"Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door caroline1985 » 21 jan 2019 12:34

Ik kwam vanmiddag langs een oud laatje van mezelf. Een heel oud laatje met oa pakje shag met wiet erin hahaha, zwangerschapstesten, beetje gekke combi in dat laatje. Maar alles wat erin zat is weg en de inhoud mijn huidige open troepbakje daarin gemikt. Ziet er weer een (klein) stukje netter uit.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Marjan » 08 feb 2019 20:10

Ik kom meedoen, want ik word gek van alle spullen. Net met manlief langs de boekenkast gegaan, en we hebben er zeker al 25 boeken uitgetrokken waar we geen waarde meer aanh hechten. Als dochterlief zo slaapt gaan we samen verder. Dit voelt goed! Voor dit weekend staat mijn kledingkast op de planning. Ik ben blij dat we eindelijk begonnen zijn!
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Mammalous » 09 feb 2019 10:31

whoehoeee wat goed.
Ik ploeter me meerdere uren per week door onze zolder, en af en toe sleep ik een doos naar beneden om samen uit te zoeken, zoals van de week met de verhuisdoos cd's. we draaien nooit cd's in huis, alleen in de auto, waar we al 9 jaar 8 cd's hebben en ook daar sluit ik meest mijn telefoon met spotify aan, dus eigenlijk kunnen ze wel weg, ze krijgen vast niet de zelfde status als elpee's, toch?
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014

Gebruikersavatar

Juffie

Berichten: 2215
Lid geworden op: 02 nov 2013 06:47
Hobbies: Creatief bezig zijn, naaien
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Juffie » 09 feb 2019 14:42

Ik ben eindelijk begonnen! De kinderen zijn een dagje + nachtje weg .
De bijkeuken leeg (niet de voorraadkast, dat komt later).
Een kast uit de woonkamer naar de bijkeuken verplaatst.
Bijkeuken was bedoeld als voorraadkast ruimte, speelkamer en kastje met oven. Maar de kinderen spelen er niet. Ze pakken er speelgoed weg en spelen ermee in de woonkamer.
Dus nu komt er een bureau ( eerst een oude tafel, totdat we iets geschikts vinden). De computer gaat van zolder naar dat 'bureau' in de bijkeuken.
Ik wil graag digitaal patroontekenen weer oppakken, maar ik ga niet op zolder werken. Dus als de computer beneden staat is het wat makkelijker om ervoor te gaan zitten.

Ziet jullie woonkamer er ook zo uit als je aan het opruimen bent? (Even pauze met thee en dan gauw weer verder)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Marjo » 09 feb 2019 18:17

Ja en nog wel erger 😱.
Maar echt alle beetjes helpen.
Dus super dat jullie begonnen zijn en doorgaan 👏🏻


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 feb 2019 12:46

Ik ben vandaag begonnen met opruimen.
Dat is een hele overwinning, het is hier echt een hele grote puinhoop.
Niet zo op het eerste gezicht, maar doe je een kast open dan vallen er gewoon spullen uit.

In het heftige eerste jaar met onze dochter hebben wij veel spullen erbij gekregen. Het was te druk, we hadden teveel aan ons hoofd en al die spullen gingen zomaar achter deuren. En nu is mijn huis ontploft en zie ik door de bomen het bos niet meer. Kleding ligt op stapels in drie verschillende kamers want er past niet van 3 personen kleding in 1 kast. Overal liggen boeken maar er is geen boekenkast en door allerlei losse dozen zou ik ook niet weten waar ik die neer moest zetten.

In mijn hoofd weet ik wel hoe het moet worden. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Het is overal zo'n zooi. Er kan vast veel weg maar er moet ook veel worden geplaats maar er is in de kast waar het heen moet óók geen plek. Of de kast is er nog niet en er is ook geen plaats om hem aan te schaffen en in elkaar te zetten.
Hoe doe ik dit?!


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door ivy1986 » 12 feb 2019 13:28

Als je geen plek hebt om dingen in op te bergen, kan je ook niet opruimen. Als het echt te erg voor woorden is (ik heb nu een beetje hoardersachtige beelden, haha) zou ik alles wat je nu niet perse nodig hebt in dozen stoppen (van die sinaasappel dozen van de supermarkt; heel.stevig en je kan er heel hoog mee stapelen) zodat je werkruimte kan creëren en die kasten aan te schaffen. Je kan dingen pas opruimen als je een vaste plek hebt. Zorg voor voldoende ruimte om alle spullen op de juiste plek op te bergen. En kritisch in wat je bewaard. Hoeveel lange broeken heb je nodig, hoeveel shirts?

Ik zou beginnen met kleding, keukenspullen, speelgoed, administratie.. de dingen die je dagelijks nodig hebt. En de rest efficiënt wegstouwen zodat je het hanteerbaar hebt. Met de rest bedoel ik dingen als boeken, hobbyspul, decoratiemateriaal, fotoalbums, etc. Als je de basics goed op kan bergen, heb je misschien ook de puf om de rest aan te pakken op een leuke manier.

