Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Femke » 11 nov 2014 11:38

Pluu schreef:Tja, hier geen auto, ik ga overal met het OV heen, maar ik ben wél een van die mensen die altijd veel mee heeft. Tweede op komst, ik vraag me serieus af hoe we dit moeten klaarspelen.

Wat ik allemaal mee heb? Voldoende luiers, en dat zijn er best veel. Doekjes. Eten voor onderweg, inclusief reserve-eten voor als ik gruwelijk vast kom te zitten met het OV door vertragingen/ongelukken etc, dat je úren op een station vast zit. En tja, dat gebeurt soms, en ik ben zelf iemand die écht heel slecht functioneert op een glucose-tekort, ik wordt daar heel erg naar van. Dus daar plan ik wel op. Drinken voor onderweg, minimaal een literfles water, en vaak nog een pakje wicky voor ZL. Als het de bedoeling is ergens te overnachten, reservekleding. En dat dus zowel in warm-weer als koud-weer variant, want het weer kan altijd omslaan. Jas of trui voor mezelf. Zonnebrandcreme als het heet is. Speelgoedje tegen verveling. Toilettas met inhoud, vitaminepillen, deo, tandenborstels, tandpasta, haarborstel, paracetamol voor de zekerheid, zetpilparacetamol voor de zekerheid voor ZL, etc.

Voor een pasgeboren baby: het hele kolfgebeuren, uit angst dat de baby niet wil aanhappen en mijn borsten exploderen. Meestal voor niets, maar ik heb één keer ergens gezeten met een koortsige baby die niet wilde drinken, toen was ik toch wel heel bij met de kolf. En later voor de gekolfde melk, toen ZL wél wilde drinken gooide hij er eerst alles uit. Toen wilde hij opnieuw drinken, toen was ik écht blij dat ik gekolfd had en niet alleen nog maar leeggedronken borsten te bieden had. Voor een baby zou ik een slaapzakje of kleine maat dekentjes meenemen als het de bedoeling is ergens te overnachten, en dan al snel ruim (= dubbel) gepakt voor het geval dat de kleine erover heen kotst (dat deed ZL wel eens, hij had normaal niet vaak last van reflux maar kotste minimaal op de helft van onze vakanties ineens álles onder, alsof hij het aanvoelde).

Duzz eehm tja, met een baby was ik altijd compleet afgeladen, met een baby én een peuter moet ik er een pakezel bij huren. Ik zal wel zien hoe het gaat lopen maar ik snap niet hoe andere mensen het redden met minder.

