Tiny houses + micro apartments

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door hmje » 11 mar 2019 08:50

Ik kijk altijd graag op YouTube naar Kirsten Dirksen. Zij laat woningen zien met de meest prachtige en vindingrijke inrichtingen. Ik woon niet tiny en ik vraag me ook wel af of het in NL wel fijn is... maar het is wel een droom van me om met een tiny sleurhouse achter mn auto rond te trekken 😁

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Annet » 11 mar 2019 18:29

Kirsten Dirksen kijk ik ook graag naar. Wij wonen niet groot, maar ook niet tiny (64 m2 met 3 personen, niet heel praktisch ingedeeld en we willen wel een tikje groter). Ze laat veel verschillende woonvormen zien en maakt ook interessante films over andere onderwerpen. Heel inspirerend!
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Doortje31 » 11 mar 2019 18:35

Wij wonen op 70m2 met z’n 5en en vanaf de zomer met 6. Best Tiny. Maar idd de indeling zou heel anders zijn als ik dezelfde vierkante meters (of minder) zelf kon indelen. Dat is vaak het nadeel van een bestaand huis, zeker een ouder huis zoals het onze.

Ik ga dat kanaal eens opzoeken. Ik kijk graag naar “living big in a Tiny house”
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door suusje86 » 11 mar 2019 20:32

Doortje31 schreef:
11 mar 2019 18:35
Wij wonen op 70m2 met z’n 5en en vanaf de zomer met 6. Best Tiny. Maar idd de indeling zou heel anders zijn als ik dezelfde vierkante meters (of minder) zelf kon indelen. Dat is vaak het nadeel van een bestaand huis, zeker een ouder huis zoals het onze.

Ik ga dat kanaal eens opzoeken. Ik kijk graag naar “living big in a Tiny house”
Wat leuk om te lezen! Wij woonden met 5 op 69m2 maar zijn gezwicht voor een grotere woning inmiddels. Ik zie nog steeds voordelen aan klein wonen (oa kritisch zijn op spullen en meubels en genieten van slimmigheden doe je bedenkt)
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)

Gebruikersavatar

LivadeBri

Berichten: 419
Lid geworden op: 19 mar 2016 10:01
Hobbies: Genieten en een goed gesprek
Locatie: Lunteren

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door LivadeBri » 11 mar 2019 21:00

Leuk om te lezen dat er meer zijn/waren. Wij wonen op 57m2 met z'n vieren inmiddels. We hopen dit jaar wel te gaan verhuizen. Hoofdreden is ons sociale netwerk, daar wonen we dan weer middenin ipv net een dorp ernaast. Tis maar 8km, maar toch te ver. Plus school voor DL, plus leuk woonproject waar we in terecht komen als verhuizing doorgaat.
Ik vind klein wonen zo leuk en ml en ik zijn nog altijd verliefd op de kleine slim ingerichte huisjes (ipv onhandig bestaand huis zoals we nu zitten). We wonen nu ruim 2jaar zo en we vinden t ook pittig. Alle vier hooggevoelig, dus wat extra ruimte is vooral voor ml prettig (en daarmee voor ons ook; ml blij, wij blij). En het grootste nadeel vind ik het weinig tot geen ruimte hebben voor logees. Wij vinden van wel, zij niet, want ze komen niet meer. Dat minder gastvrij kunnen zijn mis ik heel erg.
L (15-02-2015) & J (20-05-2018)
Wat je aandacht geeft groeit

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door hmje » 11 mar 2019 21:23

Ik vind het wel echt knap met kinderen. Kleiner wonen is mijn ogen toch gevoelig voor het sneller hebben van rommel en zoals ik in de filmpjes zie, dat ruimtes om te bouwen zijn zeg maar. Die handelen extra lijken me wel iets vragen aan overzicht telkens...

Ik heb het net even opgezocht, maar ik kijk ook naar living big in a tiny house. Had niet door dat het kanaal zo heette 😅 Ik zag een filmpje van een tiny house in Japan voorbij komen en vond dat zo inspirerend!

Ik woon in een rijtjeshuis, dus zeker niet zo klein als jullie deden of doen. Ik zou het echter zo kunnen, als ik de mogelijkheden ertoe had en het hier aantrekkelijker zou zijn.

