Gasloos leven

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Gasloos leven

Ongelezen bericht door Luna » 04 aug 2019 14:03

Wij willen graag van het gas af en zijn ons nu aan het oriënteren op elektrisch verwarmen of zonneboiler ofzo. Afsluiten van gas kost alleen al ruim 700 euro [eeks] maar dat heb je er in 4 jaar uit. Wie heeft er ervaring met volledig zonder gas?
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

MamaLoes84

Berichten: 728
Lid geworden op: 25 feb 2016 15:32
Hobbies: Breien, koken, tuinieren
Locatie: Ten zuiden van Utrecht

Re: Gasloos leven

Ongelezen bericht door MamaLoes84 » 04 aug 2019 20:07

Wij hebben nooit gas gehad, want in grote delen van de gemeente waar ik woon is alleen stadsverwarming. Bevalt erg goed!
Stadsverwarming is alleen geen optie als het niet in de gemeente bestaat 😕
Begin vorig jaar hebben we de elektrische boiler vervangen door een warmteset. Hierdoor wordt ons water niet meer elektrisch verwarmd, maar krijgen we warm water via de stadsverwarming. Het scheelt zoveel op onze energierekening!
We koken op inductie (zou nooit meer anders willen).
Mama van 4 meiden (sept 2013 / mei 2015 / juli 2017 / okt 2019)

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Gasloos leven

Ongelezen bericht door Rosalinde » 04 aug 2019 20:20

Wij gebruiken enkel nog gas voor de douche- en keukenkraan, maar dat hopen we ook binnen een paar jaar te vervangen voor een zonneboiler en quooker/doorstroomboiler o.i.d. We verwarmen met een hypermoderne pelletkachel die is aangesloten op vloerverwarming. En ja, ik hoor al de kritiek over fijnstof en rookoverlast, maar we hebben een zorgvuldige afweging gemaakt. De pelletkachel is echter vervanging van een openhaard en als de buren hun openhaard aan hebben zie en ruik je rook, maar bij onze pelletkachel niet.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Gasloos leven

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 04 aug 2019 20:25

Ik heb me er twee jaar geleden in verdiept en elektrisch verwarmen is heel erg duur. Dus voor volledig gasloos kom je snel uit op een pellet ketel of warmtepomp.

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Gasloos leven

Ongelezen bericht door Marja73 » 04 aug 2019 21:01

Gasloos verwarmen is alleen haalbaar als je huis al goed geisoleerd is. Het is belangrijk om dat altijd eerst goed te doen. Ik zou verder ook bij de gemeente en netbeheerder vragen of er speciale programma’s zijn waar je bij aan kunt sluiten. In deze tijden lijkt het me vrij suf om zulke hoge kosten te moeten betalen voor afsluiten, zij weten vast alternatieven voor duur afsluiten.
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Gasloos leven

Ongelezen bericht door Rosalinde » 04 aug 2019 22:13

Inderdaad, wat vuursteenmeisje en marja zeggen, wilde ik ook nog toevoegen. Bovendien is 'van het gas af' nu ook wel een trend, waar commerciële partijen ook op inspelen en waar dingen soms erg rooskleurig worden voorgespiegeld.

Waar ik zelf moeite mee heb met all-electric is dat het net op dit moment dit niet aankan en het opvragen van de pieken nu volledig wordt afgewenteld op de netbeheerder (die dit probleem overigens al jaren kennen, maar er onvoldoende op hebben geanticipeerd) en daarmee indirect ook op de maatschappij. Over gas valt veel negatiefs te zeggen, maar het is wel een geweldige energiedrage. Met een warmtepomp zit je trouwens ook met hetzelfde probleem van netbalancering.

Op internet zijn wel brochures over gasloos bouwen te vinden, wellicht is daaruit wat informatie te halen. Nieuwbouwhuizen zijn echter significant beter geïsoleerd dan oudere bestaande huizen.

Binnen nu en niet al te lang moeten alle gemeenten warmteplannen gemaakt hebben. Daarin zou per wijk moeten staan hoe en op welke termijn ze van het gas af zouden moeten. Het kan interessant zijn om dat na te gaan, want als er bijvoorbeeld binnen 10 jaar een warmtenet voor jullie wijk staat gepland, is een warmtepomp of infraroodverwarming aanschaffen wellicht niet zo handig.
Overstappen naar lagetemperatuursverwarming is in mijn ogen wel iets dat als voorbereiding op bijna alle scenario's verstandig is.

Heb je hier wat aan?
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Plaats reactie