wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Geekess » 13 dec 2019 10:01

Zoiets lijkt mij (voor mij persoonlijk) niks als primaire opvang, maar wel handig tegen doorlekken [think].
Maar ik maak me dan wel zorgen over het ademend vermogen. Ik kan niet tegen plastic ondergoed (hoogaandeel kunstof, polyester), moet echt zoveel mogelijk katoen hebben. Dit soort broekjes ogen niet echt ladypart-vriendelijk in dat opzicht. Maar misschien valt dat tegenwoordig wel mee (bij mijn tweede menstruatie gaf mijn moeder me een krakend plastic overbroekje om te dragen...)
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4158
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Nynket » 13 dec 2019 13:01

Zoiets lijkt me wel handig tegen urine verlies. Maar niet als maandverband vervanger.
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 13 dec 2019 15:14

Ik gebruik het vooral als backup in combinatie met een cup (dat is helaas vaak toch wel nodig). Dus dan hoef ik buitenshuis hooguit een keer te wisselen. Primair als maandverband lijkt me wel wat lastiger, maar ook dan zou ik het nog wel overwegen voor actieve dagen (met fietsen, paardrijden, sporten). Qua ademend vermogen lijkt het mee te vallen.
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Freecell » 14 dec 2019 10:36

Ik heb ze ook. Gebruik ze in combinatie met cup. Een flink overgelopen cup houdt hij wel. Vervangen buitenshuis nog niet nodig geweest.
Ik vind ze vooral heel fijn voor situaties waar je echt niet mag doorlekken (want dat doen ze niet) en voor 's nachts, want normaal word ik de eerste 2 à 3 dagen ondanks cup en nachtmaandverband toch nog in een plasje bloed wakker. Nu niet (al is het wel héél voorzichtig uittrekken dan 'smorgens, maar stuk beter dan op een celstofmatje slapen [lol] )

Ademend: de mijne niet erg goed. Een windje laten voelt erg ongemakkelijk [rofl] Ze ademen wel een beetje, maar niet voldoende, dus ik beperk het gebruik wel wat, maar gebruik ze elke periode sowieso 2 nachten en meestal ook wel één of twee dagen.
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Suuz » 14 dec 2019 11:46

Weet iemand welk broekje de meeste opvangcapaciteit heeft?
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Moederdevrouw

Berichten: 6600
Lid geworden op: 25 dec 2009 18:28

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Moederdevrouw » 15 dec 2019 18:46

Ik heb sinds kort bamboe ondergoed van Swaens, best een gek idee, je voelt ook wel dat het dikker is dan gewoon ondergoed, maar het werkt goed. Alleen gooi je het in de was en duurt het nog een dag voor het droog is, omdat het wat dikker is. Www.swaens.nl .
Zoon 2009, dochter 2007

Gebruikersavatar

Verity

Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 jan 2011 00:56
Hobbies: crea
Locatie: Enschede ------ draagconsulent

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Verity » 14 jul 2020 18:26

Hoi [zwaai]

Heeft iemand hier ervaring met dochters die wasbaar maandverband gebruiken?
Zelf heb ik eigenlijk nooit maandverband gebruikt op de kraamtijd na, ik vond het geplak en gebroei van wegwerp verschrikkelijk, dus ik gebruikte op m'n elfde vrijwel direct tampons en nu al jaren een cup.
Maar DL wil graag maandverband wanneer ze ongesteld gaat worden, en ze wil liever wasbaar dan wegwerp want beter voor het milieu. Ik heb nog wel een jaartje of anderhalf om me te verdiepen verwacht ik, maar goed, ik ben nooit zo'n snelle beslisser [lol]
Waar zijn jullie dochters tevreden over? Moet je qua pasvorm nog ergens rekening mee houden bij jonge meiden? DL1 is vrij prikkelgevoelig, hoe gaat dat met drukknoopjes? En vast ook niet onbelangrijk: welke verbandjes hebben de hipste kleurtjes? [wink]
Moeder van DL1 (06-2010) en DL2 (07-2012)

