koekenpan / braadpan

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door nellie3 » 20 dec 2015 11:11

suuske25 schreef:Waarom heb je je DeBuyer pan weggegooid? Die verslijten toch niet zo snel? Of was het puur vanwege het gewicht?
Ik had me vergist. Ik had 2 deBuyer-pannen gekocht vorig jaar en 1 ervan (niet de mineral B) maar diegene met antiaanbaklaag (weet niet meer hoe die heet), die heb ik weggegooid. Die was ook niet zwaar. De zware heb ik nog. Ik wil die zware, maar fijne, pan nu alleen maar meer gaan gebruiken voor gehakt rullen, vlees bakken etc. Ik wil dan wel nog een pan voor grotere gerechten en pastasaus enzo en dingen waar je flink in kunt roeren zonder dat je de helft ernaast roert. En niet zo zwaar dus, maar ik ben nog steeds zoekende. Wat is nou niet zwaar? Alleen antiaanbaklagenpannen?

Ik heb in mijn pannenassortiment:
- 1 deBuyer koekenpan
- 1 grote soeppan
- 1 erg klein le Creuset braadpannetje
- 1 grote braadpan (maar met anti-aanbaklaag)
- 1 grote wokpan (die wil ik vervangen want de antiaanbaklaag laat los)
- 3 kookpannen

Wat mis ik? Waar vervang ik mijn wokpan mee? Ik twijfel tussen een hapjespan of een demeyere wokpan. Maar hapjespan: knetterduur van een goed merk en wokpan: wrs weer loeizwaar van een goed merk. [eeks]
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door mamamuis » 20 dec 2015 13:44

nellie3 schreef:
mamamuis schreef:
nellie3 schreef:Weer es ff omhoog. Ik heb een debuyer koekenpan maar vind hem loeizwaar. Welk merk pannen zonder anti-aanbaklaag zijn wat minder zwaar?

Ik zoek ook een hapjespan, of iig iets met een deksel. Ik heb een braadpan en die gebruik ik nu vaak, maar die heeft wel een anti-aanbaklaag. Welke hapjespan zoek ik?
Hapjespan is in gewoon rvs heel veel te krijgen, wij hebben er een van bk, maar ook van andere merken zijn er plenty. Je kunt ook nog een le creuset braadpan overwegen?

Qua koekenpan hebben wij rvs pannen van demeyere (maar ook die vind ik niet echt licht te noemen) en ook een pan van les forgees le creuset, maar dat is met anti aanbaklaag, wel een geharde variant en zonder pfoa.
Ik overweeg nu dus zo'n le creuset les forgées, maar voor zo'n bedrag wil ik niet dat de pan maar een klein jaartje meegaat omdat de anti-aanbaklaag kapot is. Ik heb net mijn debuyer mineral b weggegooid, 10 maanden mee gedaan :-(
Ik heb 'm alweer een tijdje, maar geen idee meer hoe lang precies. Even teruggezocht, 2 jaar nu bijna. Hier gaat de boel gewoon in de vaatwasser, wel alleen gebruik met houten of siliconen spatels en ziet er bij vrijwel dagelijks gebruik nog prima uit. Er zit een krasje in van een onvoorzichtige actie of zo denk ik, maar ook daar bakt de pan niet aan en de verdere laag gaat er ook niet af, tevreden dus! Er komt nog wel een keer een groter exemplaar, maar dat wordt nog even sparen :)


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door mamamuis » 20 dec 2015 13:49

nellie3 schreef:
suuske25 schreef:Waarom heb je je DeBuyer pan weggegooid? Die verslijten toch niet zo snel? Of was het puur vanwege het gewicht?
Ik had me vergist. Ik had 2 deBuyer-pannen gekocht vorig jaar en 1 ervan (niet de mineral B) maar diegene met antiaanbaklaag (weet niet meer hoe die heet), die heb ik weggegooid. Die was ook niet zwaar. De zware heb ik nog. Ik wil die zware, maar fijne, pan nu alleen maar meer gaan gebruiken voor gehakt rullen, vlees bakken etc. Ik wil dan wel nog een pan voor grotere gerechten en pastasaus enzo en dingen waar je flink in kunt roeren zonder dat je de helft ernaast roert. En niet zo zwaar dus, maar ik ben nog steeds zoekende. Wat is nou niet zwaar? Alleen antiaanbaklagenpannen?

Ik heb in mijn pannenassortiment:
- 1 deBuyer koekenpan
- 1 grote soeppan
- 1 erg klein le Creuset braadpannetje
- 1 grote braadpan (maar met anti-aanbaklaag)
- 1 grote wokpan (die wil ik vervangen want de antiaanbaklaag laat los)
- 3 kookpannen

Wat mis ik? Waar vervang ik mijn wokpan mee? Ik twijfel tussen een hapjespan of een demeyere wokpan. Maar hapjespan: knetterduur van een goed merk en wokpan: wrs weer loeizwaar van een goed merk. [eeks]
Een hapjespan van rvs? Wij hebben er eentje van bk, die is qua gewicht goed te doen, past voldoende pastasaus in voor 2 porties voor ons gezin zonder dat alles er over gaat. Maar als je echt wilt wokken, dan heb je daar natuurlijk niks aan...

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door nellie3 » 06 jan 2016 13:02

Ik heb een demeyere wokpan gekocht. Moet je deze nou wel of niet inbranden? Staat namelijk niks van in de gebruiksaanwijzing. Voor eerste gebruik afwassen met een beetje afwasmiddel, staat er. Verder niks.
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4221
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door MissA » 06 jan 2016 20:04

Wel inbranden!


