Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

MamaMoon

Berichten: 4011
Lid geworden op: 11 jul 2011 17:21
Hobbies: lezen, haken, dragen, Spanje
Locatie: draagconsulente Capelle a/d IJssel, Rotterdam en omstreken
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door MamaMoon » 12 aug 2011 21:14

Wij willen ook ooit zelf kippen, maar waar we nu wonen is dat niet mogelijk, de buurvrouw ziet ons al aankomen... Maar het lijkt me heerlijk, van die verse eieren iedere dag!
zl1 (2011), zl2 (2015) en ? (eta september 2019)

Draagconsulente Capelle aan den IJssel, Rotterdam & omstreken

Gebruikersavatar

barbamama

Berichten: 16851
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:01
Hobbies: Veel

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door barbamama » 13 aug 2011 09:54

Wij hebben ook weer kippen. Vorig jaar is de laatste haan dood gegaan en met de winter geen nieuwe genomen. Nu heeft ZL1 van een vriendje, vlak voor de vakantie een haan gekocht (mooooooooi beest, merk onbekend) en sinds donderdag scharrelen er 5 barnevelder kippetjes bij. Eerste ei is ook al gelegt.

Ze zitten nu allemaal nog in het hok met ren maar dat is ooit gemaakt voor 2 kippen en nu voor 6 eigenlijk aan de kleine kant maar hebben ze nu er nog even zitten om aan elkaar te wennen zeg maar, kippen en haan.

ZL1 heeft al een stuk van 5 bij 5 meter ofzo afgezet met gaas, vanmiddag even goed afrasteren en dan mogen ze op dat stuk los. Wel 's nachts weer in de ren ivm vossen.

Gebruikersavatar

Tine81

Berichten: 578
Lid geworden op: 18 aug 2009 21:53
Locatie: Houten, Utr
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Tine81 » 13 aug 2011 15:31

Wij hebben vandaag drie wyandottes gehaald die duidelijk nog moeten wennen aan hun nieuwe omgeving.
Afbeelding
Mamma van J uno E leanor & S ilvijn W olf(11-11-2005) en T aran B oreas(27-07-2009)

Gebruikersavatar

mamavan4

Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 jul 2011 20:00
Hobbies: Kids & Creatief
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door mamavan4 » 14 aug 2011 15:59

oh wat leuk,.veel plezier ermee !!
Lieve groet Hanneke,Draagconsulent http://www.facebook.com/Draagwonder
Trotse mama van:5 Dochters 2003,2008,2011,2013 & 2018
en 1 Zoon 2006


Sabine

Berichten: 69
Lid geworden op: 16 apr 2009 10:13

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sabine » 31 aug 2011 20:52

Wij hebben ook meerdere kippen.
We hebben een haan met 4 kippen, zijn legkippen, die hebben een ruim nachthok met daarom heen een grote ren.

We hebben een brahma haan met een hen erbij, die hebben alleen een nachthok en scharrelen overdag lekker door de tuin.

En we hebben nog een noordhollandse blauwe haan + hen, haan is nu 10 jaar, hen een jaar of 7, ze zitten hun oude dag hieruit, heel soms legt het hennetje nog een eitje..
Zoon oktober 2008
Zoon november 2010
Dochter augustus 2014
Afbeelding

Gebruikersavatar

Aldonza

Berichten: 2566
Lid geworden op: 11 okt 2009 00:13
Locatie: Brabant

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Aldonza » 31 aug 2011 23:13

Oh leuk hoor...zou het ook nog wel willen, maar denk dat we er op zijn vroegst volgend jaar aan beginnen...zijn nu nog zo druk met de achtertuin op orde te krijgen. En dan kunnen we tzt rustig een hok maken/kopen en ruime ren aanleggen (helaas mogen ze hier niet los in de tuin....dan gaat mijn tuin eraan die me toch ook heel lief is). En dan ook nog rustig de tijd welke soort kippetjes hier geschikt zijn.

Die brahma is toch een vrij groot ras ofniet?
Mama van 2 prachtzonen A rthur(2007) en H idde(2010).


