tweeling dragen in een girasol maat 6?

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
Maneschijn

Berichten: 1422
Lid geworden op: 21 mei 2010 12:45
Hobbies: Mijn kids:)
Locatie: Net iets boven Groningen

tweeling dragen in een girasol maat 6?

Ongelezen bericht door Maneschijn » 22 apr 2019 10:34

Ongeveer in september verwacht ik een tweeling. Daarom ben ik me alvast aan het oriënteren op hoe ik die twee het beste tegelijk kan dragen. In eerste instantie allebei op mijn buik.
Ik heb nog een girasol maat 6 liggen en ik vroeg me dus af of het mogelijk is om hier een pasgeboren tweeling tegelijk in te dragen? Of heb je dan echt een langere draagdoek nodig?
Mama van Zl Nov 2008, Dl Dec 2010, Dl en Dl Aug 2019

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: tweeling dragen in een girasol maat 6?

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 22 apr 2019 14:15

Ik heb L en F toen ze nog kleine baby's waren in een tweelingknoop met een 6 gedragen. Dit heb ik niet heel lang volgehouden; met 10 weken lukte dat al echt niet meer. L en F zijn twee-eiig en F is wat langer (en zwaarder). Dit zorgde er ook voor dat de tweelingknoop al snel niet goed ondersteunde; L zat te diep dan in de doek en F had te weinig neksupport. En ze werden zelf ook gewoon te zwaar voor de tweelingknoop; de ene zakte dan weg als ik de ander erin deed. Een hele kleine baby blijft makkelijker hangen tijdens het aanspannen. Om baby2 erin te krijgen, zul je toch even niet moeten aanspannen.
Dus ja, het kan. Ideaal is het niet, maar dat is niet afhankelijk van het formaat van de doek (ik heb maat 46 en kon ruim toe met een 6 en tweelingknoop).

Wel nog iets ter overweging.
Het gebeurt nogal eens dat een tweeling een groeiachterstand heeft en dan bij de geboorte erg klein is. En tweelingen worden gemiddeld ook nog eens vaker te vroeg geboren. Dan heb je hele kleine premature baby's. Gewoon dragen kan dan misschien minder of niet geschikt zijn, een tweelingknoop misschien zelfs helemaal niet.
Overigens is dat hier niet van toepassing geweest: L en F kwamen met 38 weken en waren met 3 kilo per stuk precies gemiddeld voor de zwangerschapsduur. Ik geloof dat dat vaker niet dan wel voorkomt (dat idee kreeg ik tenminste van de gynaecologen hier).



Een tweeling dragen kan natuurlijk wel. Ik ben heel snel 1 voor en 1 achter gaan doen. Toen ze ruim een jaar waren, lukte dubbeldragen eigenlijk niet meer. 2x maat 86 en bij elkaar 25 kilo vond ik geen doen meer. Ik draag nog geregeld 1 van de 2, dan op de rug.

Let wel goed op jezelf, ook na de bevalling.
Een tweelingzwangerschap is fysiek echt zwaarder dan een eenling. De laatste paar weken moest ik gewoon naar achter hangen tijdens het lopen, omdat ik anders voorover zou vallen door het gewicht van de buik. Vorkheftruck was wellicht ook een idee geweest :-P
Maar dit is dus niet bevordelijk geweest voor de conditie van mijn bekken en buikspieren (blijvende grote diastase). Ik heb het dragen echt wel heel langzaam moeten opbouwen en ik merk nu nog steeds dat ik minder kan dragen dan wat ik met alleen V deed.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


rtemmink

Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mar 2017 09:38
Hobbies: Schilderen

Re: tweeling dragen in een girasol maat 6?

Ongelezen bericht door rtemmink » 22 apr 2019 16:04

Er bestaan in de handel heel wat draagdoeken voor tweelingen. Pasgeboren baby’s kun je inderdaad makkelijk samen dragen, maar het probleem stelt zich als ze wat groter worden. Je hebt natuurlijk een dubbel gewicht te dragen en dat kan behoorlijk zwaar worden na een tijdje. Je kunt natuurlijk ook altijd afwisselen: eentje in de draagdoek en eentje in een wandelwagen.


Zilvermeeuw

Berichten: 3215
Lid geworden op: 10 jun 2014 21:15
Hobbies: al het handwerk en mijn piano

Re: tweeling dragen in een girasol maat 6?

Ongelezen bericht door Zilvermeeuw » 24 apr 2019 08:55

Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag maar aanvullend op het bericht van Truus: minimonkey heeft tegenwoordig ergonomische dragers (ja echt! Mijn kaak hing in eerste instantie ook op mijn knieën) speciaal voor tweelingen. Onder andere bij Dragen Enzo te verkrijgen. Schijnt tot 15kg per kind te kunnen ondersteunen. Dat zou misschien het probleem met verschillende lengte/gewicht/ontwikkeling kunnen ondervangen.
San. Ouder van J. '16 en W. '18

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: tweeling dragen in een girasol maat 6?

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 24 apr 2019 10:29

Ow, ik ging eens googelen en dit had best een uitkomst geweest voor mij. Zo te zien kan je per kind wat verstellen.
Maar wel veel geld voor iets wat max een jaar te gebruiken valt. Ik weet trouwens niet hoe dit qua drukverdeling op je nek en schouders is. Dat is een groter risico bij een tweelingknoop, maar door goed over je eigen rug en bovenkant heupen uit te spreiden, hangt het minder aan nek/schouders. Dat lijkt hier niet zo het geval te zijn.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Topic starter
Maneschijn

Berichten: 1422
Lid geworden op: 21 mei 2010 12:45
Hobbies: Mijn kids:)
Locatie: Net iets boven Groningen

Re: tweeling dragen in een girasol maat 6?

Ongelezen bericht door Maneschijn » 24 apr 2019 18:47

Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat mij vooral om het een keer te ervaren. In de praktijk zal het er inderdaad uiteindelijk op neerkomen dat ik 1 zal dragen en de ander in de wandelwagen. Die minimonkey heb ik ook al gezien maar ik overweeg eerder om 2 ringslings aan te schaffen om ze op die manier samen te kunnen dragen maar dat is wellicht niet de moeite waard als dit maar voor enkele weekjes kan. Met 2 ringslings kun je wel per kind verstellen. Het nadeel is dat ik een erg beperkt budget heb. Gelukkig heb ik nog even :)
Mama van Zl Nov 2008, Dl Dec 2010, Dl en Dl Aug 2019

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: tweeling dragen in een girasol maat 6?

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 24 apr 2019 19:59

2 ringslings leek mij totaal niet comfortabel. Ten eerste voor mezelf, maar ook voor de baby die in de bovenste rs zit. Die rs zit dan toch minder goed aangesloten en minder goed/strak/gezekerd. Voor kleine baby's is dat wel erg belangrijk vind ik. En met wat grotere baby's word je rond je torso daarmee ook wel erg breed, waardoor je minder bewegingsruimte hebt, ook met je armen.

Met je beperkte budget (ik weet niet hoe beperkt, maar gok er even op dat het rond of minder dan 100 eu is) zou ik voor de eerste periode ze beiden in een tweelingknoop doen. Voor de eerste weken gaat dat best. En misschien daarna ook wel, als jouw baby's minder groot/zwaar zijn dan die van mij waren. Bij een een-eiige tweeling zullen ze ook meer hetzelfde formaat hebben. Als de tweelingknoop niet meer lukt, kan je 1 dragen en 1 duwen of 1 op de buik en 1 op de rug (hoef je alleen nog een goedkope extra doek aan te schaffen, eventueel een shortie; is ook weer goedkoper).
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Plaats reactie