Consuminderen op de boodschappen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Wientje » 19 mei 2013 14:43

Er zijn meerdere draadjes geweest over met een klein budget boodschappen doen en eten. Ik heb er ook eentje gevolgd, maar nu gaan wij het zelf ook doen. De reden: halverwege juni gaat mijn man minder werken en in juli ga ik minder werken. Hierdoor gaan we er financieel ongeveer 500 euro op achteruit. We houden per maand 400 euro over voor boodschappen en leuke dingen en sparen.
Ons uitgqve patroon hebben we in de gaten gehouden en daar zijn we van geschrokken. We zijn makkelijk in geld uitgeven voor luxe producten. Geen zin in koken? Joh, we halen wel friet of een pizza. Lopen we over de markt, dan willen we graag lekkere boeren yoghurt kopen en heel veel lekkere, maar dure kaas. Dat moet afgelopen zijn. We hebben een nieuw beleid.
Max €200 in de maand aan eten. Hoe? Een keer in de maand, eerste donderdag van de maand, laten we Albert de boodschappen brengen. Dit zal ongeveer €80,- kosten. Bij deze boodschappen zullen dingen als aardappel, uien, rijst, koffie, aanlenglimonade, thee, schoonmaakmiddelen zitten. De basisproducten. We hebben ons aangemeld voor een goente pakket voor 3 à 4 man waarin er voor vier dagen genoeg in zou moeten zitten. Genoeg voor een week met z'n twee en een kind aan de borst. Das 12 euro per week. Dan hebben we 15 euro per week over voor vlees, melk, yoghurt, kaas en losse boodschappen.
Er blijft dan €200 per maand over om te sparen, leuke dingen en of voor onvoorziene uitgaven. (spullen voor de kleine meid worden van de kinderbijslag betaald en die zal op een apparte rekening komen.

Zoals je ziet hebben we een ambitieus plan, maar ik weet dat meerdere mensen hier met deze bedragen rondkomen. Ik zou dan ook graag tips en tricks willen. Wat zijn bijvoorbeeld leuke en goedkope uitjes? We mogen in de weekenden gratis treinen en we hebben museumjaarkaarten. Wat zijn lekkere en goedkope maaltijden? Wat zijn musthaves om in huis te hebben om zo 'goedkoop' mogelijk te leven en te eten.

Ik zal hier mijn bevindingen plaatsen en hoop op veel tips.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamamuis » 19 mei 2013 15:49

De tip is: maak een weekmenu!
En wat betreft het snel eten afhalen, zorg dat je altijd iets in de vriezer hebt om op te warmen zoals ovenschotel of zo, ik ga binnenkort ook nog proberen zelf afbakpizza's te maken, die kunnen dan als het goed is zo de oven in, lijkt mij wel erg makkelijk en lekker [biggrin]
Maar als je een weekmenu maakt (aan de hand van het groentenpakket) dan zul je zien dat als je al gepland hebt wat je gaat maken, je niet zo snel iets gaat afhalen, anders blijf je nl er groentes zitten.

Ik volg met interesse, 200 euro per maand kan, maar is wel echt krap!

Gebruikersavatar

Topic starter
Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Wientje » 19 mei 2013 16:48

Ja, het weekmenu. Dit deed ik vroeger wel. Maar met de zwangerschap en daarna natuurlijk de komst van de kleine meid bleven we vaak met groente en vlees zitten. Ik had dan geen zin om te koken, was te moe of was er niet aan toegekomen vanwege een regeldag oid. Daarom probeer ik eigenlijk om zo min mogelijk eten in huis te halen dat kan bederven. Nu gaat dat natuurlijk niet meer op met het groente pakket. [think]
Op ons whiteboard in de keuken staat zelfs weekmenu en de dagen van de week. Hoef alleen maar het menu in te vullen.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamamuis » 19 mei 2013 16:54

Ja da's een lastige periode, ik heb eerste 20 weken van m'n zwangerschap er ook een potje van gemaakt ivm misselijk en zo. Maar nu weer in ere hersteld, je kunt bijvoorbeeld altijd een paar bakjes tomaten of bolognesesaus in de vriezer bewaren, altijd wel ff tijd om dat er uit te halen en zo heb je snel een paar borden spaghetti oid op tafel staan evt aangevuld met wat roergebakken groente uit het groentenpakket of salade of zo, net wat er in zit.