Nu moet ik wel zeggen dat ZL KMA heeft/had. Nu kan ik wat relaxter daarmee om gaan, als we maar een dagje ergens heen gaan dan hou ik er die dag geen rekening mee, ZL krijgt wel een beetje last van dunne stoelgang dan maar dat is voor een dagje niet zo erg. Maar toen hij jonger was moest ik er veel strenger mee zijn dus toen nam ik heel veel uit voorzorg zelf mee, omdat je niet weet wat mensen in huis gaan hebben. Ik at zelf ook koemelkvrij (ivm BV) dus ik sleepte niet alleen met kinderporties eten maar ook met mijn eigen eten.
Hier had ik op willen reageren maar helemaal vergeten. Nu alsnog maar ik weet niet of je het nog leest [wink] . Geen KMA helpt natuurlijk want ik neem mee aan snacks en eten wat ik verwacht dat we op krijgen. Als we vertraging hebben koop ik wat op het station, daar is vaak ook wel een AHtogo of anders wat er maar te vinden is. Toen ik nog bv gaf een rolletje dextro voor de zekerheid. Drinken, water in een bidon van 350ml. Is het op dan vullen we het op het station. Ik drink zo min mogelijk onderweg om de wc te vermijden [redface] . Is het op en nog niet op een station voor overstappen dan ga ik er maar vanuit dat we die korte tijd wel overleven zonder. Ik neem voldoende luiers en doekjes mee voor onderweg en 1 extra. Bij familie waar we vaker heen gaan staat namelijk een pak of in elk geval een paar luiers. Ik heb er maar 1 in de luiers dus zelfs als we naar iemand gaan die geen luiers heeft dan passen die paar extra er ook nog wel bij. Voor een weekend bij mijn zusje bijvoorbeeld vraag ik haar van te voren om een pakje luiers te kopen (die ik betaal) zodat ik ze niet mee hoef te slepen. Reservekleding was eerst een hele set. Voor een dagtrip neem ik nu qua reserve alleen een onderbroek en een legging mee, soms twee leggings. Ze passen inmiddels best dezelfde maat, voor de een wat groot, voor de ander iets krap maar voor nood prima. Gaat tot nu toe altijd goed en als het toch heel raar loopt zouden we op zoek moeten naar een goedkope winkel. Ze lopen er dan aan het eind van de dag soms wel erg smoezelig bij, ik vind dat niet zo'n punt. Voor logeren neem ik wel meer kleding mee maar zo min mogelijk. Ik heb de eerste tijd een lijstje bijgehouden en bij thuiskomst alles wat we niet gebruiken afstrepen. In tijden dat het weer snel kan omslaan een t-shirt met vestje. Voor een baby vind ik dat minder nodig, broekje en longsleeve en als het toch warm is een van de twee uit, rompers zijn ook schattig. Kolfspullen heb ik nooit meegenomen. In nood heb ik weleens met de hand gekolfd. Dat lukt mij alleen bij plofborsten trouwens maar de druk is er dan af. Toiletspullen neem ik alleen het hoogst noodzakelijke mee. Douchegel, shampoo ed. heeft degene waar ik naartoe ga ook dus dat neem ik niet mee. De dingen die ik wel mee wil nemen heb ik nu nog de normale variant van maar ik wil dat nog overgieten in zo'n hotel flesje of een mini kopen om die her te gebruiken. Vitaminepillen en zetpillen in de hoeveelheden meenemen die je daar gaat gebruiken in een zakje om ruimte te besparen. Hoewel ik die gewoon vaak vergeet. Slaapzak hoeft nu niet meer, nam ik tot ze twee waren wel mee en bij (schoon)ouders ligt een reserve. Een wollen slaapzak neemt minder ruimte in dan bijvoorbeeld een combysleeper. Op je eigen kleding besparen vind ik meer lonen dan op dat van de kinderen. Ik hou bij logeren 1 set per dag voor de kinderen aan (geen dikke truien en rokken met extreem veel tule) en voor mijzelf veel minder. Als we maar een nacht gaan alleen ondergoed en sokken, gaan we 2 of 3 nachten weg dan neem ik ook een schoon shirt/trui mee en soms een schone broek. Maar ik ga over het algemeen alleen bij familie logeren die erg makkelijk zijn. Als ik toch te snel door de kleding heen ga was ik het daar en/of vraag ik wat te leen. Afhankelijk van hoeveel ruimte er over is in de tas vul ik aan met 'extra's' [lol]
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)

Gebruikersavatar

anna1983

Berichten: 1617
Lid geworden op: 17 jan 2014 08:47
Hobbies: lezen, fietsen, cafeetjes,
Locatie: Zutphen

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door anna1983 » 11 nov 2014 11:50

Wel een groot nadeel aan reizen met baby in de trein: er is geen plek die bedoelt is om een baby te verschonen. Kan natuurlijk op een tafeltje of stoel maar is erg onhandig in je eentje (en niet zo fijn voor de medereizigers)
Volgens de conducteur krijgen de nieuwe treinen wel een aankleedkussen in de wc.
Zoon R mei 2014, zoon O juli 2016 en zoon W mei 2019

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Femke » 11 nov 2014 13:17

Oh ja, en zo'n enorme spuitluier net aan het begin van de rit dus dan moet je wel verschonen... Wij lenen momenteel de auto van een tante die een tijd naar het buitenland is. Dat went erg snel. Ik vind het lastig streng voor mijzelf te zijn om voor kleine stukjes hem te laten staan en niet te makkelijk overal heen te gaan. De rust van het niet zomaar tussendoor flinke afstanden af te kunnen leggen voor een kort bezoekje beviel eigenlijk wel. Voor de sollicitaties die ik momenteel heb (min. 100km verderop) is het wel erg prettig. Anders had ik daarvoor een auto gehuurd dus dit is goedkoper.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Pino » 23 jan 2015 09:14