Gebruikersavatar

draagsmoesje

Berichten: 1041
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:37
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door draagsmoesje » 12 mar 2019 14:29

Wij wonen met z'n 5en op 31 m2 (aan boord van een schip). "Je hoeft in ieder geval niet veel schoon te maken" zeggen mensen wel eens. Nou.. ik vind vind de vloeren zo snel vies. De kruimels, kraaltjes en knipsels zijn in ons geval maar verdeeld over een aantal vierkante meters wat vies oogt. Herkenbaar?

De kinderen vinden het wel prima denk ik, wij als stel zouden iets meer eigen ruimte fijn vinden.

Grootste nadeel: onze kleine eetkamertafel. Samen aan tafel met gasten is niet makkelijk..

In ons geval kan ik de kinderen ook niet even buiten laten spelen en zelf binnen blijven als er iemand langskomt en even met iemand wil kletsen.


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Doortje31 » 12 mar 2019 15:06

Voordeel voor ons is dat we goed kijken naar wat er binnen komt, en juist weinig gaan verzamelen omdat we dat niet kwijt kunnen. Minder rommel dus eigenlijk. Behalve dan de spullen van de kinderen...

Wij hebben wel een grote tuin, dat scheelt. Ik weet niet of ik en binnen klein en geen buitenruimte hebben, handig zou vinden. Zo groot als onze tuin nu is hoeft dan ook niet, maar helemaal geen is lastiger met kinderen. Zonder kinderen zou ik dat prima vinden.
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Lindar76 » 12 mar 2019 18:24

Ik woon niet tiny, maar ik vind het wel klein voor drie grote kinderen. En ik vind idd dat het juist snel vies wordt, je kan zo moeilijk uitwijken met iets. En er staan dan toch overal spullen die je niet kwijt kan tot er weer iets is uitgezocht/weggedaan, en ook daar verzamelt stof.

Edit, en schoonmaken is ook lastiger als je spullen niet makkelijk ergens kan neerzetten tot ze weer terug kunnen op hun plek. Ik vind de huiskamer bijv makkelijker dan de kamer van de meiden. Want minder krap.

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door hmje » 13 mar 2019 10:45

31m3 vind ik wel echt een prestatie hoor met zn vijven. Aan de andere kant, op een boot wonen is ook wel echt een bijzondere ervaring vlg mij. Ik denk idd dat als kinderen groter worden, op een gegeven moment er niet voldoende plekjes meer zijn waar ze eventjes alleen of in rust kunnen zijn.
Wij zijn nu nog echt zo'n samenfamilie, maar mn kinderen zijn relatief nog jong denk ik...


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Doortje31 » 13 mar 2019 11:02

Wij ook. Zelfs neefje van 11 is het liefst bij ons in de kamer.
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door hmje » 13 mar 2019 11:08

Wat ik bijvoorbeeld van die gezellige "alleen" momenten vind, is dat bv mijn zl een luisterboek aan het luisteren is op de bank, mn dl slijm aan het maken is aan tafel en ik alvast ben begonnen met koken. Allemaal in dezelfde ruimte ons eigen ding doen en toch die warme gezelligheid... Ik vind vaak de bovenverdieping een verdieping die we nou eenmaal hebben, maar ook wel overbodig...


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 mar 2019 11:20

O nee vreselijk juist. Ik trek me heel vaak terug op mijn eigen kamer. En vooral voor DL1 vind ik het een enorm gemis dat ze dat niet ook doen kan.

Koken: vorig huis had een open keuken, daar werd ik helemaal de hele tijd onderbroken. Daarin ben ik nu in elk geval vooruit gegaan, koken lukt nu veel beter.

Mijn oma is de dochter van een binnenvaartschipper. Jammer dat ik haar niet meer vragen kan hoe ze het wonen op zo'n boot ervaren heeft.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 mar 2019 11:20

(mijn kinderen zijn z14,d11,d6)

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door hmje » 13 mar 2019 11:35

Ja, dat zijn toch wel echt andere leeftijden... en kan ik me ook echt voorstellen hoor. En voor van die serieuze volwassenen regelzaken overigens ook. Betalingen en zo...

Plaats reactie