Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door Mienos » 26 feb 2020 16:47

Heeft er iemand hier een Calin Bleu draagdoek? Ik sta op het punt een tweedehandsje aan te schaffen. De prijs is goed en ik denk de doek zelf ook. Maar voor ik ermee instem, zou er iemand met ervaring me kunnen zeggen of dit een goede doek voor mij zou kunnen zijn?

Ik ben klein en tenger gebouwd, de doek die ik kan kopen is maat 5 wat overeenkomt met de kleinste maat (voor kleinere mensen dus) volgens hetgeen ik erover vind op Google. Mijn zoon heb ik destijds als pasgeborene proberen te dragen in een geleende tricot slen maar die vond ik echt zwaar, zo’n hele lap doek over mijn lijf, en bovendien deed de spanning van de knoop pijn aan mijn wonde/litteken (ks). Ik heb hem later dan gedragen in een bondolino. Nu, ik vond de bondolino niet zo fijn voor pasgeborenen, en mijn dochter gaat geboren worden in juni ... ik zoek dus eigenlijk een draagdoek/zak die uiterst geschikt is voor pasgeborenen én voor gebruik tijdens de warmere maanden, zodanig dat ik die voor haar tijdens de eerste maanden kan gebruiken en pas vanaf oktober ofzo de bondolino weer. Ik ben geen ervaren knoper, en ik las ergens dat deze doek niet zo geschikt is voor beginners maar ik heb zoiets van, is het zo moeilijk dat ik het niet kan leren? Hoe lichter de doek is hoe beter ook. De kans op een tweede ks zit erin, is nog niet zeker, dus minimaal gewicht daar op die plek zou ook fijn zijn. Dank!
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16276
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 26 feb 2020 17:00

Wat betreft doek knopen na ks, ‘gewoon’ hoger knopen dan eigenlijk zou moeten, zodat de knoop boven je navel zit. Ik heb meerdere keren de opmerking gehad dat ik zl2 te hoog had zitten, en dan legde ik uit dat het hele gebied onder mijn navel gevoelig was na de ks, en ik dus bewust (te) hoog knoopte.

Calin blue is geloof ik een hele dunne doek. Hoe dunner de doek, hoe lastiger het is om netjes te knopen, over het algemeen. Dat wordt dus afgeraden voor beginners. Een dunne doek moet je heel secuur knopen, om snijden te voorkomen.

Een Bondolino is juist 1 van de weinige dragers die vanaf de geboorte te gebruiken is. Mijn zl2 heeft er vanaf een week oud in gezeten, ook weer met de tailleband vrij hoog. Wel is het zo, dat een kindje in een drager, door de open zijkanten, voor mijn gevoel altijd wat ‘losser’ zit dan in een doek.

Een tricot slen is een rekbare doek, als ik het goed heb. Dat wordt vaker als warm ervaren. Er zitten dan ook 3 lagen stof over de baby heen. Bij een geweven doek, is dat maar 1 laag. Dragen in de zomer is hoe dan ook warm, er zit tenslotte een klein kacheltje dicht tegen je aan met een laag stof er over heen.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door Femke » 26 feb 2020 19:32

Mijn eerste niet rekbare doek was de calin bleu. Erg prettig in de zomermaanden. Een dunne doek is wat lastiger knopen dan een normale dikte maar ook weer niet onmogelijk als beginner, gewoon veel oefenen.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door Siena11 » 26 feb 2020 21:43

Ik vond de CB een ramp, net een laken zo stijf.. maar goed ingedragen vast fijn.
Als je een dunne doek wilt, zijn er wel meer soorten. Draagzakken zijn er tegenwoordig ook met mesh
Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon m'n normale doeken en dragers gebruik in de zomer. En bij te warm niet dragen.

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door Pino » 26 feb 2020 22:08

De calin bleu was mijn eerste draagdoek. Ik kocht hem toen mijn oudste bijna een jaar was met het idee een luchtige doek voor de zomer te gebruiken. Ik knoopte toen nog niet zo netjes en ik vond de doek heel erg snijden. Heb mijn andere kinderen er ook niet veel in gedragen.
Toen ik consulent werd kon ik er een stuk beter mee knopen en ging het snijden weg.
De calin bleu heeft een andere manier van weven dan de meeste andere doeken, dat maakt dat hij dunner is, maar wel ook makkelijker snijdt.
Een geweven doek is vrijwel altijd dunner en daarmee prettiger dan een rekbare doek. Zeker een tricot slen is vrij dik.
Je zou deze doek kunnen kopen, je kindje is bij de geboorte nog niet zo zwaar als een eenjarige waar ik destijds mee knoopte. Je zou ook verder kunnen zoeken naar een andere draagdoek die net iets dikker is. Waarschijnlijk draagt een iets dikkere doek lekkerder, zeker wanneer je een keizersnee verwacht en 'bang' bent voor druk rond de wond (al helpt iets hoger knopen daar inderdaad tegen).
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 27 feb 2020 06:25

Ik gebruik geen doeken, maar had deze zomer een marsupi breeze draagzak. Die is heel dun en zacht en vond ik ideaal voor de eerste maanden.


