Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 05 apr 2020 10:39

@Hanna deze heeft polycarbonaat platen dus geen glas. Vandaag gaan we proberen alles erin te zetten, ik ben benieuwd!
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 05 apr 2020 12:57

@Hanna aardappels kun je wel stukje uit laten lopen dat versneld de groei een stukje. Zeker bij jou wel handig denk ik. Maar het is geen must ik doe het ook wel zonder.

Ik herken je gevoel bij een tunnelkas goed. Ik wilde het ook niet maar een glazen kas leek hier ook voorlopig niet haalbaar ivm budget. Tweedehands gingen ze ook zo snel weg en nog voor veel geld. Toen zette ml een gezocht advertentie op marktplaats en kregen we een heel mooie glazen kas aangeboden voor een prikkie. Die mensen hadden een huis gekocht met kas en hadden er zelf niks mee. Nu hebben we een kas van 3x6 hier liggen maar moeten we hem nog een goede plek geven.

Ik ben vandaag weer druk met kweekgras uitsteken. Ml is een trommelzeef aan het maken zodat het straks makkelijker wordt maar ik moet toch vast door want er moet het een en ander de grond in.
Komende week ga ik een belletje naar de gemeente wagen, we willen graag meer vaste en hogere begroeiing op ons perceel maar dat is tegen het bestemmingsplan. Nu zijn ze heel druk met biodiversiteit stimuleren dus willen we proberen of we toch wat mogen. Ik vind het heel spannend want daarmee zetten we onszelf wel in de kijker en kunnen we niet meer "stiekem" dingen doen.

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 05 apr 2020 13:17

o dat kweekgras ...wat een werk is dat! Dat had ik vroeger ook op de volkstuin pfff 200 m2 van dat rotspul. Wat leuk zeg dat jullie zo'n mooie grote kas op de kop hebben getikt! Ik voel als het af is een fotomoment aankomen!!
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 05 apr 2020 21:11

vandaag weer hard gewerkt, bijna af!
IMG-20200405-WA0001.jpeg
In het echt staat ie recht [wink]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 06 apr 2020 08:58

Gaaf hoor :)


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Hanna » 06 apr 2020 17:19

Wauw mooi!


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door mamamuis » 07 apr 2020 22:22

Wow mooie kas, wil ik ooit ook nog :)
Voorlopig staan er 3 vierkante meter bakken, nog een meter moestuin met glas erboven en heb ik juist frambozen, bramen en Japanse wijnbesstruiken besteld, samen met de aardbeienplanten gaan we hopelijk fijn wat fruit uit eigen tuin kunnen eten deze zomer en uit de moestuinbakken lekker verse groente.
Laatst gewijzigd door mamamuis op 09 apr 2020 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9770
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Ikke_w » 09 apr 2020 11:48

Ik ga dit jaar voor poging veel van veel...
Ik heb een stuk(je) tuin afgezet (1.20 bij 2) en daarom staan nu al rozemarijn (gekregen plant), aardbei en framboos (ook gekregen.. Kwamen uit de je grond, dus ze daar ook meteen weer in gezet)
De rest van wat ik wilde zaaien is de vorige keren steeds mislukt..
Nu toch heel hard aan het denken om mijn tuintje een paar cm af te graven en dan makkelijke moestuinmix erin te gooien (omdat meerdere kennissen zeer goede ervaring hebben met MM) om te kijken of ik de boel dan een beetje aan de gang krijg... (of misschien hebben jullie andere tips?)
Het tuintje heeft veel zon op een dag, er komt nog een bak aan de kant van de tuin met weinig zon voor de plantjes die niet zo van de zon houden..
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9770
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Ikke_w » 10 apr 2020 15:24

IMG_20200410_133828.jpg
Mijn werkvoorraad kruidentuintje... Als ze te groot worden gaan ze gestekt worden en de tuin in ☺️
Deze werkvoorraad staat naast mijn keukendeur, het tuintje is iets verderop..

Vandaag ook sla-plantjes en peultjes geplant.. En een mandje met thee-kruiden (munt en citroenmelisse) gemaakt..
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 10 apr 2020 21:26

leuk een theehoek! Peultjes zijn zo lekker uit de tuin!
Watvoor soort grond heb je?

Kas heb ik redelijk gevuld met tomaten, paprika, aubergine en komkommer. Binnenkort doe ik de meloenplantjes erin als ze groot genoeg zijn en nog vleestomaat en basilicum voor bij de tomatenplanten! Verder op de gok sperziebonen gezaaid naast de kas en stokbonentipi gemaakt aan de andere kant. Hopelijk gaat het dus niet vriezen. Zonnebloemen uitgeplant naast de schuur tegen de warme muur, fleurt dat mooi die donkere muur op.
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 10 apr 2020 22:23

@Ikke_w wat gaat er mis met je plantjes en wanneer gaat het mis. Direct met zaaien of pas erna? Wellicht is er wat bij te sturen aan je bodem of winst te behalen door meer voor te zaaien.

