Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door mirri » 24 okt 2019 17:40

Kun je eigenlijk sponszwam planten? In het wild is die beschermt, maar die smaakt echt lekker. Kruidig.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door jlnda » 26 okt 2019 14:44

mirri schreef:
24 okt 2019 17:40
Kun je eigenlijk sponszwam planten? In het wild is die beschermt, maar die smaakt echt lekker. Kruidig.
ik kende hem niet maar ziet er wel bijzonder uit. Misschien pluggen te koop voor in stammetjes te zetten? paddenstoelen heb je een soort 'kweek' stukje voor nodig.

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door hartrocker » 24 mar 2020 18:10

Jaaaaaaaaa upperdepup! Nieuw jaar, nieuw seizoen, nieuwe kansen! Wat gaan jullie doen? Ik heb achterin de tuin 3m2 onder de overkapping (lekker warm) en plant verder ook mooi spul her en der door de voor- en achtertuin. Geen eigen moestuin, normaal wel een buurttuin maar ja, samenkomsten... Ik heb vandaag voorgezaaid:

- diverse peper soorten
- courgette/pompoen
- diverse tomatensoorten
- paprika

Verder in volle grond: en maffe soort Chinese radijs. Wit van buiten, rood van binnen. En het plan om morgen peultjes te zaaien

En stekken: vroege framboos, late framboos, japanse wijnbes, rode bes, kruisbes (als ik het goed heb onthouden van vorig jaar)

Ik heb er veel zin in. In deze vreemde tijden houdt in de aarde vroeten me letterlijk en figuurlijk gegrond. Het is wel een uitdaging met de kinderen thuis. Maar dit valt dus wat mij betreft onder ‘goed voor jezelf zorgen’!
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 24 mar 2020 18:20

@hartrocker dit hoort zeker bij zelfzorg!

Ik hen een bak in woonkamer op pootjes met erin tomaat, cherry, aubergine-egg, paprika, komkommer, courgette en squash en een plantje waarvan ik niet meer weet wat het is...handig!

Ik maak morgen even een foto, misschien weet iemand van hier het?!

Ik sta op de wachtlijst voor een volkstuin maar niks meer gehoord. Ik hoop eigenlijk binnenkort wat extra's financieel te krijge en wil daarvan een kas kopen voor in de tuin...fingers crossed!
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door jlnda » 24 mar 2020 19:15

mijn volkstuin is mijn vluchtheuvel op het moment :) Toch iedere dag even een moment voor mezelf. Heb dus al heel wat gezaaid (het is tenslotte al bijna april), de aardappels zitten er voor 2/3 in, en voorzaaien doe ik thuis als ik even niet wegkan.


mamjanuari

Berichten: 3279
Lid geworden op: 24 mar 2009 16:30
Locatie: in de buurt van den haag

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door mamjanuari » 24 mar 2020 19:30

Hier ook weer bezig
Tuin is 120 m2 op 15 min fietsen
Courgette konkommer tomaat vandaag overgez3t naar iets grotere bakjes
Can de week bloemen gezaaid in de tuin hopelijk dit jaar heel veel bloemen

Denk dat we nieuwe aardbeien gaan kopen van de balen van vorig jaar zitten vol onkruid
Las laatst een kweker die het goedkoper aanbied maar vindt het uiteraard niet meer terug

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 24 mar 2020 20:18

Ik heb twee groentenbakken in de tuin. In beide zat gras ( en boterbloemen). Een omgespit en compost erop. In de ander heb ik karton gelegd, daarop compost en dan stro. Ml gelooft niet dat daar iets in wil groeien behalve gras en brandnetels, maar in dat geval is het wel veel minder verspilde moeite geweest dan als dat in de spitbak gebeurt.
Ik heb alvast wortel, radijs, spinazie en rucola gezaaid en ui gepoot.
Van de winter heb ik de composthoop gekeerd. Die ligt achterin de tuin tussen brandnetels. Ik denk dat ik op de plek waar het lag pompoen ga zaaien. Ofzo.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Luna » 24 mar 2020 20:39

Oh wat heerlijk, een normaal, fijn topic wat geuppt wordt. Ik vlucht regelmatig naar buiten om even met mijn handen in de aarde bezig te zijn. Idd zorgt dat er letterlijk voor weer geaard te worden. Ik heb mijn groentetuin gewied en omgespit. Iets van 30 aardbeienplantjes opgepot en ook nog een stuk of 10 potjes met framboos, geen idee wat ik daar mee moet, maar weggooien kan altijd nog. De framboos en de braam hadden zich door de hele tuin verspreid, ik heb een aantal planten netjes bij het hek neergezet en hoop dat dat gaat groeien.

