Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


liv1

Berichten: 5325
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:41
Hobbies: buskruit en apenkooien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door liv1 » 09 jan 2012 10:03

Hier leggen ze ook al weer! Heerlijke eitjes, daar kan geen ei uit de supermarkt tegenop.

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 09 jan 2012 23:34

klopt die eitjes van eigen kipjes zijn zo lekker. helaas mogen wij er nog op wachten. in december nog 2 als verrassing na een tijd niet..... en toen was het toch echt klaar. wat dat betreft zin in eigen eitjes weer. [smile]
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Dkta

Berichten: 1998
Lid geworden op: 07 apr 2010 22:37
Hobbies: PC
Locatie: NL

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Dkta » 09 jan 2012 23:37

ML gaat een kippenhok bouwen! [biggrin] Nu nog een kindvriendelijk ras uitzoeken.
Pfau 2012 6, Nati Swallows cashmere 6

Mijn feedback: KLIK

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 09 jan 2012 23:40

onze amrock is heel kindvriendelijk. wel groot. maar er bestaan ook krielamrocks. dl kan ze aaien.

en onze baardkuifjes zijn ook heel erg lief met dl. ze mag ze altijd aaien, aanzitten e.d. en ze eten uit haar hand. en ze kunnen ondanks hun kleinte toch heel goed tegen een stootje.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Dkta

Berichten: 1998
Lid geworden op: 07 apr 2010 22:37
Hobbies: PC
Locatie: NL

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Dkta » 09 jan 2012 23:45

Ik zal ze eens Googlen (Google-en? [think] ).

En weet je toevallig ook of de Barnevelder geschikt is? En waar koop je gezonde raskippen? [dontknow]
Pfau 2012 6, Nati Swallows cashmere 6

Mijn feedback: KLIK

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 09 jan 2012 23:51

hihi nee dat weet ik niet. wij hebben maar een paar kipjes en een paar verschillende soorten dus. ik vind onze beide wyandottes niet zo sociaal. zij zelfs wat ''kattig''.

als je veel wilt leren over kippenrassen is het kippenforum wel een aanrader. of anders is er online ook zo'n rassenpagina met allerlei rassen en waar ze aan voldoen qua eileg maar ook mn qua karakter. hebben wij veel aan gehad.

raskippen koop je meestal beste bij een hobbyist of bij iemand die kippen fokt. maar bij de laatste zou ik wel kijken of ie ergens bij is aangesloten, en hoe de omgeving eruit ziet, hoe de kippen gehouden worden, is het schon, groot of juist niet etc. een foker wil nog wel eens bijv. net-niet-mooi- genoege raskippen verkopen voor een iets kleinere prijs. nou voor ons maakt dat niet uit dat het niet de allermooiste is, dus dat was prima voor ons.

niet bij een handelaar want dan weet je niet hoe ze voor de dieren zijn. of weer: goed rondkijken. ik vraag altijd of ik mag rondkijken want dan heb je gewoon een idee van hoe het eruit ziet (en ze dus zorgen voor de dieren).

qua inenten weet ik niet of jij dat wel of niet wilt. een fokker laat ze enten vanwege meerdere rassen of veel kippen. een hobbyist vaak niet.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

lyssophietje

Berichten: 419
Lid geworden op: 30 jan 2012 15:14
Hobbies: Borduren, kleding naaien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door lyssophietje » 01 feb 2012 23:11

Ik heb ook interesse in kippen, maar ik woon in een rijtjeshuis, moet ik me dan zorgen maken over overlast?

Gebruikersavatar

Tine81

Berichten: 578
Lid geworden op: 18 aug 2009 21:53
Locatie: Houten, Utr
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Tine81 » 02 feb 2012 09:29

Ik woon ook in een rijtjes huis. We hebben de directe buren gevraagd of ze bezwaar hadden. Zolang je geen haan hebt, heeft men meestal geen bezwaar. Ze kakelen wat als er een ei gelegd moet worden, maar dat is een gezellig, niet al te luid geluid. Als je daarnaast in de zomer, als het warm is, elke dag even wat poepjes uit het hok schept, heb je ook haast geen stank. Je ruikt het wel altijd een beetje.

