Consuminderen op de boodschappen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 04 dec 2019 21:24

Echt heel knap @Oem 3isaa !

Wij redden het met 3 kinderen (die overigens volwassenen porties wegschuiven) en 2 volwassenen echt niet meer onder de 130 -150 euro per week en dat is eigenlijk te veel voor ons budget.
Maar goed, we hebben besloten op andere zaken extra te bezuinigen. Gezond eten vinden we belangrijk en veelzijdig, gebalanceerd eten met alle allergieën van peuter en intoleranties en allergieën van mijzelf en de oudste twee is wel soort van een uitdaging.
Er gaan bijvoorbeeld gemiddeld genomen twee pakken soya yoghurt en een pak kokosmelk per anderhalve dag doorheen.
Maar niettemin blijft het een aandachtspunt
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Oem 3isaa

Berichten: 10379
Lid geworden op: 26 sep 2009 13:20
Hobbies: breien wandelen muziek

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Oem 3isaa » 04 dec 2019 22:42

Ik gebruik gewone melk(producten), geen allergieën, geen grote eters ;)
Dus niet heel knap hoor. Ik leef op bijstandsniveau. Wel verse groenten en veel fruit.
mama van 3 jongens 2006/2007/2010 en 4 meisjes 2009/2012/2014/2020 en 💖 januari 2018

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18492
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Luna » 04 dec 2019 23:03

Ik heb eens gekeken, maar wij zitten afgelopen half jaar tussen de 300 en 400 euro per maand. Dus de boodschappen die ik bij de supermarkt haal. 2 volw en 3 kind (3-10 jr). We zijn geen grote eters en zijn behoorlijk geminderd qua vlees. Ik doe vrijwel al mijn boodschappen bij de Lidl, we drinken geen sap of frisdrank en we eten zelden luxe dingen. Op zondag wel altijd afbakbroodjes en op zaterdag vaak iets lekkers op brood zoals salade ofzo. Verder alles vers en geen pakjes/ zakjes. Snoep en koek enzo eten we ook weinig. En chips meestal 1 zak in het weekend.

Het is hier trouwens wel duidelijk meer geworden, want ooit deed ik weekboodschappen rond de 50 euro en nu zit ik meestal op ruim 80 euro. Dl1 eet zowat net zo veel als ik (brood zelfs veel meer) en dl2 is ook al goed op weg.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 05 dec 2019 22:28

Bij ons zitten de kosten echt wel in duurdere alternatieven, door allergie ook tamelijk merkvast ivm voedselalert melding en ook bewuste keuzes. Zo hebben we alleen in schoolvakanties snoep maar daarom wel vaak iets snoep-achtigs van Fruit funk of yo yo bear bijvoorbeeld.
De oudste twee zijn heel kritisch met eten. Oudste eet enkel banaan en ter plekke geschilde appel, de middelste dito appel en aardbeien dus voor variatie of aanvulling mee naar school iets van Fruit funk of yo yo bear.
ML drinkt 3 flessen frisdrank per week, kinderen en ik water en thee.

Alcohol sporadisch, vlees voor een deel van het gezin zo'n 4 x per week.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door hmje » 30 jun 2020 12:12

Consuminderen gaat wat mij betreft niet enkel om de boodschappen. Het is een beetje goochelen met je inkomsten en uitgaven, is mijn ervaring. Ik bespaar zelf liefst niet op de boodschappen, maar ik probeer heel spaarzaam te zijn met mijn gas, water en licht. Omdat ik hier steeds meer kan bezuinigen, komt het budget meer vrij voor de boodschappen. Zijn er meer mensen die op die manier met hun inkomsten/uitgaven omgaan?

Gebruikersavatar

Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Fainne » 30 jun 2020 12:27

Ja dat doen wij hier ook. Door zonnepanelen besparen we bijvoorbeeld flink op de elektra rekening, en we composteren en hergebruiken regenwater. Maar dit is meer vanuit het duurzaamheidsperspectief. Consuminderen gaat voor mij echt om minder kopen. Dat doe ik bijvoorbeeld door veel 2e hands te kopen en wat ik niet meer nodig heb door te geven. Met boodschappen let ik op overbodige verpakkingen (losse appels ipv in een zak of koek ipv voorverpakte koekjes) ik koop ook geen pakjes sap oid, maar we nemen drinkflessen mee. Ik koop niet minder eten, alhoewel ik wel goed oplet dat we niets onnodig weggooien. Wat over is van het avondeten, eten we als lunch bijvoorbeeld.
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Laura_G » 30 jun 2020 13:41

Je dagelijkse voedingspatroon kan je ook verduurzamen door plantaardiger te eten. Lokaler of onverpakter hebben ook veel impact.

Ik probeer zelf Zero Waste te leven. In vrijwel alle grote supermarkten is heel veel verpakt te krijgen. Wat elders makkelijk te krijgen is haal ik daar. Hierdoor steun ik de lokale economie. Dat heeft meer impact dan alleen dat plasticje minder.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door hmje » 03 jul 2020 09:22

Ik vind het soms lastig de balans te vinden tussen milieubewust en betaalbaar. Maar bij de boer kan ik soms ook veel eetbaars vinden dat betaalbaar is en onderkant.

