Fietsvakantie :-)

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Anneloes

Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2016 19:53
Hobbies: Saxofoon, fietsen, lezen
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Anneloes » 03 feb 2018 17:12

1en2en2 schreef:
31 dec 2017 09:56
Zijn er nog meer vakantiefietsers hier die al voorpret hebben?
Wij willen dit jaar vanaf Nijmegen via de Maas naar Roermond, via een deel van de roeroverroute naar de Eifel en daar rondfietsen tot de tijd op is, 3 weken totaal. Dit jaar gaat er voor het eerst (een weekje) iemand mee; een klasgenootje van ZL1. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan :)
Ja wij willen met z'n drietjes de groene weg tot aan de middellandse zee gaan fietsen. Helemaal tot aan de zee en dan bij Avignon met de trein terug.
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... landse-zee
Moeder van Oskar (2005)

Eigenaar blog/webshop https://younetics.nl/ [backcarry] groen - fiets - trein - eco

Gebruikersavatar

kia_sas

Berichten: 904
Lid geworden op: 10 jun 2009 12:56
Locatie: zutphen

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door kia_sas » 03 feb 2018 18:18

Anneloes, dat is een leuke route!
Beetje weinig campings in het deel Noord Frankrijk. Ik herinner me een etappe van 150 km omdat er een camping was opgeheven die nog wel op de kaart stond. Goed om dat deel van te voren nog even goed uit te zoeken.

Wij hebben de aanhangfiets zo goed als verkocht. Maar ik zie zl op zijn eigen fiets niet zoveel km per dag afleggen. Beetje dilemma wat we dit jaar gaan doen.


Anneloes

Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2016 19:53
Hobbies: Saxofoon, fietsen, lezen
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Anneloes » 03 feb 2018 21:57

kia_sas schreef:
03 feb 2018 18:18
Anneloes, dat is een leuke route!
Beetje weinig campings in het deel Noord Frankrijk. Ik herinner me een etappe van 150 km omdat er een camping was opgeheven die nog wel op de kaart stond. Goed om dat deel van te voren nog even goed uit te zoeken.

Wij hebben de aanhangfiets zo goed als verkocht. Maar ik zie zl op zijn eigen fiets niet zoveel km per dag afleggen. Beetje dilemma wat we dit jaar gaan doen.
Oh goed dat je het zegt. Zal er erg in houden. 150 kunnen we met zn tweeën als het moet maar met ons zoontje toch wel te veel van het goede. Als het niet anders kan dan gaan we wildkamperen of we vragen of we in iemands tuin mogen staan. In zomer 2016 hebben we een andere route gereden(ons zoontje 10 maanden) en toen was het ook nog te ver voor een camping maar mochten we dus in een grote tuin staan. Wilkamperen hebben we al vaker gedaan maar dat was de eerste keer met een kind erbij. Zo slaap je wel op de leukste plekjes trouwens; we hebben zo ooit ook een keer in een oude stierenring geslapen in een Spaans dorpje.

Naar en in Denemarken fietsen schijnt ook makkelijk te zijn met kinderen. En heb ook gehoord van anderen dat eilandhoppen per fiets in Zweden ook erg leuk is met kinderen, daar zijn een boel eilandjes. En misschien een tourtandem via marktplaats zoeken? Een tandem met achter een kleine framemaat of anders een crankverhoger is prima te doen met kinderen. Zijn tijdens onze fietstochten ooit een engels gezin tegengekomen die met twee tandems en 3 kinderen op pad waren. Scheelt ook gedoe met aanhangers en je fietst vlotter door dan met een losse fiets. Kinderen kunnen achterop dan ook foto's maken. Doe ik zelf ook achterop de tandem [razz]
Moeder van Oskar (2005)

Eigenaar blog/webshop https://younetics.nl/ [backcarry] groen - fiets - trein - eco

Gebruikersavatar

kia_sas

Berichten: 904
Lid geworden op: 10 jun 2009 12:56
Locatie: zutphen

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door kia_sas » 03 feb 2018 22:40

Wij hebben niet de exacte route gevolgd toen hoor, eigenwijs, en als het regent zoeken we ook wel eens een hotel op voor 1 nacht. Dat was nog zonder kinderen.

ik heb overwogen een Hase trett te kopen, maar duur en de schuur is inmiddels zo verbouwd dat de plek voor de fietsen is beperkt ten faveure van muziekruimte.

