Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Lindar76 » 14 sep 2019 22:22

Liever iets groots moois dan veel kleine dingen is idd ook vaak waar ik voor kies. Vorig jaar was dat iets voor hen drieën, meestal is het apart. Vroeger kregen we altijd een spel gezamenlijk, dat overweeg ik dit jaar ook weer. Maar daar komt dan nog wel iets individueels bij. Tenzij ze allemaal warm lopen voor een Marble run [lol]

Een uitje is ook nog een optie. Ik heb grote kinderen natuurlijk, ze vragen geen Barbie's en zo meer. Ja de jongste mss. Dan zou er nog wel een tastbaar cadeau bij komen, ik ga gewoon overleggen.

Verder ben ik er niet heel erg mee bezig, idd de ruimte niet zo voor in m'n hoofd de laatste jaren.

Inpakken doe ik eigenlijk altijd in papier, dus wel gewoon pakpapier maar vaak dat dunne (niet glans/plastic). Gewoon omdat het goedkoop is en vaak in matching series verkocht wordt [lol] hergebruik soms met verjaardagen, maar dan zijn het van die luxere tasjes.

Ik wil het vnl echt gezellig hebben, en ze iets geven waar ze echt blij van worden. Ik ben niet direct bezig met milieubewust, en ik vind ook dat je echt mag genieten en niet alles minimaal hoeft te houden. Tegelijk denk ik dat een overmaat het juist minder leuk maakt, het blijkt hier in elk geval gezelliger met een paar mooie cadeaus dan met veel. Wat lang duurt, en het uitpakken dat lopende band werk wordt. En ik heb ook niet zoveel ruimte, dus waar moet ik al die zooi laten [lol]

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door MamaRF » 15 sep 2019 08:30

Ik vind dit een heel fijn topic, goed voor mijn bewustwording! De gedachte van Sjoba over niet vooraf kopen vind ik een mooie, dat is hier ook wel een valkuil die zorgt voor een stuk meer kado's, die niet altijd nodig of gevraagd zijn. Volgens mij heb ik een paar maanden geleden wel wat gekocht (kleurboeken, nu nog herinneren waar ik ze heb verstopt), maar verder ben ik niks leuks tegengekomen. Nu DL1 ook weet van het sintgeheim kan ik wel wat bewuster voor haar op zoek. Tweedehands vinden ze hier trouwens ook prima, we verkopen/ geven zelf te slotte ook vaak genoeg speelgoed en kleding weg om andere kinderen blij te maken.

Ik vind het bewonderenswaardig dat Ela ondanks haar grote gezin bewust aan het zoeken is hoe hun verdere impact op het milieu te beperken, en niet meer dan logisch om dat dan ook bij een feest als sinterklaas toe te passen, hoe klein dat ook is.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Violette » 15 sep 2019 08:37

Ja, overdaad maakt het niet beter.
En helemaal eens met het genieten, dat daar ruimte voor mag zijn. In die zin vind ik het wat vreemd om te "knijpen" op het sinterklaasfeest, als je ook met andere zaken in je leven aan de slag kan, die verhoudingsgewijs meer opleveren. Zoals minder vlees eten, niet met het vliegtuig op vakantie, de auto vaker laten staan, langer met je kleding doen/minder nieuwe kleding kopen etc. Vanuit die invalshoek plaats ik ook pompedoms reactie. Enfin,

Mooie toevoeging Sjoba. Mijn kinderen waren tot nu toe niet op de leeftijd dar ze echt lijstjes maakten. Vorig jaar de oudste voor het eerst, vlak voor 5 dec en toen had ik dus al vanalles gekocht. En ze vond het idd jammer op sinterklaasavond. Ik ga minder voorbereiden en het lijstje meer de ruimte geven (voor de want, de need/read/eat koop ik vooraf denk ik).

.
dochter 2014 en zoon 2017


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door mamavanvier » 15 sep 2019 08:42

Ook mij heeft dit topic aan het denken gezet.
Hier altijd al tweedehands cadeau's, de kinderen kijken daar niet gek van op.
Vorig jaar voor het eerst een nieuw cadeau voor alle 4 samen, een grote wens van allemaal, daar wordt gelukkig nog steeds heel veel mee gespeeld.
Hier wel veel cadeautjes maar de Sint is naast hun verjaardag ook eigenlijk het enige moment dat er speelgoed gegeven wordt. Ik vind het ook wel bij het Sintfeest horen maar je zet me wel aan het denken.
Het idee van het stof neem ik mee voor onder de kerstboom. Daar ligt altijd een spel voor ons allemaal samen, iets van kleding voor ieder kind en iets zelfgemaakt. Eens kijken bij de kringloop en tussen mijn stofjes (in de andere volgorde :) ).

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Luna » 15 sep 2019 08:59

Violette schreef:
15 sep 2019 08:37
Zoals minder vlees eten, niet met het vliegtuig op vakantie, de auto vaker laten staan, langer met je kleding doen/minder nieuwe kleding kopen etc.
Maar als je dat allemaal al doet, zijn de feestdagen een logische volgende stap denk ik.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Marjo » 15 sep 2019 09:41

Spuit 11 [cheesygrin] inmiddels zijn we weer ontopic fijn!


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 15 sep 2019 10:03

Fijne tips hier :)

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Laura_G » 15 sep 2019 10:56

Ik ben met mup haar bewaardoos aan 't doorlopen. Eerst wilde ze alle schilderijen die ze ooit gemaakt had houden. Want de kleuren zijn zo mooi.

Toen bedacht ik de stapel: inpakpapier.
Voor Sint wordt 't lastig, maar voor andere gelegenheden biedt t perspectief.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Zonne » 16 sep 2019 00:20

Ja moet je doen! Ik doe het al jaren en de meeste mensen reageren zo enthousiast en bedanken dan de jongste voor de mooie schildering (terwijl ze gewoon van de grote stapel komen en al veel ouder zouden kunnen zijn en dus ook van de andere kinderen).


