Energietransitie: opladers op zonne-energie

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Annet » 04 aug 2019 10:54

Na het lezen van ‘Hoe gaan we dit uitleggen’ wil ik nog wat extra stappen zetten om mijn voetafdruk te verkleinen. Ik zou graag meer willen doen met zonne-energie. Een zonnepaneel op het dak is op dit moment geen optie ivm groen dak en mogelijke verhuisplannen. We hebben wel ruimte op een slaapkamerraam waar een groot deel van de dag zon op staat. Nu dachten we aan een los zonnepaneel dat je bijv. met zuignappen op het raam kan plakken en waar je een powerbank aan kunt hangen en evt. ook direct je apparaten. Zoiets: https://waka-waka.com/nl/product/wakawa ... -power-10/. Op deze manier kunnen we in elk geval onze mobiele telefoons en iPads opladen met zonne-energie. Wie heeft er ervaring met deze optie of iets soortgelijks? Aangezien we in Nederland leven, is het belangrijk dat hij ook oplaadt op bewolkte dagen zodat we er het hele jaar door iets aan hebben. En hij moet een flinke capaciteit hebben. ML moet iedere dag zijn iPhone opladen en ik om de dag (soms vaker) mijn Fairphone. Daarnaast hebben we 3 iPads, ML en ZL laden ongeveer om de dag op, ik iedere 4 of 5 dagen.
Alternatieve tips zijn ook welkom!
Aanvulling: slaapkamerraam heeft dubbelglas. Waka-waka is waarschijnlijk niet krachtig genoeg, maar zoiets zoeken we dus alleen dan met meer vermogen.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Bloem11 » 04 aug 2019 11:23

Ik heb de kleine waka https://waka-waka.com/nl/product/wakawaka-power-yellow/ en gebruik hem voor de camping. Het lukt niet altijd om elke dag genoeg energie op te wekken voor mijn fairphone 2. Vol opgeladen kreeg ik de samsung tablet tot 60% opgeladen.
Met bewolkte dagen laad hij wel op, maar het duurt dan erg lang. Ook achter het dubbelglas laadt hij op.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Annet » 04 aug 2019 12:35

Dank voor je reactie. Wij hebben die ook, ZL kreeg die een paar jaar geleden van mijn schoonzus (had m gewonnen) en hebben nog geen geweldige ervaring. We gebruiken m pas net, ZL had m als zaklamp (daarvoor is ie erg goed). Hij trekt alleen mijn Fairphone2 leeg, helaas. Misschien moeten we m een keer aan het stroomnet opladen om te reactiveren.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door zeerover » 05 aug 2019 20:29

Het handige van een Wakawaka vind ik dat je ‘m mee kunt nemen en dat je ‘m ook via het stopcontact op kunt laden. Maar glas houdt veel tegen.

Mijn schoonouders zijn campermensen en zij vertelden dat ze steeds vaker mensen met een soort zonnepaneel-matjes zien. Zoiets als dit denk ik:
https://sailspecials.nl/watersportartik ... gKcW_D_BwE

Dat zou je misschien aan de buitenkant van het raam kunnen bevestigen. Maar dan moet je ook nog een accu erbij hebben.
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door zeerover » 05 aug 2019 20:33

Of een of twee van deze:
https://www.bever.nl/p/xtorm-outdoor-ki ... gJT7PD_BwE

Maar zelf geen ervaring :)

Als je verhuisplannen niet lang duren, zou ik eerder wachten en daar voor zonnepanelen gaan. Behalve als je denkt dat je dit daar ook goed kunt gebruikten, bijvoorbeeld op vakantie of onderweg.

Benieuwd wat je gaat doen, en mooi dat je er mee bezig bent :)
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Annet » 05 aug 2019 21:30

Dank je, zeerover. Die eerst ziet er interessant uit en die bij Bever had ik ook gezien. We zijn wat aan het vergelijken, dus alle tips zijn welkom. Verhuisplannen zijn er wel, maar het kan ook nog twee of drie jaar duren. En de redenatie is inderdaad dat je dit altijd kunt blijven gebruiken, erbij of op vakantie en misschien zelfs in de auto (hangt o.a. van formaat af).
Het is overigens onderdeel van een groter plan. Woon-werkverkeer gaat anders worden en ik heb nog wat meer plannetjes. Het houdt me al heel lang bezig en ik doe al veel anders dan 10 of 15 jaar geleden, maar het boek heeft me een nieuwe boost gegeven. Echt een aanrader.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Suuz » 05 aug 2019 23:04

