Fietskar-ervaringen?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
kia_sas

Berichten: 904
Lid geworden op: 10 jun 2009 12:56
Locatie: zutphen

Fietskar-ervaringen?

Ongelezen bericht door kia_sas » 26 jul 2009 21:55

Hoi,
Heb even wat draadjes afgezocht, maar kon er geeneen hierover vinden.
Wij twijfelen over de aanschaf van een fietskar (wij fiets-kamperen al vele jaren) en dan is dat wel handig.
Heeft iemand hier een fietskar? Welk merk/type, en hoe bevalt het?

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Ongelezen bericht door annehoog » 26 jul 2009 22:03

Wij hebben vorig jaar op Korfoe fietsen en een fietskar gehuurd en dat beviel uitermate goed. Merk weet ik even niet meer, maar met zo'n hard schelp. Is echt een oerdegelijke kar, maar helaas wel wat zwaar. (goed voor de verhuur dus). Kon lekker veel in (naast de baby op de vloer en in het bagagevak achter.
Mijn zus heeft er zelf een en vind hem ook heerlijk. Zij heeft een burley delight. Wat duurder, maar opvouwbaar, als wandelwagen te gebruiken (als je je doek vergeten bent [wink]) en heel licht van gewicht.
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)

Gebruikersavatar

Hannie

Berichten: 5250
Lid geworden op: 18 mar 2009 20:28
Hobbies: te veel om op te noemen
Locatie: Het noorden

Ongelezen bericht door Hannie » 27 jul 2009 10:52

Wij hebben een Kidcar gekocht in januari. De meest simpele versie Kidcar bikebuggy (tweedehands, scheelde de helft van de prijs). Gekocht omdat ik mijn oudste naar school moet brengen op de fiets en er zou toen nog een baby bijkomen. Die is er inmiddels.
Ik heb eerst gefietst met 2 jongens van 4 en 1,5 in de fietskar, dit fietst heerlijk. Nu fiets ik met de oudste achterop en de twee jongsten in de fietskar. Ook dat fietst heerlijk. De kar is stevig vanwege de harde schaal onder. En je kunt hem als buggy gebruiken. Wat heerlijk is. Wij nemen hem ook mee op vakantie en dan is ie multifunctioneel.
Als je echt lange stukken gaat fietsen dan is er een variant waarvan de zitjes in slaapstand kunnen. Hij is prijzig, maar dan heb je ook wat. En als je hem niet meer gebruikt kun je hem prima verkopen op internet.
Ik gebruik hem nu dus in totaal al meer dan een half jaar en ben erg blij met de kar.
EMOTION = Energy in MOTION


Marijke

Berichten: 684
Lid geworden op: 21 mar 2008 20:05
Hobbies: .
Locatie: Utrecht

Ongelezen bericht door Marijke » 27 jul 2009 12:31

Wij hebben een burley d'lite. We zijn er al twee keer mee op fietsvakantie geweest en dat bevalt goed. In de winter klappen we 'm in en dan hangt 'ie in de schuur.
Laatst gewijzigd door Marijke op 29 jul 2009 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Marijke
mv een dochter (juni 2006) en een zoon (mei 2009)

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Ongelezen bericht door annehoog » 27 jul 2009 12:42

In plaats van die dure variant kan je ook een stoeltje van melia in de kar zetten. Dat hebben wij op Korfoe gedaan en dat was echt perfect! De verhuurder daar heeft ze geloof ik zelfs ingekocht nadat ze het bij ons zagen.
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)


Lievelien

Berichten: 1646
Lid geworden op: 10 jul 2008 15:32
Hobbies: lezen-slapen-buitenzijn
Locatie: Temse*België

Ongelezen bericht door Lievelien » 27 jul 2009 12:53

Wij hebben de chariot. Wij hebben nu geen auto meer, maar zelfs toen we er wel één hadden, gebruikten we hem elke dag. ML brengt L er mee naar de crèche en laat ze dan daar staan en ik pik haar dan op.
Er kan veel bagage in, naast het kindje (als je er maar één in zet, natuurlijk) en ook achteraan.
Het is ook lekker veilig, heb eens gelezen dat het frame van een fietskar te vergelijken is met het frame van een racewagen.
Het voelt alleen iets minder veilig, vind ik, omdat ze achter je hangen en je ze niet ziet. Maar dat is dus maar een gevoel.
Verder kan je deze ook met vanalle opties uitbreiden, je kan er een buggy mee maken, maar zelfs ook latten onderzetten om te skieën enz... Allemaal natuurlijk wel redelijk duur. Wij hebben dan ook geen enkele optie, omdat we ze alleen gebruiken voor te fietsen.
De fietskar zelf is ook redelijk duur, maar wij hebben ze bij een uitverkoop van een failliete fietshandel gekocht. Geluk dus.
mama van 3 wonderlijke elfjes: Leni (23/01/08), Emke (24/11/09) en Lotta (11/02/12)