Tapatalk
DL: april 2013, ZL: mei 2016

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door nellie3 » 06 jan 2016 20:29

Hij is gemaakt van rvs, ik dacht dat je alleen plaatstaal en gietijzer moest inbranden...
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door suuske25 » 14 jan 2016 10:27

Is dat inbranden echt nodig? Mijn zwarte (ingebrande) laag in mijn DeBuyer koekenpannen laat nl gewoon los. Allemaal zwarte spikkels op het eten. (vooral bij aardappeltjes goed te zien) Door gebruik is de bodem inmiddels bruin van kleur en hij bakt best aardig. Producten met ei erin zijn wat lastiger, maar onze pannekoeken zonder ei erin gaan prima. Heb ik iets fout gedaan met inbranden dat die zwarte laag loslaat? Ingebrand met olijfolie, zou de soort olie nog verschil maken? Voorlopig laat ik mijn pan maar zo, doet het prima.

En afwassen, hoe doen jullie dat? Alleen afspoelen werkt hier niet. Dus ik gebruik wel de borstel (geen zeep!) om hem enigszins schoon te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door nellie3 » 14 jan 2016 15:12

Dat had ik ook met mijn debuyer pan. Heel raar. Had ik toch het idee dat ik verbrande dingen zat te eten. Ik heb m met azijn geloof ik, of soda, laten koken, best lang. En daarna heel goed geschrobd tot de zwarte laag weg was. Daarna ingewreven met olijfolie geloof ik en nu is het weg. Bakt als een tierelier en alleen ei en aardappel is wat lastig.

Maar serieus, ik heb mijn demeyere rvs wokpan niet ingebrand. Dat hoeft toch niet bij rvs?
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015

Gebruikersavatar

SuzyQ

Berichten: 12430
Lid geworden op: 20 apr 2009 11:55
Hobbies: Rennen-vliegen-vallen-opstaan

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door SuzyQ » 14 jan 2016 15:14

Mij is vanuit de kookwinkel lijnzaad olie geadviseerd, en dat heb ik ook gebruikt. Bovenstaande herken ik niet. Lijnzaad kan ook tegen hogere temperaturen.

Oh en eerst een dikke laag keukenzout er in, flink verhitten en dan eruit. Misschien staan de instructies ook op de site van Kookpunt.


*Tapatalking on the go*
DD ('08) - DS1 ('09) - DS2 ('13)


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 18 jan 2016 15:23

Oldenhof heeft sale, o.a. op Le Creuset!

http://www.kookwinkel.nl/webshop/59569-sale.asp

Gebruikersavatar

DaisySanches

Berichten: 12375
Lid geworden op: 17 feb 2009 21:30
Hobbies: BuJo, Apple, vulpen
Contacteer:

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door DaisySanches » 02 feb 2016 23:25

Kan ik iemand blij maken met een zgan DeBuyer 32 cm koekenpan?
Heb me vergist in de maat. En twee malig gebruikt dus terug kan ook niet meer.
Inbranden nog niet gelukt. Ondanks luchten en afzuiging ging het rookalarm af [redface] .
Trotse mama van S (2008), J (2010), *(2014) en *(2016)

http://www.samanthas.nl
Natibaby- Bloomyloom - Hoppediz- LennyLamb- Fidella- Buzzidil- Emeibaby -Babylonia - Daiesu en meer!

Gebruikersavatar

Harrewar

Berichten: 1231
Lid geworden op: 20 dec 2011 08:41
Hobbies: lezen, koken
Locatie: Zwolle

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door Harrewar » 03 feb 2016 09:08

Hoi,

Mij wel:)
Wat wil je er voor hebben?
Wacht, ik pm je wel.
DL mei 2011

Gebruikersavatar

DaisySanches

Berichten: 12375
Lid geworden op: 17 feb 2009 21:30
Hobbies: BuJo, Apple, vulpen
Contacteer:

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door DaisySanches » 03 feb 2016 11:15

pm terug :)
Trotse mama van S (2008), J (2010), *(2014) en *(2016)

http://www.samanthas.nl
Natibaby- Bloomyloom - Hoppediz- LennyLamb- Fidella- Buzzidil- Emeibaby -Babylonia - Daiesu en meer!

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door Mammalous » 05 mar 2016 14:33

Whoop whoop zojuist een Le Creuset braadpan besteld en 2 deBuyer pannenkoekenpannen en met oa de V&D bonnen van vriendin, want ze hebben een actie dat je die daar in kan leveren \o/
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


MamavanMara

Berichten: 651
Lid geworden op: 03 feb 2013 12:45
Hobbies: lezen
Locatie: Leiden

Re: koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door MamavanMara » 23 mar 2016 14:53

Kan iemand mij helpen kiezen? [smile]

We hebben onlangs een deel van onze aanbaklaag pannen vervangen voor duurzame pannen.
Eentje van Lecreuset - zomaar gekregen van mijn vader! (Zie je wel dat ze een leven lang meegaan...) Een koekenpannetje van DeBuyer.

Maar nu heb ik nog één pan die echt de deur uitmoet: een kleine hema wok (nou ja, wok, hij heeft deels een platte bodem).
Ongeveer 20 cm doorsnee.
Daarin bak ik op hoge temperatuur vooral de tofu krokant. Dat staat me nogal tegen vanwege die laag [confused]

Heeft iemand een goed alternatief?
Ik dacht zelf aan de sauspan van DeBuyer van 24 cm. Iets kleiner zou wel handig zijn maar hoeft niet perse. Het moet hoge zijkanten hebben zodat ik de tofu goed kan omschudden zeg maar, vandaar dat ik aan die sauspan dacht.

Maar kan dat wel, tofu krokant bakken in een sauspan? [dontknow]
Mama van lieve kleine M. december 2012 en Y. juli 2015
Vatanai Orkney - Millefiori - Ellevil Organica Olai - Winterstar - RS Donau - Ergobaby sport

Plaats reactie