Tsjechisch patroon draagcover, NL instructies

Maak je eigen draagdoek of dragers! Post hier vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
corina1

Berichten: 54
Lid geworden op: 17 nov 2011 20:25
Hobbies: opvoeding, koken, lezen

Tsjechisch patroon draagcover, NL instructies

Ongelezen bericht door corina1 » 28 okt 2014 09:25

Draagcover naaien

Met de winter voor de deur wilde ik graag een draagcover naaien voor over mijn draagdoek. Ik heb het patroon van een Tsjechische site gebruikt: http://www.nosenideti.cz/clanek.php?clanek_id=80" onclick="window.open(this.href);return false;. Deze link heb ik hier op het forum gevonden, maar ik weet niet precies meer waar. Omdat Google er in de vertaling soms echt iets bijzonders van maakte [rolleyes] heb ik de hulp ingeroepen van de Tsjechische moeder van een klasgenootje van mijn dochter. Zij heeft de belangrijkste dingen voor me vertaald en toen ben ik aan de slag gegaan. Ik zal hier precies beschrijven wat ik gedaan heb, hopelijk is het duidelijk genoeg voor anderen die ook zo’n draagcover willen maken [wink] . Veel plezier!

• Benodigdheden: twee fleecedekentjes (1,30 bij 1,70); 3 meter stevig lint (daarmee maak je de draagcover straks vast); ca. 2,5 meter rond elastiek; 4 koordstoppers; garen
• Ik heb goedkope fleecedekentjes gebruikt. Je kunt uiteraard ook fleece per meter kopen. Als je twee verschillende kleuren neemt, dan kun je wisselen van kleur. De voor- en achterkant van de cover worden identiek en je kunt dus de cover ook ‘binnenstebuiten’ gebruiken.

• Knip drie (of 4 voor een dikkere cover) stukken fleece van 70 bij 100 centimeter uit. Leg de stukken op elkaar en knip de hoeken rond (zie tekening op de originele website).
• Knip het lint als volgt: twee stukken van 25 centimeter en 2 stukken van 1,30 centimeter.
• Leg de stukken lint van 25 centimeter zo tussen de stof dat er twee lussen gevormd worden links en rechts (zie tekening op de originele website). Zorg dat de stukken lint in elk geval 4 cm. bedekt worden door de stof.
• Leg de lange stukken lint tussen de stof waar de ronding van de bovenkant begint. Zorg weer dat de stukken lint in elk geval 4 centimeter bedekt worden door de stof.
• Speld alles op elkaar.
• Stik rondom ca. 3 centimeter van de rand, maar laat twee stukjes van 1,5 cm open waar de bovenste ronding begint. Stik nu twee keer van links naar rechts. Een keer van de bovenkant van het stukje wat je opengelaten hebt links naar de bovenkant van het stukje wat je opengelaten hebt rechts. En een keer van de onderkant van het open stukje links naar de onderkant van het open stukje rechts. Je hebt nu een tunnel van 1,5 centimeter breed waar je straks een elastiek door kunt trekken om de bovenkant van de draagcover aan te trekken en op maat te kunnen maken.
• Knip de middelste laag (of lagen) fleece weg, zo dicht mogelijk bij je stiksel.
• Stik nu de buitenrand door op 1,5 a 2 centimeter van je eerste stiksel. Maak zo een tunnel rondom de cover. Laat weer links en rechts 1,5 cm open ter hoogte van de tunnel die je hiervoor gemaakt hebt.
• Knip de overtollige fleece weg.
• Stik als je dat mooi vind nog een keer de rand met een zigzagsteek door. Of met een locksteek als je naaimachine dat kan.
• Rijg een stuk elastiek door de beide tunnels en zet het vast met de koordstoppers. Alleen door de kraag rijg je geen elastiek.
• Je draagcover is nu af. [blij]
• Je zou nog een zak op de draagcover kunnen naaien. Je zou ook één van de lagen fleece kunnen vervangen door een wind- en waterdichte stof.

Gebruikersavatar

Marieke74

Berichten: 470
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:19
Hobbies: ...
Locatie: Zeeland

Re: Tsjechisch patroon draagcover, NL instructies

Ongelezen bericht door Marieke74 » 28 okt 2014 10:49

Dat klinkt als iets dat zelfs ik (met alleen een naaigarnituur uit een hotelkamer) zou moeten kunnen maken :) Dank voor de vertaling!

Gebruikersavatar

Topic starter
corina1

Berichten: 54
Lid geworden op: 17 nov 2011 20:25
Hobbies: opvoeding, koken, lezen

Re: Tsjechisch patroon draagcover, NL instructies

Ongelezen bericht door corina1 » 28 okt 2014 13:39

Als je het met de hand wil doen ben je wel langer bezig dan het uurtje dat ik er zoet mee geweest ben, maar moeilijk is het zeker niet [wink] .

Plaats reactie