Gebruikersavatar

Griet

Berichten: 293
Lid geworden op: 07 nov 2008 11:39
Locatie: Kortrijk - België

Ongelezen bericht door Griet » 27 jul 2009 14:31

Ik heb een Chariot Captain XL vooral voor de harde bodem en de vering.
S tan en L ena kunnen er samen in, L ena in een babyhangmatje en S tan ernaast. Ik kan nog behoorlijk veel bagage meenemen en ik vind het best aangenaam rijden.
Moet wel zeggen dat S tan liever in zijn fietstoel zit, kunnen we gezellig babbelen en zingen maar als het regent of zo ben ik wel blij dat hij ook in de kar kan.
Tsja duur is het wel maar ze hebben ook een goede restwaarde dus na onze 2 kindjes kan er zeker nog iemand anders gebruik van maken.
S tan (17-12-2006) en L ena (05-09-2008)
MM Mei Tai / Dharitri Ringsling / Storchenwiege Leo / Zsa Zsa / Didymos Jakob / Girasol / Didy Olaf
-----------------------

Gebruikersavatar

monique_mv3

Berichten: 6909
Lid geworden op: 20 sep 2008 23:41
Hobbies: hobbies
tag: Banner Queen
Contacteer:

Ongelezen bericht door monique_mv3 » 27 jul 2009 14:50

Wij hadden een Chariot CX2, vanwege de vering en omdat ik er juist geen wilde met een harde bodem. Ik had bij een test van de Fietsersbond gelezen dat zo'n harde bodem meer gaat trillen. En omdat Middelste destijds een klein babietje was, vond ik dat geen goed idee.

Afbeelding

Hij beviel ons heel erg goed. Tot een maand of 9-10 heeft ze er in een speciaal bijbehorend hangmatje in gehangen, dus extra vering. Daarna met een peuter-inzet gewoon in de fietskar. Afgezien van dat de kinderen achter je hangen en je ze dus niet ziet, vond ik het ideaal: ze zaten droog en konden in slaap vallen als ze dat wilden. En je kon er makkelijk een wandelwagen van maken, dat was ook wel praktisch.

Met nummer 3 onderweg hebben we een bakfiets gekocht, omdat Oudste nog niet kan fietsen. Die bevalt ook heel goed, het is fijn dat ze nu voor me zitten. Maar voor het slapen vond ik de fietskar fijner. De vering van de fietskar was ook veel beter dan die van de bakfiets (de bakfiets heeft geen vering namelijk :))
monique, mama van drie ('02 | '05 | '08)
wovenwrapsdatabase.com: overzicht met ruim 1700 limited edition draagdoeken van Artipoppe, Didymos, Kokadi, Natibaby, Oscha, Pavo en Pollora

Gebruikersavatar

Karoline

Berichten: 3429
Lid geworden op: 04 jun 2009 13:50
Locatie: Almere

Ongelezen bericht door Karoline » 29 jul 2009 13:20

Wij hebben een Burley d'Lite. Het nieuwe model van 2009.
Bevalt tot nu toe prima. Wij maken er geen fietsvakanties mee, maar hij gaat wel mee op vakantie (kamperen met tent) zodat we wel tochtjes kunnen fietsen en boodschappen er mee kunnen doen enzo.
Met een babyschelp met extra pasgeboreneninzet voor Judith. Eerste keer ging ze mee toen ze zo'n 6 weken was. Kleine stukjes, nu soms al iets langer. Gaat heel goed.
Zit ook standaard een derde wiel bij dus ook als buggy te gebruiken. Alleen wel groot en onhandig in winkels, dus dan gaat heel gemakkelijk de draagdoek mee.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mr X 5/MT/Wellen granat 3/Riemu RS/Amitola Azarfan 4/Wp Jungle/Amitola Azul pacifico 6/Bondolino/Remix DW 2/Wp Chocobana/LF Oliwin RS

Gebruikersavatar

Flupke

Berichten: 19570
Lid geworden op: 24 jan 2008 21:49
Hobbies: DenV
tag: Lid van de vroege kippenclub
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Ongelezen bericht door Flupke » 29 jul 2009 13:54

Hier ook een Chariot Captain XL met harde bodem en hangmat. Ik gebruik hem veel. Er kan veel bagage achterin.