Succes, wie weet heb jij binnenkort ook van die leuke kipjes!!!
Mamma van J uno E leanor & S ilvijn W olf(11-11-2005) en T aran B oreas(27-07-2009)

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 02 feb 2012 22:02

wij wonen ook in een rijtjeshuis. en we hebben wel een vrij ruime tuin. maar nee geen enkele buur die bezwaar heeft, hoor. wel hebben we overlegd en af en toe vraag ik zo her en der wat buren in de hele rij. maar nee ok van de haan hebben ze geen last.. vinden ze zelfs wel gezellig [biggrin]

qua oppervlakte tuin en aantal wel even rekening houden met stankoverlast... kleine tuin en veel kippen kan stank geven 9tenzij je goed poep ruimt).. dus check dat ook even wat je wilt en wat kan in jouw tuin. mogen ze bijv in een ren of ook los lopen door de tuin? hoe doe je dat dan? haal je vliegers of juist niet (ivm eventueel over schutting vliegen). wij hebben 2 vliegers en 3 niet zo hoog vliegers... maar inmiddels na een jaartje gedrag... gaat het beter.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.


Music mam
Verbannen
Verbannen
Berichten: 3103
Lid geworden op: 14 apr 2010 19:20
Hobbies: ...

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Music mam » 22 feb 2012 12:05

O wat leuk een draadje over kippen! Ik wil ook al heel lang kippen eigenlijk... genoeg ruimte over ook nog in de achtertuin. Moet alleen wel een stevig hok worden, er lopen vossen en bunzingen rond hier. Maar bij een buurvrouw gaat het al een tijd goed dus het moet kunnen.

Gebruikersavatar

Griesje

Berichten: 1677
Lid geworden op: 23 dec 2010 23:00
Hobbies: Naai, brei, tuin, slaap
Locatie: dromenland zzzzz

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Griesje » 03 mar 2012 22:06

Hier wil ML ook 2 kipjes in de achtertuin. Leuk!
Ben nu wat aan het lezen op het kippenforum; soort, hoeveel ruimte, etc..
We willen 2 kleine tamme kipjes die voldoende ruimte in de ren hebben (niet los in de tuin) en af en toe een ei leggen.
Zou leuk zijn om ze deze zomer te verwelkomen [biggrin]
Mama van ZL1 (06-2010), ZL2 (10-2012) en ZL3 (05-2016)
Draagconsulente in Drenthe e.o. http://www.draagze.nl"


mama777

Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2011 15:42
Hobbies: Onze hond

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door mama777 » 03 mar 2012 22:32

Mijn man is op dit moment druk met het maken van een kippenhok. Over ongeveer 4 weken krijgen we dan Orpingtonkrielen. Ik kan echt niet wachten tot het zover is.


knuffelmama

Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2012 12:54
Hobbies: naaien, make up artist
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door knuffelmama » 04 mar 2012 08:06

oh ik wil ook maar weet niet of ik durf

ik ben daar bang voor

maar toch lijkt het me zooooo gezellig en de verse eitjes mmmmmm

we hebben tuin genoeg maar ik weet niet of ik moed genoeg heb
Thuisblijfmama voor zoontje Abel (22 09 09) en dochtertje Emma (11 10 10) en buikbaby (25 04 12) [url=http://"http://knuffelmama.blogspot.com"]MIJN BLOG[/url]
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


liv1

Berichten: 5325
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:41
Hobbies: buskruit en apenkooien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door liv1 » 04 mar 2012 08:50

knuffelmama schreef:oh ik wil ook maar weet niet of ik durf

ik ben daar bang voor

maar toch lijkt het me zooooo gezellig en de verse eitjes mmmmmm

we hebben tuin genoeg maar ik weet niet of ik moed genoeg heb
Gewoon doen! ze zijn heel makkelijk in onderhoud en als iets gezellig is zijn het wel kippen. Ik vind het de leukste dieren die ik tot nog toe in /om het huis heb gehad. en de eitjes....mmmmmm die zijn echt lekker. Ik heb er net weer 2 uit het hok gehaald hier. Gelukkig zijn ze weer aan het leggen.

Gebruikersavatar

foosje

Berichten: 631
Lid geworden op: 01 sep 2011 09:29
Hobbies: :)
Locatie: Tielt, België

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door foosje » 04 mar 2012 08:52

knuffelmama schreef:oh ik wil ook maar weet niet of ik durf

ik ben daar bang voor

maar toch lijkt het me zooooo gezellig en de verse eitjes mmmmmm

we hebben tuin genoeg maar ik weet niet of ik moed genoeg heb
Waar heb je schrik van? Van de kippen zelf? Want vaak zijn die ook bang van jou en dan doen ze niks.
En kippen houden is niet zo heel veel werk, dus daar moet je ook geen schrik van hebben [biggrin]
Gewoon ervoor gaan!
Wij houden er geen hier op ons terras, maar wij gaan wel eitjes halen bij mijn ouders en schoonouders. Geen onderhoud, wel verse eitjes. Ideaal!
Mama van A (10/12) en L (01/15)

Plaats reactie