Deel je favo chocolademelk-receptjes

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
barbamama

Berichten: 16851
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:01
Hobbies: Veel

Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door barbamama » 09 sep 2014 19:06

De dagen worden korter, de avonden killer. Kaarsjes komen weer op tafel en als de kindjes op bed liggen (en ook al eerder hoor ;) ) mag ik weer graag een lekkere mok chocolademelk maken maar ik wil wel een beetje variatie [mrgreen]

Ik neem vaak suiker/cacao 1:1 en voeg toe (niet tegelijk hoor ;) )

- beetje cayennepeper
- snufje koekkruiden
- beetje spelen met de verhoudingen suiker/cacao

En owh, graag met een klodder slagroom en een stapel speculaasjes [shhh] maar dat heb ik niet vaak in huis

Maar goed, spam jouw lievelingschocolademelk recept [mrgreen]

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Gin » 09 sep 2014 19:11

Ik doe rijstemelk met 1 theelepel rauwe cacaopoeder. Voor zl koud en voor mij warm. Soms met gewone melk of amandelmelk maar rijst melk blijft favoriet.
Nooit aan gedacht om er kaneel of koekkruiden door te doen, ga ik snel proberen! Leuk!
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door cjatje » 09 sep 2014 19:18

Met een marshmallow erbij!
Of heel decadent met kokosmelk maken, zo romig en vol van smaak (wel deels verdund met water dus) en met echte chocola, veel lekkerder dan cacao [mrgreen]
M

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Geekess » 09 sep 2014 20:44

Mmmmmm hot chocolate... :-)

Allereerst de makkelijke 'instant choc' versie: klik
Die mix heb ik meestal wel staan voor chocolademelk op mijn werk ofzo. Ergens waar ik geen melk heb maar wel heet water.

Dan is de thuis-versie. Die is simpel.
Goede kwaliteit pure chocolade + hete melk. Alleen dát is echt chocolademelk. Zelfs DL kan het tegenwoordig zelf maken. Voor het gemak schuimt ze melk op in de nespresso-melkopschuimer, gooit wat pure callets (DL wil in haar choc gelukkig ook alleen maar puur en geen melkchoc) in een grote beker, warme opgeschuimde melk + schuim op de callets gieten, roeren klaar.
Wil ik decadenter doen en heb ik meer tijd, dan warm ik melk op in opschuimer en intussen een beetje slagrom verhitten in een pannetje op het vuur en maak de choc met half slagroom half melk.

Decoratie: Lobbig geklopte slagroom (niet té stijf) met wat kokosbloesemsuiker.

Meer heb je niet nodig :-)
(DL is nu al een chocolademelksnob ;-) Pogingen van oma's etc. om haar "chocomel" te laten drinken lopen uit op veel gesputter en geklaag van: "dit is absoluut geen chocolademelk, te zoet en waar is de chocolade" :-P)

**Edit**
Ooooooohh.... nu heb ik trek ik chocolademelk en mijn callets zijn op :-((((( (Was vandaag nieuwe aan het bestellen)
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door cjatje » 09 sep 2014 21:08

Mmmmm, chocomelk
M

Gebruikersavatar

sweetie

Berichten: 3948
Lid geworden op: 27 mei 2009 12:42
Hobbies: Meer wel dan niet
tag: Problemen zijn een product van het denken, niet van de realiteit
Locatie: Pronkjewail

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door sweetie » 09 sep 2014 21:15

Ik neem een mok volle melk, mik dit in een steelpannetje op een zacht vuurtje. Doe daar een stuk goeie pure chocola in (mij bevalt de tablet van cote d'or goed, zo'n vingerlang reepje is precies de juiste hoeveelheid).
Zachtjes verwarmen, of snel als je haast hebt, met een garde de chocola er goed doorheen kloppen en klaar is de overheerlijke choc!
Afbeelding

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door femme80 » 09 sep 2014 21:35

Met volle melk, veel cacao en 2 kleine schepjes suiker. Of met honing ipv suiker...
Dan wat kaneel erbij of wat chinees 5 kruiden poeder.
Liefst met slagroom erop maar dat heb ik zelden in huis.