Enige nadeel de kids maken er graag ruzie in en dan zit je op je fiets naar achteren te kijken of alles nog wel goed gaat. [lol]
Kirsten mv grote man (2004), middel man (2006) en kleine man (2012)

Instituut voor Hechting

Gebruikersavatar

Topic starter
kia_sas

Berichten: 904
Lid geworden op: 10 jun 2009 12:56
Locatie: zutphen

Ongelezen bericht door kia_sas » 29 jul 2009 14:10

Bedankt voor de reacties.[cool]

Burley lijkt me wel wat voor ons. Ik heb even gekeken op de site van de fabrikanten en vlg mij is dat de lichtste. Wel handig in heuvelig gebied.
Model van 2008 is prijstechnisch interessant [smile]
ook ff op Marktplaats gekeken maar momenteel niet te koop in onze regio.
restwaarde is inderdaad goed, zoals ik heb gezien, dus de investering sowieso wel waard.

@Marijke: in welke gebieden hebben jullie gefietst?


Marijke

Berichten: 684
Lid geworden op: 21 mar 2008 20:05
Hobbies: .
Locatie: Utrecht

Ongelezen bericht door Marijke » 29 jul 2009 15:32

kia_sas schreef:@Marijke: in welke gebieden hebben jullie gefietst?
We hebben met de fietskar alleen nog maar in Nederland gefietst. Vorig jaar hebben we een stuk van het rondje Nederland gefietst (LF-routes). Dat beviel erg goed. Het jaar ervoor zijn we naar de Veluwe geweest.
Marijke
mv een dochter (juni 2006) en een zoon (mei 2009)

Gebruikersavatar

sweetie

Berichten: 3948
Lid geworden op: 27 mei 2009 12:42
Hobbies: Meer wel dan niet
tag: Problemen zijn een product van het denken, niet van de realiteit
Locatie: Pronkjewail

Ongelezen bericht door sweetie » 29 jul 2009 22:29

Hier ook een Kidcar bikebuggy.
Het bevalt goed, maar ik vond het in het begin doodeng: zat met klotsende oksels op de fiets. Dit niet zozeer omdat het lastig fietsen is, want je merkt nauwelijks dat die kar er achter zit. Je moet alleen de bochten iets ruimer nemen. Maar ik was bang dat de kar over het hoofd gezien zou worden door de rest van de wereld.
Onze kar heeft geen vering, maar heeft een redelijk gewicht waardoor dit ook niet echt heel erg nodig is. Vooral in het begin, toen het nekje nog niet zo stevig was, ontweek ik de wegen met keitjes. Nu ga ik daar wel overheen (nog niet over kinderkopjes) en ik moet zeggen dat de kar er niet heel erg van schud.

Ik weet niet of ik voor de meest lichte zou gaan. Ja, het fietst lichter, maar de kar is minder stabiel.
Het hangt er natuurlijk van af of je de kar alleen in de vakantie gaat gebruiken of ook in dagelijks verkeer.
Je moet erop letten dat het zwaartepunt van de kar laag ligt: is stabieler.

Nou, succes met uitzoeken!
Afbeelding

Gebruikersavatar

LauraS

Berichten: 1759
Lid geworden op: 21 apr 2009 21:48
Locatie: Almere

Ongelezen bericht door LauraS » 05 aug 2009 22:08

Wij zijn ook fietskampeerders en fietsen nu al 4 jaar rond met een Burley d'lite. De keuze is op deze kar gevallen omdat 4 jaar geleden dit absoluut de lichtste en meest praktische kar was.
Bij vakantie is een "achterbak" wel handig, daarnaast is hij ook makkelijk op te klappen bij vervoer in auto of trein.

Zal eens een foto zoeken van onze uitrusting. [/img]
Zl (jan 2005) en DL (dec 2007)

Gebruikersavatar

LauraS

Berichten: 1759
Lid geworden op: 21 apr 2009 21:48
Locatie: Almere

Ongelezen bericht door LauraS » 05 aug 2009 22:20

foto gevonden (van afgelopen vakantie , nu een week geleden)

fiets van ML met kar met daarin wat bagage en DL
Afbeelding

Mijzelf met fiets en aanhangfiets met ZL

Afbeelding

een hele interessante website is www.fietsenmetkinderen.nl, moeite waard om daar eens de laatste weetjes over fietskarren en andere dingen wat betreft fietsvakantie te lezen.
Zl (jan 2005) en DL (dec 2007)

Plaats reactie