Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


knuffelmama

Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2012 12:54
Hobbies: naaien, make up artist
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door knuffelmama » 04 mar 2012 09:02

vooral van de beestjes zelf [wink] (net zoals duiven en andere)
maar ik denk er toch al een jaar aan, misschien moeten we het gewoon proberen en mijn angst overwinnen
dan zou ik wel aan het hok willen kunnen zonder in hun deel te moeten gaan
Thuisblijfmama voor zoontje Abel (22 09 09) en dochtertje Emma (11 10 10) en buikbaby (25 04 12) [url=http://"http://knuffelmama.blogspot.com"]MIJN BLOG[/url]
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

foosje

Berichten: 631
Lid geworden op: 01 sep 2011 09:29
Hobbies: :)
Locatie: Tielt, België

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door foosje » 04 mar 2012 09:10

knuffelmama schreef:vooral van de beestjes zelf [wink] (net zoals duiven en andere)
maar ik denk er toch al een jaar aan, misschien moeten we het gewoon proberen en mijn angst overwinnen
dan zou ik wel aan het hok willen kunnen zonder in hun deel te moeten gaan
Wat kan helpen is gewoon eten gooien in het buitengedeelte, dan kan je rustig eitjes rapen zonder dat ze binnen komen. Mijn schoonouders hebben ervoor gezorgd dat ze in het (zelfgebouwde) hok een stuk hebben waar de kippen niet kunnen. Net na de deur hebben ze dus een hekje gezet, dan kunnen ze zelf binnen en aan de eitjes, maar de kippen kunnen daar niet in. Dat kan ook een optie zijn.
Mama van A (10/12) en L (01/15)

Gebruikersavatar

Tine81

Berichten: 578
Lid geworden op: 18 aug 2009 21:53
Locatie: Houten, Utr
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Tine81 » 04 mar 2012 09:49

Ja, ik kan me voorstellen dat dat je wel tegenhoudt. Maar meestal willen kippen juist niet zoveel met je en gaan ze je wel uit de weg hoor.
Ik ben juist helemaal happy dat we nu 1 kip hebben die broeds is (wat niet de bedoeling is) die ik dagelijks van het nest haal en dan dus even kan vasthouden. Ik weet dat het geen knuffel beesten zijn, maar ik vind het zo leuk om haar even te kunnen vasthouden voor ik haar in de ren zet, haha. Ja, ik ben helemaal fan van onze kipjes en iedereen die hier komt vindt het leuk en roept: o, ik wil ook kipjes, zo gezellig!
Mamma van J uno E leanor & S ilvijn W olf(11-11-2005) en T aran B oreas(27-07-2009)

Gebruikersavatar

Roosjepost

Berichten: 2820
Lid geworden op: 06 nov 2010 16:56
Hobbies: lezen, yoga
Locatie: Noord-Holland

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Roosjepost » 04 mar 2012 10:11

Ik zou ook wel kippen willen, maar lopen die beestjes weg als ze niet in een hok zitten? Mijn buurman heeft ook kippen, die lopen gewoon door de tuin en slapen in de boom (in hun hok willen ze niet) Of zijn dit heel bijzondere kippen?
zl1 mei 2011 en zl2 oktober 2013

Gebruikersavatar

SuzyQ

Berichten: 12430
Lid geworden op: 20 apr 2009 11:55
Hobbies: Rennen-vliegen-vallen-opstaan

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door SuzyQ » 04 mar 2012 10:37

Mijn moeder heeft kippen en die lopen over het terrein. Ze heeft ook een kippenhok voor de nacht, want ja er lopen daar ook vossen, maar de kippen en hanen zitten het liefst boven in het ezelhok (ze zijn dus ook niet gekortwiekt).

Eieren rapen is wel een hele belevenis! Op 7Ha land hebben de kippen nogal wat 'geheime' plekjes waar ze kunnen leggen namelijk.
Wat ik wel heel smerig vind is dat ze overal poepen en die poep is ook echt heel vies! Het ezelhok schoonmaken is ook echt een crime en zeker in de zomer gaat het heel snel stinken bij temperaturen van 30+.
DD ('08) - DS1 ('09) - DS2 ('13)

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 04 mar 2012 10:52

ik vind juist zo gaaf dat ze geen reden zien om weg te lopen. ze mogen bij ons een behoorlijk deel van de dag los lopen in de tuin.. later op de dag doe ik ze in de ren en 's nachts in het nachthok. dit omdat we een haan hebben die we niet al te vroeg willen laten kukelen en vanwege marters e.d.
we kortwieken niet meer.. ze blijven gewoon ook al weten ze dat ze kunnen vliegen. ze vliegen alleen in onze bomen of op de otto of zo.

eieren zijn hier ook alweer even begonnen... lekker hoor. dat hadden we gemist die eigen eieren.

en... in principe willen kippen niet perse tam worden.. tenzij je ze zoals bij ons vrij vaak even aanraakt of lokt met het heerlijkste eten ooit zoals meelwormen oid. dan zijn ze errug blij. maar dat hoeft niet. ze eten ook genoeg andere dingen.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 15 mar 2012 11:42

Ik stelde deze vraag net op facebook, maar eigenlijk kan hij beter hier.