Wel een heerlijk kruidentuintje heb je! Zoiets moest ik ook maar eens maken denk ik. Onze moestuin ligt nu zo ver van de keuken.

@Voeteninhetgras wat heb je de kas al direct lekker gevuld! Echt leuk om te lezen. Dit jaar is voor ons echt een jaar van we zien wel wat het wordt. We zijn nog druk met het huis bewoonbaar maken, er moeten nog heel veel vierkante meters ontdaan worden van kweekgras en ondertussen moeten we een plan bedenken voor onze grond om bij de gemeente in te dienen zodat we volgend jaar echt serieus aan de slag kunnen.
Ik probeer dus vooral te genieten van alles hier en niet steeds te denken: dat wil ik ook!

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9770
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Ikke_w » 10 apr 2020 22:30

Voeteninhetgras schreef:
10 apr 2020 21:26
leuk een theehoek! Peultjes zijn zo lekker uit de tuin!
Watvoor soort grond heb je?

Kas heb ik redelijk gevuld met tomaten, paprika, aubergine en komkommer. Binnenkort doe ik de meloenplantjes erin als ze groot genoeg zijn en nog vleestomaat en basilicum voor bij de tomatenplanten! Verder op de gok sperziebonen gezaaid naast de kas en stokbonentipi gemaakt aan de andere kant. Hopelijk gaat het dus niet vriezen. Zonnebloemen uitgeplant naast de schuur tegen de warme muur, fleurt dat mooi die donkere muur op.
Ik heb een stuk zand afgegraven en dat deels gemixt met makkelijke moestuinmix, met daar bovenop een cm of wat (5 denk ik) alleen moestuinmix...
In de bak en mand zit volledig MM-mix
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9770
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Ikke_w » 10 apr 2020 22:33

Albertine schreef:
10 apr 2020 22:23
@Ikke_w wat gaat er mis met je plantjes en wanneer gaat het mis. Direct met zaaien of pas erna? Wellicht is er wat bij te sturen aan je bodem of winst te behalen door meer voor te zaaien.

Wel een heerlijk kruidentuintje heb je! Zoiets moest ik ook maar eens maken denk ik. Onze moestuin ligt nu zo ver van de keuken.

@Voeteninhetgras wat heb je de kas al direct lekker gevuld! Echt leuk om te lezen. Dit jaar is voor ons echt een jaar van we zien wel wat het wordt. We zijn nog druk met het huis bewoonbaar maken, er moeten nog heel veel vierkante meters ontdaan worden van kweekgras en ondertussen moeten we een plan bedenken voor onze grond om bij de gemeente in te dienen zodat we volgend jaar echt serieus aan de slag kunnen.
Ik probeer dus vooral te genieten van alles hier en niet steeds te denken: dat wil ik ook!
Opkweken in huis gaat goed, omplanten vaak ook wel, maar ergens gaat het mis.. Als ik een plant van het tuincentrum er in zet (zoals bijvoorbeeld mijn vorige citroenmelisse) gaat het ook dood..
Nu dus zoals in het bericht hier voor gedaan (deel zand met MM-mix met daarop alleen MM-mix)
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Wichie » 10 apr 2020 22:39

Klinkt als te weinig mest/ voedingsstoffen. In principe heb je minimaal ongeveer 30 cm pure mm mix nodig.
De verhouding die je nu hebt is ongeveer wat voor cactussen etc geschikt is. Dus je hebt veel meer potgrond en/of mest nodig.

Wat die moestuin mix betreft, je hebt die van de makkelijke moestuin ("van Jelle") en "reguliere" die samenstellingen zijn ook niet hetzelfde.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9770
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Ikke_w » 10 apr 2020 22:44

Ik heb mix van Jelle...
De tuin was vorig jaar al bewerkt met zand en gewone potgrond.. Dus eigenlijk is dat zand wat nu weer gemixt is dus al potgrond en mix.. Ook is er toen een hele berg met opgegaan zonder dat er plantjes in gingen..

Mijn rozemarijn doet het wel supergoed en de framboos die ik verplaatst heb vanaf een andere plek lijkt ook aan te slaan..

Dus ik denk dat het nu met deze samenstelling wel eens goed kon komen ☺️
En anders trek ik de tuin helemaal leeg en begin ik weer vanaf 0 met het voorbereiden
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Plaats reactie