Heel graag ga ik naar Pyreneeën; maar dat is voor kind te hoog gegrepen.
Er is een oude Romeinse route van Italië naar Duitsland. Pas is heel geleidelijk, ik ga daar nog eens naar kijken.


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 04 feb 2018 08:32

Lekker plannen maken dus :) En Anneloes wat gaaf jouw plan. Dapper ook, ik merk dat ik toch een beetje huiverig ben voor fietsen in de bergen.

Iemand ervaring met fietsen langs Canal du Midi? Dat lijkt me leuk als onderdeel van een fietsvakantie als de kleinsten wat ouder zijn.

Gebruikersavatar

kia_sas

Berichten: 904
Lid geworden op: 10 jun 2009 12:56
Locatie: zutphen

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door kia_sas » 04 feb 2018 09:25

1en2en2:
Wij hebben 2 jaar geleden een stuk langs canal du midi gefietst: prima fietsen.
Je komt regelmatig andere fietsers met kinderen tegen.
Sommige campings liggen wel wat van het kanaal af.


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 04 feb 2018 10:16

kia_sas schreef:
04 feb 2018 09:25
1en2en2:
Wij hebben 2 jaar geleden een stuk langs canal du midi gefietst: prima fietsen.
Je komt regelmatig andere fietsers met kinderen tegen.
Sommige campings liggen wel wat van het kanaal af.
Dank [smile]


Anneloes

Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2016 19:53
Hobbies: Saxofoon, fietsen, lezen
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Anneloes » 05 feb 2018 13:08

1en2en2 schreef:
04 feb 2018 08:32
Lekker plannen maken dus :) En Anneloes wat gaaf jouw plan. Dapper ook, ik merk dat ik toch een beetje huiverig ben voor fietsen in de bergen.

Iemand ervaring met fietsen langs Canal du Midi? Dat lijkt me leuk als onderdeel van een fietsvakantie als de kleinsten wat ouder zijn.
Ja over deze route heb ik ook goede verhalen gelezen. Lijkt mij ook leuk deze route, hij staat op ons lijstje :)

Ben ook huiverig geweest voor de bergen. Mijn conditie was ronduit slecht ruim 10 jaar terug.

Het is begonnen met fietsen mee naar een camping in de ardeche waar we 4 weken geboekt hadden. Puur uit praktische overwegingen want we hadden(en hebben nog steeds) geen auto. Gewoon met trekkingfietsen die we via marktplaats gekocht hadden, ik had er een die volgens mij ooit bij de aldi vandaan kwam. Naar de super 5 km verderop was al een hele klus op die fietsen. Tig keer mezelf afgevraagd waar we aan begonnen waren... en toen aan het einde van de vakantie konden we zowaar rond de 90 km fietsen. Dat voelde super en smaakte naar meer [cheesygrin] Dus toen het jaar erop vanuit Nederland Florence (net voor rome) gefietst. In het begin veel gehijg en soms wat afzien maar je traint tijdens de vakantie. We vinden het heerlijk; inspanning is voor ons ontspanning
We zijn verslaafd, sindsdien elke vakantie het liefst een fietsvakantie [blij]
Moeder van Oskar (2005)

Eigenaar blog/webshop https://younetics.nl/ [backcarry] groen - fiets - trein - eco


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Karin89 » 23 feb 2018 16:32

Mijn ml ziet het zo voor zich dat we met de bakfiets op fietsvakantie gaan (want daar past zl + veel bagage in). Ik verklaar hem voor gek. Wat denken jullie?
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 23 feb 2018 17:22

Zo het super leuk vonden als ik jullie zou zien fietsen op vakantie. [thumbright]

Geen idee of het haalbaar/leuk is. Wie fiets er dan met de bakfiets? En hoe veel tijd? Is hij overdekt?