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 27 feb 2020 07:11

Het heeft voor- en nadelen. Voordeel bij calin bleu is dat er niet zoveel stof onder beentjes van pasgeborene gaat, omdat de doek veel dunner is. Als het een fijn prijsje is, kun je het altijd proberen. Ik had de mijne als tweede doek, dus ook nog beginnende knoper. Vooral voor de warme dagen pakte ik hem wel. En lekker klein opvouwbaar mee in de tas. Maar voor de andere dagen gaf ik toch voorkeur aan mn storchenwiege leo destijds. Superfijne beginnersdoek was dat!

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 27 feb 2020 09:35

Ik heb V zowat de hele zomer in de cb gedragen toen ze een baby was. Ik vond knopen goed te doen en had geen last van de doek. Met de zomer was V overigens geen newborn meer.
De tweeling heb ik er ook eens in gehad. Ik weet niet meer 1 van de 2 los of in tweelingknoop. Maar toen sneed hij wel, onder de oksels. Ik zal wel minder goed hebben geknoopt ofzo, ik weet niet meer waar het aan lag. Maar waar ik mijn dikke Hoppediz voor V in de zomer duidelijk veel te warm vond, was dat voor de tweeling niet het geval. Ik moet wel zeggen dat V altijd een zeer warmbloedig kind is geweest.

Ik had met knopen overigens geen last van het litteken van de ks (alleen bij de tweeling ks). Maar ik ben heel netjes en secuur gehecht en het litteken zit nog net in de bikinilijn, dus zo laag zit een doek niet. Een newborn zit niet met zijn kontje (of voeten, als je op de heup draagt) daar in de buurt, want die is daar niet groot genoeg voor.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door Nelster » 27 feb 2020 09:41

Ik heb cb een weekje gehad als reisdoekje toen m’n dochter 4 mnd was. Ik vond hem vreselijk, het ging zo snel snijden. De rest van de zomer heb ik gewone dunne doeken gehad, met wol, zijde of linnen, dat zat veel beter en ook niet te warm.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door Mienos » 27 feb 2020 10:02

Dank voor de ervaringen alvast. Wat de knoop op het litteken betreft denk ik dat het ook echt wel aan mijn gestalte ligt ... ik ben maar 1m54 dus zelfs een pasgeborene neemt echt al bijna heel mijn bovenlichaam in beslag. Ik zie vaak babietjes hoog geknoopt en weet dat het zo moet, maar zelfs als ik dat doe heb ik eigenlijk daaronder niet veel buik meer over. En mijn litteken was ook heel erg mooi gehecht en is supergoed genezen, toch voelde ik echt de druk van het gewicht erop. In het begin tijdens de genezingsfase kon ik het echt niet verdragen ... later ging het beter maar die doek had ik intussen al afgeschreven.

De prijs is 20 euro voor een amper gebruikte doek, nieuw kost ie 50 ofzo dus denk dat het wel de moeite is ... ben er nog niet uit, maar ik heb gevraagd of ik hem eens mag gaan voelen en dat is ok dus ik hoop daar wat wijzer van te worden ook. Wat ik deze keer vooral wil is een paar opties klaar om te gebruiken (in huis dus) ipv wat ik met mijn zoon had dat ik op het moment zelf nog moest op zoek gaan naar een geschikte drager en er eigenlijk geen tijd/mogelijkheid voor had. Dus ik dacht, ik heb mijn Bondolino, ik kan een marsupi lenen van een vriendin en als ik dan ergens nog een leuke doek ofzo liggen heb moet ik het daarmee maar doen en heb ik alvast opties. Maar het is dus maar de vraag welke doek en dan een goedkope tweedehands vinden.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

MamaLoes84

Berichten: 728
Lid geworden op: 25 feb 2016 15:32
Hobbies: Breien, koken, tuinieren
Locatie: Ten zuiden van Utrecht

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door MamaLoes84 » 27 feb 2020 11:35

Ik heb goede ervaringen met de CB. Het was mijn tweede doek, dus ik had ook nog niet veel ervaring met knopen. Je moet inderdaad netjes knopen, maar dat is nog belangrijker bij zwaardere kindjes, want dan kan ie echt wel gaan snijden. Voor newborn vond ik ‘m heel fijn. Die van mij was boterzacht geworden. Als je ‘m aanschaft en hij is nog niet zacht dan zou ik er de komende tijd veel mee knuffelen, vlechten en door de spijlen van de box trekken zodat ie zachter wordt.

Ik ben inmiddels wel overgestapt op dunne doeken met linnen erin. Die zijn draagkrachtiger (dus ook bij oudere kindjes prettig in gebruik) en toch luchtig. Ik heb 2 Didy’s met linnen die inmiddels boterzacht en knuffelig zijn. Het zijn de enige 2 doeken die ik nog gebruik.
Mama van 4 meiden (sept 2013 / mei 2015 / juli 2017 / okt 2019)


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Calin bleu pasgeborene-onervaren knoper ?

Ongelezen bericht door ELA » 27 feb 2020 12:34

Omdat je vraagt naar een koeler draagsysteem zou je ook eens naar een marsupi breeze kunnen kijken. Die vind ik voor een pasgeborene heel fijn. En is heel dun voor de zomer/binnen.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.

Plaats reactie