Ik ben benieuwd hoe het straks bij ons gaat hoor :)


Ilse

Berichten: 16115
Lid geworden op: 28 jun 2008 09:24
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Ilse » 19 mei 2013 20:25

Ik denk dat het goedkoper is om spullen zelf te halen ipv bezorgen. En dan langs een Lidl of Aldi. Is het groente pakket goedkoper dan losse (aanbiedings)groente? Anders zou ik die ook los kopen. Hier ging het boodschappen geld juist omhoog met een groente pakket door al die nieuwe gerechten waarbij ik geen zicht had op de kosten. Ik ben wel benieuwd of het lukt, dan lees ik mee hoe je dat voor elkaar krijgt [cheesygrin]


Brenda_N

Berichten: 4027
Lid geworden op: 04 jun 2012 10:20
Hobbies: koken, haken

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Brenda_N » 19 mei 2013 20:45

Wientje schreef:Ja, het weekmenu. Dit deed ik vroeger wel. Maar met de zwangerschap en daarna natuurlijk de komst van de kleine meid bleven we vaak met groente en vlees zitten. Ik had dan geen zin om te koken, was te moe of was er niet aan toegekomen vanwege een regeldag oid. Daarom probeer ik eigenlijk om zo min mogelijk eten in huis te halen dat kan bederven. Nu gaat dat natuurlijk niet meer op met het groente pakket.
Wij hebben een groentepakket en krijgen info over de inhoud een dag eerder op de mail. Ik plan de weekmenus met de groentetas als basis. Die moet op. Hierdoor vind ik het ook makkeljker om grotendeels vega te koken (meestal 5 dagen vega en 2 dagen iets met vlees). Scheelt in de kosten (in theorie dan. Wij halen de tas bij de bioslager. Superlekker vlees, wel prijzig [cool] ) (nog een goede reden om parttime vegetarier te zijn)
Mama van F (sept 08) en N (april 12)


MvL

Berichten: 1034
Lid geworden op: 25 nov 2012 19:59
Hobbies: lezen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door MvL » 19 mei 2013 20:47

Ik heb een budget van 50 euro per week voor boodschappen, dus ongeveer vergelijkbaar. Een paar jaar geleden gaven we nog veel meer uit, maar wat hier de kosten omlaag heeft gebracht, is het volgende:
- groentpakket, op de een of andere manier ben ik dan goedkoper uit
- we eten nog maar 1 a 2 keer per week vlees
- simpele gerechten, veel stampot, ovenschotels van groenten met een laag (zelfgemaakte) puree en kaas etc
- gedroogde bonen zijn ook lekker goedkoop
- weekmenu inderdaad
- geen koekjes, snoepjes, frisdrank etc. Dat kost echt veel geld! Tegenwoordig eten we dat weer meer ( [headbang] snap niet zo goed waarom, onze discipline is wat dat betreft echt verdwenen)
- schoonmaken met baking soda en azijn ipv schoonmaakmiddelen
- geen keukenpapier

Veel dingen die geld besparen zijn dus ook nog eens goed voor het milieu [smile]
L. sept 2012 & S. juni 2015


Stephanie

Berichten: 1110
Lid geworden op: 27 okt 2011 14:37
Hobbies: Komen vast ooit wel weer :)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Stephanie » 19 mei 2013 20:48

Je zegt schoonmaakmiddel als basisspul. Check de blog van Lanai eens en ga schoonmaakmiddel zelf maken van baking soda en marseillezeep. Heel eco en veel goedkoper [smile]
DL1 - 03/2012
DL2 - 08/2015

Gebruikersavatar

Topic starter
Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Wientje » 19 mei 2013 21:12

Ilse schreef:Ik denk dat het goedkoper is om spullen zelf te halen ipv bezorgen. En dan langs een Lidl of Aldi. Is het groente pakket goedkoper dan losse (aanbiedings)groente? Anders zou ik die ook los kopen. Hier ging het boodschappen geld juist omhoog met een groente pakket door al die nieuwe gerechten waarbij ik geen zicht had op de kosten. Ik ben wel benieuwd of het lukt, dan lees ik mee hoe je dat voor elkaar krijgt [cheesygrin]
Theoretisch gezien heb je daar gelijk in. Helaas zijn zowel mijn man als ik zwak met boodschappen doen en trappen we met open ogen in de standaard verkooptruukjes. Zelfs met volle maag en een boodschappen briefje. [redface]
We hebben een lijstje gemaakt met alle maandelijkse boodschappen, ik hoef dan alleen weg te vinken wat we niet nodig hebben. Deze manier zorgt er voor dat we zo min mogelijk in de verleiding komen, net als met het groente pakket.
Als we hier eenmaal aan gewend zijn kunnen we natuurlijk proberen om een keer in de maand bij de goedkope supermarkt de basisboodschappen te doen en het groente pakket vervangen door gewone boodschappen.
Stephanie schreef:Je zegt schoonmaakmiddel als basisspul. Check de blog van Lanai eens en ga schoonmaakmiddel zelf maken van baking soda en marseillezeep. Heel eco en veel goedkoper [smile]
Wij gebruiken heel weinig schoonmaakmiddelen. Groene zeep, bleek, wasmiddel, afwasmiddel, azijn en wcblokjes. Die hoeven niet elke maand gekocht te worden. Heb er wel eens over gedacht om het zelf te maken, maar is het de tijd die het kost wel waard? En ben ik daar nou echt zoveel geld aan kwijt? Wij kunnen makkelijk bezuinigen op lekkers, eten wat niet gegeten wordt en spullen die we niet nodig hebben.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


mamaN

Berichten: 3588
Lid geworden op: 18 aug 2011 23:15
Hobbies: ---

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamaN » 19 mei 2013 21:20

Abbo neemt.