We hebben een klein kasje, daarin gezaaid in potjes: 2 soorten tomaat, cherrytomaat, 2 soorten komkommer en bloemkool. Dat had ik nog allemaal van vorig jaar. Oh ja en watermeloen, maar dat deed vorig jaar niks. Verder nog pompoen, maar dat waren zaadjes die ik uit een pompoen heb gehaald, dus weet niet of dat werkt?

Afgelopen najaar heb ik heel veel zaadjes verzameld uit tuinen en het park, klaproos, Oost-Indische kers, zonnebloemen en heel veel waar ik geen naam van weet. Wilde ik uitzaaien in de tuin, maar dan zullen we de kippen er weg moeten houden vrees ik, nog even zien hoe we dat doen. De groentetuin is apart stuk, maar dat is voor groente, niet voor bloemen.

Ik heb ook zaadjes van hop. Iemand enig idee of ik dat ook gewoon kan zaaien? Groeit als onkruid in de tuin van onze buurman.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Sara11 » 24 mar 2020 20:53

Hop is een mooie klimplant, de bloemen/bellen zijn prachtig! Ik had hem in de vorige tuin als wildgroei dus geen idee van zaaien, maar hier in de buurt zag ik hem wel in gekweekte vorm. Lekker gaan proberen zou ik zeggen!

Ik heb voor het eerst dit jaar geen moestuin meer. Ik teelde elk jaar mijn eigen knoflook voor een heel jaar, in november stopte ik dat in de grond. Nu sinds november mis ik mijn knoflook. Dus ik heb afgelopen week op een kaal stukje siertuin lekker toch 20 tenen knoflook in de grond gestopt!
En ik ga toch ook proberen doperwten te telen, moet nog even bedenken waar dan precies.
Mijn zaden kwam ik laatst tegen in de schuur, die ga ik binnenkort wel eens uitzoeken en vermoedelijk vind ik daarna nog heel veel lege plekjes of vul ik potten [hypocrite] [lol]

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door tante Toos » 25 mar 2020 07:17

mamjanuari schreef:
24 mar 2020 19:30
Hier ook weer bezig
Tuin is 120 m2 op 15 min fietsen
Courgette konkommer tomaat vandaag overgez3t naar iets grotere bakjes
Can de week bloemen gezaaid in de tuin hopelijk dit jaar heel veel bloemen

Denk dat we nieuwe aardbeien gaan kopen van de balen van vorig jaar zitten vol onkruid
Las laatst een kweker die het goedkoper aanbied maar vindt het uiteraard niet meer terug
Ik heb veel stekken over. Iets met een overgroeid aardbeienbed haha
Mag je gratis hebben. Ze zijn wel wat uitgedroogd, maar ervaring wijst uit dat 80a90% het gewoon nog doet. Ophalen kan in utrecht. Of anders in een pakketje?
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

misami

Berichten: 8225
Lid geworden op: 29 jan 2012 19:22
Hobbies: koken, tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door misami » 25 mar 2020 08:21

tante Toos schreef:
25 mar 2020 07:17
mamjanuari schreef:
24 mar 2020 19:30
Hier ook weer bezig
Tuin is 120 m2 op 15 min fietsen
Courgette konkommer tomaat vandaag overgez3t naar iets grotere bakjes
Can de week bloemen gezaaid in de tuin hopelijk dit jaar heel veel bloemen