Wij hebben afgelopen weekend een auto gekocht. Het is wel duur om hem voor de deur te hebben staan, maar toch ook wel erg fijn. We hebben inmiddels een vierde op komst, moeten voor zl volle pond betalen bij ov en dl1 kan ook niet meer gratis met de bus.
Daarbij ben ik door mijn zwangerschap echt niet meer zo mobiel als ik zou willen, het lukt me niet meer goed om een half uur te fietsen voor een afspraak, of eigenlijk vooral het terugfietsen lukt me dan niet meer. Nu zijn we wat flexibeler. En ook voor de vakantie lijkt het ons wel handiger, we gaan ws 3x een weekje ofzo, dan is het makkelijker dan 3x een auto huren voor ons idee.
We hebben bijna 2 jaar zonder auto gedaan, ik ben benieuwd hoe lang we nu met auto gaan zijn.
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4

Gebruikersavatar

mloes

Berichten: 3808
Lid geworden op: 04 sep 2010 13:03
Hobbies: lezen,schrijven,dansen.dragen
Locatie: Amersfoort

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door mloes » 23 jan 2015 09:21

Wij zijn vanaf volgende week autoloos, ik ben heel benieuwd hoe we dat gaan ervaren. We hebben nog nooit een eigen auto gehad, maar de laatste jaren wel een auto van het werk van ml. Doordeweeks zal ik hem niet missen, we wonen in de stad, alles is te fietsen. Maar de weekenden... Onze families wonen best verder, vooral de schoonfamilie is moeilijk te bereizen met ov, we moeten nog gaan uitzoeken wat goedkoper en praktischer is voor de verschillende bestemmingen: greenwheels oid of ov.
[B (nov 2010) en S (feb 2013)


gempa

Berichten: 9944
Lid geworden op: 08 aug 2008 23:06

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door gempa » 25 jan 2015 18:48

Snapcar is ook handig mloes. Zijn particulieren die hun auto verhuren. Wij hebben nu een klein jaar een auto en het is wel fijn, zonder ging ook goed, maar we moeten al voor 2 kinderen het volledige bedrag betalen in de trein en dan wordt het wel erg prijzig

Gebruikersavatar

mloes

Berichten: 3808
Lid geworden op: 04 sep 2010 13:03
Hobbies: lezen,schrijven,dansen.dragen
Locatie: Amersfoort

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door mloes » 25 jan 2015 19:34

Dank je voor de tip! Ik zal eens kijken, de eerste tripjes, waar we niet onderuit kunnen, staan alweer op het programma..
Ik kan me goed voorstellen dat het reizen voor jullie te prijzig werd gempa.
[B (nov 2010) en S (feb 2013)

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Femke » 25 jan 2015 20:26

Voor lange afstanden en/of langer weg blijven dan een paar uurtjes, blijkt bij ons in de buurt de goedkoopste auto voor het weekend huren via autorent vaak goedkoper dan snapcar. Het goedkoopste is dan nog steeds OV (met kortingskaart in de daluren). Dat kan qua tijd niet altijd uit. We rijden dan met een kleine auto met reclame stickers op de auto.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Iduna » 25 feb 2015 13:27

Wij huren vanavond voor het eerst een auto via snappcar. Volgens de website zou er een mail komen met link om te betalen, die heb ik niet gezien. Betaald via de website en nu zou er een mail met bevestiging en gegevens moeten komen maar dat duurt ook al 3 uur, is dit een bekend probleem? De mail dat ons huurverzoek verstuurd was hadden we wel.
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Wientje » 26 feb 2015 09:11

