"Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 03 mei 2019 10:56

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 31 aug 2019 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door WZK » 03 mei 2019 11:55

Wat fijn dat je haar op deze manier kon helpen. En wat heb je het ook op een prettige en respectvolle wijze gebracht. Leuk!
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 03 mei 2019 17:01

...

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Marjo » 07 sep 2019 12:57

Upje ik ben weer begonnen.
Tijd voor nieuwe opschoonactie.


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door ELA » 08 sep 2019 09:24

Ik ben klaar met alle administratie, alle herinneringsspullen en alle foto's. Zowel digitaal als fysiek. Nu kan ik gaan beginnen aan het maken en laten afdrukken van fotoboeken van de kinderen (gelukkig maar van ruim 13 jaar en 5 kinderen [flauwte]).

Vandaag verder in het souterrain, alle kleding die te groot/te klein is ligt er nu. Dus zometeen doorpassen, alle kledingkasten weer vullen en de rest opruimen.

Ik merk wel dat ik echt steeds verder kom in het opruimen. Ons huis heeft 4 verdiepingen. En de bovenste 3 zijn klaar, de garage ook. Nu echt alleen het souterrain nog. Soms kan ik niet wachten tot dat ook klaar is, maar het afgelopen jaar bijzonder weinig tijd gehad, dus dat komt nu pas een beetje.

En ik sta ook wel verbaasd wat (serieus) veel weg doen met je visie op spullen doet. Ik koop echt zo enorm veel bewuster. Ik denk zoveel beter en langer na voordat ik iets koop. Vooral dat vind ik echt heel prettig.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door tante Toos » 08 sep 2019 09:37

Wat een fijn bericht ela!
Kan me voorstellen dat een huis met zoveel woonlagen ook lang duurt.
En fijn hoe dat doorwerkt he. Ik ben ook zoveel bewuster geworden met dingen aanschaffen en ook de vraag, heb ik dit wel echt nodig?
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Marjo » 09 sep 2019 15:38

Lekker bezig Ela

In periodes van drukte raak ik meer in chaos en komt er meer huis binnen
Vooral gekregen spullen neem ik veel te vaak aan.

Krijgen is fijn maar kritisch uitzoeken wel nodig willen kasten dicht kunnen hier.


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Momster » 09 sep 2019 22:16

Ik herken het bewuster kopen van spullen. Wij hebben een "nodig-lijstje" zodra we iets missen of iets kapot gaat gaat het op het lijstje. We kopen het dan als we in betreffende winkel zijn. Soms blijkt het niet eens zo nodig en hebben we ondertussen een andere oplossing (bijvoorbeeld: een iets feller nachtlampje stond op de lijst maar dl vond het zachte muurlampje die er al hing een goede oplossing)
We kopen nu eigenlijk niets meer zomaar omdat het er mooi uitziet of goedkoop is ofzo.

Verder blijft het inkomende speelgoed van opa en oma's wel lastig. Ieder bezoek iets. De speelgoed kast vind ik uitpuilen. En ik vind het lastig wegdoen of opruimen. Knutselspullen, kleispullen, boeken, knuffels, verkleedspullen. Er wordt wel mee gespeeld maar de collecties worden steeds groter.

Ik ben vorige week de kledingkasten doorgegaan en heb lijstjes per gezinslid van missende kleding. Te kleine kleding en zomerkleding word bewaard voor jongste dl en een gedeelte is af en gaat naar de kledingbak.
Verder heb ik het babyspeelgoed opgeruimd en op marktplaats gezet.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door ELA » 19 dec 2019 10:42

Na mijn vorige post kan ik nu zeggen dat ik echt klaar ben! Ook het souterrain is helemaal gedaan (zelfs alle schroefjes nagegaan en uitgezocht bij de klus spullen, haha). Vanmorgen om 9 uur stond ik bij de kringloop met de laatste 4 vuilniszakken met spullen. En dat waren voornamelijk de spullen die toch iedere keer verplaatst werden, want ze hoorden nergens en werden eigenlijk niet gebruikt. Dus verstand op nul gezet en weggebracht allemaal. Het huis voelt direct zoveel fijner aan. En zeker in mijn hoofd brengt het (broodnodige) verlichting lucht.

