Wie doet er mee: een moestuintje?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

heb jij ook fruit, groente of kruiden in je tuin/op t'balkon?

ja
478
95%
nee
24
5%
 
Totaal aantal stemmen: 502

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 23 mar 2015 16:09

ik ben momenteel heeeeeeeel fanatiek met die Albert Heijn tuintjes bezig. heb me er helemaal in verdiept, moestuinforums gelezen, informatieve sites...welk plantje moet waar/hoeveel water/verpotten/verspenen enz. Superleuk vind ik het.

Ik ben echt een ontzettende NOOB met planten, het is me nog nooit echt gelukt iets op te kweken (of in leven te houden [silenced] ) dus dit is de perfecte manier om het te leren. Denk ik. [wink]

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vlinderbloem op 23 mar 2015 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 23 mar 2015 16:19

Op deze foto zie je het niet goed, maar de prei, bieslook en cherrytomaatjes zijn ook aan het opkomen. Nog piepklein. Ik vind het helemaal schattig! [cheesygrin]
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel

Gebruikersavatar

yellk

Berichten: 565
Lid geworden op: 18 apr 2013 22:21
Hobbies: een beetje van alles
Locatie: Omgeving Drachten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door yellk » 23 mar 2015 18:13

De drie linksachter zien er bijna uit alsof ze een groter bakje fijn gaan vinden. Maar leuk he!

Ik had zelf broccoli in mijn kas gezaaid. Kwam ook netjes op. Maar ik heb te lang gewacht met verpotten. De ondiepe plastic bakjes hebben ze niet overleefd... Nu opnieuw gezaaid en hopen dat het straks snel warm genoeg is om ze in de tuin te plaatsen.

Radijs is leuk! Las het net al ergens dat die zo snel ging. Hier ook! Al van vroeg in het voorjaar tot de herfst ging het vorig seizoen goed. Nu de laatste zaadjes gezaaid. Ik wil nog even op zoek naar nieuwe radijszaadjes.

De spinazie was ook flink gegroeid. Ik vind het toch altijd spannend om alles over te zetten in de tuin, bang dat alles dood gaat. Dus ik heb nu de helft van de spinazie in de tuin gezet. Als dat goed gaat dan komt volgende week de rest erbij.
Famke J u l i a , 24-12-2012
Jonkje L e v i , 25-06-2015

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 23 mar 2015 19:27

yellk schreef:De drie linksachter zien er bijna uit alsof ze een groter bakje fijn gaan vinden. Maar leuk he!

Heel erg leuk! [biggrin]
Die linksachter schieten inderdaad al op maar op deze site: http://www.zelfgroentekweken.nl/nieuws/ ... witterfeed staat dat ze beter ongeveer 4-6 cm kunnen zijn. dan schijnen ze iets sterker te zijn ofzo? [think]
Nouja, het is echt uitproberen dit en dan moet ik het volgend jaar (heb nog genoeg tuintjes voor nog een keer [wink] ) toch wel onder de knie hebben.
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tarpan » 24 mar 2015 12:01

Verspenen doe je best eens de eerste echte blaadjes er zijn (dus niet de kiemblaadjes die je nu ziet)
Hoogte hangt meer af van combinatie (eenzijdig) licht en warmte, dus kan je niet echt op voortgaan
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 24 mar 2015 13:21

Ah! Ok! Die zijn er nog niet. Ik denk dat ik vandaag of morgen wel mijn eerste radijsje (die staat niet op de foto, heb ook nog wat aparte potjes) moet verspenen, want die krijgt zijn eerste blaadjes volgens mij nu. En ik lees overal dat je die redelijk snel moet verspenen omdat je anders geen knolletje krijgt.
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 24 mar 2015 13:33

Tsja, 20 of 40 jaar tuinieren zegt ook niet zoveel kwam ik achter...
Gehoord op de volkstuin " compost?? Nee daar zit niks in...je moet mest hebben en kalkkorrels strooien en...en..compost is alleen om de grond luchtig te maken. Ze maken dat door verbranding...."
Ik denk nu word ik gek?? Toch voor mijn eigen gemoedsrust de theorie nog maar eens erbij gezocht, gegoogled op composteerfabriek, oef, ik ben dus toch niet gek. En dat met 3 jr tuinieren ;)
Gelukkig bestaat er zoiets als biologisch tuinieren :) maar goed mijn tomaten in n compostlaag zijn dan niet zo groot als bij de buurman die spuit en mest en weet ik veel wat allemaal nog meer..