Wat vinden jullie handig of zelfs noodzakelijk bij de bouw van een kippenhok? Wat mis je nu in een kippenhok en wat zou je anders doen als je nu een hok zou bouwen?
Ik wil zelf in ieder geval een ruime ren (kipjes mogen los in de tuin maar moeten ook af en toe vast kunnen zonder dat ze meteen gek worden) met voldoende hoogte om hem schoon te kunnen maken zonder te hoeven bukken.
Nachthok op een fijne werkhoogte met een grote deur zodat je niet om een hoekje hoeft te poetsen lijkt me ook wel handig.
Maar verder? Is een dakje boven de ren bijvoorbeeld noodzakelijk of is het juist lekker als het daar gewoon kan regenen. Is zo'n aanhangend leghokje een aanrader?

We hebben meer dan genoeg hout over dus het gaat zelfbouw worden. Bovendien zijn die kant en klare hokken zo godsgruwelijk duur voor het waaibomenhout dat het lijkt te zijn. Ze zijn vaak zo laag en de deurtjes zo klein.


Nehalennia

Berichten: 2796
Lid geworden op: 04 aug 2009 09:04
Hobbies: Duiken, LOTUS en geocaching
Locatie: Grou

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Nehalennia » 15 mar 2012 13:49

Layla > denk ook aan de vloer. Wil je er een vloer in, of wil je daar gewoon aarde? Eigenlijk moet je het hok dan ingraven: kippen kunnen diepe kuilen graven en marters e.d. ook. Je wilt niet dat zo'n beest zich op een winternacht naar binnengraaft en eens even lekker huishoudt in jouw hok. Als je gras had gepland: dat kan, maar je moet niet verwachten dat dat veel langer dan een week zo blijft, daarna zijn het modder en kuilen ;o)
Moeder van Lisa (2010) en Eva (2011) en Alianne (2021)


liv1

Berichten: 5325
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:41
Hobbies: buskruit en apenkooien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door liv1 » 15 mar 2012 13:57

Wij hebben de ren van boven open maar bouw hem wel hoog genoeg (dat hebben wij niet gedaan). in het nachthok hebben we een tegelvloertje. Dat maakt makkelijk schoon en ik gooi er eens in de zoveel tijd een baaltje stro in zodat ze daar op de eitjes kunnen leggen. Ze moeten ook op stok kunnen om te slapen natuurlijk , deze moet ongeveer 40 cm van de grond af.
Oja en zodra er hier een kip broeds is willen we een keer kuikentjes dus mocht je klaar zijn en iets zoeken.... als we wat hebben moeten we er ook weer vanaf dus ..... mocht je interesse hebben [grin]

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 15 mar 2012 14:25

een ren is fijn, en redelijk hoog zodat je er zelf ook af en toe in kan gaan, met een deur die groot genoeg is voor je.
Verder hebben wij wat boompjes ter beschutting in de ren (van die coniferen).. lekker straks met de zon als schaduwplek voor de kippen.. en sowieso om in te zitten.

hok: plek voor legnest, plek voor stokken (even nadenken welke soort je neemt en hoe hoog de stok dan moet zijn en hoeveel), dat soort dingen.

wij hebben het hok op wieltjes.. dan kan 'ie soms weggeschoven als nodig (voor schoonmaken oid)... ook handig ivm marters e.d. dat ie wat hoger staat en niet direct in de grond/ op de grond.

wij missen alleen voor de kuifjes twee stokken.. die vinden het kennelijk in het hok niet fijn op stok (buiten zitten ze in de ren wel op een stok samen).. en als ze het nachthok inmoeten van ons.. gaan ze op de grond in het bovenhok (onderhok zitten ze niet want dat is leghok).
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 15 mar 2012 17:05

liv1 schreef: Oja en zodra er hier een kip broeds is willen we een keer kuikentjes dus mocht je klaar zijn en iets zoeken.... als we wat hebben moeten we er ook weer vanaf dus ..... mocht je interesse hebben [grin]
leuk!
Op zich kijken we erg uit naar het tripje naar Stolwijk om allevier een krieltje uit te kiezen en ik vind de bijna-zeker-garantie op kipjes en geen haantjes ook wel erg prettig.
Maar wie weet komt het allemaal precies goed uit en zijn jullie kiekens klaar om uit te vliegen als ons hok klaar is [cheesygrin]