Zo hebben wij het aangepakt toen wij naar onze huidige woning verhuisden. Er staan nog steeds dozen op zolde, maar met elke kamer die we goed inrichten (ook met kasten erbij) krijgt meer een goed plekje. Tot die tijd ligt de rest op zolder. We moeten nog een stuk woonkamer en een kinderkamer en werkkamer man inclusief goede opbergruimte en enan kunnen we de overgebleven spullen op zolder tackelen. Wat we al hebben is de garage, kledingkasten mij en man, kledingkast baby, werkplek met ruimte voor hobbyspul voor mij. Kleuter 1 heeft nog een tijdelijke kledingkast.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Sjoba » 12 feb 2019 13:45

Vooral per categorie opruimen ipv per kast. Dus: alle kleding (per persoon). Dan alle boeken (mogelijk nog per categorie, kinderboeken, romans etc) . Wat weg kan ook echt zsm wegdoen (en niet ergens neerzetten voor ooit door te geven..)
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door WZK » 12 feb 2019 13:58

Ik trigger even op het aanschaffen en in elkaar zetten van kasten. Ik moet dan meteen aan Ikea denken en samengeperst hout enzo. Wij hebben de laatste tijd meerdere kasten op Mp kunnen kopen. Ik had namelijk geen zin in een zoveelste kast met een maximume levensduur van 15 jaar als je hem maar niet verplaatst. In plaats daarvan heel gericht op massieve kasten gezocht. En tweedehands gaan die vaak voor heel leuke prijzen weg. Ik weet niet hoe flexibel je bent qua vervoer. Wij enorm met een leasewagen en een aanhanger die we gratis kunnen lenen van familie. Maar indien vervoer niet zo’n issue is kom je op die manier veel beter uit.

Je kunt tegenwoordig ziekmeldingen instellen op Mp waarmee je automatisch genotificeerd wordt.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Rosalinde » 12 feb 2019 14:09

Herkenbaar, het ruimtegebrek voor opruimen. Nu zitten wij in een verhuizing en hebben we ook zoiets. Je noemt net de twee categorieën waar je volgens Marie Kondo het beste mee kan beginnen met opruimen: kleding en boeken. Je zou daarin kunnen kijken wat je graag wilt houden en de rest wegdoen. Boeken en de kleine/grote/verkeerd seizoen kleding, wat je wilt bewaren, zou je vervolgens in dozen/kratten ergens tijdlijk opgestapeld neer kunnen zetten om ruimte creëren. Verder het spul dat weg kan ook snel uit je huis zien te krijgen. Verder lees ik mee voor verdere tips ;)

Via Marktplaats hebben wij ook een mooie grote massief houten kledingkast gekocht, een ideaal ding. Ik moet nog wel kijken of hij nog in het nieuwe huis past.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door ivy1986 » 12 feb 2019 14:28

Over IKEA, ik heb IKEA meubels (sinds mijn studententijd , toevallig bijna 15 jaar geleden) en het houdt zich uitstekend. Verhuizen is een uitdaging (Paxkasten zou ik uit elkaar halen), maar ik heb er wel lang plezier van. Ik zou persoonlijk investeren in een opbergsysteem dat heel goed past bij jullie en jullie huis. Of dat nou tweedehands of IKEA is, maar daar zou ik geen concessies in maken. Dit om te voorkomen dat je in nog een Kallaxje hier, nog een kratje daar valkuil trapt.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 feb 2019 14:46

Dank voor de tips!

Het is leefbaar hier hoor, haha. Het probleem zit hem echt in geen opbergruimte hebben dus alle spullen in veel te kleine kasten gepropt en daar 2 jaar alleen maar spullen bij gedaan in plaats van ook weggegooid.

We hebben een huis met overal schuine kanten dus het is nogal een uitdaging om een kast te vinden die past. Daarnaast hebben we een hele onhandige hoek in de trap zitten dus een kast moet helemaal uit elkaar naar boven. Wat niet wil zeggen dat een goede houten tweedehandse kast niet prima zou zijn hoor. Ik heb alleen geen idee hoe we die boven krijgen.

Beginnen met wat dozen regelen en dan de spullen die we willen bewaren in dozen doen en de rest naar de stort brengen is wel een goed idee. Per categorie opruimen klinkt zalig maar die categorieën zijn nu nogal ernstig verspreid over het hele huis (administratie boven, beneden, in de garage en op zolder zeg maar). Ik ben een beetje bang dat ik dan overal ook zichtbare rommel krijg. Dat heb ik nu niet. Ons huis ziet er opgeruimd en rustig uit en daar ben ik erg blij mee. Een kast (of plank) per keer zou daarom meer mijn voorkeur hebben.


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Sjoba » 12 feb 2019 15:18

Ik snap je voorkeur! Maar het werkt echt heel, heel erg goed per categorie. Want dan weet je wat je echt hebt. Ik ben zwaar fan van dez methode. Je kunt de categorieen ook kleiner maken als dat minder rommel geeft. Bijvoorbeeld alle broeken van jou op het bed leggen en dan besluiten. En dan alle shirtjes. Etc. En dan ontdek je dat als je ook de dingen uit de garage, schuur, zolder ed meeneemt dat je 8 winterjassen hebt. Ofzo. En dat maakt echt dat je goede keuzes (en meters!) kunt maken.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 feb 2019 16:29

Oh ja, dat klinkt op zich eigenlijk wel heel slim en misschien zelfs wel minder hysterisch dan een hele kast leegmaken en dan heb flauw idee te hebben waar je moet beginnen. Dank je!


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 12 feb 2019 16:53

Ik zou beginnen met eerst plaats proberen te creëeren in een kast, en dan wel het opruimen per categorie te hanteren. Dus bijvoorbeeld een kast of plank uit te kiezen waarvan je weet dat er veel kleding ligt, waarvan een deel ook weg kan. Bijvoorbeeld al je jurkjes, en dan ook de jurken uit de rest van het huis erbij zoeken. Dan zie je in een oogopslag hoeveel je hebt en of je dat nog allemaal nodig hebt. Als een deel weg kan, heb je daarna misschien ook ruimte om al die jurkjes in die kast op te ruimen.
Misschien kun je Marie Kondo op Netflix kijken ter inspiratie? Juist als er niet heel veel opbergruimte is, zou ik haar methode hanteren. Je bewaart wat voor ‘joy sparkt’, waardevol is of veel gebruikt wordt, de rest kan het huis uit.
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)

Plaats reactie