Bloemen zaaien in je buurt!

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 06 mar 2017 17:29

Wat een leuk topic :) ik had toevallig al bedacht om winde te zetten tegen de lelijke hekken tegenover ons huis. Ik geloof dat ik helemaal los ga met al deze tips [blij]

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 07 mar 2017 01:51

beppie schreef:Houden jullie er wel rekening mee dat stokrozen 2-jarigen zijn? Het eerste jaar ontstaat een vrij klein groen plantje, het tweede jaar ontstaan van die kenmerkende hoge stokken met bloemen. Misschien zien jullie dit jaar toch nog wat van je zaaiwerk van vorig jaar terug.
Ja klopt, bij de speeltuin zag ik van de week dat eentje de schoffelfanaten van de gemeentedienst overleefd heeft [biggrin]
Op een andere plek, bij een lelijke saaie flat, hebben ze alles weggeschoffeld. Heel stom. Maaar... gelukkig had de Malva zich enorm uitgezaaid, en zag ik daar heel veel mini's van overal. Verder via een buurman zo'n (lelijke) zware stenen bloembak zonder onderkant gefixt, en die daar heen gebracht met de auto haha. Wat Malva stekjes er in gezet, dus dat is nu schoffelproof!
Op mijn werk toestemming gekregen van de locatiemanager om te zaaien, dus heb vandaag stokroos gezaaid op zonnige plekjes langs muren, en Malva op schaduwrijke plekken. Ik had van beide soorten ook een wintervast stekje, die bloeien hopelijk al deze zomer.
Wat de stokroos betreft, ze houden niet van te natte grond, en hebben het liefst klei- of zandgrond. Misschien verklaart dat waarom het bij sommigen niet is opgekomen?
Ik heb iig deze weken dagelijks zaadjes bij me, het is er echt de tijd voor. Heb zelfs bij buren met een beetje verwaarloosde voortuinen aangebeld, en mocht ook in hun tuinen zaaien [biggrin] ohja en ook nog bij schoonzus! Laat die lente maar komen <3
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 07 mar 2017 02:28

Oh en voor wie er nog gratis zaadjes wil, pm me maar!
Ik heb zaadjes van:
- multi color Stokrozen
- paarse Malva
- grote rode Papaver
- Vingerhoedskruid
- Koekoeksbloem
- oranje en gele Afrikaantjes
- Distel (grote paarse)
en nog wel het één en ander.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Fishy

Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jan 2014 21:54
Hobbies: Breien, haken, etc
Locatie: Vlak bij Utrecht

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Fishy » 07 mar 2017 14:52

Ik heb je een PM gestuurd! Vorig jaar was ik al van plan mee te doen, maar nu we een eigen huis hebben is het een stuk concreter. Ik fiets nu elke dag 10 km naar m'n werk, en het lijkt me wel een (ambitieus) plan om in elk geval een deel van die route wat op te fleuren :)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Mama van dochtertjes D (okt 2013) en M (jan 2016)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Violette » 07 mar 2017 15:21

Norah schreef: Ik heb iig deze weken dagelijks zaadjes bij me, het is er echt de tijd voor. Heb zelfs bij buren met een beetje verwaarloosde voortuinen aangebeld, en mocht ook in hun tuinen zaaien [biggrin] ohja en ook nog bij schoonzus! Laat die lente maar komen <3
Ik dacht dat je de meeste (eenjarige) bloemen zaait in april? Nu nog teveel kans op kou. Maar verder: leuke topic en inderdaad, laat de lente maar komen!



