Consuminderen op de boodschappen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


mamaN

Berichten: 3588
Lid geworden op: 18 aug 2011 23:15
Hobbies: ---

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamaN » 20 feb 2016 22:33

Ik kocht vandaag 10 kg appels voor 10 euro bij jumbo (online grootverpakking actie). Verder de gewone boodschappen en had nog een kortingscode voor 10 euro korting ( INLADENFACEBOOK [WINKING FACE]). Zijn altijd fijne dingen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Gebruikersavatar

ieva

Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jun 2013 14:54
Hobbies: koken, tuinieren, kleiding maa
Locatie: Eindhoven

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door ieva » 21 feb 2016 08:04

Ja, dat klopt, het is toch een luxe (van (grotere)stad) om alle soort winkels in fietsafstand te hebben om uit te kiezen. Ga ik nu meer van genieten ;).
O (2012) en V (2015)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamaMarije » 21 feb 2016 10:01

Hier gisteren bij de AH 12 slavinken voor 2,81....(normaal 9 euro)
Dat is voor ons 2x vlees voor heul weinig [emoji4] .

In de bonus en een 35% sticker is best lucratief (ze rekenden dus 35% van de originele prijs af en ze rekenden de volledige bonus korting).
Thuis direct gebakken en in 2x6 in de vriezer gestopt.


Rozemarie

Berichten: 86
Lid geworden op: 24 feb 2012 08:58
Hobbies: Lezen, fietsen.

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Rozemarie » 27 feb 2016 12:48

ieva schreef:Ja, dat klopt, het is toch een luxe (van (grotere)stad) om alle soort winkels in fietsafstand te hebben om uit te kiezen. Ga ik nu meer van genieten ;).
Het schijnt ook dat je daarom in een stad goedkoper uit bent dan in een dorp qua consuminderen.

Ik heb van de week een lekker low budget maaltijd ontdekt. Rijst met sambalboontjes: voor de sambalboontjes gebruik je ui, knoflook, (andere groente die op moest), champignons en dan sperzieboontjes. Daarop doe je 3 droppen sambal, beetje zout en peper erbij. Tauge kan erdoor.
Tempe bakken en dan soyasaus erover. Dit kun je erbij serveren.


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 02 mar 2016 17:57

Wij moeten gaan consuminderen en dus:

komen er twee m2 bakken in de tuin met groentes.
willen we 2 legkipjes voor de eitjes
zelf brood bakken (ben alleen nog op zoek naar een goed en goedkoop recept. heb een bbm eventueel)
en verder groente vh seizoen,vlees in grote aantallen kopen en invriezen.

waar we op vastlopen is:
makkelijke maaltijden, is het bijvoorbeeld mogelijk om pizzabodems te maken en dan in te vriezen met tomatensaus erop? zodat ze alleen nog naar wens belegd hoeven te worden?
quiches maken en afbakken, maar waarin vries ik ze dan in? gewoon in de huishoudfolie of in doosjes/bakjes?
broodbeleg: zowel de kinderen als vl hebben graag vleesbeleg. ik heb graag kaas.
Alle niet eten gerelateerde boodschappen, broodzakken hier en flesje glassex daar. alles bij elkaar opgeteld een flink bedrag.

nu wilde ik ons als doel stellen:
60-, per week boodschappen (2volw en 3 mee etende kinderen)
en 65-, per maand aan luiers, doekjes, wasmiddelen enzovoorts. zodra zl2 uit de luiers is zullen we hiervan overhouden, dag geld kan fan gebruikt worden voor eventuele aanbiedingen en extra's zoals verjaardagsfeestjes en traktaties.

haalbaar?
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamavanvier » 02 mar 2016 21:21

Puur schreef:Wij moeten gaan consuminderen en dus:

komen er twee m2 bakken in de tuin met groentes.
willen we 2 legkipjes voor de eitjes
zelf brood bakken (ben alleen nog op zoek naar een goed en goedkoop recept. heb een bbm eventueel)
en verder groente vh seizoen,vlees in grote aantallen kopen en invriezen.

waar we op vastlopen is:
makkelijke maaltijden, is het bijvoorbeeld mogelijk om pizzabodems te maken en dan in te vriezen met tomatensaus erop? zodat ze alleen nog naar wens belegd hoeven te worden?
quiches maken en afbakken, maar waarin vries ik ze dan in? gewoon in de huishoudfolie of in doosjes/bakjes?
broodbeleg: zowel de kinderen als vl hebben graag vleesbeleg. ik heb graag kaas.
Alle niet eten gerelateerde boodschappen, broodzakken hier en flesje glassex daar. alles bij elkaar opgeteld een flink bedrag.

