken (en dat kan ze ook onder toeziend oog), dus dat kon ze mooi de woensdagmiddag doen.
DL2 had donderdagavond kerstdiner. Ze had op youtube een idee gezien van koekjes met gesmolten witte chocolade en een marshmallow erop, gedecoreerd als gesmolten sneeuwpoppen. "Maar dan in plaats van koekjes cupcakes en fondant in plaats van gesmolten chocolade, is helemaal niet zo veel werk hoor mamma!'

Ik dacht spontaan aan de discussie over fruitpauwen en komkommerkrokodillen [lol] Maar ik had een hele woensdagmiddag, DL2 wilde zelf graag meehelpen en kan dat ook goed, ik hou wel van bakken, komt voor elkaar.

Woensdagochtend half 10: school van DL1 belt, die heeft zich fors verstapt tijdens de gym en de BHVer vindt dat er een huisarts naar moet kijken. Lang verhaal kort: er zit een klein breukje in de enkel, pootje minimaal een week in 't gips en om drie uur 's middags zijn we weer thuis van alle artsen/ziekenhuizen/gipskamers/krukkenwinkel omzwervingen. Half vijf moeten we weer in de auto om haar naar het kerstdiner te brengen.

ML heeft de pannenkoeken gebakken terwijl ik aan een welverdiende kop thee zat en daarna DL1 in een iets aangepast kerstdineroutfit, mét bijpassend kapsel en vooruit-dan-een-klein-beetje make-up.
Tijdens het koken van ons eigen avondmaaltje kon DL2 gelukkig zelfstandig aan de slag met de gezichtjes op de marshmallows. Na de avondspits, die uiteraard later én uitgebreider was dan de standaard, zette ik mezelf een kop koffie en draaide 12 cupcakes de oven in. Een kop koffie en opgehangen was later waren die tegen tienen genoeg afgekoeld om fondant op te kunnen leggen, en iets na half 11 waren de heren en dames sneeuwpop voorzien van armen en sjaals.

Maar dan heb je ook wat. Een happy DL2 (die overigens door een hectiek-foutje van mij dik een half uur te laat op haar kerstdiner verscheen, waardoor ze bijna haar eigen cupcakes misliep... Gelukkig had juf er één achtergehouden) en bragging rights bij mijn moeder, die áltijd onze traktaties volledig zelf maakte.

Afbeelding
Moeder van DL1 (06-2010) en DL2 (07-2012)

http://www.draagjeliefste.nl - Draagconsult Enschede en omgeving


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Siena11 » 20 dec 2019 06:53

Oh my.. Verity..
Wel heel mooi geworden!
Heeft je dochter er veel last van?

Hier deden we een wandeling langs het kerstverhaal, met chocolademellk toe

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Norah » 20 dec 2019 11:01

Geweldig die cupcakes!
En leuk dat ik hier de fruitpauw langs heb zien komen, was er wel benieuwd naar geworden haha!
Beterschap voor je dochter @Verity
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Lika

Berichten: 7130
Lid geworden op: 29 aug 2009 22:40
Hobbies: motorrijden, festivals
Locatie: Delft

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Lika » 20 dec 2019 11:28

mamaMarije schreef:
19 dec 2019 22:46
Nee, het is slechts een koemelk allergie.
Maar oa de boven getoonde aardbeien met chocolade als de pasta met 4 kazen zijn dan bijvoorbeeld al no goes.

Wat we dan overblijft is dan vaak het stokbrood en de rauwkost.

Zelf had ik dus nog wel het 1 en ander meegegeven.
En thuis heeft die gewoon nog wat gegeten.
Weet je zeker dat er geen rekening mee is gehouden mamaMarije? Lijkt me wat gek als er maar 1 ouderpaar op let als het expliciet gevraagd is?

Ik probeer altijd rekening te houden met allergie, maar ik heb al een paar keer gehad dat kind in kwestie het dan toch niet gekregen had van de juf (uit gewoonte dat die altijd wat anders krijgt of zo).

Qua melkallergie: ik weet niet uit mijn hoofd wat er in de sprinkels zit (dus daar zou mijn twijfel zitten), maar verder kunnen dingen zoals aardbeien met pure chocola gewoon melkvrij zijn toch (als de ouders even op de wikkels gekeken hebben om te checken)? (ZL had als baby een koemelk allergie en toen heb ik dat soort dingen wel gegeten)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door mamaMarije » 20 dec 2019 13:41

We hebben samen samen de tafel bekeken, ouders van de cupcakes heb ik gevraagd naar de ingrediënten en die hebben (op zich logisch) spullen gebruikt die ze anders gebruiken, met helaas melk.
1 gaf aan stom, had natuurlijk ook met andere 'boter' gekund, vergeten.

Verder veel kant en klaar roomboter spul, donuts etc.
In de hoogste groepen duidelijk minder gezond als bij de kleuters 🙈.

Ach weet je, het is weer geweest, hij ging zonder honger naar bed en als we volgende week aanschuiven bij vrienden hebben ze altijd met zoveel rekening gehouden dat het kind harder straalt als de kerstboom en is die zo blij dat ze dat doen voor hem.

Bij vrienden en familie mee kunnen doen is uiteindelijk voor hem (en ons) erg waardevol.
Dingen op school blijven een dingetje helaas.


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Mamato » 20 dec 2019 14:00

Wat jammer dat er zo weinig rekening mee werd gehouden. In de klas van mijn oudste had de juf een bericht rondgestuurd en prikkertjes klaargelegd die in geschikte gerechten gestoken konden worden. In de klas bij mijn middelste was het door ouders gevraagd op de app, en ik had het idee dat daar ook rekening mee gehouden werd.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 20 dec 2019 17:12

Ik heb bij de juf van V van te voren nog naar allergieen gevraagd en daar was alleen kma bij 1 jongetje. En verdere eetwensen zijn vega en dingen niet uit religieuze gronden (hindoestaans meisje en 2 of 3 moslims). Mijn baksels waren koemelkvrij, maar ik was dat vergeten tegen de juf te zeggen. Dus ik weet niet of het betreffende jongetje er van gekregen heeft.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


leeneke

Berichten: 8966
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door leeneke » 20 dec 2019 17:16

Zou het kunnen dat er net weinig rekening mee wordt gehouden doordat niet alles koemelkvrij hoeft te zijn en iedereen er dan maar vanuit gaat dat iemand anders wel iets koemelkvrij zal maken?

Het lijkt me vooral een organisatorisch probleem. Het zou fijn zijn als ten minste één (of enkele) hartige dingen en één (of enkele) zoete dingen koemelkvrij zijn. Misschien zouden ze die optie/vereiste moeten toevoegen aan de lijst of zo. Misschien iets om na te denken voor volgend jaar.

Het is wel erg jammer als bijna alles koemelk bevat.
Moeder van drie

Plaats reactie