Verstuurd van mijn GT-S5360 met Tapatalk
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015


Suusjeuh

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Suusjeuh » 09 sep 2014 21:52

Rauwe cacao, 1 theelepel met volle koemelk
Of amandelmelk met daarin gesmolten 92% pure chocolade.

Dochter vraagt bij opa en oma weleens om konijnen suiker in haar melk. Na een poosje nadenken bleek ze de nesquick poeder te bedoelen [applaus]


Linnie1985

Berichten: 897
Lid geworden op: 11 okt 2010 16:02
Hobbies: Koken en eten

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Linnie1985 » 09 sep 2014 22:25

Hmmmm lekker!!

Ik had er laatst ook al zo'n trek in. Lepeltje cacaopoeder en klein beetje suiker mengen met een scheutje rauwe melk.
Beker melk heel kort verwarmen (onder de 45 graden, het moet nog wel rauwe melk blijven) en dat erbij gieten.
Klodder opgeklopte slagroom zonder suiker en klaar. Jummie!

Geekess, wat zijn callets?
Dochter: 23-11-2010
Zoon: 30-03-2013

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Matoliano » 09 sep 2014 22:46

Mijn lievellingsvrrsie: rauwe bittere chocolade pastilles in melk met kaneelstokje (stukje) rn kruidnagel en suiker. Opwarmen en daarna eventjes in de blender voor wat luchtigheid.

Snelle: cscaopoeder, kaneelpoeder, warme melk, suiker en een beetje cocosolie.

Geen slagroom voor mij (blegh)
Afbeelding

Gebruikersavatar

Suuwzn

Berichten: 692
Lid geworden op: 30 mar 2014 20:39
Hobbies: Wandelen, naaien, fietsen

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Suuwzn » 09 sep 2014 23:59

Jummm, chocolademelk! Ik heb het alleen nog nooit zelf gemaakt *schaam*.. Nesquick smaakt prima.. Maar ik zie hier betere alternatieven qua ingrediënten. Ga ik eens proberen!
Trotse mama van kleuterzoon, peuterzoon en babymeisje

Gebruikersavatar

femmoltje

Berichten: 1883
Lid geworden op: 04 apr 2013 22:56
Hobbies: scrappen, kaarten maken, haken

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door femmoltje » 10 sep 2014 00:38

Half volle melk met een paar blokjes pure chocolade
Groetjes Femke

Mama van Teun geboren op 16 maart 2013
*april 2014* - *juli-2014* en *september 2014* onze sterretjes
Zwanger van ons 2e wonder uitgerekend 2 augustus 2015


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door WZK » 10 sep 2014 00:59

Geekess schreef:Mmmmmm hot chocolate... :-)

Allereerst de makkelijke 'instant choc' versie: klik
Die mix heb ik meestal wel staan voor chocolademelk op mijn werk ofzo. Ergens waar ik geen melk heb maar wel heet water.

Dan is de thuis-versie. Die is simpel.
Goede kwaliteit pure chocolade + hete melk. Alleen dát is echt chocolademelk. Zelfs DL kan het tegenwoordig zelf maken. Voor het gemak schuimt ze melk op in de nespresso-melkopschuimer, gooit wat pure callets (DL wil in haar choc gelukkig ook alleen maar puur en geen melkchoc) in een grote beker, warme opgeschuimde melk + schuim op de callets gieten, roeren klaar.
Wil ik decadenter doen en heb ik meer tijd, dan warm ik melk op in opschuimer en intussen een beetje slagrom verhitten in een pannetje op het vuur en maak de choc met half slagroom half melk.

Decoratie: Lobbig geklopte slagroom (niet té stijf) met wat kokosbloesemsuiker.