nu wilde ik ons als doel stellen:
60-, per week boodschappen (2volw en 3 mee etende kinderen)
en 65-, per maand aan luiers, doekjes, wasmiddelen enzovoorts. zodra zl2 uit de luiers is zullen we hiervan overhouden, dag geld kan fan gebruikt worden voor eventuele aanbiedingen en extra's zoals verjaardagsfeestjes en traktaties.

haalbaar?
ga even niet overal op reageren. moe, op weg naar bed (iets met een zeer veeleisende kleuter)
je woont in het zuiden. weet niet zo goed de weg daar maar een beetje in de buurt van Duitsland?
Dan kan in sommige dingen heel veel schelen!
Ik haal daar bijvoorbeeld mn meel. Bak soms helemaal zelf (maar meestal niet haalbaar in tijd) maar vaak ook met van die kant- en klare mixen. Bij de lidl en real meen ik voor 89 cent per kilo daar, bak je 2 broden (formaat cake) van. Dat scheelt al zoveel met een brood uit de winkel! Is wel kleiner maar veel vaster dus gaat er minder snel doorheen.

ook luiers en wasmiddel haal(de) ik in Duitsland.


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Zonne » 02 mar 2016 21:30

Eigenlijk heb je dus 125€ voor alle boodschappen? Dat moet toch prima te doen zijn lijkt me!
Ik koop idd meel in duitsland als ik de kans krijg, maar de ah heeft
Ook prima volkoren meel voor 0,90 kilo. Ik hoor het vaker, maar bij ons gaat er gewoon net zoveel brood door als ik zelf bak (misschien eten ze meer omdat ze het lekkerder vinden?).
Broodzakjes; koop/maak een paar wasbare!
Quiche vries ik in bakjes in of in plastic zakjes, pizzabodems zou ik niet weten. Als ik geen tijd heb om zelf te maken koop ik weleens een turks brood als bodem, misschien is dat nog wat. Wel duurder en minder lekker..


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamaMarije » 02 mar 2016 21:42

Nee geen 125 per week hè.
De 60 is per week en de 65 per maand.
Dat is dus dikke 75 per week incl luiers en schoonmaak artikelen voor 5 man/vrouw.


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 02 mar 2016 21:56

mamavanvier schreef:
Puur schreef:Wij moeten gaan consuminderen en dus:

komen er twee m2 bakken in de tuin met groentes.
willen we 2 legkipjes voor de eitjes
zelf brood bakken (ben alleen nog op zoek naar een goed en goedkoop recept. heb een bbm eventueel)
en verder groente vh seizoen,vlees in grote aantallen kopen en invriezen.

waar we op vastlopen is:
makkelijke maaltijden, is het bijvoorbeeld mogelijk om pizzabodems te maken en dan in te vriezen met tomatensaus erop? zodat ze alleen nog naar wens belegd hoeven te worden?
quiches maken en afbakken, maar waarin vries ik ze dan in? gewoon in de huishoudfolie of in doosjes/bakjes?
broodbeleg: zowel de kinderen als vl hebben graag vleesbeleg. ik heb graag kaas.
Alle niet eten gerelateerde boodschappen, broodzakken hier en flesje glassex daar. alles bij elkaar opgeteld een flink bedrag.

nu wilde ik ons als doel stellen:
60-, per week boodschappen (2volw en 3 mee etende kinderen)
en 65-, per maand aan luiers, doekjes, wasmiddelen enzovoorts. zodra zl2 uit de luiers is zullen we hiervan overhouden, dag geld kan fan gebruikt worden voor eventuele aanbiedingen en extra's zoals verjaardagsfeestjes en traktaties.

haalbaar?
ga even niet overal op reageren. moe, op weg naar bed (iets met een zeer veeleisende kleuter)
je woont in het zuiden. weet niet zo goed de weg daar maar een beetje in de buurt van Duitsland?
Dan kan in sommige dingen heel veel schelen!
Ik haal daar bijvoorbeeld mn meel. Bak soms helemaal zelf (maar meestal niet haalbaar in tijd) maar vaak ook met van die kant- en klare mixen. Bij de lidl en real meen ik voor 89 cent per kilo daar, bak je 2 broden (formaat cake) van. Dat scheelt al zoveel met een brood uit de winkel! Is wel kleiner maar veel vaster dus gaat er minder snel doorheen.

