Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 26 mar 2012 09:44

via het kippenforum iemand zoeken? [mrgreen] sorry, doe niet moeilijk hoor ;)
M

Gebruikersavatar

Willeke

Berichten: 1014
Lid geworden op: 27 dec 2008 19:32

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Willeke » 26 mar 2012 11:02

Ik lees ook al een tijdje mee, omdat we ook overwegen kipjes te nemen. Lijkt me zo leuk en gezellig. We hebben ook al kippen voor de deur (soort kleine dierenweitje), maar eigen kipjes in onze eigen tuin lijkt me toch leuker.
Nu zijn we beiden (ML en ik) vrij impulsief en willen nu dus wel goed overwegen of we dit willen, welke lasten er bij komen kijken, enz.
Dus mijn vraag is: wat is het grootste nadeel van kippen houden? [wink] Het hok schoonmaken, hoe vaak moet dat en hoe vies is dat?
En ook nog een vraagje over de ondergrond, zand of iets met snippers lijkt me wel ok, maar is het dan handig om daaronder nog iets van tegels te doen (echt stukje dieper zeg maar)? Of is dat niet nodig?

We zouden graag 3 kipjes willen en ik zag dit hok. Is dat groot genoeg voor 3 kipjes? Ze zullen vrijwel altijd in het hok blijven, we hebben namelijk ook een hond.

En inderdaad, voor kipjes kopen had ik ook al bedacht op het kippenforum iemand te vragen. Bij marktplaats vind ik het toch ingewikkeld (om zeker te weten dat je wel 'goede' hebt).
Moeder van zoon S (27-01-2009), zoon A (15-08-2012) en zoon J (03-05-2015)

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 26 mar 2012 11:21

ik denk dat dat hok aan de kleine kant is... per kip moet je rekenen op 3m²
M

Gebruikersavatar

Willeke

Berichten: 1014
Lid geworden op: 27 dec 2008 19:32

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Willeke » 26 mar 2012 11:43

Ik lees op veel sites dat ze minimaal 1m2 nodig hebben. Dat is dan minimaal, maar 3m2 per kip? Is best veel toch, of zit ik het nu verkeerd in te schatten?
Hebben jullie nu al een hok gevonden cjatje?
Moeder van zoon S (27-01-2009), zoon A (15-08-2012) en zoon J (03-05-2015)

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 26 mar 2012 12:10

http://www.hetzelfdoen.be/Kippenhok/Grootte.html" onclick="window.open(this.href);return false;
wij hebben een hok gekocht bij een grote winkel
M

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 26 mar 2012 23:41

@willeke: maar minimaal is heel minimaal hoor. Ik zou wel iets meer dan het minimale per kip doen... als mogelijk bij jullie. Kippies houden van scharrelen, rondbanjeren, als ze vliegen soms ff vleugels gebruiken. dan is dat wat jij aangeeft weer krapjes.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.


Nehalennia

Berichten: 2796
Lid geworden op: 04 aug 2009 09:04
Hobbies: Duiken, LOTUS en geocaching
Locatie: Grou

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Nehalennia » 28 mar 2012 11:17

Willeke schreef:En ook nog een vraagje over de ondergrond, zand of iets met snippers lijkt me wel ok, maar is het dan handig om daaronder nog iets van tegels te doen (echt stukje dieper zeg maar)? Of is dat niet nodig?
Zou ik wel doen. Anders graven ze zich zomaar een weg naar buiten ;o)
Op de site van cjatje zie ik trouwens een heleboel goede informatie staan waar je allemaal aan kunt denken.
Moeder van Lisa (2010) en Eva (2011) en Alianne (2021)

Gebruikersavatar

Mochi

Berichten: 10491
Lid geworden op: 16 mar 2010 09:14
Hobbies: Slapen.
Locatie: Bruxelles-les-bains

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Mochi » 09 apr 2012 08:32

Het is hier een afwegen in huis.
We hebben een vrij kleine tuin, en daarin staat vanalles. Ofwel zetten we een stuk af voor de kippen, en we hebben niet gek veel plaats, ofwel mogen ze vrij, maar dan gaat de tuin eraan.