Meer heb je niet nodig :-)
(DL is nu al een chocolademelksnob ;-) Pogingen van oma's etc. om haar "chocomel" te laten drinken lopen uit op veel gesputter en geklaag van: "dit is absoluut geen chocolademelk, te zoet en waar is de chocolade" :-P)

**Edit**
Ooooooohh.... nu heb ik trek ik chocolademelk en mijn callets zijn op :-((((( (Was vandaag nieuwe aan het bestellen)
Nog nooit van callets gehoord. Net gegoogled. Welk merk is oké? Wij zijn van de super puur.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Geekess » 10 sep 2014 08:51

Callets is een verzamelnaam voor kleine stukjes couverture (hoge kwaliteit chocolade geschikt om mee te koken), vaak kleine ovaaltjes of 'druppels'. Wordt vooral in patisserie en het maken van bonbons gebruikt.
Kwaliteitschocolade is bijvoorbeeld Valrhona of Callebaut. Mooie van Valrhona (mijn favoriet) is dat de chocolade per streek te koop is. Net als bij koffie en thee heeft iedere streek zijn eigen typische smaak, en er kunnen echt enorme verschillen zijn. Van bitter en noot-achtig tot juist zuur en fruitig.
Als je dergelijke chocolade gewend bent, realiseer je je wat een bocht het gangbare supermarktspul is (kraak-noch-smaak, behalve dan de smaak van suiker, zoals in Cote-d'Or, dat ik bijv. niet als chocolade beschouw maar als suiker met een vleugje cacao ;-) ).
Bij kwaliteitschocolade hoef je niet persé ultra puur te hebben om een volle chocoladesmaak te hebben, zoals bij de supermarktmerken. Manjari is bijv. heel erg chocoladig maar is 'maar' 64% cacao... Het heeft een hele rijke volle, lichtzure/fruitige chocoladesmaak. Hint van bessen voor op de tong. Heerlijk met warme melk dus, levert prachtige drank op.
Voor chocolademelk vind ik de zwaardere, bittere soorten juist iets minder geschikt (maar wel weer fijn als omhulsel van bonbons) dus chocolademelk van Satongo (aarde-achtig, bitter, zware smaak midden op de tong, 72,2% cacao) wordt snel te zwaar in je mond icm melk/slagroom. Zou je er nu een vleugje cayennepeper bij doen en een scheutje rum, dan is het een ander verhaal (hier liever geen kaneel, dat versterkt het zware teveel).

Er zijn veel soorten en merken kwaliteitschocolades, ik kijk zelf naar de werkomstandigheden, en verkrijgbaarheid in NL webwinkels. Valrhona doet het daarin erg goed, maar is duur, zeker nu de chocoladeprijs flink is gestegen. Een heel goed en betaalbaar alternatief is Callebaut. Dat is een gehomogeniseerde chocolade (als het gaat om regio's), maar het levert wel mooie blends op. Voldoet heel goed voor warme chocolademelk, is relatief goedkoop (voor de kwaliteit die krijgt echt de moeite waard) en is makkelijk verkrijgbaar in NL als callets (druppel/rondjesvorm).
(Callebaut is óók verkrijgbaar per streek, maar daar moet je in NL beter voor zoeken. Fijne is wel dat ze weer andere regio's aanbieden dan Valrhona, Azië bijv.)

Callets/couverture is laaaaaaang houdbaar, gewoon donker en droog bewaren. Kan zijn dat er na een jaartje wat suikerbloem optreedt (witte waas), maar dat is voor chocolademelk echt niet erg. Wanneer ik nauwelijks of geen bonbons maak, zoals afgelopen jaar, doe ik makkelijk een jaar met een kilozak.

Callebaut is in het najaar ook nog wel eens bij de Lidl en de Xenos te koop als doosjes met kleine zakjes callets of grotere plastic zakken met pastilles, onder de noemer "smeltchocolade".

hmmm.... iets met stokpaardje... excuus ;-)
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Linnie1985

Berichten: 897
Lid geworden op: 11 okt 2010 16:02
Hobbies: Koken en eten

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Linnie1985 » 10 sep 2014 09:25

Dank voor je uitgebreide uitleg!
Dochter: 23-11-2010
Zoon: 30-03-2013

Plaats reactie