De afgelopen tijd zijn wij van het idee van een rijbewijsloos huishouden afgestapt.
In december overleed mijn oma. De ceremonie zou om 11:00 beginnen. Wat zou betekenen dat wij om 7:00 de bus moesten hebben. Dat trekt mijn lijf niet, zeker in combinatie met zo'n emotionele dag niet. Gelukkig wou mijn schoonmoeder ons wel chauffeuren. Maar dat neemt dus wel een hele dag van een ander in beslag.
En nu ben ik zelf ziek. Dinsdag en gisteren naar het ziekenhuis en morgen 'mag' ik weer. Maar te ziek om met de bus te gaan, dus gaan we met de taxi. Een dure grap.
We sporen dit jaar voor twee dingen. Dubbelglas en een rijbewijs voor ml. Een auto willen we niet, die kunnen we wel lenen of huren. We wonen midden in een stad met het meeste op loop en fiets afstand, dus het is niet nodig. Alleen als we naar mijn familie gaan, voor vakantie en bij ziekte.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Rosalinde » 03 mar 2015 08:44

Beterschap, Wientje. Ik kan me goed voorstellen dat zonder rijbewijs nog beperkender is.

Wij hebben allebij wel een rijbewijs, maar bewust geen auto. We wonen in een iets grote plaats 10 min. lopen van het station en 10 min. fietsen van een autoverhuur. Af en toe is het wel lastig, maar meestal redden we ons prima zonder auto. We zijn eigenlijk ook niet anders gewend, hoewel we voor de geboorte van ZL bijna een jaar een oude auto konden lenen (en nauwelijks gebruikten). Wel vind ik het af en toe vervelend soms afhankelijk van anderen te zijn vanwege meerijden of opgehaald worden van het (bus)station. Ik krijg wel eens de indruk dat mensen het niet 'volwassen' vinden dat we geen auto hebben. Mijn familie is nogal 'auto-minded' en vooral mijn moeder heeft heel vaak duidelijk gemaakt dat een auto toch echt noodzakelijk is als je een kind hebt en iegelegenheid lijkt ze aan te grijpen dat duidelijk te maken. Maargoed, ik zit liever 1,5 uur in de bus met een overstap dan dat ik een uurtje moet rijden in de auto. En ik ben heel blij dat ZL nu in het fietsstoeltje kan, dat is toch een stuk makkelijker dan overal lopend heen.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door annehoog » 03 mar 2015 09:29

wij zitten nu al aan ons autohuurbudget voor 2015... (vakantiehuur is apart budget gelukkig) Reden: E doet ijshockey en aangezien dat een kleine sport is spelen ze in een landelijke competitie. We zijn al in Den Haag, Zoetermeer, Tilburg en Utrecht geweest en binnenkort ook nog 's naar Den Bosch en dan hebben we dit jaar nog de mazzel gehad dat er geen wedstrijden in Geleen, Groningen en Eindhoven waren. [flauwte]
Als E er plezier in blijft hebben moeten we dus wel kritisch gaan kijken naar die kosten en kijken of we hiermee niet het kantelpunt bereiken waarop een eigen auto goedkoper is.
Ik moet er wel bij zeggen: Er zijn al twee moeders naar me toe gekomen dat we gerust met hen ook kunnen mee rijden, dat scheelt al enorm!
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 03 mar 2015 11:43

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 15 nov 2018 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door annehoog » 03 mar 2015 12:00

Nee, mijn kinderen hebben gewoon pech. Heel sporadisch hebben ze het er over als ze bijvoorbeeld eens met een vriendje zijn mee gereden, maar eigenlijk gaat dat dan altijd om de elektronische entertainment in die auto.
Verder zitten we hier inderdaad centraal en laten we niets om het autoloos zijn. Zoals je hierboven kunt lezen wordt er dus gewoon gesport inclusief wedstrijden en de meeste dingen gaan makkelijk met fiets of ov en sporadisch als het echt niet anders kan met een huurauto.
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Iduna » 03 mar 2015 13:15

Vooralsnog vindt dl langer dan 10 minuten in een auto zitten zodanig vervelend dat het een extra argument voor het verkopen was. We reizen veel ontspannender in de trein
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019

Plaats reactie