koekenpan / braadpan

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door nellie3 » 07 mei 2019 13:58

Ik ben ook nog steeds fan van mij DeBuyer, maar man o man, hij is zo zwaar. Voor mij een nadeel, maar ik gebruik hem wel. Ml schept dan het eten op de borden want ik kan hem niet met 1 hand schuinhouden. Ik heb een koekenpan ervan. Ik bak er nu ook pannenkoeken en eieren in, gaat prima. Het meest fan ben ik van mijn deMeyere wokpan en mij le creuset braadpannetje, maar dat is zo'n rib uit m'n lijf dat ik extra exemplaren (heb een hapjespan of braadpan nodig) maar even uitstel.

Zouden jullie 2ehands durven kopen? Ik bedoel niet ivm hygiëne maar ivm evt een al verpeste of verkeerd ingebrande pan?
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015

Gebruikersavatar

dieuw

Berichten: 3677
Lid geworden op: 30 jun 2010 21:48
Hobbies: maken, en verkopen;-)
Locatie: Arnhem •maker/verkoper•

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door dieuw » 07 mei 2019 14:18

Mij lijkt dat je zo'n pan zelfs geheel schoon zou kunnen schuren/polijsten en opnieuw inbranden, ik zou het wel aandurven
DL (6-2010) en ZL (7-2016)!
volg Studiodieuw opInstagram en Facebook, binnenkort gaat de website ook de lucht in!

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door Suuz » 07 mei 2019 20:46

Je kunt hem bijna niet verpesten. In het extreme geval kun je hem inderdaad kaal schuren/polijsten en opnieuw inbranden. Maar gewoon verkeerd gebruik laat zich ook herstellen door schoonmaken (met afwasmiddel oid) en opnieuw inbranden.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door cjatje » 08 mei 2019 08:14

Ik heb er 1 besteld! Komt zaterdagbinnen
M


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door leeneke » 08 mei 2019 12:58

Alleen ervaring met onze bakplaat, maar die schuurt ML om de zoveel tijd (lange tijd) eens helemaal schoon en brandt hem dan weer in. Dat moet met een pan ook kunnen.
Moeder van drie

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4222
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door MissA » 08 mei 2019 21:20

leeneke schreef:
25 apr 2019 12:27
Wij hebben alleen rvs pannen (Demeyere) en gebruiken die al een jaar of 10 naar tevredenheid. Oh, en enkele Le Creuset-pannen, maar die gebruiken we eerder voor grote curry's, stoofpotten of zo en eigenlijk niet zo consequent. De rvs-pannen zijn niet ingebrand (volgens mij is dat ook niet de bedoeling, volgens wat ik op het net lees).

Wat we dan weer wel hebben, is een bakplaat voor pannenkoeken. Zo een loeizwaar, rond ding, zoals die waar ze in Parijs op de straathoek pannenkoeken mee bakken. Die is ingevet op dezelfde manier als een De Buyer, volgens mij. Er bakt niets op aan en je kan er ook eitjes, paratha's etc. op bakken. Ik vond het aanvankelijk maar een domme investering voor een duur/ lomp ding, maar ik denk er niet meer aan om pannenkoeken in een pan te bakken.

En nu krijg ik natuurlijk interesse in de De Buyer pannen. Is roest gauw een probleem? Of zou ik een rvs-pan toch kunnen inbranden?
Ik heb gewerkt in een kookwinkel waar ze ook demeyere pannen verkochten. Altijd aangeraden om in te branden en vervolgens niet meer met sop af te wassen. Zelf heb ik er ook een aantal, heel blij mee!
DL: april 2013, ZL: mei 2016


Metzonderhanden

Berichten: 6395
Lid geworden op: 07 okt 2009 10:57
Hobbies: .

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door Metzonderhanden » 08 mei 2019 21:46

Ik ontdekte vorig jaar op een beurs de pannen van Crafond. Wauw...

Het is gietaluminium, het heeft dezelfde eigenschappen als gietijzer, maar daarbij komt dat het een stuk lichter is en veel minder snel aanbakt. Je hoort soms slechte verhalen over aluminium pannen, maar dit is hard-geanodiseerd aluminium en dat is veilig. Die ouderwetse Sigg pannen laten stukjes los.