Ik herken zoveel Wientje. Wij gaan wel naar de goedkope supermarkt (eerder wel naar de dure AH, dit scheelt al enorm!), maar ook wij trappen in al dat lekkers (chocolade etc. ligt altijd in het begin van de winkel [headbang] , je komt er altijd voorbij, dit itt de AH waarbij je het schap links kunt laten liggen).
Wij hebben ook een groentenpakket. We eten wel elke dag vlees, hier zouden we nog wel op kunnen besparen.
Verder heel herkenbaar van afhaaleten. Hier trappen we ook regelmatig in die valkuil. Zou ook echt schelen als we daar meer tips en trics voor hadden.

Gebruikersavatar

kleine dolfijn

Berichten: 749
Lid geworden op: 01 aug 2012 08:35
Hobbies: dragen en voeden... ;-)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door kleine dolfijn » 19 mei 2013 22:10

Abbo
Ik wil ook graag besparen en wat geld overhouden voor andere dingen. En uitjes.
Voor ons zou het beter zijn als ik alleen boodschappen ga doen, want ik hou me aan het lijstje. Maar ik vind alleen boodschappen doen erg ongezellig dus gaat vl altijd mee. En die wil vaak nog wel wat extra.. Koekje, broodje, chipsje etc.
Wij hebben ook een groentepakket, hoede tip om daar omheen een weekmenu te gaan maken!
Mama van een dochter 24-02-'12

Rose and rebellion(peuter), didymos LE orient 4


Stephanie

Berichten: 1110
Lid geworden op: 27 okt 2011 14:37
Hobbies: Komen vast ooit wel weer :)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Stephanie » 19 mei 2013 23:03

Jij zal op schoonmaakmiddel niet zoveel bezuinigen als ik als je het zelf maakt inderdaad. Ik ben van de chemische troepjes en spraytjes naar Ecover (nog duurder) en toen naar zelfgemaakt gegaan en dat scheelt veel. Ik maak van een blok marseillezeep van 3,50 zelf vloeibare zeep, 12,5 liter uit zo'n blok. Dat scheelt dan wel, maar het zijn inderdaad geen gigantische bedragen, het is ook gewoon dat ik het wel lollig vind om te doen.

Ik zelf merk trouwens dat ik juist minder koop en geld uit geef door het groentepakket en er leuker en lekkerder door eet. Het koken met wat je hebt ipv in de wilde weg iets bedenken en tot de conclusie komen dat je alles daarvoor nog even in huis moet halen is hier een uitkomst. Mijn groenten zijn duurder, maar ik koop er minder ander spul bij en gooi minder weg.

Wat uitjes betreft denk ik niet dat ik heel veel dingen bedenkt die je zelf nog niet bedacht hebt. Wij gaan de laatste tijd vaak het park in of het strand op, picknick achtige dingen van thuis mee en DL heeft de grootste lol. Nu gaan we ook een beetje de gratis festivals enzo af..
Wat voor soort dingen vinden jullie leuk om te doen?
DL1 - 03/2012
DL2 - 08/2015

Gebruikersavatar

Sweetie0123

Berichten: 493
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:59
Hobbies: dieren, lezen, fietsen
Locatie: België

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Sweetie0123 » 20 mei 2013 00:55

Abbo [biggrin]
Tablet, autocorrectie en 4 kleine handjes...mama van 2 prachtige meisjes

Stashje: Hopp Paris 7, Didymos standard red 7, Hopp Panama RS, Manduca brown, Tula toddler.

Gebruikersavatar

noatje

Berichten: 9301
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:37
Hobbies: Regenboog-addict
Locatie: Draagdoekconsulent woensdrecht - bergen op zoom e.o.
Contacteer:

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door noatje » 20 mei 2013 07:30

Ilse schreef:Ik denk dat het goedkoper is om spullen zelf te halen ipv bezorgen. En dan langs een Lidl of Aldi. Is het groente pakket goedkoper dan losse (aanbiedings)groente? Anders zou ik die ook los kopen. Hier ging het boodschappen geld juist omhoog met een groente pakket door al die nieuwe gerechten waarbij ik geen zicht had op de kosten. Ik ben wel benieuwd of het lukt, dan lees ik mee hoe je dat voor elkaar krijgt [cheesygrin]
Ik ben echt niet goedkoper bij de Aldi of Lidl uit als ik boodschappen doe, bij de AH en nu tegenwoordig bij de Jumbo ben ik niet zoveel kwijt en heb ik kwalitatief beter spul [smile] De jumbo zit og maar net op het dorp maar daar word ik wel vrolijk van, over het algemeen is het goedkoper dus lukt het beter om t
Binnen budget van 50 euro te winkelen.
(Bonus)Mama van T'08 - J'12 - C'12 - A'20

Draagdoekconsulente & cursusleidster Liefdevolle Verwachting regio Bergen op Zoom, Roosendaal -

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7127
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Petra1985 » 20 mei 2013 07:59

Doen jullie al aan geocaching? In combi met gratis treinen helemaal super!

En weekmenu's idd, ik doe niks anders meer, scheelt een hoop!
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡

Plaats reactie