Zag ik dit ras. En opeens wordt vrij rondlopen weer een mogelijkheid
http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen ... kriel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mama van G (09) en E (14)

Didy Papillon Valentin 6, rode wollen vogeltjes 5, Nati dandelions blauw 6, Lavender silk ellipsen 5, RS, Tagetes 3, Wax hollandais

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 09 apr 2012 09:30

Dat zijn leukerds, Mochi. De sabelpootkrieltjes die ik ken zijn supertam. Ze krabben nog steeds wel in de grond hoor, een superstrak gazon zit er denk ik niet in.
Volgens mij hebben kippen die in een stadstuin wonen, tenzij je echt een hokje van een meter lang heb met vier kippen er in, nog altijd zo veel meer ruimte en levensvreugde dan de meeste kippen.
Zeker als je zorgt voor veel variatie in de leefomgeving zodat ze kunnen krabben, zonnebaden, op een lage stok kunnen zitten, etc. Dan

Gebruikersavatar

Sinnamon

Berichten: 8049
Lid geworden op: 05 apr 2009 14:16
Hobbies: breien, lezen, antroposofie

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sinnamon » 09 apr 2012 09:57

Wij twijfelen ook nogsteeds... een collega van mijn man heeft Wyandotte krielkippen... leuuuk. Maar ik zie zo op tegen dat poepscheppen [redface]
Mama van 3 meiden. V (maart '09), i (sept '10) en F (jan '14).

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 09 apr 2012 10:25

maar poepscheppen is toch alleen maar de tuin aanvegen, poep in de clicko of in het zand als bemesting voor de plantjes en dergelijke. en dan het hok eens in de zoveel tijd goed schoonmaken afhankelijk van grootte hok. vaak doe ik om de dag of soms zelfs maar om de 3 dagen even de poep uit het nachthok met een schepje of buitenblik en dan is dat ook weer netjes.

ik vind die sabelpootjes wel erg leuk, Mochi. we hebben ze niet, maar zien ze bij de kinderboerderij en zijn inderdaad erg zacht en lief.

graven doen alle kippen wel wat, ook sabelpootjes. dat is hun natuur.
als kuilgraafidee kun je ook een ton, zak of zandbak met speelzand of metselzand neerzetten in de tuin/ dakterras waar ze dan kunnen zandbaden om gazon iets meer te behouden.
bloempotten zijn ook favoriet.

wij gaan volgende week een nieuw maatje halen voor onze paar kippen bij de kinderboerij. de beste man wilde dat eerst niet doen voor een stadstuin... totdat hij hoorde hoe de kippen bij ons leven. Toen was hij blij en was het prima. waar we voor gaan zien we dan wel... maar geen wyandotte. we vinden die zijdehoendjes ook wel erg grappig, maar ml niet. dus wordt het denk ik weer een stoerdere kip. Ik vond het erg goed dat hij direct voorlichting trachtte te geven en niet direct zomaar overstag ging, maar precies wilde weten hoe het zat. beste man vertelde toen ook al opgelucht dat hij dacht dat het ging om kippen die in een rennetje moesten verblijven, zo een a la standaardmaat. bij ons is die soms wel in gebruik, bijv. als heel af en toe schoonmoeder oppast en die houdt ook niet van poep, of bij heel veel regen en de baardkuifjes dan helemaal zielig doorweekt zijn (niet dat hen dat deert overigens), maar doorgaans niet.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Sinnamon

Berichten: 8049
Lid geworden op: 05 apr 2009 14:16
Hobbies: breien, lezen, antroposofie

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sinnamon » 09 apr 2012 10:27

Wij hebben ook een normale tuin, dus niet echt groot. Heb je eens een foto van jou tuin met hok?
Mama van 3 meiden. V (maart '09), i (sept '10) en F (jan '14).

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 09 apr 2012 10:39

oeh ik weet nog steeds niet hoe die foto's werken- beetje digibeet.


maar... ons hok is twee verdiepingen- onderin leghok en bovenin slaaphok met stokken en puntdak voor meer ruimte om rechtop te kunnen slapen. hij staat op pootjes en daaronder nog wieltjes zodat we eventueel het hok kunnen verrijden af en toe als nodig. de poten zijn ivm ongewenste bezoekers.

