Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Hanna » 03 apr 2020 12:00

Voeteninhetgras schreef:
02 apr 2020 19:27
Honingmeloen gezaaid in bakjes. Verder is de fundering van de kas af en verankerd. Morgen weer verder, zo leuk!
Heb je foto's? [cheesygrin]
Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet, het bouwen van een kas! Ooit willen we er ook een, maar dat is nogal een prijzige aanschaf.

Wat leuk om alle plantjes te zien. Het voorjaar is absoluut mijn favoriet, het zien ontkiemen van de zaadjes en de eerste weken van de plant. (Ook al mislukt er een deel...)

Wat kunnen jullie al vroeg courgettes zaaien. Als ik het nu zou doen zou de plant reusachtig zijn voor ik hem kan uitplanten. Kan hier pas eind mei, soms iets eerder als de weervoorspelling goed is.


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Hanna » 03 apr 2020 12:03

Leuk trouwens met de hop plant! Ik ben heel nieuwsgierig naar de smaak van de plant. Heb laatst een boek gelezen over meerjarige eetbare planten en ik ben om. Hoop de komende jaren de tuin vol te zetten met dit soort planten.

Wisten jullie dat je hosta kan eten? Ik heb twee wortels besteld, komen binnenkort, kan ik volgend jaar beginnen met proeven. Maar wellicht heeft een van jullie het al in de tuin.

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 03 apr 2020 17:08

@Hanna ik probeer morgen even wat foto's te maken van het verder opbouwen. Ik heb zelf een budgetkas gekocht van tectake en kost iets van €340,- dacht ik. Moet je hem wel zelf in elkaar zetten.

Mijn courgettes zullen ook vrij groot zijn als ze naar buiten gaan denk ik😉 ik vraag me af of de originele ijsheiligen aangehouden moeten worden dit jaar. Het klimaat lijk toch dit jaar een heel stuk anders dan voorgaande jaren.

Ik wist niet dat hosta's gegeten kunnen worden, ga ik opzoeken!
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Hanna » 03 apr 2020 17:39

Dat is inderdaad nog betaalbaar! Is het dan een kleine kas? We zullen hier vooral op de wind moeten passen, de kas moet niet wegwaaien... ben benieuwd!

Bij hosta eet je de euhm shoots in het voorjaar. Hoe heet dat ook alweer in het Nederlands. Zou naar asperges smaken, iets meer bitter misschien. Maar zoek het vooral na, ik heb het zelf ook nog niet geprobeerd.

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 03 apr 2020 18:27

De kas is 2,40m bij 1,85m. Er zijn er ook die groter of kleiner zijn. Deze is goed voor mijn kleine tuin. Bedoel je scheuten?
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Hanna » 03 apr 2020 19:13

Ja de scheuten! In geval van hosta oogsten voordat de bladeren eruit komen.

Dat is een prima maat kas! Spannend!


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door mamamuis » 03 apr 2020 23:43

Wij zijn ook met de moestuin bezig, vorig jaar in dit huis het een en ander gezaaid, maar te druk met baby en de rest vh gezin om er echt veel aandacht aan te besteden.
Dit jaar gestart met bakken maken zodat het wat overzichtelijker is allemaal.
Vandaag 6 soorten tomaten binnen voorgezaaid, wat little gem sla en een paar soorten slabonen. Van plan om morgen onder glas ook al wat te gaan zaaien en dan zsm de bakken vol te gaan zaaien, wordt wel een werkje. Courgette en komkommerplantjes bij iemand gekocht en nog meer tomatenplanten, ik denk dat we veel tomaten gaan eten en veel gaan weggeven dit jaar :)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Violette » 04 apr 2020 08:08

@Hanna oh wat gaaf!
Ik kom regelmatig in het land waar jij woont, wel een stuk noordelijker (jullie zitten rond de hoofdstad toch?) En op het platteland. Mijn observatie van tuinen is dat de meeste mensen er weinig mee doen. Gewoon gras/rotsen/bossig. Siertuinen zijn er haast niet. De mensen die wel werk maken van hun siertuin en/of moestuin hebben vaak een grote rij bessenplanten (of rijen) in allerlei soorten. Aardbeien doen het ook goed, vanwege het lange licht in juni. Ik denk dat de stekelige bessen tegelijkertijd een goede haag zijn die ook groter wild buiten houdt (die alles opvreten wat groen is, dus je moestuin kaal, bij de mensen die ik ken).
Ik denk dat je voor een moestuin eigenlijk wel een kas nodig hebt. Je zou kunnen starten met een tunnelkas van folie, daarin kun je dan bijv courgette /tomaat etc proberen te kweken. Buiten gaan boerenkool en sla enzo wel. Zo'n tunnelkas is stukken goedkoper dan een "echte" kas.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 04 apr 2020 16:02

Even wat kiekjes van het opbouwen vandaag. Ik ben best trots wat we hebben gedaan!
20200404_152054.jpg
20200404_134625.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Freecell » 04 apr 2020 16:34

Wat gaaf Voeteninhetgras! [blij]
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door hartrocker » 04 apr 2020 20:01

Heerlijk vihg! Dat ziet er productief uit [cool]
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 04 apr 2020 21:20

Ja vond ik ook! Er zijn dingen die beter kunnen tussen ml en mij maar klussen kunnen we echt goed. Geen enkele keer irritatie of wat dan ook, dat met 3 kinderen😀

Morgen de deur en raampjes en dan kunnen de platen erin joehoe!

Kunnen aardbeien in de kas of beter buiten?
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 04 apr 2020 22:34

Ziet er goed uit @Voeteninhetgras wij hadden ook ongeveer zo'n kas bij ons vorige huis, echt een fijn plekje!
Aardbeien zou ik er lekker buiten laten, daar doen ze het prima. En dan heb je meer plek voor echte kas liefhebbende planten zoals tomaat paprika pepers meloen

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18492
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Luna » 05 apr 2020 00:23

Voeteninhetgras schreef:
04 apr 2020 16:02
Even wat kiekjes van het opbouwen vandaag. Ik ben best trots wat we hebben gedaan!

20200404_152054.jpg20200404_134625.jpg
Super cool!! Echt leuk.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Hanna » 05 apr 2020 09:55

@Voeteninhetgras Mooi! Is het moeilijk om het glas erin te zetten?

@Violette we wonen inderdaad dichtbij de hoofdstad. We hebben 7 jaar in de stad gewoond en hebben nu iets gekocht net buiten de stad. Veel mensen hebben een hutje in de bergen, de meeste die ik spreek hebben daar meer bloemen dan bij hun eigen huis. Twee siertuinen wordt ook wel veel werk.
Bedankt voor je tips! Ik heb altijd zo'n negatief gevoel bij die plastic tunnels, maar eigenlijk is dat een vooroordeel. Toch eens beter onderzoeken! Want voorlopig hebben we geen geld voor een kas. Eerst investeren in vaste planten voor de tuin, kippen en poezen :-)

Ik heb voor het eerst aardappels besteld en ze komen maandag aan, samen met de hosta wortels. De hosta moet direct de grond in. Aardappels laat je eerst uitlopen voordat je ze plant toch? Moet nog een goed plekje voor ze zoeken.

Plaats reactie