Gaas ingraven dus, check.
Ik zit te denken aan een twee meter hoge ren (ML is erg lang en anders heeft hij een excuus om het schoonmaken aan mij over te laten [twisted] ) over de volledige mogelijke breedte, da's ongeveer 2,5 meter.
En dan in één hoek een wat hoger nachthok met een trappetje, zodat er onder dat nachthok beschutting is en het voer/water droog kan staan zonder dat we het hele hok hoeven overkappen. Met een mansbrede/-hoge deur in de ren en een deurtje naar het nachthok dat ook van buitenaf toegankelijk is. Moet lukken.

Struikjes in het hok lijkt me ook een leuk idee! Dan is het meteen ook meer een onderdeel van de tuin inplaats van een los hok.

Gebruikersavatar

Mochi

Berichten: 10491
Lid geworden op: 16 mar 2010 09:14
Hobbies: Slapen.
Locatie: Bruxelles-les-bains

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Mochi » 15 mar 2012 21:27

Op hoeveel m² zitten jullie kipjes ongeveer, woor welk ras? Ik overleg en overleg nog steeds met mezelf, vandaar de vraag.
mama van G (09) en E (14)

Didy Papillon Valentin 6, rode wollen vogeltjes 5, Nati dandelions blauw 6, Lavender silk ellipsen 5, RS, Tagetes 3, Wax hollandais


mama777

Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2011 15:42
Hobbies: Onze hond

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door mama777 » 20 mar 2012 09:39

Ons hok is bijna klaar (eindelijk) en over 2 weken gaan 6 Orpingtons krielen halen. Zo'n zin in, lijkt me zo leuk.
Ze krijgen bij ons een ren van 3 bij 1,5 meter maar overdags kunnen ze lopslopen in een veldje van 7 bij 9 meter.

@Layla, wij wilden onze kippen eerst ook een Stolwijk halen maar na even gegoogled te hebben niet meer. Veel kippen schijnen daar ziektes bij zich te dragen en ongezond te zijn.

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 21 mar 2012 08:46

mama777 schreef:
@Layla, wij wilden onze kippen eerst ook een Stolwijk halen maar na even gegoogled te hebben niet meer. Veel kippen schijnen daar ziektes bij zich te dragen en ongezond te zijn.
Dank voor de tip! Mijn ervaring met H.oogendoorn is wel goed, maar van de verhalen op o.a. het kippenforum word ik ook niet blij. Misschien is er in een paar jaar wel een hoop veranderd in Stolwijk. Binnenkort maar eens langsfietsen dan, om het zelf te kunnen beoordelen.

Mag ik vragen waar jullie nu je kipjes vandaan halen? Wij willen graag een paar verschillende en liever ook enigzins de garantie dat het hennetjes zijn (om verdriet bij de kinderen als eventuele haantjes weer terug moeten te voorkomen). Het is ook prima om vier dezelfde kipjes te kiezen als het een fokker is met gezonde kippen uit een fijne leefomgeving [smile]

@mochi wij hebben een stadstuin van 50 M2, daar komt een kippenhok in met een ren van 1.5 bij 2.5 meter en een nachthok van 1.5 bij 0.70 meter. Ze kunnen de tuin in wanneer dat zo uit komt.

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 21 mar 2012 09:00

wij hebben een tuin van 25 bij 5... en daar mogen onze kipjes gewoon lekker rondlopen, behalve als mil komt oppassen.. want dan mag dl niet buiten in de tuin omdat mil dat niet zo fijn vindt met poep [wink] dus dan laten we de kipjes even in de ren ... nou ja ... meestal dan.... das' ook niet altijd waar. maar goed het is ook zo weer schoon.
verder hebben we een ren van 2,30 bij 1,50 keer hoogte van 1,80. en dan nog een nachthokje erbij van 2 verdiepingen, waarbij de eerste verdieping als legnest geldt.

wij hebben 5 (kriel)kipjes (4 kipjes en 1 haan).

Wij hebben onze kippen bij hobbyisten vandaan. nou ja 2 ervan komen van een fokker die aan shows meedoet vanwege een bepaald ras dat we wilden. bij mensen die er echt geld aan willen verdienen moet je een beetje oppassen: heel goed kijken naar de hokken, hoeveel meter per kip, wel/ niet buiten, hoe zien de kippen eruit en hoe gedragen ze zich.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Plaats reactie