Cadeautjes

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Cadeautjes

Ongelezen bericht door Olivia3 » 22 jul 2018 19:33

Is er een draadje over het krijgen van cadeautjes? Ik zoek inspiratie om met de andere opvattingen om te gaan van de mensen om ons heen die op een normale, feestdag-vrije zondag ons kind meer cadeautjes geven dan wij met de verjaardag of Sinterklaas. Met de allerbeste bedoelingen, dat absoluut. Maar het geeft wel heel veel zooi die ook verre van duurzaam is en soms gewoon giftig.
Ik wil niet ondenkbaar zijn maar zoals het nu gaat willen we het ook gewoon niet.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Cadeautjes

Ongelezen bericht door Luna » 22 jul 2018 19:45

Beetje afhankelijk wie het doen, maar tegen de opa's en oma's zijn wij vrij duidelijk over wat wel en wat niet. Schoonouders wonen ver weg, als ze komen, nemen ze regelmatig een cadeautje mee. Prima, maar ze weten wat wij fijne cadeautjes vinden (knutselspul, boeken, dat soort spul is altijd ok). Met sommige dingen knijp ik ook mijn ogen dicht, als de kinderen het super leuk vinden, ach ja, dan ga ik niet moeilijk lopen doen. Gaat het stuk, dan gooi ik het weg en zo nu en dan verdwijnt er zomaar iets naar de kringloop. Ook wel eens in samenspraak met de kids, geven aan kindjes met minder geld vinden zij al heel normaal.

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Cadeautjes

Ongelezen bericht door Simba81 » 22 jul 2018 21:39

Met cadeautjes gaat het hier niet slecht. M'n moeder neemt wel vaak iets kleins mee, of kleren. Maar altijd wel leuk. Schoonouders nemen nooit cadeautjes mee, behalve met verjaardag en Sinterklaas. Ze vragen ons dan meestal om tips ;)
Ze geven alleen altijd wel een enorme bult snoepgoed :(
Nu ben ik helemaal niet anti suiker en een keertje snoepen moet kunnen, maar... Een voorraad chocolade paashazen waarmee we tot Sinterklaas vooruit kunnen vind ik te gortig. Dat verdwijnt in de vuilnisbak of gaat mee naar het werk waar altijd genoeg mensen zijn om ons van de meuk af te helpen.
Collega's nemen soms ook overbodig speelgoed mee, als mensen dat willen hebben mogen zw uitkiezen.
E aug 2014 M feb 2017


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Cadeautjes

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 22 jul 2018 22:16

Soms moet de omgeving er ook nog in meegroeien, hebben wij gemerkt.

Met name sf had moeite met de dingen die wij vroegen namens kind. Maar nu sm ziet hoe leuk en creatief er met bv Grimms gespeeld wordt, worden ze meer 'fan'.
En wij waarderen dit en zwijgen dus over de onvermijdelijke meuk die dan alsnog gegeven wordt. Want ik begrijp ergens ook wel dat je zelf een fysiek cadeau aan je kleinkind wilt geven en niet enkel een paar bankbiljetten aan de ouders als onderdeel van een groot cadeau.
De meuk heeft ook nut:
-grootouder kan toch zelf een cadeautje geven en is dus helemaal akkoord met het grote cadeau
-kind krijgt iets geweldig bling bling of weet ik veel wat voor ellende waar ze op z'n minst twee minuten gelukkig mee zijn en er is een extra cadeau uit te pakken
-als de meuk stukgaat refereer ik terloops aan milieu/bruikbaarheid en levensduur: voila levensles😎

En ik probeer vooral te waarderen dat iemand de moeite neemt om aan m'n kind te denken, mij te realiseren dat mijn idealen niet die van m'n kind zijn en dat je pas echt zonneschijn waardeert na stevige bewolking
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Cadeautjes

