Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Merkten jullie verschil?

Ja! Minder huilen en geen 'huiluurtje'
6
26%
Ja! Minder huilen en korter/minder heftig 'huiluurtje'
2
9%
Ja! Minder huilen maar wel een 'huiluurtje'
2
9%
Nee, het maakte geen verschil.
4
17%
Nee, het huilen was juist erger.
2
9%
Geen idee.
7
30%
 
Totaal aantal stemmen: 23


ElisHug

Berichten: 1600
Lid geworden op: 31 mei 2010 16:38
Hobbies: -

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door ElisHug » 20 aug 2019 13:22

Ik denk dat het ook met 'onze' structuur en het dagritme te maken heeft. Mijn middelste en jongste waren 's avonds het onrustigst. Maar dan was ik ook het onrustigst. Vanaf eind van de middag was ik immers ook drukker met kinderen van school/kinderdagverblijf halen, in en uit de auto met de baby enz. Niet zo gek dat een baby daar op reageert. Ik droeg mijn baby's ook juist tijdens die momenten veel, maar hoe dan ook blijven die momenten onrustiger. Met als gevolg een wakkere en onrustige baby. Juist tijdens het moment van de dag dat ik het óók druk had met mijn andere kind(eren). Enter vicieuze cirkel ;).

Mijn oudste heeft in mijn herinnering nooit een huiluurtje gehad. Bij haar kon ik écht helemaal haar ritme volgen. En ze was ook gewoon een hele rustige en relaxte baby.
Mama van E.lise (nov 2007), H.ugo (maart 2010) en L.ara (okt 2013)

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 20 aug 2019 14:01

Maar ik neem aan dat die einde van de dag chaos ook in Duitsland en Denemarken is? Of zouden ze het daar daadwerkelijk anders doen?
Ik vraag me ook af hoe ze die huiltijden meten. Want als dat rapportage door de ouders is, kan cultuur daar volgens mij ook verschil maken. Dus wat je als huilen ervaart en hoe je tijd meet.
En ik geloof overigens absoluut dat lichaamscontact en borstvoeding geven een positieve invloed hebben op het verminderen van het huilen. Maar ook karakter en temperament (En niet echt meetbare dingen bij baby's als buikpijn, oorpijn etc) hebben zeker invloed.
Oudste dochter leefde in de draagzak overdag. Als we dat niet deden had ze absoluut heel veel gehuild. Door de draagzak een stuk minder.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Luna » 20 aug 2019 14:27

Mijn stem, huilen was juist erger, behoeft wel enige toelichting. Dl1 deden we zoals cb zei, ze sliep in eigen bedje op eigen kamer en ik had nog nooit van een draagdoek gehoord. Ze was (en is) en rustige, meegaande baby, die zich hier makkelijk in schikte. Bij dl2 kende ik AP wel, die droegen we, we sliepen samen en ze had onbeperkt toegang tot de borst. Zij was een huilbaby, die ook dicht bij mij gewoon door ging met haar huiluurtje(s). Dl3 sliep ook bij mij, werd gedragen en kreeg bv, maar als je haar in de box legde, ging ze gewoon slapen. 3 uur lang [eeks] dat was wel reuze makkelijk met ook een kleuter en peuter erbij, dus omdat ze zo makkelijk in de box sliep, werd zij veel minder gedragen.

Dragen is voor mij gewoon een gemak, een logische manier van baby vervoeren. Daarnaast ook een manier om baby te laten slapen in huis. Maar de baby die slaapt in de box of in eigen bedje hoeft van mij niet perse in de doek. Mijn huilbaby werd dus veel meer gedragen dan haar veel rustigere zussen.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door pompedom11 » 20 aug 2019 17:59

In veel landen wordt smiddags watm gegeten. Zeker in landen waar ap normaler is. Die hoeven dus niet met een overprikkelde baby op de arm het avondeten te maken, maar zetten gewoon brood op tafel. Dat scheelt ENORM. Dus ja, in sommige culturen gaat het anders. Ik ben van al mijn vriendinnen hier de enige die savonds warm eet.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 20 aug 2019 18:06

Goed punt @pompedom11 !

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Friek » 20 aug 2019 18:16

Ja dat is echt zo onhandig voor kinderen/gezinnen. Veel van het gezeur rond eten zou volgens mij opgelost zijn als we a) bij elke maaltijd iets van groente zouden serveren en b) de nadruk niet zo op de avondmaaltijd zou liggen. Voor kinderen heeel onhandig
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 20 aug 2019 19:01

Friek schreef:
20 aug 2019 18:16
Ja dat is echt zo onhandig voor kinderen/gezinnen. Veel van het gezeur rond eten zou volgens mij opgelost zijn als we a) bij elke maaltijd iets van groente zouden serveren en b) de nadruk niet zo op de avondmaaltijd zou liggen. Voor kinderen heeel onhandig
Bij de jongste ben ik tussen de middag ook warm gaan eten om deze reden (restje). Vanaf dat ze baby was, dus ze hoefde niet over te stappen van brood naar warm. Ik vond dat heel relaxt, idd minder zorgen om groenten én meer oefen momenten én ze was niet zo moe op dat moment, dat is wel makkelijker met leren eten.

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 20 aug 2019 19:55

Goed punt Pompedom. Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken.

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 20 aug 2019 20:16

Goed punt! Zou hier ook een goede zijn, ook omdat peuter 's avonds het minst eet van alle maaltijden/momenten.
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door pompedom11 » 20 aug 2019 20:20

En de middagen zien er sowiedo anders uit. De opvang gaat op zijn laatst om 5 uur dicht, maar fe meesten zijn tot 4 uur open. Ikhaal zl1 tussen half 3 en half 4 en dan gaan we nog iets doen, of naar huis en daar iets doen. Ook voor zl2 is het zo rustiger heb ik het idee (bovendien was hij in nl al lang op de opvang). De kinderen gaan over het algemeen 5 korte dagen naar de kindergarten.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 21 sep 2020 14:58

https://www.melanievisscher.nl/blog/het-huiluurtje/

Mooi stuk van Melanie Visscher over het 'huiluurtje'.
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Luna » 21 sep 2020 16:33

Huilen is ook erg karakter afhankelijk. Dl1 sliep vanaf dag 1 alleen op haar kamertje en huilde vrijwel nooit. Dl2 was vanaf geboorte altijd bij mij en huilde veel.... dl3 wilde ik wederom veel dragen, maar het ontaarde kind (🙃) sliep net zo lief in de box. Dus nee, ik zie geen verschil. Maar ik heb niet gestemd, want zoals de kinderen als baby waren, zijn ze nog steeds. Het enige wat ik zeker weet was dat dragen mijn redding was bij dl2, anders had ze wellicht continu gehuild en had ik me geen raad geweten (of niet natuurlijk, je weet het gewoon niet).
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 21 sep 2020 19:26

Kinderen verschillen idd enorm! En je komt er niet altijd achter waar het aan ligt als een baby veel huilt. Maar idd belangrijk om responsief te blijven reageren en het niet te zien als gedrag om uit te doven.

En lang leve draagdoeken! [cheer] en tieten natuurlijk, die ook [lol]

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Luna » 21 sep 2020 20:39

Ik zie nu dat ik in een oud topic heb gereageerd, waar ik al gereageerd had en ook al gestemd 🙈
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 21 sep 2020 21:04

Kunnen we wel mooi zien of je een beetje consequent bent in je antwoorden Luna [lol]
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Plaats reactie