ook luiers en wasmiddel haal(de) ik in Duitsland.
klopt, Zuid Limburg inderdaad. al onze verzorgingsproducten, poetsmiddellen, wasmiddelen,spa rood, frisdrank voor vl, sappen, melk, eieren, dieprviesgoed komt uit Duitsland. rij er eens per week naartoe om de grote boodschappen te doen, combineer dit met de markt.
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 02 mar 2016 22:02

Zonne schreef:Eigenlijk heb je dus 125€ voor alle boodschappen? Dat moet toch prima te doen zijn lijkt me!
Ik koop idd meel in duitsland als ik de kans krijg, maar de ah heeft
Ook prima volkoren meel voor 0,90 kilo. Ik hoor het vaker, maar bij ons gaat er gewoon net zoveel brood door als ik zelf bak (misschien eten ze meer omdat ze het lekkerder vinden?).
Broodzakjes; koop/maak een paar wasbare!
Quiche vries ik in bakjes in of in plastic zakjes, pizzabodems zou ik niet weten. Als ik geen tijd heb om zelf te maken koop ik weleens een turks brood als bodem, misschien is dat nog wat. Wel duurder en minder lekker..
nee niet per weekeer 125-, dat zou easy zijn inderdaad. De 65-, zijn maar 1x per maand.

kun je ook invriezen in wasbare zakjes?
ik ga eens rondvragen Hoe men pizzabodems in kan vriezen, ken nog wel een Italiaanse :)
quiche dus in een bakje, Door de helt neem ik aan. sauzen gaan hier in zakjes omdat dit minder ruimten in beslag neemt. spaardoel is een grotere vriezer, maar de komende maanden zit dat er niet in helaas. hebben nu een kistje en daar moet straks ook mijn melkvoorraad in.
versgebakken brood hier nog niet geprobeerd, maar het lijkt me ook gewoon veel smakelijker. 89-, cent voor 2 broden is al een stuk voordeliger dan 1.75 voor een supermarktbrood.
ben ook nog aan het kijken of ik een recept kan vinden om zelf croissantjes en zondagsebroodjes te bakken. zijn ze hier dol op!

op zaterdag steevast een Verse soep, met regelmatig een Turks brood. 2 voor 1-, maar dat gaat niet op en wordt op zondag regelmatig Door vl gegeten met wat restjes vlees (als snack)
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door mamaMarije » 02 mar 2016 22:06

Volgens mij kan je een pizza bodem bereiden incl de tomatensaus.
Moet dan ook voor invriezen in de oven en na ontdooien weer korter als gewend.

Ben het ooit ergens tegengekomen op een blog, maar weet zo niet meer waar.


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 02 mar 2016 22:09

Puur schreef:[
ik ga eens rondvragen Hoe men pizzabodems in kan vriezen, ken nog wel een Italiaanse :)
Ik vries wel pizzadeeg in per portie en saus dito...
Dus ff ontdooien, uitrollen, beleggen en hoppa de oven in....

Schoonmaken kun je bijvoorbeeld doen met schoonmaakazijn en baking soda... Dan heb je geen dure zaken als glassex nodig. Zelf vloeibare handzeep maken bijv. kun je ook op besparen. (als je dat gebruik tenminste [wink] ), wasbare billendoekjes...

En dingen in 't groot inslaan, daar bespaar ikzelf ook heel erg mee.
Wasmiddel en toiletpapier koop ik eens per half jaar ongeveer, als 't in de reclame is, maar dan dus ook een megabult...
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Irene » 02 mar 2016 22:44

Kleinschalig moestuinieren pakt vaak duurder uit dan gewoon groente kopen. Is mijn ervaring maar hoor ik ook van anderen.
In ieder geval het eerste jaar, daarna kan je evt zelf zaad winnen. Maar bij mij is de moestuin nooit echt rendabel. Wel heel leuk!

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Jessie824 » 02 mar 2016 23:14

Wij doen voor ong 80€ boodschappen per week, ook 3 kinderen. Het gaat maar wel puzzelen soms en iets extra's zit er niet in


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Zonne » 03 mar 2016 00:02

Ah sorry niet goed gelezen!
Als je van die 65€ ook wat gewone voorraad zou kunnen kopen, misschien idd bezuinigen op de doekjes/wasmiddel etc, dan kom je denk ik iig een eind in de goede richting. Ik doe op t moment voor zo'n tientje per dag boodschappen (maar heb wel goed gevulde kast en vriezer).
Ik heb overigens vorig jaar van mn moestuintje wel profijt gehad, echt weken aan een nauwelijks groenten hoeven kopen of alleen voor erbij in de sla ofzo. Eindeloos andyvie, snijbiet, tomaat, courgette, verse kruiden. De rest was iets minder [lol] maar dit jaar nieuwe poging!

Plaats reactie