schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Momster » 09 dec 2019 17:09

Suuz schreef:
09 dec 2019 16:17
Voor de vaatwasser gebruiken wij Sodasan vaatwaspoeder. Dat doseert preciezer dan een blokje.

Momster, gebruikte je soda of baking soda voor je wc? De mijne wordt stalend wit met bakingsoda. Heel af en toe pak ik een sponsje en baking soda om de plekken te poetsen waar de wc borstel niet komt.
Ja baking soda. En dan een beetje azijn voor het bruis effect? Maar na een paar dagen (2/3) was de pot dan alweer viezig onderin. Of moet ik vaker schoonmaken? Ik doe de wc meestal 2 keer per week. Mijn man plast zittend haha!
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Momster » 09 dec 2019 17:12

Die "slogan" van sodasan trouwens hahah: de producten van Sodasan voldoen aan de eisen van veeleisende mensen.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Wichie » 09 dec 2019 20:06

Azijn en bakingsoda tegelijk is niet nodig. Dan reageert het met elkaar ipv de kalk.

Als het even kan zorg ik dat na het spoelen er geen nieuw water in loopt en gooi er dan baking soda in dan wordt het minder verdund. En dan een tijdje laten staan alvorens te schrobben
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Suuz » 09 dec 2019 20:57

Momster schreef:
09 dec 2019 17:09
Suuz schreef:
09 dec 2019 16:17
Voor de vaatwasser gebruiken wij Sodasan vaatwaspoeder. Dat doseert preciezer dan een blokje.

Momster, gebruikte je soda of baking soda voor je wc? De mijne wordt stalend wit met bakingsoda. Heel af en toe pak ik een sponsje en baking soda om de plekken te poetsen waar de wc borstel niet komt.
Ja baking soda. En dan een beetje azijn voor het bruis effect? Maar na een paar dagen (2/3) was de pot dan alweer viezig onderin. Of moet ik vaker schoonmaken? Ik doe de wc meestal 2 keer per week. Mijn man plast zittend haha!
Nou, 2 keer in de week lijkt me prima. Met onderin bedoel je in de hals, waar het water zit? Bij mij zit daar een randje dus daar blijft vuil makkelijk zitten. Ik trek af en toe een extra lange huishoudhandschoen aan en schuur het weg met bakingsoda op een sponsje.

Ik wilde mijn zelfgemaakte vloeibare handzeep gebruiken vandaag, maar het bleek helemaal niet vloeibaar [lol] . Volgende keer toch maar even de verhoudingen opzoeken. Nu heb ik het meeste uit het pompje gelepeld en daarna de rest aangevuld met water.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.



Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Momster » 09 dec 2019 21:15

Ik heb het ook ooit geprobeerd om zelf vloeibare zeep te maken maar dat werd een harde jelly achtige (inderdaad lepelbare) substantie.
Als je een goed recept hebt hoor ik het graag.

En @Wichie bedankt voor je uitleg. Ik zal het eens proberen met alleen de baking soda en dan even laten intrekken.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Sara11 » 09 dec 2019 21:55

Wichie schreef:
09 dec 2019 20:06
Azijn en bakingsoda tegelijk is niet nodig. Dan reageert het met elkaar ipv de kalk.

Als het even kan zorg ik dat na het spoelen er geen nieuw water in loopt en gooi er dan baking soda in dan wordt het minder verdund. En dan een tijdje laten staan alvorens te schrobben
Gewoon een eetlepel oid in het water in de pot doen? Niet roeren oid?