http://www.draagjeliefste.nl - Draagconsult Enschede en omgeving

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Geekess » 14 jul 2020 21:29

Goede vraag! Ik zat daar laatst ook aan te denken, DL1 zal daar over niet al te lange tijd (waarschijnlijk) mee te maken gaan krijgen. Ik gebruik een cup, maar dat lijkt me wat te heftig voor zo'n jonge meid. Ze zegt nu ook al dat ze dan wasbaar maandverband wil gebruiken, maar welke? (ze weet dat ik wasbare inlegkruisjes heb, en vroeger wasbaar maandverband gebruikte, en voor haar is dat de normaalste zaak vd wereld)
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Janet79

Berichten: 1188
Lid geworden op: 18 dec 2013 11:19
Hobbies: mijn kids, naaien, honden

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Janet79 » 14 jul 2020 21:45

Ik draag wasbare inlegkruisjes, pas ging ik even rekenen hoe lang ik deze al heb, ik denk minstens al 16 jaar! 😯
Ze beginnen nu echt te verslijten, dus moet eigenlijk op zoek naar nieuwe. Maar dat is ook lastig, deze waren zó super goed! Ooit bij een Belgische webshop besteld, maar weet helaas niet meer waar. En ben ook bang dat de nieuwe minder fijn zullen zijn. Ik heb bijv. ook een paar wasbare maandverbandjes van Mam (ofzo) en die bevatten volgens mij toch een laagje plastic, en gaan echt ruiken.
Wie...o..wie heeft een tip voor hele fijne wasbare inlegkruisjes?

Edit: voortaan even verder lezen...paar bladzijdes terug staat ongeveer dezelfde vraag 🙈

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Geekess » 14 jul 2020 22:20

Geekess schreef:
13 dec 2019 10:01
Zoiets lijkt mij (voor mij persoonlijk) niks als primaire opvang, maar wel handig tegen doorlekken [think].
Maar ik maak me dan wel zorgen over het ademend vermogen. Ik kan niet tegen plastic ondergoed (hoogaandeel kunstof, polyester), moet echt zoveel mogelijk katoen hebben. Dit soort broekjes ogen niet echt ladypart-vriendelijk in dat opzicht. Maar misschien valt dat tegenwoordig wel mee (bij mijn tweede menstruatie gaf mijn moeder me een krakend plastic overbroekje om te dragen...)
Ik was dit topic dus uit het oog verloren. Maar sinds ik dit schreef, heb ik een paar period panties besteld en getest. Niet als primaire opvang, maar als extra bescherming mij mijn cup. Want door mijn wat vollere billen (denk ik) lek ik, wanneer de cup doorlekt, hoog achter op mijn broek door, ipv netjes recht naar beneden tussen mijn benen op wasbaar inlegkruisjeniveau [redface]
Ik heb een broekje van swaens (EU), en twee soorten van Thinx (US, Thinx en Speax). Die laatste hoopte ik van dat hij wat ruimer zou zijn in de opvangregio, maar helaas :-( Alle broekjes bieden alleen maar bescherming tegen tussen-de-benen-lekkage, niet voor of achter.

De broekjes zijn echter helemaal niet zweterig of plastic, zoals ik verwachtte. Ik zou ze geen dagen achter elkaar willen dragen, want ik haat synthetisch ondergoed, maar tijdens de zwaarste dagen van mijn ongesteldheid werken ze beter dan katoen (zelfs al lekken ze dus heel snel door). Mochten jullie period panties weten met een padding die voor en achter langer doorloopt, dan houd ik me aanbevolen.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

dieuw

Berichten: 3677
Lid geworden op: 30 jun 2010 21:48
Hobbies: maken, en verkopen;-)
Locatie: Arnhem •maker/verkoper•

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door dieuw » 15 jul 2020 07:53

Ik heb laatst zelf met een zigzagsteek een laag hennepfleece in een paar katoenen onderbroeken gestikt,, bij één met een laagje waterdichte molton (geknipt uit de zinloos geworden matrasonderleggers voor zindelijk wordende kinders) en dat werkt erg fijn. Zoiets zou je dus zelf kunnen maken om juist die regio te bereiken die je wil, het lijkt me een lastige opgave dat in een kant-en-klaar product te vinden
DL (6-2010) en ZL (7-2016)!
volg Studiodieuw opInstagram en Facebook, binnenkort gaat de website ook de lucht in!