Ongelezen bericht door Wicky » 22 jul 2018 23:15

Wat mij in allerlei situaties vaak helpt is om voor mezelf uieen te rafelen welke aspecten precies mijn weerstand prikkelen. Op basis van welke criteria bepaal je bijvoorbeeld of iets meuk is? Ik kan die houten autootjes wel mooi vinden maar mijn beide zls kijken er niet naar om. Mijn zl1 speelt het meeste en het fantasierijkst met spullen waarbij ik denk huh wat moet je daar nu mee. Een oude lasbril, een afstandsbediening van een auto die allang gesneuveld is, een enkele golfstick van een simpele action-set, en speeltjes van surprise eieren daar wordt meer mee gespeeld dan de lego en playmobil die ook in de kast staan. Ook als het kapot gaat wordt er mee door gefantaseerd. Wat is dan de overbodige meuk in huis: de playmobil die werkeloos in de doos blijft of de kapotte golfstick die dagelijks gepakt wordt?
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

bab

Berichten: 802
Lid geworden op: 30 jul 2013 17:15
Hobbies: bergsport, fietsen, koken
Locatie: 0318

Re: Cadeautjes

Ongelezen bericht door bab » 23 jul 2018 05:03

Mijn schoonouders weten nu dat wij niet zo van het snoep voor de kinderen zijn en nemen dan wat duurder/bijzonderder fruit mee. Zoals aardbeien, kersen, meloen. Misschien kun je zoiets suggereren. Mijn schoonmoeder vindt het fijn dat ze wat mee kan nemen en wij zijn hier ook blij mee.
mama van een zoon van september 2012, een dochter van augustus 2015 en een zoon van mei 2018

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Cadeautjes

Ongelezen bericht door Phileine04 » 23 jul 2018 09:41

Mijn ouders kwamen er vanzelf achter dat altijd cadeautjes geven niet leuk is. Toen zoon op ze af kwam rennen met de vraag "wat hebben jullie bij?", zijn ze ermee gestopt. Nu vinden de kinderen het vooral leuk als ze er zijn, daar was het meer om te doen.
Mama van drie

--💚--💜--💛--


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: Cadeautjes

Ongelezen bericht door Momster » 28 jul 2018 23:26

Ik hoop dat onze familie binnenkort gaat merken dat altijd cadeautjes geven niet zo leuk is....
Ik vind het een lastige kwestie. Bijna ieder bezoek neemt oma T., Oma S. En opa en vriendin iets mee. We zien ze gemiddeld iedere twee/drie/vier weken. Dat zijn veel cadeau prulletjes hoor...
En het is zo lief bedoeld en daardoor zo lastig er iets van te zeggen. Hoewel we dat wel doen door te zeggen dat ze echt wel genoeg heeft. Of gekscherend te vragen of ze misschien een extra huis willen kopen voor al het speelgoed. Wordt nog niet echt op gereageerd.
Opa en vriendin zien regelmatig iets leuks in de krinloopwinkels. Oma T. koopt prul bij Kruidvat waar tijdens het bezoek heel enthousiast op gereageerd wordt door DL, maar een dag later is het vergeten. Oma S. koopt vaak iets van kleding.

Vorig jaar was het eerste bewuste Sinterklaas feest van DL en een week voor 5 december kwamen ineens de aanvragen voor tips voor cadeaus. Oma S. had in haar enthousiasme al een zak vol cadeaus klaar liggen. Oma T. Wilde graag iets geven en opa en vriendin ook nog even... Zelf hadden we naar mijn mening al te veel gekocht dus toen werd ik echt even overvallen door de invasie van speelgoed die er aan zat te komen.. Tel daarbij op dat ze ook nog halverwege december jarig is..
Dit jaar dus 1 cadeau per oma/opa en zelf kopen we dan nog iets erbij.

Maar die bezoekcadeaus vind ik het lastigste. Zo lief, maar het is echt teveel.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Cadeautjes

Ongelezen bericht door Olivia3 » 28 jul 2018 23:40

Ja, die cadeautjes bij een bezoekje, die vind ik lastig. Ik vind dat ook gewoon echt niet nodig.

Plaats reactie