Door weer en wind zonder auto

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
iesje

Berichten: 2991
Lid geworden op: 21 aug 2011 20:59
Hobbies: creatief bezig zijn
Locatie: Lier, Belgie

Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door iesje » 26 okt 2016 15:24

Ik wil geen tweede auto, maar hoe dan wel?
Ik heb 2 kinderen (1 en 5). Tot nu toe kon ml grote dl van school halen/brengen als het slecht weer was.
Maar binnenkort moet ik het alleen oplossen.

Ik ben op zoek naar een manier om naar school en terug te geraken.
Ik heb een fiets met fietskar, maar grote dl wordt hier stilaan te groot en te zwaar voor.
Een bakfiets is relatief boven ons budget, zelfs een tweedehandse.
Een aanhangfiets klinkt mooi, maar als het heel hard regent is kleine dl door en door nat en koud.

Hoe doen jullie dit? Tips en tricks?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 26 okt 2016 15:34

Hier doe ik het al jaren op de fiets, heel lang geen auto gehad en al is er nu wel een, met de fiets is makkelijker.
Dl1 gaat met haar vader (mijn ex, we wonen vlak bij elkaar) altijd met de aanhangfiets en dat werkt goed. Bij mij fiets ze zelf.
We kopen altijd waterdichte jassen voor haar, zowel voor de zomer, winter als herfst. Ook waterdichte schoenen en handschoenen. Want het kan sochtends droog zijn, maar later op de dag regenen.
Het valt me op dat het meevalt hoeveel keer per jaar echt heel erg hondeweer is. Zo'n keer of 5 schat ik in. En dan doen we alles heel rustig en kleden we desnoods om op school. Niemand die dan moeilijk doet als het zo slecht weer is.
De kleine bij je achterop zetten, dan blijft ze veel droger. Of voorop achter een windscherm. En dan een waterdicht skipak aan, regenlaarsjes en waterdichte handschoenen. En capuchon op.


Jessie9832

Berichten: 1872
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:33
Hobbies: .

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Jessie9832 » 26 okt 2016 15:46

Ja een leuk linkje:

http://www.buienalarm.nl/weer-feiten/ho ... -nederland
oftewel, 7% van je schoolruns regent het!

Ik heb hier nog niet zoveel ervaring mee, want geen schoolgaande kids en naar het KDV pak ik de auto als het regent.. maar vroeger werkte een poncho ook altijd erg goed!

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Jessie824 » 26 okt 2016 15:57

Hier kleine dl (2) voorop, grote dl (6)achterop en inderdaad met regenkleding aan. Als we tijd hebben 's ochtends mag Dl1 op haar eigen fiets. Als het erg hard waait dan neem ik de fietskar. Dan moet Dl1 maar 10 min met haar knieeen in haar nek zitten. Dat is beter dan van de fiets geblazen worden ( ze is bang voor harde wind)


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Zonne » 26 okt 2016 16:51

Gewoon 1 voor en 1 achterop? Rustig aan oefenen met zelf fietsen.
En idd goede kleding, evt droog setje mee voor als je er bent (sokken vooral in mijn ervaring). Hier ook een leuke traditie geworden, as we kletsnat geregend zijn allemaal onder de warme douche (oke nu niet meer tegelijk [lol] vroeger wel), lekkere warme wolletjes/joggingbroeken aan, warme chocolademelk drinken. En dat is idd denk ik pr schooljr op 1 hand te tellen!

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 26 okt 2016 17:25

Owja en als het écht niet kan kwa weer, bel ik de school. Dat is vorig jaar 1x voorgekomen. Jaar ervoor niet.

Denk ook aan jezelf, ook goede regenkleding, goede broek en dichte schoenen is fijn. En handschoenen.
En waterdichte fietstassen oid anders zijn de schoolspullen nat. Tasje erom kan ook.

Eigenlijk vind ik het alleen echt vervelend in de winter als het ook nog eens goed koud is, van die ijsregen.


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door mamsie83 » 26 okt 2016 17:49

Idd investeren in warme en waterdichte kleren! Een wereld van verschil toen ik dat ontdekte :) wij hebben ook geen auto maar het regent bijna nooit pijpestelen gelukkig. En ik heb me daar ook zorgen om gemaakt toen ik moeder werd!


ekkie

Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 nov 2014 21:49
Hobbies: tuinieren

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door ekkie » 26 okt 2016 18:05

En bij ons werd het kind achterop in het fietsstoeltje amper nat omdat de rug van de rijder bescherming geeft.