Denk dat we nieuwe aardbeien gaan kopen van de balen van vorig jaar zitten vol onkruid
Las laatst een kweker die het goedkoper aanbied maar vindt het uiteraard niet meer terug
Ik heb veel stekken over. Iets met een overgroeid aardbeienbed haha
Mag je gratis hebben. Ze zijn wel wat uitgedroogd, maar ervaring wijst uit dat 80a90% het gewoon nog doet. Ophalen kan in utrecht. Of anders in een pakketje?
Als je overhoudt, houd ik me aanbevolen. Hier nu geen aardbeien meer. Die zijn nu echt op.
mama van een geweldige zoon (9-'11), een geweldige grote dochter (8-'14) en een lieve kleine dochter (6-'17)


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 25 mar 2020 08:31

Leuk om hier weer lekker te lezen wat iedereen doet!
Wij zijn verhuis en ben bezig om van een deel weiland moestuin te maken. Idee was niet spitten dus alles afgedekt maar helaas blijkt het grotendeels kweekgras te zijn dus nu alsnog stukje bij beetje met de spitvork erdoor. Pff dat houdt me nog wel een paar jaar bezig. Maar de aardappels gaan er nu bijna in. En ik heb smeerwortel besteld uit de Balkan om mijn schone stukjes te gaan beschermen.
Helaas nog maar geen vaste planten zetten denk ik...

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door tante Toos » 25 mar 2020 08:42

misami schreef:
25 mar 2020 08:21
tante Toos schreef:
25 mar 2020 07:17
mamjanuari schreef:
24 mar 2020 19:30
Hier ook weer bezig
Tuin is 120 m2 op 15 min fietsen
Courgette konkommer tomaat vandaag overgez3t naar iets grotere bakjes
Can de week bloemen gezaaid in de tuin hopelijk dit jaar heel veel bloemen

Denk dat we nieuwe aardbeien gaan kopen van de balen van vorig jaar zitten vol onkruid
Las laatst een kweker die het goedkoper aanbied maar vindt het uiteraard niet meer terug
Ik heb veel stekken over. Iets met een overgroeid aardbeienbed haha
Mag je gratis hebben. Ze zijn wel wat uitgedroogd, maar ervaring wijst uit dat 80a90% het gewoon nog doet. Ophalen kan in utrecht. Of anders in een pakketje?
Als je overhoudt, houd ik me aanbevolen. Hier nu geen aardbeien meer. Die zijn nu echt op.
Hoeveel zou je willen?

Al wacht ik eerst het bericht van mamjanuari af
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

misami

Berichten: 8225
Lid geworden op: 29 jan 2012 19:22
Hobbies: koken, tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door misami » 25 mar 2020 11:00

tante Toos schreef:
25 mar 2020 08:42
misami schreef:
25 mar 2020 08:21
tante Toos schreef:
25 mar 2020 07:17
mamjanuari schreef:
24 mar 2020 19:30
Hier ook weer bezig
Tuin is 120 m2 op 15 min fietsen
Courgette konkommer tomaat vandaag overgez3t naar iets grotere bakjes
Can de week bloemen gezaaid in de tuin hopelijk dit jaar heel veel bloemen

Denk dat we nieuwe aardbeien gaan kopen van de balen van vorig jaar zitten vol onkruid
Las laatst een kweker die het goedkoper aanbied maar vindt het uiteraard niet meer terug
Ik heb veel stekken over. Iets met een overgroeid aardbeienbed haha
Mag je gratis hebben. Ze zijn wel wat uitgedroogd, maar ervaring wijst uit dat 80a90% het gewoon nog doet. Ophalen kan in utrecht. Of anders in een pakketje?
Als je overhoudt, houd ik me aanbevolen. Hier nu geen aardbeien meer. Die zijn nu echt op.
Hoeveel zou je willen?

Al wacht ik eerst het bericht van mamjanuari af
Tuurlijk wacht je eerst haar bericht af.

Ik heb nu niks en had eerder zeker 20 plantjes. Ik weet niet hoeveel je er hebt. Maar we hebben hier een grote tuin, dus kunnen wel wat gebruiken.
mama van een geweldige zoon (9-'11), een geweldige grote dochter (8-'14) en een lieve kleine dochter (6-'17)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door tante Toos » 25 mar 2020 11:04

Oh, wellicht heb ik er wel 40 hoor. Heb grote bedden.
We houden contact!
Zl 12-2012

Plaats reactie