de ren is denk ik zo'n 1,5 bij 2,5 meter en dan nog een hoekstukje erbij aangetrokken. in de ren hebben we drie conifeertjes staan die voor beschutting en klim/ vliegmogelijkheid zorgt. het hoekstuk extra aan de ren is gemaakt met omheining van wilgetakken zodat de dieren ook daar beschutting vinden en een beetje rust van ons mensen die er in de zomer zitten, rest van de ren is een palenskelet en daaromheen gaas. de hoogte is 1,80... ik kan er dus in met onze deur.. ml net niet die moet bukken.

de tuin is verder zo'n 25 meter lang denk ik.... zal ik eens navragen. de kippen lopen er overdag vrijwel de hele dag mits andere omstandigheden dus soms wat korter... halve dag. maar dus wel elke dag los.
alleen als we echt op vakantie zijn en degene die er voor zorgt wil dat niet/ kan niet twee keer per dag komen om ze in en uit ren te laten.. dan blijven ze in hok en ren. in dat geval vraag ik ze behalve te voeren ook elke dag wat groente hoog op te hangen aan een touwtje zodat de kippen daar naartoe kunnen springen, en om ze bijv wat gedroogde meelwormen te geven.

we hebben er 4 (of 5).
diverse soorten. en daarmee ook heel divers qua karakter, alhoewel kippen toch sowieso al heel verschillende karakters hebben.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Mochi

Berichten: 10491
Lid geworden op: 16 mar 2010 09:14
Hobbies: Slapen.
Locatie: Bruxelles-les-bains

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Mochi » 09 apr 2012 16:18

Wij hebben zo'n zeven à 8 m diepte, zo'n 8 à 10 m breedte. Daarvan is wel zeg maar 3/4 betegels, kleine kasseitjes. Erlangs twee brede borders met scharrelmogelijkheid maar ook veel bessenstruiken en zo. Eten kippen je besjes en vijgen op? (vraag van ML, maar ik snap 'm wel [lol]
De poep vind ik niet erg, en ze mogen best scharrelen. Er is een boom, er zijn struiken, en een grote mesthoop die ze vast leuk vinden. Maar mijn vierkante-metertuin of bessen, oeh [lol] Dat zou ik best jammer vinden.
Wat is jullie ervaring met die combinatie?

En nog een vraagje: hoe zit het met katten? Wij hebben een grote kat die nog nooit een vogel ving, maar ze wel heel spannend vindt. En er zijn natuurlijk buurtkatten. Stadse katten maar goed: katten. Is dat een gevaar?

En ja, die sabelpootjes zag ik meteen zitten. Hoewel zijdehoendertjes ook heel leuk zijn.

Wat leuk dat jullie bij een kinderboerderij maatjes kunnen halen, trouwens!
mama van G (09) en E (14)

Didy Papillon Valentin 6, rode wollen vogeltjes 5, Nati dandelions blauw 6, Lavender silk ellipsen 5, RS, Tagetes 3, Wax hollandais

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 09 apr 2012 16:30

ja leuk he? Ik vind dat nog weer beter dan anders, en met name omdat van de drie kinderboerderijen in deze stad.. degene waar wij die willen halen de kippen veelal los hebben lopen.. gewoon.. overal zo'n beetje. net als wij haha. tenzij de kippen dat niet kunnen, dan zetten ze ze in de ren (heeft te maken met mate van agressie bijv.)

de kippen eten bessen en vijgen... tenzij deze niet eetbaar zijn voor ze.
kippen weten meestal wat goed voor ze is, maar niet altijd. kijk dus ook even wat er staat in je tuin.

bepaalde dingen eten ze niet, zoals bijv. buxus, hedera, conifeer. wel maggiplanten.. man de kippen zijn er dol op!! grappig hoe ze ernaar springen en eromheen staan te snoepen.

in onze tuin is het ook opgedeeld: deels redelijk wilde tuin... waarin we zo af en toe wat bijwerken, snoeien, zaaien e.d., en deels tegels. de tegels ietsje meer dan de tuin zeg maar... het lekkere scharreldeel. onze compostbak staat achter en is niet voor de kippen maar wat we wel ook doen is een schep bosgrond of een schep compost als het gecomposteerd is... mjammjam lekker smullen.

ook genieten ze van af en toe levende meelwormen (dit hoeft niet, is een optie als je ze heel erg blij wilt zien... wij doen dit heeeel af en toe), of in de zomer beetje bioyoghurt/ muesli naast water.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Plaats reactie