Ik heb onlangs een zonnelader gekocht voor op de camping. Waar je rekening mee moet houden is de laadcapaciteit van de apparaten die je wilt laden icm wat je zonnelader levert. De verkeerde combi leidt tot niet opgelaadde apparaten.
Ik kan later deze week wat linkjes posten van mijn research.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Annet » 06 aug 2019 06:52

Ah super, heel graag Suuz!
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Floddertje

Berichten: 2605
Lid geworden op: 19 mei 2009 13:14
Locatie: Groningen

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Floddertje » 09 aug 2019 16:27

Wij hebben zo’n matje voor op de camping, leggen m ook wel thuis in de vensterbank. Die van ons is niet waterdicht, misschien bestaan ze inmiddels wel dan omzeil je je glas.
mama van dochter S. (febr. 2009) en dochter T. (augustus 2011)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 09 aug 2019 19:46

Ik denk dat het niet mogelijk is om het jaar rond al jullie apparaten op te laden met mobiele zonnecellen.
Laten we wel zijn, het heten niet voor niets zonnecellen, als het echt bewolkt is, doen ze het niet.
De beste zonnepanelen, met de hoogste opbrengst, zijn van Sunpower. De prijs is daar dan ook wel naar.

Wij hebben en vrij simpel AliExpress mobiel zonnepaneel ladertje. In de volle zon doet een mobieltje er toch zeker wel een uur of 4 over om helemaal op te laden. E-reader lijkt wat sneller te gaan, ipad laad er niet op, powerbank wel.

Qua waterdicht is vooral de usb aansluiting een gevaarlijk punt. Het paneel op zich kan ongetwijfeld tegen water, maar de omvormer / aansluiting zijn een risico.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Annet » 10 aug 2019 09:17

Dank voor de reacties! Voor buiten is er wel wat, o.a. voor boten. ML duikt daar even in.
Echt het hele jaar door zal misschien niet lukken, maar we willen niet dat ie alleen oplaadt op stralend zonnige dagen, want dan hebben we er te weinig aan. ZL heeft een nachtlampje met een zonnecel en die werkt in de kortste maand van het jaar niet. Hij laadt wel op met daglicht, maar dan moet er dus voldoende daglicht zijn. Dus als het een maand per jaar niet werkt, kan ik daar wel mee leven, ik ken het.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Lika

Berichten: 7130
Lid geworden op: 29 aug 2009 22:40
Hobbies: motorrijden, festivals
Locatie: Delft

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Lika » 10 aug 2019 11:20

Wij hadden een grote waka waka mee op vakantie. Die werkte wel erg goed moet ik zeggen maar dan zit er geen glas tussen. Hij is lekker stevig, en de powerbank geeft ook snel energie af aan een telefoon. En ik vind hun missie ook gewoon mooi. Alleen daarom al koop ik liever waka waka dan alieexpres dingen. Maar qua energie transitie zet het niet echt zoden aan de dijk. Energie verbruik van mobiele telefoons is zo laag in vergelijking met wat een gemiddeld gezin verder verbruikt. Dan kun je veel beter zonnepanelen op je dak leggen.


Jessie5743

Berichten: 4887
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:05

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Jessie5743 » 10 aug 2019 17:37

Er zijn ook initiatieven waarbij je zonnepanelen koopt in een soort samenwerkingsverband. Die panelen worden dan ergens gelegd, bij een boer op het dak/in een veld. Hoe het precies gaat em werkt kan ik op dit moment niet terug vinden. De folder ligt ergens.

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Annet » 11 aug 2019 09:05

Dank voor de reacties. Zonnepanelen op het dak is op dit moment geen optie, maar mogelijk na verhuizing wel. Daarom overwegen we nu ook niet direct zo’n participatie. Gebruik voor apparaten is misschien maar een klein deel van het energieverbruik, maar ik vermoed dat het bij ons in verhouding een redelijk deel is. Ons energieverbruik met drie personen zit tussen gemiddeld verbruik van 1 en 2 personen in. Als ik zie hoe vaak we mobielen en iPads opladen, denk ik toch dat het wel helpt om dat in elk geval met zonne-energie te doen. Alle beetjes helpen.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 11 aug 2019 09:59

Voor het kamperen hebben we een hele goedkope die oplaadt als een tierelier met een losse powerbank vanwege praktische overwegingen.
Er is een blog over de kwaliteit van dergelijke zonneladers ik zal eens kijken.
Om je voetafdruk te verkleinen weet ik alleen niet hoeveel nut het heeft. Alle kleine beetjes helpen maar het productieproces transport etc voor het uitsparen van zo'n klein beetje energie weegt denk ik niet op tegen de besparing.

Plaats reactie