Sabine

Berichten: 69
Lid geworden op: 16 apr 2009 10:13

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sabine » 01 sep 2011 12:56

Brahma is idd een groot ras, een van de grootste rassen ter wereld.
Het zijn superlieve kippen, niet heel erg actief, gewoon lekker rustig..
Ze kunnen hier vrijlopen, maar ze blijven toch bij hun nachthok in de buurt..
Zoon oktober 2008
Zoon november 2010
Dochter augustus 2014
Afbeelding

Gebruikersavatar

Aldonza

Berichten: 2566
Lid geworden op: 11 okt 2009 00:13
Locatie: Brabant

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Aldonza » 17 sep 2011 09:40

Had al paar jaar geleden op tv programma gezien over een man die een hele hoop legbatterijkippen opkocht en ze nog een goed leven gaf op zijn land. Een oude schoolbus (of caravan oid) werd ingericht als nachthok en ze mochten door hele tuin heen scharrelen.
Vorige week had vriendin van me wat op tv gezien hierover en ben ik dus opnieuw gaan zoeken..kwam uit bij red een legkip!
Mijn vriend zag het niet zo zitten, houdt niet zo van beesten in hokjes. Heb me dus bedacht en wil ze straks toch achter in de tuin los laten scharrelen.
Maar aangezien deze kipjes veelal kaal zijn als je ze krijgt wilden we toch liever wachten tot het voorjaar. Dan hebben we nu ook ruim voldoende tijd om ons voor te bereiden (info verzamelen en verblijf voor ze maken).
Zou heel graag zelf een hok willen maken (mbv mijn lieve broer die ik dan om hulp vraag), maar iemand nog handige links waar ik deze info kan vinden?
Mama van 2 prachtzonen A rthur(2007) en H idde(2010).


GWS

Berichten: 56
Lid geworden op: 02 mei 2011 23:44
Hobbies: Lotus-slachtoffer spelen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door GWS » 24 sep 2011 21:54

Hoeveel ruimte heeft zo'n kip eigenlijk nodig? Ik zou er ook graag een paar willen (als de katten 'op' zijn), maar is er in een tuin van 13 bij 5 meter voldoende ruimte?

Gebruikersavatar

Topic starter
noatje

Berichten: 9301
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:37
Hobbies: Regenboog-addict
Locatie: Draagdoekconsulent woensdrecht - bergen op zoom e.o.
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door noatje » 24 sep 2011 22:24

GWS schreef:Hoeveel ruimte heeft zo'n kip eigenlijk nodig? Ik zou er ook graag een paar willen (als de katten 'op' zijn), maar is er in een tuin van 13 bij 5 meter voldoende ruimte?
Bij ons komen ze gewoon in een ren, en die wordt geen 13x5 meter hoor ;), ze zullen maar af en toe los in de tuin lopen...


Update van ons: Wij zijn druk in de tuin! één gedeelte is alle struiken en verwildering verwijderd, hier gaan we gras zaaien... ik heb via MP een super mooi nachthok gescoord voor 35 euro [cheesygrin] dus we hopen binnen 1,5/2 mnd kippen te hebben [cheer]
(Bonus)Mama van T'08 - J'12 - C'12 - A'20

Draagdoekconsulente & cursusleidster Liefdevolle Verwachting regio Bergen op Zoom, Roosendaal -

Gebruikersavatar

Puk

Berichten: 1000
Lid geworden op: 18 jun 2011 20:47
Hobbies: kleding naaien
Locatie: Een van de waddeneilanden

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Puk » 10 okt 2011 19:55

(Hey aldonza! jij hier ;))


Wij hebben ook kippen, maar wel echte graafbeesten. Dat leuk rond laten lopen in de tuin komt er bij ons niet echt van want ze spitten alles omver. Verder zijn ze erg grappig. Elke dag verse eitjes! Heerlijk (maar niet om te koken en te pellen, dan heb je liever wat oudere ;))


Oh en ons hok is nu 2 bij 1 en buiten is het 10 bij 2. En dat is voor 5 kippen en echt ruim hoor.
Trotse mama van drie prachtige meiden, 4 jr 6 jr en 8 jr oud.

