plastic broodzak vervangen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Annet » 04 okt 2019 18:37

Update: wij gebruiken al weer een flinke poos katoenen zakken voor het brood. De zakken van Ah table! zijn lekker stevig, de zakken van bag again zijn weer lekker soepel. Invriezen doe ik ook in de zakken, gaat prima. Ik kom alleen vaak net niet uit met de zakken die ik nu heb omdat ik meestal maar 1 keer in de week was. Vandaag daarom van twee lapjes biologische katoen met retromotief echt superleuke zakken gemaakt. Morgen gebruiken. Ben er echt heel blij mee.
Overigens was ik ze wel elke keer na gebruik. Ik las in een tutorial dat dat niet nodig was, maar ik neem geen risico.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Ankje

Berichten: 3339
Lid geworden op: 02 okt 2010 22:06
Hobbies: kamperen, lezen
Locatie: Prov. Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Ankje » 04 okt 2019 18:45

Wij hebben sinds kort katoenen broodzakken van bakker Bart. Gaan ook in de vriezer. Bevalt goed. Merk weinig verschil tov plastic.

@Annet waarom was je ze iedere keer? Ik heb ze nog niet gewassen. Lijkt me dat ze van broodkruimels niet zo vies worden toch?
Moeder van J. 08/2010, L. 11/2012 ,W. 11/2014 en S. 10/2017

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Mammalous » 04 okt 2019 18:55

Ik schud ze ook uit, maar ik heb met mijn eigen gebakken brood ook nooit schimmel gehad.
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Simba81 » 04 okt 2019 19:14

Wij hebben sinds kort ook katoenen broodzakken. Het bevalt prima, het brood blijft ook goed vers in de vriezer. Wij hebben ze tot nu toe niet uitgewassen.
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Annet » 04 okt 2019 21:45

Ankje schreef:
04 okt 2019 18:45
@Annet waarom was je ze iedere keer? Ik heb ze nog niet gewassen. Lijkt me dat ze van broodkruimels niet zo vies worden toch?
Brood is geen droog product, er zit vocht in en gist en/of desem (levend product). Het zijn dus niet alleen een paar droge broodkruimels. En als ze uit de vriezer komen, komt er ook vocht in de zakken. Bij ons duurt het soms ook 4 dagen voordat het op is (ML eet ander brood dan ZL en ik eet bijna geen brood). Ik vind ze dan echt wel aan een wasbeurt toe.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door mirri » 05 okt 2019 08:40

Je kunt ook alleen het brood er uit pakken wat je nodig hebt.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Annet » 05 okt 2019 09:55

Klopt, doe ik voor ZL ook vaak. ML vindt het handiger om gewoon het hele brood eruit te halen. Maar ik vind het geen probleem om ze iedere keer te wassen. We hebben nooit zo veel was (dragen veel wol) en de zakken nemen niet veel ruimte in. Ik hoef er nu ook niet over na te denken, gewoon in de was na gebruik.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

dieuw

Berichten: 3677
Lid geworden op: 30 jun 2010 21:48
Hobbies: maken, en verkopen;-)
Locatie: Arnhem •maker/verkoper•

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door dieuw » 06 okt 2019 07:52

Ik heb toevallig gisteren wasdoek gemaakt, met als experiment een wasdoeken broodzak. Nadeel is denk ik dat de bakker 'm niet graag over het brood haalt op de snijmachine want stijf, maar we gaan t m vragen, en natuurlijk alleen met de hand afwasbaar.
DL (6-2010) en ZL (7-2016)!
volg Studiodieuw opInstagram en Facebook, binnenkort gaat de website ook de lucht in!

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Annet » 06 okt 2019 09:29

Ben benieuwd. Laat je weten of het bevalt en wat de bakker ervan vindt?
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

dieuw

Berichten: 3677
Lid geworden op: 30 jun 2010 21:48
Hobbies: maken, en verkopen;-)
Locatie: Arnhem •maker/verkoper•

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door dieuw » 06 okt 2019 13:04

Yes!
DL (6-2010) en ZL (7-2016)!
volg Studiodieuw opInstagram en Facebook, binnenkort gaat de website ook de lucht in!

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Annet » 02 apr 2022 19:07

Deze even omhoog. De afgelopen twee jaar mocht ik bij de bakker mijn eigen zakken niet meenemen ivm corona. Nu weer wel, dus ik ben weer helemaal blij. Maar... wij gebruiken een metalen bak van de Ikea als broodtrommel en in de loop van de jaren is er toch het een en ander in de naden gekomen en dat krijg ik niet meer echt schoon. Met de plastic zakken om het brood was dat niet zo'n probleem, maar nu ben ik bang dat er toch eerder schimmel in het brood en de stoffen zakken komt. De trommel is na al die jaren ook wel aan vervanging toe.
Nu mij vraag: welke broodtrommel kunnen jullie aanraden, specifiek in combinatie met stoffen zakken? Ik zoek er een die groot genoeg is voor een heel brood en bijv een zak bolletjes. Ikea had ooit een mooie grote van hout met een plank erop, maar die zie ik niet meer.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Okaasan » 02 apr 2022 19:57

Wij hebben zo’n ouderwetse metalen met emaille erop. Wit van binnen, rood van buiten. Hee goed schoon te houden want er zitten geen scherpe/rechte hoeken in. Heel duurzaam, want al weet ik het hoe oud. Maar ja, dit is niet echt een tip voor een nieuwe broodtrommel aanschaffen, alhoewel je ze vast en zeker tweede hands ook wel op de kop kan tikken. Ik redde mijne op de sort van iemand die hem weg wilde gooien.
Ze maken ze ook nieuw, maar ik ben het merk vergeten en dan zijn ze ook echt wel duur.

(edit:typo's)
Laatst gewijzigd door Okaasan op 02 apr 2022 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Annet » 02 apr 2022 20:16

Wesco misschien? Goeie score zo bij de stort, je staat soms versteld wat mensen weggooien (breng het dan naar de kringloop, denk ik dan).
Ik zie ook een mooie houten van Continenta, Duits merk en zo te zien ook duurzaam. Wel duur, maar ziet er ook heel degelijk uit.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Mamalon

Berichten: 896
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:09
Hobbies: lezen, naaien en tuinieren

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Mamalon » 02 apr 2022 20:20

Mamalon, moeder van twee, 2007 en 2010

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Annet » 02 apr 2022 20:29

Dat is ook een mooie, ga ik eens naar kijken. Vraag me alleen af of die genoeg ventileert.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Plaats reactie