Het proces om spullen te kopen (Lees niet te kopen) voelt inmiddels ook zo logisch en prettig. De drang om iets te gaan halen of te kopen is eigenlijk weg.

Nu blijft het natuurlijk altijd een kwestie van bijhouden, maar ik heb geen achterstallig werk meer, en dat voelt echt heel prettig.

Hoe gaat het bij jullie met het minimaliseren?
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door leeneke » 19 dec 2019 10:47

Wow, Ela! Wat goed. Geniet ervan!

Hier loopt het huis over. We hebben vorige week een berg (lees drie volle juten zakken) sintcadeaus gekregen voor de kinderen en ik heb ze niet opgeruimd omdat ik geen idee heb waar ik al die dingen kwijt kan.
Moeder van drie

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 19 dec 2019 10:51

Wat heerlijk Ela!

Ik ben weer eens met ronde 984638 bezig door het huis. Mijn kleding, zl's en peuters kleding, speelgoed. En mijn stofjes gedaan. Ik blijf bezig! Maar de basis is heel erg goed uitgezocht, er was alleen wat bij gekomen en uitgegroeid.

Ow wat ben ik dan altijd weer blij met de nette lades. Nu nog alle zakken en dozen het huis uit!


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door ELA » 19 dec 2019 11:41

leeneke schreef:
19 dec 2019 10:47
Wow, Ela! Wat goed. Geniet ervan!

Hier loopt het huis over. We hebben vorige week een berg (lees drie volle juten zakken) sintcadeaus gekregen voor de kinderen en ik heb ze niet opgeruimd omdat ik geen idee heb waar ik al die dingen kwijt kan.
O wat naar, rommel maakt ook weer rommel is mijn ervaring.
Kun je met de kinderen hun bestaande speelgoed uitzoeken? Hier gaan we altijd voor sint al het speelgoed na, voor de speelgoedbank zoeken ze dan speelgoed uit. Nu krijgen ze bij ons voornamelijk nuttige kadootjes (pyama, sokken, leesboek etc) en maar 1stuk speelgoed.

Maar je zou dan op de plaats die ontstaat na weggeven het nieuw gekregen speelgoed neer kunnen zetten. Ook. Voor de kinderen zelf is dat veel overzichtelijker.
Zou zoiets voor jullie kunnen werken?

@Vogeltje80 heerlijk he?! Inderdaad die heerlijk opgeruimde kledinglades. Ik kan na daar zelf ook zo van genieten.

Ik denk wel dat het hebben van kinderen een extra uitdaging is bij het minimaliseren. Er komt echt een hoop meer spullen in huis gaandeweg.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Lindar76 » 19 dec 2019 11:43

Ik ben verre van klaar [lol] Maar wel bezig. Daarom ziet het huis er nu vrij ontploft uit. Mijn slaapkamer voornamelijk. Tussenstadium, ik kan er gelukkig wel tegen. Vnl kleding. Ik heb doorschuivertjes uit de schuur gehaald en uitgezocht met jongste, haar kast hadden we al gedaan. Spullen deels naar charity shop, er ligt nog een zak voor kringloop/recycling. En op m'n kamer moet er ruimte onder het bed vrijgemaakt worden en dan kan er weer spul in nieuwe bakken onder.


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door ELA » 19 dec 2019 11:49

Ja dat is echt zo'n stuk van doorheen moeten idd @Lindar76 heel herkenbaar. Zeker op het moment dat er nog spullen dan ruimte in huis is, want dan is er simpelweg geen plek voor. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier zo'n 9 of 10 jaar geleden mee ben begonnen. En in die tijd is denk ik mijn mindset ook echt veranderd. Maar hier was het (ondanks een verhuizing 3 jaar geleden) ook echt niet zomaar gedaan hoor.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Lindar76 » 19 dec 2019 14:31

Er is idd weinig plek. Ik heb ook geen ruimte om tijdelijk wat te stallen. Dat kan trouwens ook een valkuil zijn, zo'n plek. Maar bij mij is wel echt alles vol. Zelfs de auto [lol]

Plaats reactie