Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Wichie » 22 jun 2019 19:36

Aardbeien hoog inderdaad; in bloembakken aan de schutting want anders vreet het slakkenleger dat hier woont alles op. Is dit jaar sowieso een stuk erger dan vorig jaar.
mamma van een wicht en een batteraaf


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door jlnda » 22 jun 2019 23:14

bij de aardbeien een flinke laag stro of ander mulchmateriaal neerleggen werkt hier prima. de oudjes hebben wel heuveltjes gemaakt waarop ze wat hoger staan, bij mij niet.
bramen verplaatsen is meer iets voor na de pluk eind augustus/september

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door ronja » 22 jun 2019 23:42

De braam zat de aalbes erg in de weg, heb 'm in april verplaatst. Grappige is dat de achtergebleven uitloper giga vol met vruchtjes zit. Maar was inderdaad niet handig achteraf.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door tante Toos » 23 jun 2019 07:42

@Luna je kunt nog steeds veel zaaien hoor. En ook wat plantjes kopen bij het tuincentrum waarvan je nu te laat bent. Heb je dit jaar nog meer plezier van je tuin. Het ziet er leuk uit!
Zl 12-2012


Linao

Berichten: 157
Lid geworden op: 23 apr 2019 20:18
Hobbies: Genieten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Linao » 23 jun 2019 08:06

Fijne moestuin heb je! Heel veel plezier er in!

Wij hebben enkele rijpe framberry's, de zomer is echt begonnen. Jammie :)


mamjanuari

Berichten: 3279
Lid geworden op: 24 mar 2009 16:30
Locatie: in de buurt van den haag

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door mamjanuari » 23 jun 2019 08:36

Hier ook al een aantal dagen Nepal school bakjes vol met aardbeien heerlijk!

De frambozen struik is na dit jaar pas geplaatst te zijn ook al vruchten aan het geven dat had ik niet verwacht !

Tomaten planten groeien maar zie nog niets wat op een tomaat lijkt

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Sara11 » 23 jun 2019 09:04

Hier ook frambozen, aalbessen, aardbeien. En doperwtjes! Afgelopen week nog sperziebonen gezaaid. De eerste courgettes zijn bijna klaar, ik zag ook al een mini-pompoentje. En de knoflook kan denk ik na komende week geoogst...
Ik heb de aardbeien op de grond staan en dit jaar geen stro ertussen, want weinig slakken. Wel mieren trouwens, die lusten ze ook graag. Ik haal ze van de grond en haak ze om stevige stengeltjes van de blaadjes. Ik heb niet zo veel planten ( : Zo hangen ze dus in de lucht. Werkt goed moet ik zeggen.

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Marja73 » 24 jun 2019 21:46

De aarbeien doen het hier heel goed. Wel slakken helaas.
De aubergineplant en peperplant bloeien allebei. De tomaten nog niet. Beetje traag dit jaar.
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Gebruikersavatar

Mir

Berichten: 4442
Lid geworden op: 08 okt 2015 10:31
Hobbies: lezen, dieren, fotografie
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Mir » 29 jun 2019 19:47

Hier ook een moestuintje gemaakt met de kleine deugniet dit jaar. Aardbeien doen het super. Tuinbonen kregen precies op een kritiek moment bladluis, waardoor er maar twee peulen met boontjes aan zijn gekomen, wel jammer. Maar die zijn zo ongeveer klaar om te plukken nu. De tomaten doen het super, zijn al heel groot en overal hangen trosjes tomaten, en ondertussen bloeien ze rustig verder, dat is echt een succes dus. Pompoen hebben we laat geplant dus bloeit nog niet. Komkommer en paprika bloeien nu bijna. Courgette zitten al vruchten aan, nog niet rijp. En de bloemkool en broccoli zijn al heel groot en lijkt nu in het hart iets te gaan beginnen, ben zo benieuwd!

Daarnaast hadden we al een druif en een appelboom, druif hangt weer enorm boom dit jaar, appel gaat goed maar heeft dit jaar weinig appeltjes, dat wisselt altijd een beetje. Denk nu een stuk of dertig. Op zich niet gek voor een vrij klein boompje, maar het record tot nu toe is 115 dus dan is dit toch mager, haha. T vindt het echt geweldig en wil elke dag met mij bij onze plantjes kijken hoe het gaat en wat er al rijp is.
Trotse mama van T (sept 2016)

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 29 jun 2019 22:31

Zo leuk om te lezen wat er bij iedereen groeit en bloeit!

Morgen kan de eerste komkommer worden geoogst, zin in! Al een paar snacktomaatjes kunnen eten. Alle andere tomatenplanten hebben wel al beginnende trossen. De meloen blijkt een coirgette te zijn en staat dus in de kas. Zou deze naar buiten moeten?
Een andere komkommerplant blijkt meloen te zijn, erg benieuwd of we iets kunnen oogsten. De paprika heeft bloemen en beginnende vruchten. Aardbeien doen het niet erg goed. Ik had van een buurvrouw een heleboel plantjes gekregen maar ik denk dat er weinig kracht in zit dus volgend jaar nieuwe of vroeg zaaien en uitplanten in kas voor een voorsprong. Bleekselderij en doperwten kunnen bijna geoogst. De boontjes hebben bloemen, heel veel zin om die te kunnen eten!
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door ronja » 30 jun 2019 08:31

Onze vergeten groente komkommers groeien, witte zijn het. Tomaten paar bloemetjes, verder niets te zien. Paprika ook niets te zien. En onze aardbeien gaan niet goed. Aalbesjes wel en bramen zijn er volop, die moeten alleen nog rijpen.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Smaragdgroen

Berichten: 1240
Lid geworden op: 30 aug 2015 16:09
Hobbies: yoga, lezen, dansen
Locatie: Duitsland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Smaragdgroen » 30 jun 2019 10:57

Bij ons doen vooral de kruisbessen en aardbeien het goed. De bosbes weer niet, die ga ik eind van de zomer verplaatsen.
DL1 ~ 2015, DL2 ~ 2018

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Marjan » 01 jul 2019 20:26

Smaragdgroen schreef:
30 jun 2019 10:57
Bij ons doen vooral de kruisbessen en aardbeien het goed. De bosbes weer niet, die ga ik eind van de zomer verplaatsen.
Ik ga de bosbessen ook verplaatsen! Ze krijgen hun eigen bak, met lekker zure grond. Van drie planten hebben we nu dertig bessen denk ik... Vorig jaar deden ze het een stuk beter. Voor ze helemaal weggekwijnd zijn ga ik ze maar eens de optimale omstandigheden geven!

Hier doet de jostabes het het állerbest, maar de duiven hebben ze ook ontdekt...
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door jlnda » 02 jul 2019 11:22

aardbeien geven pas het tweede jaar flink aardbeien
paprika en tomaten hebben nog even nodig. Ik heb net de eerste groene cherries, van plant van de buurman die ze al in februari gezaaid had in de kas.

de eerste bosbessen waren hier heeeeerlijk. straks zwarte bessen plukken en verwerken (veel werk maar wel lekkere cassissiroop ervan :) )

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Marja73 » 03 jul 2019 21:40

Over aardbeien: we hebben er al heel veel gehad, maar er komen nu bijna geen nieuwe bloemen meer. Moet ik de oude kroontje eruit knippen oid?
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Plaats reactie