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Freecell » 24 mar 2015 14:45

Haha, compost verbranden lijkt me tamelijk ranzig [lol]

Hier ook weer lekker bezig, maar in onze postzegeltuin verwacht ik niet echt veel opbrengst. Maar zelfs mn man is enthousiast nu ;) Punten voor de appie wat dat betreft.
meestal gaat het goed


3samen4

Berichten: 2247
Lid geworden op: 01 nov 2012 20:54
Hobbies: Koken, studie, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 3samen4 » 24 mar 2015 16:09

jlnda schreef:Tsja, 20 of 40 jaar tuinieren zegt ook niet zoveel kwam ik achter...
Gehoord op de volkstuin " compost?? Nee daar zit niks in...je moet mest hebben en kalkkorrels strooien en...en..compost is alleen om de grond luchtig te maken. Ze maken dat door verbranding...."
Ik denk nu word ik gek?? Toch voor mijn eigen gemoedsrust de theorie nog maar eens erbij gezocht, gegoogled op composteerfabriek, oef, ik ben dus toch niet gek. En dat met 3 jr tuinieren ;)
Gelukkig bestaat er zoiets als biologisch tuinieren :) maar goed mijn tomaten in n compostlaag zijn dan niet zo groot als bij de buurman die spuit en mest en weet ik veel wat allemaal nog meer..
Wat grappig! Hier exact hetzelfde! Ik was net onze compost aan het verdelen over de grond, komt de buurman (rond de 70 volgens mij) zeggen dat dat niet werkt. Dat hij ook ooit eens compost had gebruikt, maar dat dat helemaal niet goed is voor de grond en niks doet.... Inderdaad, ook zo'n man die met spuiten en allerlei kunstmest zijn productie tot grote hoogte stuwt!

het was vandaag niet zo'n succes... DL2 wilde niet in de wagen slapen en ik heb dus maar de helft van de compost verdeeld. Zo als het kan nog terug als ML thuis is, want vanavond gaat het regenen en dan is het goed als het ligt. Daarnaast wilde ik nog wat zaaien. Net wel tuinbonen en doperwten planten die ik opgekweekt had uitgepoot en direct afgedekt met netten (dikke neus naar de duiven die vorig jaar al de plantjes opgegeten hebben!) Ook nog wat radijs gezaaid, tuinbonen gezaaid en erwten gezaaid.

Hier trouwens ook zo'n ah tuintje. Maar gek genoeg kan ik daar dus niet zo veel mee. Die minipotjes... Moet ik alles uitpoten? En hoe krijg je al die sla worteltjes nu uit elkaar en dan gepoot? Vrees dat het geen succes gaat worden...
Wat zijn we rijk! 3 kinderen in onze armen! DL1 (9-2011) ,DL2 (11-2014) en ZL (3-2017) en N* (9-2010) en 5 MK in ons hart.

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 24 mar 2015 17:35

3samen4 schreef:
Hier trouwens ook zo'n ah tuintje. Maar gek genoeg kan ik daar dus niet zo veel mee. Die minipotjes... Moet ik alles uitpoten? En hoe krijg je al die sla worteltjes nu uit elkaar en dan gepoot? Vrees dat het geen succes gaat worden...
Nee heur. Het gaat een groot succes worden en mijn tuintjes worden groot en gezond en we gaan er veel plezier van hebben. [dance]

Dat houd ik mezelf voor. Positiviteit4life! [lol]
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel


Debster

Berichten: 572
Lid geworden op: 04 feb 2015 12:08
Hobbies: Lezen, gekko's, fotografie
Locatie: Rotterdam

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Debster » 24 mar 2015 20:56

Zojuist een mail gestuurd naar de beheerder van de volkstuintjes hier aan de overkant. Er zijn wat tuintjes vrij gekomen....
Ben benieuwd wat zoiets kost. Lijkt me wel leuk om een echt moestuintje te hebben. Ben nu al aan het nadenken over kapucijners of bruine bonen....


Jedaja

Berichten: 976
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:30
Hobbies: m'n kids, lezen, naaien, koken
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Jedaja » 26 mar 2015 06:56

Vorig jaar al in verdiept in een moestuin en dit jaar gaan we echt beginnen...hoop ik :-)
Al een berg zaadjes in huis. Waaronder ook cucamelons, iemand ervaring mee?
Las eerder iets over een zaadjes swap, is dat dit jaar weer? Lijkt me leuk.
Mama van 3 prachtige dochters en een heerlijke stoere zoon!!

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 27 mar 2015 12:28

Ik heb gisteren mijn radijsjes verspeend en tot nu toe doen ze het. Ik heb ze nu in plastic bekertjes staan. Hoe lang zou ik ze daar ongeveer in kunnen laten staan? [think]
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel


Debster

Berichten: 572
Lid geworden op: 04 feb 2015 12:08
Hobbies: Lezen, gekko's, fotografie
Locatie: Rotterdam

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Debster » 27 mar 2015 15:39

Hier moet ik de radijs binnenkort ook over zetten naar individuele potjes. De tomaat begint nu ook op te komen.
Heb vandaag paprika gezaaid in een bakje.
Voor een volkstuin hebben we ons op de wachtlijst laten zetten. De tuinen die er waren waren echt te groot, zeker nu de kleine echt bijna komt is dat niet handig. Nu verwachten ze in oktober weer plek te hebben. Nu denk ik alleen dat ik liever vanaf februari/maart een tuintje heb, maar dat is dan niet anders.


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 27 mar 2015 16:07

Ja hoor, ik ben nog steeds beter in schimmels kweken dan in planten: al mijn AH moestuinbakjes schimmelen aan de zijkant [confused] En ontkiemen verder prima, maar wel met zijn 5-en tegelijk in een minibakje, dus dat wordt nog interessant met verpotten / planten / dingesen.... Gelukkig ook al blije ontkiemde en verpotte wortels en broccoli :)

Gesloten