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 10 okt 2011 20:09

wij hebben ook 5 kippen, euh nee 4 kippen en een haan.
een wyandottekriel, twee baardkuifkrieltjes, een wyandotte- baardkuifmixkriel, en een amrock kip.
ze zijn allemaal erg leuk en een hele eigen persoonlijkheid. we liggen regelmatig dubbel om ze. bij ons hebben ze een nachthok (dicht en zetten we overdag deels open om te luchten tenzij er regen is die erin kan waaien zoals nu) met een legnest onderin (twee verdiepingen hok), dan nog een ren aansluitend aan het hok van 2,30X 2,30 ongeveer en hoog.. met een paar boompjes erin. Dan nog lopen ze los door onze vrij ruime stadstuin.
Nadeel: ze graven veel en dus liggen soms wortels van bomen bloot, ze poepen en dus ook op de stoep dus ik loop elke dag wel even de poep te ruimen zodat we gewoon in de tuin kunnen lopen en spelen zonder poep''overlast''. geen stank hier. Nu even lange rui door gek weer en dus geen eieren. en de ziektes als luizen die je kunt krijgen en moet bestrijden. Ze kosten meer tijd dan ik ook had kunnen vermoeden.
Voordeel: Veel!! eitjes op zijn tijd, veel pret om hoe de dieren zijn, dl vindt ze geweldig, ze zijn aardig tam allemaal, ook de haan. ze zijn speels en vermakelijk. ze graven en dus hoef ik zelf minder werk in de tuin te doen qua onkruid wieden e.d., want dat doen zij. Ook eten ze soms beestjes wat natuurlijk handig is voor de plantjes en kruiden. ze snoeien de plantjes. (niet alle dus nog genoeg werk over)

de buren van de hele rij weten van de kippen en haan. ook van tevoren al want gevraagd of ze er moeite mee hadden mn met de haan. tevens deel ik soms wat eitjes uit. En zorg ik dat de haan pas tegen 7 u kraait. Dus hier geen buurtbezwaren.
de meeste buren vinden ''het wel gezellig''
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Aldonza

Berichten: 2566
Lid geworden op: 11 okt 2009 00:13
Locatie: Brabant

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Aldonza » 14 okt 2011 20:05

Puk schreef:(Hey aldonza! jij hier ;))


Wij hebben ook kippen, maar wel echte graafbeesten. Dat leuk rond laten lopen in de tuin komt er bij ons niet echt van want ze spitten alles omver. Verder zijn ze erg grappig. Elke dag verse eitjes! Heerlijk (maar niet om te koken en te pellen, dan heb je liever wat oudere ;))


Oh en ons hok is nu 2 bij 1 en buiten is het 10 bij 2. En dat is voor 5 kippen en echt ruim hoor.
Ja! Jemig...zo tref je elkaar hier ook weer! Hahaha!
Mama van 2 prachtzonen A rthur(2007) en H idde(2010).


an-na

Berichten: 49
Lid geworden op: 19 okt 2010 21:06
Hobbies: strand

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door an-na » 16 okt 2011 20:32

Kippen houden is heel erg leuk, ze zijn vrij makkelijk in de verzorging, hebben weinig ruimte nodig en ze eten de restjes op.
Wij hebben 3 wayonnedot krielkippen, geen haan ivm buren, maar als er ooit nieuwe komen wel. Dan een rast zoeken dat niet zoveel kabaal maakt.
Het hok is ongeveer 70 bij 70 centimeter, boven overnachten ze of broeden ze, ook al is er geen haan, en beneden staan ze beschut tegen de regen, de ren is ongeveer 2,5 bij 1,5 meter en zo af en toe de rest van de tuin. Gelukkig hebben wij geen gravers, maar alle tuinperkjes worden wel omgewoeld en jong vers groen is snel opgegeten.
Regelmatig het hok verschonen, elke dag voeren en ze eten bijna alles, en vers water dat is echt hun basis behoeften.

Het zijn echte groepsdieren, als er een niet in de buurt is dan roepen en kakelen ze naar elkaar, zo gezelllig en de eitjes zijn nartuurlijk veel lekkerder.

Afhankelijk van je eigen situatie is er altijd wel een ras te vinden wat goed bij je past. Succes!
dochter juni 2010

Gebruikersavatar

Tine81

Berichten: 578
Lid geworden op: 18 aug 2009 21:53
Locatie: Houten, Utr
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Tine81 » 09 jan 2012 10:00

Onze kipjes hebben de eerste eitjes gelegd (waarschijnlijk mede dank aan het zachte weer)
Afbeelding

Ik ben een trotse "boerin" [blij]
Mamma van J uno E leanor & S ilvijn W olf(11-11-2005) en T aran B oreas(27-07-2009)

Plaats reactie