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Norah » 29 nov 2020 17:46

Hoe is het hier met de consuminderaars?
Ik zit inmiddels op gemiddeld iets van €700 per maand.
Zwager en schoonzus schrokken zich vandaag een hoedje toen ik ze dat vertelde. Zij denken ongeveer €400 per maand uit te geven, max €500.
Mijn nieuwe plan: elke woensdag naar de markt. Volgens schoonzus scheelt dat een hoop, zeker als je per sé veel verschillende soorten fruit en groente wil.
Weekmenu lukt me nog steeds niet.
ML eet elke week vis (alleen vis, hoogstens stukje brood erbij) met de kinderen. Echt wel 5 verschillende soorten. Normaal gesproken aten ze het in het visrestaurant, nu tijdelijk thuis. Hij doet dit op vrijdag, gezellig met zn 2 zoons uit eten op papadag. Het kost €30 per keer, ik eet de restjes (en dat is nog een flinke portie). Schoonzus zei: dus dat kost €120 per maand! Toen dacht ik ehmmmm ja.... [eeks]
Maar goed het buiten eten heb ik niet meegerekend in de boodschappenkosten. Doen we verder vrijwel nooit ook.

Na overleg met schoonzus nog 2 ideeën:
Proberen zelf een lading vegaburgers te maken en in te vriezen. Die dingen zijn DUUR.
Zelf schoolkoekjes / mueslirepen / ontbijtmuffins maken en meegeven voor de ochtendpauze van de kids. Schoolkoekjes met weinig suiker zijn ook echt duurder dan de ongezondere alternatieven.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mirri » 29 nov 2020 18:35

De aanbiedingen bij de groenteboer schelen veel hier. Ik heb de winkel op Facebook en dan krijg je de aanbiedingen van die maand. Grote netten paprika voor 2,50 bv. Die snijd ik dan en in de vriezer. Ook ideaal als je erg moe bent ;) handje van dit, handje van dit er voor voilà pastasaus 😁

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 29 nov 2020 18:44

Hoeveel kinderen moeten ze te eten geven van die 400-500 euro per week? Mij zou dat van dat bedrag namelijk echt niet lukken en dan doe ik boodschappen bij de lokale budget-super. voor 100 eu per week eten en drinken is al karig, maar dan komen er nog andere dingen bij. Denk aan wasmiddel, schoonmaakmiddelen, vaatwasblolkjes, wcpapier, zeep, shampoo, luiers.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamaMarije » 29 nov 2020 18:53

.
Laatst gewijzigd door mamaMarije op 05 dec 2020 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

annzie

Berichten: 5475
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:46
Hobbies: Creeëren.

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door annzie » 29 nov 2020 19:03

Wij geven vergelijkbaar veel uit aan boodschappen als mamaMarije nu we constant bestellen. Wij laten het voor nu ook maar zo. Naar de markt gaan of 4 winkels afgaan voor de aanbiedingen doen we wel weer als ik geen paniekaanvallen meer krijg van naar de supermarkt gaan. En aangezien we nu ook 0 uitjes doen kan het nu ook wel. We schuiven gewoon het plezier-budget voor de helft door naar de boodschappen.
Kleine spruit Luuk, februari 2020 :)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 29 nov 2020 19:23

Toevallig gisteren weer eens geïnventariseerd, gemiddeld genomen geven we 700-800 euro per maand uit aan boodschappen. Dat vind ik zó onwijs veel 😳. We eten alleen echt niet luxe, ik gebruik weinig A-merken, koop in bulk in de reclame wat kan, maak schoon met schoonmaakazijn etc. Dus veel opties voor besparingen zie ik niet.
Het zijn wel al onze uitgaven op dat gebied dus niet enkel levensmiddelen, ook supplementen en drogisterij. Niettemin...de helft zou mooi zijn.
Qua energie valt er weinig te besparen vermoed ik. We verbruiken al weinig, hoewel dat vast gaat veranderen want groter huis straks.

En ik.vind boodschappen echt prijzig geworden tov een jaar terug
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Lin-da » 29 nov 2020 19:33

mamaMarije schreef:
29 nov 2020 18:53
Sinds wij de boodschappen online doen tikken we bij het afleveren van de boodschappen op dinsdag gemiddeld zo'n 135 euro af.

Vrijdag of zaterdag halen we dan nog nieuw brood en soms nog iets vergeten of extra voor het weekend.
Max 15 euro.

Dus wekelijks 150 euro, per maand dus zo'n €600,-

Dat zou goedkoper kunnen als ik naar de markt ging en niet alles bij 1 supermarkt haalde, maar daar heb ik nu geen zin in. Gelukkig kan dat zo.
en ik vind dat dus echt heel knap en best nog weinig voor zo'n groot gezin, ik kom net bij de lidl vandaan en dat was al 48 euro en maar voor twee dagen eten.Wel koffie, noten wc papier maar toch, Ik tik minstens de 150 ook wel aan en soms nog meer 4 personen ik ben er heel slecht in..
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Plaats reactie