Duurzame tienerkleding

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Annet » 18 mei 2019 15:57

Nu ZL bijna 10 is, begint hij de duurzame kinderkleding te ontgroeien. Vooral Frugi is favoriet bij hem en daarvan draagt hij nu de grootste maat. Zelf kan ik wel wat maken en bij bever hebben ze wat duurzame outdoorkleding, maar ik wil ook graag af er toe ‘gewone’ duurzame kleding kunnen kopen voor hem. En spijkerbroeken ga ik niet zelf maken. Ik weet dat er anderen hier op het forum op zoek zijn geweest naar duurzame tienerkleding, maar ik kan niet echt iets vinden. Wie heeft er tips?
Net nog wel een paar laatste papieren patronen van zonen09 maat 10-16 jaar op de kop kunnen tikken, daar ben ik wel blij mee.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Moederdevrouw

Berichten: 6600
Lid geworden op: 25 dec 2009 18:28

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Moederdevrouw » 18 mei 2019 16:22

Tweedehands? Ook duurzaam. Al is het meestal niet op de meest verantwoorde manier geproduceerd.
Hier zijn regelmatig kinderkledingbeurzen, ook met genoeg tienerkleren voor jongens en meisjes. Daarnaast ligt er bij de kringloopwinkel soms ook nog wel wat leuks.
Zoon 2009, dochter 2007

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Suuz » 18 mei 2019 18:13

Waarom naai je geen spijkerbroeken? Voldoen ze niet aan de eisen van je ZL?
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.



Linao

Berichten: 157
Lid geworden op: 23 apr 2019 20:18
Hobbies: Genieten

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Linao » 18 mei 2019 20:05

Is waarschijnlijk geen duurzaam merk maar als tiener heb ik eens een Levis spijkerbroek gehad en dat was echt de enige broek die jaaren is gedragen door mij zonder echt kapot te gaan.

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Irene » 18 mei 2019 20:32

Niet super-duurzaam maar H&M heeft een organic-cotton lijn, veel basics. Ik koop daarvan shirts voor onze tieners.


An123

Berichten: 3924
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door An123 » 18 mei 2019 22:30

ZL heeft zelf een voorkeur voor bepaalde merken en deze koop ik bijna enkel 2e hands, vooral omwille vd prijs, maar dan is het ook duurzaam.

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Annet » 19 mei 2019 09:15

Dank voor de reacties. Tweedehands is inderdaad een alternatief als het niet lukt om een duurzaam nieuw alternatief te vinden. ZL doet erg lang met zijn kleding, is er heel zuinig op en daarom koop ik ook bijna altijd nieuw, dan kan hij zelf kiezen (tweedehands is toch aanpassen aan het aanbod).
Spijkerbroeken maak ik niet omdat ik het er dan toch erg zelfgemaakt uit vind zien, in negatieve zin. Ik heb wel eens een mooi zelfgemaakt spijkerjasje gezien, maar ik ben niet netjes genoeg om het echt mooi te maken. We hebben nu Cisse besteld, daar kan ik hopelijk even mee vooruit met wat leuke stofjes, maar hij draagt graag spijkerbroeken, dus die moeten er toch komen.
H&M staat me heel erg tegen. Ze zeggen dat ze niet meer willen samenwerken met producenten die mensen uitbuiten, maar ze weigeren om meer te betalen. Als het duurder wordt om in te kopen, verplaatsen ze de productie gewoon naar een nog goedkoper land.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Annet » 19 mei 2019 09:21

Het zal ook niet makkelijk zijn om een duurzaam tienermerk rendabel te maken. Veel tieners hebben kleedgeld en als je dan zoveel goedkope kleding om je heen ziet, moet je wel heel sterk in je schoenen staan om dat ene duurzame kledingstuk te kopen in plaats van 5 niet duurzame ofzo. En veel tieners zijn daar ook niet zo mee bezig, denk ik. Tegen de tijd dat ze daar wel mee bezig zijn, passen ze in de kleinste volwassen maten.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Mijk » 19 mei 2019 09:55

Tweedehands spijkerbroeken, en dan de shirtjes nieuw? Is dat een mooi compromis?

Ik koop mijn eigen spijkerbroeken ook altijd tweedehands. Véél goedkoper, en van een spijkerbroek vind ik het juist cool dat ‘ie al een beetje versleten is.
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door texelonia » 19 mei 2019 10:15

Welke maat heeft hij?
Polarn o Pyret gaat t/m maat 152 (valt iets ruim vind ik). Ze hebben geen winkels meer in NL maar je kunt wel online bestellen.
Imps&Elfs gaat t/m maat 164

Zijn volgens mij ook duurzame merken en hebben oa spijkerbroeken.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Annet » 19 mei 2019 10:18

Shirtjes kan ik gelukkig oom zelf maken. Tweedehands spijkerbroeken vind ik zeker een betere optie dan nieuw.
Hij is heel smal, dus maat wisselt per merk, maar voor broeken is de lengte vooral van belang. Hij is nu ongeveer 1.44 dus ik ga die merken eens bekijken, texelonia!
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Annet » 19 mei 2019 10:28

texelonia schreef:
19 mei 2019 10:15
Welke maat heeft hij?
Polarn o Pyret gaat t/m maat 152 (valt iets ruim vind ik). Ze hebben geen winkels meer in NL maar je kunt wel online bestellen.
Imps&Elfs gaat t/m maat 164

Zijn volgens mij ook duurzame merken en hebben oa spijkerbroeken.
Imps&Elfs heeft mooie jeans. ZL is ook enthousiast. Bedankt voor de tip!
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door texelonia » 19 mei 2019 10:43

👍🏻
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door kaetje » 19 mei 2019 11:52

Misschien kan dit nog net: https://goedvantoen.nl/collections/basi ... weat-broek ook in andere kleuren te krijgen. Het is geen spijkerbroek maar zou echt mooi vallen bij smalle kinderen en ruimer dan de grootste van de dubbele maat.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Duurzame tienerkleding

Ongelezen bericht door Lin-da » 19 mei 2019 12:02

Spijkerbroeken in kindernamen zie ik hier bijna tweede hands niet liggen, maar zo gauw je met een volwassen maat begint is er zoveel keuze. Mijn dl passen nu de xs en hoewel ik nog wel eens met de lengte zit is er keus genoeg. Name viel hier smal maar hoe duurzaam deze is, heen idee.
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Plaats reactie