Jessie583

Berichten: 8934
Lid geworden op: 10 aug 2010 21:39
Hobbies: .

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Jessie583 » 15 jul 2020 10:35

Geekess schreef:
14 jul 2020 22:20
Geekess schreef:
13 dec 2019 10:01
Zoiets lijkt mij (voor mij persoonlijk) niks als primaire opvang, maar wel handig tegen doorlekken [think].
Maar ik maak me dan wel zorgen over het ademend vermogen. Ik kan niet tegen plastic ondergoed (hoogaandeel kunstof, polyester), moet echt zoveel mogelijk katoen hebben. Dit soort broekjes ogen niet echt ladypart-vriendelijk in dat opzicht. Maar misschien valt dat tegenwoordig wel mee (bij mijn tweede menstruatie gaf mijn moeder me een krakend plastic overbroekje om te dragen...)
Ik was dit topic dus uit het oog verloren. Maar sinds ik dit schreef, heb ik een paar period panties besteld en getest. Niet als primaire opvang, maar als extra bescherming mij mijn cup. Want door mijn wat vollere billen (denk ik) lek ik, wanneer de cup doorlekt, hoog achter op mijn broek door, ipv netjes recht naar beneden tussen mijn benen op wasbaar inlegkruisjeniveau [redface]
Ik heb een broekje van swaens (EU), en twee soorten van Thinx (US, Thinx en Speax). Die laatste hoopte ik van dat hij wat ruimer zou zijn in de opvangregio, maar helaas :-( Alle broekjes bieden alleen maar bescherming tegen tussen-de-benen-lekkage, niet voor of achter.

De broekjes zijn echter helemaal niet zweterig of plastic, zoals ik verwachtte. Ik zou ze geen dagen achter elkaar willen dragen, want ik haat synthetisch ondergoed, maar tijdens de zwaarste dagen van mijn ongesteldheid werken ze beter dan katoen (zelfs al lekken ze dus heel snel door). Mochten jullie period panties weten met een padding die voor en achter langer doorloopt, dan houd ik me aanbevolen.
https://eu.modibodi.com/collections/cur ... -overnight
Bij dit merk kun je kiezen hoever het absorberende gedeelte doorloopt

Gebruikersavatar

annzie

Berichten: 5475
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:46
Hobbies: Creeëren.

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door annzie » 01 jun 2022 18:07

Vraagje namens mn schoonzus: welke wasbare inlegkruisjes ademen goed (geen plastic) en blijven goed op hun plek zitten? Ze wil ze voor de lichtere dagen, maar zowel zij als ik hebben hier geen verstand van. Kheb een paar pagina's teruggelezen maar daar kwam ik tot nu toe niet echt iets tegen dat ik denk, dit is het! Kan aan mn gebrek aan kennis liggen, maar daarom dacht ik, ik vraag het toch even. :)
Kleine spruit Luuk, februari 2020 :)

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Simba81 » 01 jun 2022 19:45

Ik ben wel tevreden over ecofemme inlegkruisjes. Bljjft goed zitten.
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 02 sep 2022 17:30

Hoe lang gaat een verbandje mee bij jullie?

Bij mij zijn er een aantal al goed aan het verslijten.
Ik denk dat ik ze nu ca 3 jaar gebruik.
De meeste ca 2x per periode, waarvan minstens 12 per jaar. Dus 3x2x12 =72 keer gebruikt.
Ik heb die van 3 voor 25 euro, dus ca 11,5 cent per keer als ik ze nu weg zou doen.

Maar ik vroeg me af wat een normale levensduur is 🤔
Ow. Zoeken in mijn email, ik heb ze eind 2018 aangeschaft. Dus al 3,5 jaar gaan ze mee.

Plaats reactie