Hier gebruiken we alles biologisch behalve bij verstoppingen. Ik zou graag iets beters willen vinden maar tot nu toe werkt alleen HG. Gelukkig vrijwel nooit verstoppingen....
Ik gebruik Froggy (of Frosch, afh van de winkel) voor de vaatwasblokjes, wasmiddel en antikalkaanslag. Voorheen kocht ik dat online, nu hebben ze het bij de jumbo! Verder sodasan allesreiniger en sanitairreiniger en sonett handzeep en afwasmiddel. Azijn voor het ontkalken van de apparaten, de douchekop en dat gooi ik daarna vaak in de wc, werkt ook goed. Verder voor de wc ecover (ik heb nu de power gekocht, die doet het aanzienlijk beter dan de gewone. Maar ruikt minder lekker).
Biologisch en geur zijn voor mij belangrijke criteria, vandaar zoveel verschillende merken. Azijn heb ik wel een tijd gebruikt voor de badkamer, maar werkt toch minder goed tegen de kalkaanslag vond ik.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Wichie » 09 dec 2019 22:06

Sara11 schreef:
09 dec 2019 21:55
Wichie schreef:
09 dec 2019 20:06
Azijn en bakingsoda tegelijk is niet nodig. Dan reageert het met elkaar ipv de kalk.

Als het even kan zorg ik dat na het spoelen er geen nieuw water in loopt en gooi er dan baking soda in dan wordt het minder verdund. En dan een tijdje laten staan alvorens te schrobben
Gewoon een eetlepel oid in het water in de pot doen? Niet roeren oid?
Ik gooi direct vanuit het pak een "scheut" erin. Geen idee eigenlijk hoeveel precies. Roeren doe ik niet. Het is een zout en lost op in het water.
mamma van een wicht en een batteraaf


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 09 dec 2019 22:38

Verstoppingen komen hier eigenlijk niet voor. Elke maand soda met een liter kokend water door de gootsteen, wastafel en fonteintje.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 09 dec 2019 22:40

Vloeibare zeep, doe ik meestal 80 gram op 2 liter kokend water. Na uur of 8 de staafmixer erdoor en eventueel aanlengen.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Lin-da » 10 dec 2019 10:15

In mijn ideale wereld gebruik ik ook alles natuurlijk maar ik vind het gewoon niet goed schoon worden, jullie wel? Ik maak vaak een sopje van groene zeep en dat is prima voor slaapkamer woonkamer evt om stofvrij te maken. Maar maak ik de boven op de afzuigkap schoon moet ik toch wat sterkers gebruiken. Soms een schep soda maar met een laag stof werkt dat niet. Badkamer m’n douche is echt vies en krijg ik niet goed schoon met azijn. Vooral hoekjes worden zwart oranje aanslag ect. Nu maar wat van HG gekocht. Badkamer houd ik het beste schoon als ik een sopje maak van dreft dan glimmen mijn kranen, tegels schoon. Ik weet niet zo goed hoe dit anders te doen.. Vaatwasser had een hele vette rooster en in de afvoer zat een soort slip van de eco blokjes. Deze waren van de AH. Werkt ook niet.. Ik ga nu klok proberen denk ik.
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


mem2

Berichten: 493
Lid geworden op: 15 jul 2012 08:31
Hobbies: lezen, tekenen, wandelen, yoga

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door mem2 » 11 dec 2019 12:54

Op lange termijn merk ik dat ook. Eens in de maand toch weer gloor.

En azijn werkt ook niet tegen opgedroogd lijm. Iemand daar nog gouden tip voor?

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Wichie » 12 dec 2019 09:24

Ligt aan het soort lijm. Alles waar de kinderen mee knoeien krijg ik tot nog toe weg met warm water en een schuurspons en eventueel wat afwasmiddel.
mamma van een wicht en een batteraaf


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 12 dec 2019 16:59

Soms werkt een föhn of doekje met strijkijzer ook nog
Van het concert des leven krijgt niemand een program


mem2

Berichten: 493
Lid geworden op: 15 jul 2012 08:31
Hobbies: lezen, tekenen, wandelen, yoga

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door mem2 » 13 dec 2019 10:11

Föhn maakt weer zacht? Dat kan ik weleens proberen. Warm water en spons werkt echt niet. Blijft hard opgevolgd laagje.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: schoonmaken zonder chemische schoonmaakmiddelen

Ongelezen bericht door Wichie » 13 dec 2019 12:15

Zou je het eraf kunnen steken met een plamuurmes? Gegeven de ondergrond? En de restjes er dan af schuren?
mamma van een wicht en een batteraaf

Plaats reactie