~tapatalk~
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Fishy

Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jan 2014 21:54
Hobbies: Breien, haken, etc
Locatie: Vlak bij Utrecht

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Fishy » 14 mar 2017 12:06

Dank je wel voor de zaadjes, Norah! Ik moet me inhouden om niet alles direct nu te zaaien, het lijkt al zo volledig lente deze week. Maar voor hetzelfde geld vriest het over twee weken weer, dus ik ga toch proberen geduld te hebben.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Mama van dochtertjes D (okt 2013) en M (jan 2016)


NieuwkerkA

Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2017 11:50
Hobbies: Zeilen

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door NieuwkerkA » 14 mar 2017 12:10

Wat een leuk initiatief!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 14 mar 2017 13:11

Jippie! Ik ontdekte net een verdorde stokroos van vorig jaar in de gemeentetuin; een heleboel zaadjes om te verspreiden [blij]

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 14 mar 2017 18:56

Fishy schreef:Dank je wel voor de zaadjes, Norah! Ik moet me inhouden om niet alles direct nu te zaaien, het lijkt al zo volledig lente deze week. Maar voor hetzelfde geld vriest het over twee weken weer, dus ik ga toch proberen geduld te hebben.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Haha nou binnen zaaien kan al wel!
Ik heb van de week de Afrikaantjes, stokroos en nog een paar andere dingetjes alvast voorgezaaid in huis (en voor op het balkon en in de moestuin ook alvast komkommer en tomaat). Van de Malva heb ik buiten al genoeg mini's om uit te zetten. En ik heb zoveel stokroos zaadjes, ik heb er gewoon al een paar gezaaid op wat plekken.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Fishy

Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jan 2014 21:54
Hobbies: Breien, haken, etc
Locatie: Vlak bij Utrecht

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Fishy » 14 mar 2017 19:01

Tip:
Afbeelding

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Mama van dochtertjes D (okt 2013) en M (jan 2016)

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 29 jul 2018 20:05

Twee jaar na het zaaien van de eerste zaadjes in onze buurt, hebben al veel mensen en insecten kunnen genieten van de mooie bloemen in de straat.
De rozenstruik voor de deur is inmiddels 3 meter en heeft uitbundig gebloeid. De Malva staat mooi, ook aan de overkant, naast de speeltuin, een grote Malva 'struik' dit jaar. De zonnebloemen naast de boom hadden zichzelf uitgezaaid, heb het wat moeten uitdunnen. En de tweejarige stokroos bloeit nu ook :)
Meerdere buren hebben de afgelopen tijd spontaan mee geholpen met water geven.
Op mijn werk tegenover de parkeerplaats (foto 1), voor een kale muur, dit jaar ook een 'tuintje' aangelegd. De stokroos is daar nog klein, er staat ook lavendel en geurgeranium.

Wie nog meer succesverhalen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door tante Toos » 29 jul 2018 21:11

Wat leuk!!
Zl 12-2012


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Olivia3 » 29 jul 2018 21:31

Geen succesverhaal hier, juist het tegenovergestelde. Mensen die dachten leuk te doen door wat te zaaien en dat is vreselijk gaan woekeren en alle te bestrijden. Plant alsjeblieft geen soorten die niet in Nederland zouden horen te staan en houdt rekening met weilanden om je heen. Hoe leuk het ook lijkt allemaal, ik vind dat je voorzichtig moet zijn met de natuur. Niet alleen dieren hebben een natuurlijke vijand nodig, planten ook. Een ecologisch evenwicht verstoren is echt niet altijd een goed idee.

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 29 jul 2018 23:13

@Hope Wow, ondanks die droogte? Om wat voor planten gaat het?
Ik weet wel dat je Klimmende Winde erg kan woekeren, en ook Malva heeft er een handje van. Dus daar pas ik mee op, maar tot nu toe is dat gewoon goed gegaan. Zonnebloemen, stokrozen, Afrikaantjes, Goudsbloem en Indische kers kunnen naar mijn weten weinig kwaad.
Ik kan me voorstellen dat sommige enthousiastelingen onbedoeld problemen veroorzaken... vervelend!
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇


-suuz-

Berichten: 900
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:00
Hobbies: * * *

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door -suuz- » 30 jul 2018 09:44

Sorry, weg ivm privé....
Laatst gewijzigd door -suuz- op 24 nov 2018 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie