Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Jessie1748

Berichten: 1000
Lid geworden op: 21 nov 2018 11:50
Hobbies: .

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Jessie1748 » 16 sep 2019 14:06

Wat een fijn topic!
Leuke tips.
Hier hebben we ook wel wat rituelen.
Hier om meerdere redenen veel moeite met het Sinterklaasfeest, maar omdat we het de kinderen niet wilden onthouden deden wij het zo:
Vooral de gezelligheid ( vuurtje stoken, chocomel, veel lekkers waar ik anders erg terughoudend mee ben enz)
En cadeaus deden we heel beperkt .
Voor het inpakken hebben wij: een mooie houten kist. De kinderen hebben die versierd. Beschilderd en beschreven, elk jaar iets erbij. Die kist zetten we bij de haard als een soort van schoen zetten. En daar ging dan een cadeau in voor het hele gezin. Ook deed ik altijd iets niet materieel. Een voorstelling, uitje, pannenkoeken eten in restaurant. Vonden ze heel leuk. En altijd iets voor een ander of een goed doel. Iets voor de voedselbank, kleinigheidje voor de buurvrouw, zulke dingen ,om zo te leren dat het sintfeest ook gaat om uitdelen aan anderen. Door de jaren heen is zo een fijne traditie ontstaan. Die we nu nog voortzetten, ook al heb ik geen gelovenden meer in huis. Alleen al de kist van de zolder halen is een feest op zich, want door de jaren heen natuurlijk steeds meer een museum op zich.
Trotse mam van 4


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door ELA » 16 sep 2019 15:53

@Drakenfee wat een mooie traditie met die kist. En iets voor een ander vind ik ook een heel mooi idee.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.

Gebruikersavatar

irmajo

Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 feb 2012 13:51
Hobbies: tuin/keuken/kind/kajak
Locatie: in de tuin

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door irmajo » 19 sep 2019 11:45

Wat fijn om te horen dat hier zoveel mensen bewust mee bezig zijn.
Ik denk wel vaak: Sinterklaas dat ben je zelf, en je kunt het helemaal doen zoals je zelf wilt. Juist die tradities die speciaal in jouw gezin horen vormen de herinnering voor later, en die traditie groeit in de loop der jaren.
Ik geef ook geen overdaad aan dure kadoos, heb er meer lol in om bijvoorbeeld 1 klein dingetje (al zou het een pepernoot zijn) in te pakken en daar een doorgeefkado van te maken. Ja, dat is dan wel veel inpakpapier, maar dat zou ook oud-verjaardagspapier/krantenpapier/tekeningen mogen zijn. Dan krijgt A in eerste instantie een groot kado, hij pakt het uit en ziet dan de naam van B staan, het kado moet dan worden doorgegeven aan B. Die pakt het uit en dan blijkt het voor C te zijn, etc. Zo’n doorgeefkado zat er vroeger bij ons thuis vaak bij, heb ik zelf leuke herinneringen aan.

Ook las ik hier al ergens de ingrediënten voor pepernoten te geven met de opdracht zelf aan de slag te gaan.
Dat zijn leuke creatieve dingen waarmee ik mij in de Sinterklaastijd helemaal kan uitleven.
Trotse moeder van W 1-8-11 en V 22-11-13 en S* 12-10-15

Gebruikersavatar

irmajo

Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 feb 2012 13:51
Hobbies: tuin/keuken/kind/kajak
Locatie: in de tuin

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door irmajo » 19 sep 2019 13:29

Vorige week is de Sinterklaasswap van D&V weer van start gegaan. Ook in dat topic is erover geschreven dat sommigen de grote hoeveelheid kadootjes die je huis kan binnenkomen tegenstaat.
Maar laat je daarom niet weerhouden mee te doen met deze leuke swap. Op je verlanglijstje kun je invullen wat je graag wel en niet wilt ontvangen.
Opgeven kan tot eind van deze maand.
Trotse moeder van W 1-8-11 en V 22-11-13 en S* 12-10-15

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Irene » 30 okt 2019 19:55

Onder andere door dit topic ben ik eens gaan kijken naar een vervanging van pakpapier. Ik heb iets gevonden dat voor ons acceptabel is, namelijk blaadjes van oude strips/atlassen/platenboeken (van de kringloop).
Ik heb het eerste boek (oud fotoboek) nog niet leeg en al heel erg veel ingepakt. Ik vind de pakjes er nog steeds leuk uitzien en er wordt zo gebruik gemaakt van papier dat er al is (geen extra gebruik grondstoffen).

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Violette » 30 okt 2019 19:57

Leuk idee Irene!
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Geekess » 31 okt 2019 08:33

Mijn bibliofiele hart doet intens pijn bij dat idee en schreeuwt 'heiligschennis!' enzo :-D
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Rosalinde » 31 okt 2019 09:31

Geekess schreef:
31 okt 2019 08:33
Mijn bibliofiele hart doet intens pijn bij dat idee en schreeuwt 'heiligschennis!' enzo :-D
Inderdaad! Vooral atlassen zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen als atlasliefhebber (cartofiel?). Misschien zou ik ICT boeken uit de jaren '90 of dergelijke zinloze boeken nog wel ervoor durven gebruiken, al zijn daar wellicht ook liefhebbers voor. Misschien snappen anderen niet wat er zo leuk is aan kaarten waarop nog de Sovjet-Unie, Opper-Volta of Ost-Preußen staat [lol]

Overigens vroeg ik mij af of iemand nog ideeën heeft om namen op met stof ingepakte cadeautjes te doen.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Phlox » 31 okt 2019 09:41

Kaartje eraan hangen? (En dan voor zo min mogelijk afval: kaartje maken van oud papier.)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 31 okt 2019 10:18

Geekess schreef:
31 okt 2019 08:33
Mijn bibliofiele hart doet intens pijn bij dat idee en schreeuwt 'heiligschennis!' enzo :-D
Ik zou het ook ziet kunnen. Zonde!
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door pompedom11 » 31 okt 2019 10:49

Waarom niet gewoon kranten papier? Stuur die atlassrn maar naar rosalinde, dan delen wij ze. Ikben dol op ouder kaarten.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Geekess » 31 okt 2019 11:27

Rosalinde schreef:
31 okt 2019 09:31
Geekess schreef:
31 okt 2019 08:33
Mijn bibliofiele hart doet intens pijn bij dat idee en schreeuwt 'heiligschennis!' enzo :-D
Inderdaad! Vooral atlassen zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen als atlasliefhebber (cartofiel?). Misschien zou ik ICT boeken uit de jaren '90 of dergelijke zinloze boeken nog wel ervoor durven gebruiken, al zijn daar wellicht ook liefhebbers voor. Misschien snappen anderen niet wat er zo leuk is aan kaarten waarop nog de Sovjet-Unie, Opper-Volta of Ost-Preußen staat [lol]

Overigens vroeg ik mij af of iemand nog ideeën heeft om namen op met stof ingepakte cadeautjes te doen.
Ja, oude kaarten zijn echt geweldig!

Labels: gerecyclede kaartjes als label knippen, gaatje erin maken, lintje er door, om pakje binden.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Irene » 31 okt 2019 19:58

Ik gebruik ook oude atlassen [cheesygrin], ik heb er al een uit de schoolbibliotheek meegekregen voor dit doel.

Ik heb een kaarten-tic, er hangen hier ook veel kaarten en plattegronden in huis. Maar daar gebruik ik mooie of speciale kaarten voor, niet die uit de atlas die ik nu klaar heb liggen.

Plaats reactie