Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door ELA » 13 sep 2019 11:31

Oke, een van de redenen dat sinterklaasavond me altijd tegenstaat, is de hoeveelheid afval die erbij komt kijken. Dus heb ik besloten dat ik dit jaar (zo goed als) alles tweedehands koop, en bij voorkeur ook op te halen op de fiets, zodat ik ook geen uitstoot heb. Enige waar ik nog een beetje mee zit is het inpakpapier. Ik weet nog niet zo goed hoe ik dat aan wil/ga pakken.

Voor in de schoenen (ze mogen bij ons altijd op woensdagavond en zaterdagavond hun schoen zetten, op woensdag enkel iets lekkers en op zaterdag zit er een kleinigheidje in) ben ik op zoek naar schleich diertjes (heb nu een paar biedingen uitstaan op marktplaats, hopelijk lukt dat).

Voor dl2 heb ik een stoffenpopje opgehaald.
Voor zl2 heb ik een statiefje voor zijn camera opgehaald (wil hij erg graag).
Voor zl3 heb ik het spel Wie is het, Shave a sheep van lego, een kwartet en een puzzel opgehaald.

Nu nog verder gaan zoeken en bedenken [smile].

Zijn er mensen die mee willen doen om de afvalberg en de verspilling van grondstoffen tegen te gaan tijdens sinterklaasavond?
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


An123

Berichten: 3924
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door An123 » 13 sep 2019 11:40

Wij pakken sint-cadeautjes nooit in: ze worden uitgestald op tafel en al in elkaar gezet bij Playmobil ofzo

Wij doen wel verpakte cadeautjes met kerst: daarvoor gebruiken we papieren geschenkzakken die al jaren circuleren in de familie en mijn vader gebruikt dozen van andere producten.

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door tante Toos » 13 sep 2019 11:41

Inpakken:
In sjaaltjes met Japanse knoopmethode. Google op furoshiki!
Zl 12-2012


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Mamato » 13 sep 2019 11:56

Stoffen zakjes in de schoen doen zodat Sint en Piet die kunnen gebruiken om de cadeautjes in te pakken. Hier zou het niet werken de cadeautjes daar gewoon zo in in te pakken, ze kennen mijn stofjes.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Phileine04 » 13 sep 2019 12:02

tante Toos schreef:
13 sep 2019 11:41
Inpakken:
In sjaaltjes met Japanse knoopmethode. Google op furoshiki!
Ik gebruik inderdaad wel stof voor verjaardagscadeautjes van de kinderen, maar met Sinterklaas vind ik dat lastig, kinderen kennen mijn stofjes. Hoe doen jullie dat?
Mama van drie

--💚--💜--💛--


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door ELA » 13 sep 2019 12:05

Phileine04 schreef:
13 sep 2019 12:02
tante Toos schreef:
13 sep 2019 11:41
Inpakken:
In sjaaltjes met Japanse knoopmethode. Google op furoshiki!
Ik gebruik inderdaad wel stof voor verjaardagscadeautjes van de kinderen, maar met Sinterklaas vind ik dat lastig, kinderen kennen mijn stofjes. Hoe doen jullie dat?
Ik vind dit nog wel een goed idee. Misschien dat ik eens op zoek kan gaan naar speciale stofjes hiervoor (en deze eenmalig aanschaffen). Wij leggen aan het einde van de avond de zakken altijd bij de voordeur 'zodat ze opgehaald kunnen worden'. Dan zouden we de stofjes daarin kunnen doen en die jaarlijks kunnen gebruiken. Dankjewel!
Kijk, ik ben net zo anders als jij.

Gebruikersavatar

BlijeMama

Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 nov 2012 14:03
Hobbies: Geen tijd meer voor ;-)
Locatie: Zuid-Holland

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door BlijeMama » 13 sep 2019 12:08

Ik zag RecycleSint ook weer voorbijkomen, speelgoed ruilen dus op bepaalde ruilpunten en -dagen. Er waren nog geen data voor 2019 de laatste keer dat ik checkte, maar die zullen er binnenkort vast aankomen.
Bevlogen mama van * (2011), N. (2012), A. (2015), * & M. (2018)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door mamaMarije » 13 sep 2019 12:30

Hier ook op mp aan het struinen, hoop tegen een mooie doos Spektro aan te lopen 😊

Tevens zelf aan het opruimen en zo weet ik dat er een peuter in Nederland blij gemaakt gaat worden met onze duplotrein.

