Wormenbak

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door IceQueen » 09 sep 2017 22:23

Wat ontzettend leuk om te lezen over jullie wormenbak. Is het ingewikkeld om te beginnen en advies over een goede plek voor informatie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Topic starter
tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door tante Toos » 09 sep 2017 22:38

:) het is ook leuk.

En nee niet moeilijk.. Ik heb me ingelezen op internet en toen hij peter-jan de wormenman de wormen gehaald.
Mocht hem bellen met vragen maar dat is nog niet nodig geweest.
Zl 12-2012


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door suuske25 » 10 sep 2017 07:32

Ik ben nu 1,5 week bezig met de (zelfgemaakte) wormenbak en het gaat tot nu toe prima. Kinderen vinden het ook interessant. Onze wormen heb ik via internet besteld (ik ken niemand met een composthoop) en de bak van opbergkratten zelf gemaakt. Als je vragen hebt roep maar!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door suuske25 » 10 sep 2017 07:33

En de info idd van dit topic en diverse sites op internet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door Norah » 03 jun 2019 17:00

Hoe gaat het met de D&V wurmpies? Iemand nog leuke foto's en ervaringen te delen?
Ik overweeg een balkonton aan te schaffen. Ik vraag me af of het die prijs (€130) wel waard is. Maar zeker zo eentje met een leuke plantenbak bovenop, ziet er best strak en mooi uit, en zo weet ik tenminste zeker dat 'ie het doet. Itt een zelfknutselproject.
Hoeveel compost levert het nou op voor je tuin? Ik heb 250 m2 tuin, daar kan ik dus best wat compost en "wormenthee" voor gebruiken.
Daarnaast staat achterin de tuin ook een compostbak, maar ik vind niet dat de boel er erg goed verteerd uit komt. Alleen dat is weer een ander verhaal.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Topic starter
tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door tante Toos » 05 jun 2019 22:05

Hier gaat het goed met de wormenbak. Alles wat ik thuis aan afval heb verwerkt ie. Ik heb liters perculaat. Ik dacht alleen eerst 1:10 maar toen heb ik veel kamerplanten verbrand.. nu doe ik echt een klein scheutje op een gieter en alles is blij.
Alleen de compost vind ik tegenvallen. Het is weinig, moeilijk te oogsten, en als het opdroogt worden het echt steentjes.. moeilijk te verwerken dus. Ik gebruik het in de kas, die is nog geen 10m2 en daar is het niet voldoende voor.. maar misschien doe ik iets verkeerd? Moet ik er toch meer karton/eierdoos Door mengen, dat is het enige wat ik niet doe en wel zou moeten. Deed eerst veel krant, maar al die inkt zat me toch niet lekker.. en het karton verteert toch niet goed..
Al met al wel heel blij met de bak en mijn brave wormen!

Je kunt er niet je tuinafval in kwijt, dus hij is naast je composthoop. Ik zal morgen een foto maken van die van mij, geen idee can de inhoud.
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Juffie

Berichten: 2215
Lid geworden op: 02 nov 2013 06:47
Hobbies: Creatief bezig zijn, naaien
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door Juffie » 05 jun 2019 22:20

Oh interessant!

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door Norah » 08 jun 2019 21:31

@tante Toos Oh ik zie nu pas jouw reactie, had alleen die van Juffie gezien.
Op zich maakt het misschien niet veel uit of je eindproduct compost is of perculaat toch? Tenminste, als planten van beide houden, zou ik dat perculaat dus ook kunnen gebruiken voor de tuin.
Ik zat met hetzelfde toen ik hoorde over krant er in, ik dacht ook aan de inkt en het leek me geen goed plan. Eierdoos zou ik wel doen, en ik ben ook voornemens het hooi en de soort papierkorrels van de hamsterkooi er in te gaan doen.
En ik zat te denken, als ik dan toch van die wormen heb, kan ik er misschien ook een paar in de compostbak in de tuin zetten. Daar gooi ik ook regelmatig wat verse dingen in, maar ik vind dat het niet zo goed verteert.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door Annet » 24 aug 2019 10:06

Norah, heb jij die balkonton gekocht? Ik ben daar nl. ook wel in geïnteresseerd (als ik ML kan overtuigen en zelf helemaal om ben). De afgelopen jaren heb ik al vaak naar wormenbakken zitten kijken, maar steeds toch niet gedaan. Dat er weinig compost uitkomt, is voor ons juist een voordeel omdat het mij gaat om het verminderen van het afval en we kunnen maar beperkt compost kwijt (binnenplaatsje met potten, wel 2 patioboompjes).
Dat percolaat, kan je dat ook als ontstopper gebruiken? Bokashi-vocht wel, begreep ik, maar daarmee vermindert de hoeveelheid afval niet. We hebben een oud huis met oude leidingen en we kunnen wel wat natuurlijke ontstopper gebruiken.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Topic starter
tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wormenbak

Ongelezen bericht door tante Toos » 04 feb 2021 07:00

Hoi wormenbakbezitters (m/v/a)
Er komt strenge vorst aan. Nemen jullie nog voorzorgsmaatregelen voor de bak?
Ik zie -10 en dat heb ik al een aantal jaren niet meer gezien. Ik geloof zelfs niet meer sinds ik de bak heb.
Mijn bak staat 4 hoog beschut en droog bij de voordeur. Bij de vorige vorst periode was er geen teken van bevriezing, dat was -3 in de nacht.
Ik haal sowieso mijn niet winterharde (kamer)planten naar binnen in de koude slaapkamer. Maar wat te doen met de wormenbak?
Ik kan me ooit nog eens een keer herinneren in het begin dat ik hem binnen zette bij lichte vorst, en getrakteerd werd op een vliegjes explosie :lol: daar kijk ik niet echt nog een keer naar uit!
Zl 12-2012

Plaats reactie