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door ELA » 16 sep 2019 09:35

Wat een goed idee aan de tekeningen. Die ga ik onthouden. Bij het laatste kinderfeestje was het pakpapier al op, dus heb ik het ingepakt in een stuk patroonpapier en zelf versiert. Ik vond het prettig om er iets meer tijd en aandacht aan te besteden en kreeg dat ook direct terug al reactie. Dat was leuk.
Violette schreef:
15 sep 2019 08:37
Ja, overdaad maakt het niet beter.
En helemaal eens met het genieten, dat daar ruimte voor mag zijn. In die zin vind ik het wat vreemd om te "knijpen" op het sinterklaasfeest, als je ook met andere zaken in je leven aan de slag kan, die verhoudingsgewijs meer opleveren. Zoals minder vlees eten, niet met het vliegtuig op vakantie, de auto vaker laten staan, langer met je kleding doen/minder nieuwe kleding kopen etc. Vanuit die invalshoek plaats ik ook pompedoms reactie. Enfin,
Ik snap helemaal wat je zegt. Maar ik eet zelf geen vlees (meer), de kinderen eten bijna geen vlees, manlief wel. Wij gaan nooit met het vliegtuig op vakantie en hebben geen auto, dus die vaker laten staan zal ook lastig gaan ;-), kleding draag ik (tot mijn eigen teleurstelling) altijd op. Ik heb meestal een set of 4 voor mijzelf en koop. Pas nieuw als ik daar 1 of 2 van op zijn en ik echt niet meer uit kom. Dus ook daar kan ik weinig meer op besparen. We gebruiken ook wasbare luiers en luierdoekjes. Drogen de was aan de lijn. Gebruiken wasbare zakdoekjes. Maar ik stoor me nu dus aan de enorme berg afval die sinterklaas met zich meebrengt. Ik zou juist veel liever het samen zijn en samen kunnen genieten onder de aandacht brengen ipv kadoos en verspilling. Dat voelt voor mij niet als knijpen op de feestdagen. Maar juist bewuster vieren. En meer aandacht voor elkaar en voor dat we al hebben. Sorry als ik daarin verkeerd overkom.

Wij proberen al zoveel mogelijk te doen kwa besparing (en nee, daar kan echt nog wel veel meer in, dat weet ik), maar ik zoek dus telkens naar een stapje verder.

Ik ben ook al zo blij me alle reacties. Het geeft voor mij weer aan dat wij ons bevinden tussen veel mensen die er heel anders tegenaan kijken. Zakken vol kadoos en het kan allemaal niet gek genoeg, door jullie reacties besef ik me pas weer dat niet iedereen dat dus doet. Dankjewel. Ik ga het houden op 4 kadootjes per persoon, waarvan 3 nuttig (boek, pyama en iets lekkers) en 1 speelkado (en bij voorkeur tweedehands, behalve de pyama en het lekkers).
Voor het inpakken ga ik me verdiepen in de stof/sjaaltjes. Of we maken voor die tijd mooie tekeningen voor Sinterklaas die we kunnen gebruiken. En dat laatste vind ik ook super leuk als idee voor school.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Luc » 16 sep 2019 09:54

Qua inpakpapier; was het niet vorig jaar in het Sinterklaas journaal dat het inpakpapier op was en er daarom tekeningen gemaakt moesten worden? Mijn kinderen zouden na een briefje in de schoen enthousiast gaan tekenen of dingen zoeken om cadeaus mee in te pakken. Misschien dat je de inpak-stoffen er zo in kunt krijgen
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Leonike » 16 sep 2019 10:03

De traditie en de sfeer eromheen is hetgeen wat je je later nog herinnert van het sinterklaasfeest, niet de cadeau’s.

Daar probeer ik ook echt wat mee te doen.
Samen kruidnoten bakken. Taaipopjes erbij.
Warme chocomel.
(En als we het bij mijn ouders vieren, een saucijzenletter erbij, want traditie uit mijn jeugd...).
En sowieso 1 cadeautje wat ze heeeeeel graag willen.
Want sinterklaas kan iets geven wat je van papa en mama eigenlijk niet mag.

Door meer stil te staan bij de traditie en de manier van vieren kun je er ook makkelijker een geheel eigen invulling aan geven.

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door tante Toos » 16 sep 2019 10:20

Luna schreef:
15 sep 2019 08:59
Violette schreef:
15 sep 2019 08:37
Zoals minder vlees eten, niet met het vliegtuig op vakantie, de auto vaker laten staan, langer met je kleding doen/minder nieuwe kleding kopen etc.
Maar als je dat allemaal al doet, zijn de feestdagen een logische volgende stap denk ik.
Precies! Die bewustwording gaat steeds verder!
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Rosalinde » 16 sep 2019 10:27

Leuke tips!

Eén (groot) gewenst en/of gezamenlijk cadeau vind ik ook goed om te onthouden. Onze kinderen hebben nog geen verlanglijstjes, dus ik kan nog toe met vantevoren tweedehands verzamelen, maar als ze groter zijn, valt één écht gewenst cadeau waarschijnlijk beter in de smaak en past het wel in onze minimalistische visie op spullen.

( @pompedom11 en @Luna ga ik proberen een pb te sturen, het is hier wat hectisch)
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Bloem11 » 16 sep 2019 11:01

BIj gebrek aan inpakpapier hebben zl en ik weleens de doos ingekleurd en versierd. Of kranten gebruikt en deze versierd. Mijn neefje heeft zijn versierde doos nog uitgebreid en het is inmiddels een robot geworden.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Plaats reactie