Heb zelf ook wel jaren dingen als duplo of lego via mp gekocht, zonder de originele doos.

Dan pakte ik het netjes in een passende effen doos van de supermarkt.
Plaatje geprint en netjes erop geplakt.

Jaren in combinatie met die sets gebruikt.

Qua verpakkingen en stofjes.... Bij de eerste keer schoenzetten een gedichtje erbij over dat de Sint ook het nieuws volgt en zijn steentje bij wil dragen of de kinderen de volgende keer stof/zakjes bij de schoen willen leggen etc?

Dan hoef je er zelfs geen nieuwe stofjes voor te kopen, dan kunnen ze ieder een leuk stofje van de huidige stapel gebruiken en die gaat dan de volgende keer bij de schoen en zit de keer erna hun cadeautje in?

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Wicky » 13 sep 2019 13:00

@ELA door het openen van dit topic heb je mij gelijk al geïnspireerd om in mijn lunchpauze langs de terre des hommes winkel te lopen, waar ik 2 kindercadeautjes voor de voorraad gekocht heb.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Annet » 13 sep 2019 13:53

Het popje kan je ook verpakken in een poppenlakentje, is het cadeau en verpakking in één. Statief in zakje wat hij daarna kan gebruiken om het in te bewaren en mee te nemen? Spelletjes in grote schoenendoos, zoiets.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Marjo » 13 sep 2019 14:13

Leuk topic!!!

Voor de Sint koop ik eigenlijk meestal alles al via MP maar inpakken leuke inspiratie al heb ik met dun papier dat ik in de papierkliko doe niet heel veel moeite.

Als kids een keer iets nieuws in een doos krijgen is dat meestal vooral een heel gedoe met uitpakken. Net zo makkelijk via MP.

Ik ben dol op relaxed puzzelende kids dus ze gaan een Ravensburger xxl puzzel krijgen via MP gekocht al. Niet iets wat ze zouden vragen maar wel iets waar ze heel dol op zijn.

Dat is wel een dingetje dat ik lastig vind. Die speelgoedboeken waar dan ook op school uit geknutseld wordt. En waar ze dan verlanglijstjes uit maken

Zelf zoek ik nog een junior of kleine verrekijker

En heb ook nog paar leesboeken via kringloop liggen al.
Laatst gewijzigd door Marjo op 13 sep 2019 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Violette » 13 sep 2019 14:21

Dingen in stof verpakken is ws belastender voor het milieu dan in dun pakpapier. De productie van katoen vraagt ontzettend veel water (zozeer dat er hele regios met droogte kampen en de natuur kapot gaat), er worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt en veel kunstmest.
Als je een stoffen zakje jaar in jaar uit (zeg 10+jr) hergebruikt, ligt het wellicht anders. Maar een stofje dat je enigzins op maat knipt (gebruik je het daarna echt nog?)... dan kun je echt 100x beter dun inpakpapier gebruiken.
dochter 2014 en zoon 2017


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door pompedom11 » 13 sep 2019 14:42

Wij pakken in in krantenpapier.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Zonne » 13 sep 2019 14:45

Je hoeft het toch niet op maat te knippen? Paar grote lappen, paar wat kleinere en op maat vastknopen of met een lintje. Ik heb er vorig jaar over gedacht maar met de jongste van 8 duurt sint vast niet lang meer hier, dus ik geniet nog even van een berg kafootjes in vrolijke papiertjes. Voor kerst heb ik wel een paar kerstige lappen liggen, met gouden sterretjes. Had ik nog liggen

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Phileine04 » 13 sep 2019 14:47

Violette schreef:
13 sep 2019 14:21
Dingen in stof verpakken is ws belastender voor het milieu dan in dun pakpapier. De productie van katoen vraagt ontzettend veel water (zozeer dat er hele regios met droogte kampen en de natuur kapot gaat), er worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt en veel kunstmest.
Als je een stoffen zakje jaar in jaar uit (zeg 10+jr) hergebruikt, ligt het wellicht anders. Maar een stofje dat je enigzins op maat knipt (gebruik je het daarna echt nog?)... dan kun je echt 100x beter dun inpakpapier gebruiken.
Voor de verjaardag van mijn zoon heb ik een grote lap tricot gebruikt en ik heb er daarna een pyjama van gemaakt. Die ik sowieso wel gemaakt had. Kan geen probleem zijn dan denk ik.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Plaats reactie