Ik heb een braadpan voor kerst gekregen en ik scoorde op Marktplaats drie koekenpannen van iemand die overging op inductie. (Crafond heeft ook inductie, maar ik kook nog op gas.)
Mijn man was erg sceptisch omdat het best een duur setje was en we net nieuwe BK-pannen hadden gekocht, maar inmiddels is hij om. Onze baksels zoals gebakken aardappels en pannenkoeken zijn nog nooit zo goed gelukt en een soep of saus staat prachtig te pruttelen. Ze pannen worden door en door warm en geleiden heel erg goed. Ze zijn ook heel makkelijk schoon te maken. (Ik zit nu mijn eigen stukje te lezen en begrijp het volledig als jullie denken dat ik aandelen heb. Ik heb ze niet overigens. [lol] )

Ik heb nog een DeBuyer, maar die gebruik ik echt veel minder nu ik die Crafondpannen heb. Op min wensenlijstje staat nog een klein sauspannetje voor mijn havermoutpap.
voorheen marlett


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door leeneke » 08 mei 2019 21:52

Misschien moeten we onze demeyere dan toch inbranden. Kan er dan nog pastasaus of zo in pruttelen?

Die crafond pannen klinken te mooi om waar te zijn inderdaad. [lol]
Moeder van drie

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4222
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door MissA » 08 mei 2019 22:03

Interessant, die crafond. Voor mij een optie voor erbij.

In de demeyere zou na het inbranden ook prima nog saus moeten kunnen pruttelen. Soms is schoonmaken met afwasmiddel dan toch nodig, dan zou je m opnieuw kunnen inbranden.
DL: april 2013, ZL: mei 2016


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door leeneke » 09 mei 2019 10:37

Dankjewel, MissA!
Moeder van drie

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door MamaRF » 09 mei 2019 11:03

Ik vroeg laatst aan mijn moeder of ze haar poffertjespannen nog gebruikte, en dat bleek niet het geval. Dus ik ben nu 2 loeizware, oerdegelijke, (hopelijk nog steeds) perfect bakkende gietijzeren poffertjespannen rijker! Dit weekend uitproberen :D
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door Mammalous » 09 mei 2019 23:14

Gaaf!
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014

Gebruikersavatar

BlijeMama

Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 nov 2012 14:03
Hobbies: Geen tijd meer voor ;-)
Locatie: Zuid-Holland

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door BlijeMama » 26 mar 2020 08:55

Even een upje voor dit draadje. Onze dochter is onlangs gediagnosticeerd met coeliakie. Er wordt aangeraden om pannen met een beschadigde anti-aanbaklaag te vervangen aangezien zich in de krasjes gluten zouden kunnen hebben hechten. Onze GreenPans met keramische laag vertonen lichte krassen en dus willen we er voor de zekerheid 2 pannen bij gaan kopen, een koekenpan en een wokpan/braadpan/hapjespan. Ik heb vrijwel het hele draadje doorgespit en ben inmiddels wel overtuigd van een Mineral B DeBuyer voor de koekenpan.

Alleen voor de andere pan blijf ik maar twijfelen. Wat ik zoek is een vervanging voor de GreenPan wok. Daar maak ik pastasaus, curry's, chili en allerlei andere soorten eenpansgerechten in. Wij eten zelden agv en gebruiken de wokpan bijna dagelijks voor dat soort gerechten. Vlees hoeft er nooit in gebraden want we zijn vegetarisch.

Wat voor soort pan gebruiken jullie voor dat doeleinde? k durf een pan die een patina moet vormen niet goed aan met iets waar bijna iedere dag tomaten(blokjes) in gaan [think] . Een geëmailleerd gietijzeren braadpan misschien? Of toch gewoon weer een GreenPan wok?
Bevlogen mama van * (2011), N. (2012), A. (2015), * & M. (2018)

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door MeerMerel » 26 mar 2020 09:29

Ik ben heel blij met mijn Le Creuset wok
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.


Piglet

Berichten: 2171
Lid geworden op: 03 jul 2008 18:14

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door Piglet » 01 dec 2022 09:47

Ik ga later nog alle 33 pagina's doorspitten. Maar voor nu even een schopje.

Ik zoek een nieuwe anti aanbak koekenpan en hapjespan met deksel. Ik heb ze nu greenpan, maar die hebben inmiddels v de nodige krassen en bakken flink aan.

Eisen, foolproof... ook man, pubers en medewerker gebruiken de pannen. Vaatwasser bestendig, zie voorgaande. En graag zonder giftige stoffen etc.
Prijs is gelukkig iets minder van belang als het stevig is en goed meegaat.
Mama van P (2007) en J (2011) en T (2018)
Gezinshuismama van 6 (2001, 2004, 2006, 2008, 2011, 2012).

Plaats reactie