Proef/vakantie weekend om het uit te proberen [wink]

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Pino » 23 feb 2018 17:34

Wij zijn qel met de bakfiets op fietsvakantie geweest. Idd, alles erin en gaan. Je kunt hem alleen niet meenemen met de trein, dat maakt de afstand vanaf huis iets bepeekter, maar verder vonden wij het ideaal.
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Boukje » 23 feb 2018 18:37

Mijn man is eens met zijn broer naar Terschelling gefietst met 2 bakfietsen vol spullen. Mijn schoonzus en ik gingen met de kinderen met de auto naar Harlingen en daar zonder auto over. Dat ging prima al ga je natuurlijk wel langzamer met volle bakfiets (tenzij elektrisch) dus het was wel vermoeiend vonden ze. Ik zou zelf eerder de bakfiets volladen en je zl voorop doen, dan kun je denk ik meer meenemen.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Karin89 » 23 feb 2018 19:36

Het lijkt mij zo enorm zwaar fietsen (we hebben geen elektrische). Maar goed ml mag dan op de bakfiets, dus als hij het ziet zitten... Nadeel lijkt me ook dat je met een bakfiets lastig naast elkaar kunt fietsen vaak, dus minder gezellig.

We gaan waarschijnlijk met hemelvaart proef weekendje doen (ik denk met trekkershutten ipv hele kampeeruitrusting) en dan beslissen of we van de zomer gaan trekken of toch met auto naar een camping en dan ter plekke alles met de fiets doen.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Pino » 24 feb 2018 09:52

Bij ons had de bakfiets veel bepakking, maar de andere fietsen ook. We hadden ook achterop een zitje bij de bakfiets, die had dus geen fietstassen. Er zaten twee kinderen in de bakfiets, 1 dochter fietstest zelf en er waren nog twee nichtjes mee. Je fietst zo hard als de langzaamste en het was qua tempo echt goed te doen.
We zijn in een dag heen en 5 dagen later in 1 dag terug gefietst, niet heel erg getrokken dus. Dat hebben we een aantal jaar geleden wel gedaan, maar toen was de samenstelling wat anders.
Wij hebben trouwes afgewisseld wie er op de bakfiets ging, ml of ik.
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4


Anneloes

Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2016 19:53
Hobbies: Saxofoon, fietsen, lezen
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Anneloes » 26 feb 2018 21:18

Karin89 schreef:
23 feb 2018 19:36
Het lijkt mij zo enorm zwaar fietsen (we hebben geen elektrische). Maar goed ml mag dan op de bakfiets, dus als hij het ziet zitten... Nadeel lijkt me ook dat je met een bakfiets lastig naast elkaar kunt fietsen vaak, dus minder gezellig.

We gaan waarschijnlijk met hemelvaart proef weekendje doen (ik denk met trekkershutten ipv hele kampeeruitrusting) en dan beslissen of we van de zomer gaan trekken of toch met auto naar een camping en dan ter plekke alles met de fiets doen.
Stoer hoor! Wat voor bakfiets is het? Als je de recreatieve bospaden opzoekt dan is een tweewieler wel echt fijner fietsen. Vooral als je van die smalle stroken hebt met oneffen gras/kuilen links en rechts. Zelf doen we aan fietsvakanties met een fietskar erachter. Die heeft ook twee wielen maar het fietst een stuk lichter dan met een bakfiets. Misschien de moeite om een fietskar te huren? (de betere burley's en thule's zijn fietskarren die vaak voor fietsvakanties worden gebruikt).
Moeder van Oskar (2005)

Eigenaar blog/webshop https://younetics.nl/ [backcarry] groen - fiets - trein - eco

Plaats reactie