Topic starter
iesje

Berichten: 2991
Lid geworden op: 21 aug 2011 20:59
Hobbies: creatief bezig zijn
Locatie: Lier, Belgie

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door iesje » 26 okt 2016 18:33

mamsie83 schreef:Idd investeren in warme en waterdichte kleren! Een wereld van verschil toen ik dat ontdekte :) wij hebben ook geen auto maar het regent bijna nooit pijpestelen gelukkig. En ik heb me daar ook zorgen om gemaakt toen ik moeder werd!
Fijn dat ik niet de enige ben die mijn hoofd hierover breekt [redface] [biggrin]

Achterop is een goede tip. Kleine dl zit nu voorop, maar huilde laatst tijdens een regenbui.
Ik ga eens kijken voor een volgfiets voor grote dl en dan kleine dl achterop.
En een winterpak voor beide. Ikzelf ga al werken met de fiets (15km) dus mijn fiets en ik zijn al voorzien [lol]
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door femme80 » 26 okt 2016 18:37

Wij gaan ook gewoon op de fiets. Dreumes voorop, kleuter (4 jaar) achterop en oudste fietst zelf vanaf dat hij 5 is ofzo. Daarvoor nog een tijdje o de aanhangfiets. Iedereen in regenpak. Kinderen hebben altijd waterdichte winterjassen een losse regenbroek. De kinderen ook laarzen aan. De keren dat we echt door de stromende regen moesten zijn minimaal. Denk 4-5 keer per schooljaar. Dus wel vervelend maar je zit echt niet dagelijks in een plensbui.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door bigou » 26 okt 2016 19:05

Wij gaan altijd op de fiets naar school. De eerste tijd had ik een voor- en achterstoeltje op de fiets en wat later ging de oudste steeds meer op de eigen fiets, denk vanaf een jaar of 6 altijd wel.
Wij hebben een ritje van 10 minuten, als het regent doen we een goede regenjas aan en gaan! Op zulke dagen komen alle kinderen wat natter aan, maar volgens mij droogt de broek meestal wel weer snel, en anders nog een regenbroek/laarzen, maar dat vinden we hier niet de moeite. ;) Plensbui gebeurt gelukkig maar relatief weinig precies om 08:15 of 15:15 als wij net op de fiets zitten.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Mammalous » 26 okt 2016 20:19

Wij fietsen ook door weer en wind, we kleden ons zo goed mogelijk en het idee dat ze warme chocomelk krijgen (of chocomelk tegoed) vergroot de regenpret. We hebben er zelfs speciale mokken voor die alleen dan gebruikt worden (niet zo op voorhand bedacht, maar zo gemaakt door de kinders [emoji3] )
En het aantal drijfnatte chocomelk momenten is niet zo groot op een schooljaar, valt best mee eigenlijk [emoji4] Jammer eigenlijk, ik vind het eigenlijk wel gezellige momenten

tapperdeflap
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


Topic starter
iesje

Berichten: 2991
Lid geworden op: 21 aug 2011 20:59
Hobbies: creatief bezig zijn
Locatie: Lier, Belgie

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door iesje » 26 okt 2016 20:47

Oh die chocomelk klinkt leuk, ik krijg het er meteen warm van ( en zin om door de regen te fietsen [cheesygrin])
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Gin » 26 okt 2016 21:21

Chokolade melk doen wij ook [biggrin]
Ik vind het wel veel tijd kosten dat aankleden voor slecht weer en rustiger fietsen bij gladheid. Maar als ik daar rekening mee hou prima te doen.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Zonne » 26 okt 2016 21:45

Mijn kinderen hebben er ook echt leuke.herinneringen aan, ze hebben t er nog weleens over. Vooral die ene hele strenge winter (denk 2009 oid) 'weet je nog mama dat we t zo koud hadden dat we bij de hema warme chocomelk zijn gaan drinken?' De hema is halverwege en er lag toen zoveel sneeuw/ijs dat fietsen niet ging, dus moesten we 40min lopen. Best bikkelen en die dag was het zo koud, zo'n gemene wind, kindjes in tranen. Dus school gebeld, we waren al te laat en komen nog later en gaan nu eerst opwarmen [biggrin]

Plaats reactie