Familie en dragen

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
Soov

Berichten: 519
Lid geworden op: 12 okt 2015 08:57
Hobbies: Triathlon, wandelen naaien kok

Familie en dragen

Ongelezen bericht door Soov » 14 dec 2015 10:02

Ik vind het soms zo lastig. Mijn zwager en schoonzusje hebben een dochtertje wat drie weken ouder is dan ons zoontje. Het is een heel klein tenger meisje.
We hebben eigenlijk best wel goed contact. Maar merk toch steeds meer dat we echt anders over veel dingen denken. Denk aan vroeg beginnen met bijvoeding etc. Maar dus ook met dragen, zij hebben een bb. Zij draagt bijna niet, want is te zwaar. En hij draagt ff. Ze sturen dan heel enthousiast filmpjes etc.
Nu vind ik dat soms wel lastig, we hebben het er dan over dat het zwaar is. (Ik zeg dan nou met een goedgeknoopte doek niet hoor) En op zich is zij best wel geïnteresseerd in mijn doeken, naar de eerste vraag is dan, kan het ook met het gezicht naar voren? En dan geef ik aan dat dat niet kan want dat dit niet goed is voor het kind. Maar dat is dan dus ook meteen een negatieve eigenschap van de doek. En ik vind het soms wel lastig, niet eens omdat ze van mij perse aan de draagdoeken moeten. Want dat zie ik toch niet gebeuren, maar meer om het totaal vastlopen van het onderwerp. Klinkt een beetje wazig denk ik. Hun bb is beter dan mijn doeken want hoef je niet te knopen en kan ff en dat is het dan PUNT. Er is als het ware geen gelijkwaardig gesprek over te voeren.
Ik weet eigenlijk niet wat ik hiermee wil, vraag me denk ik af of het herkenbaar is voor anderen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk


Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door Miek84 » 14 dec 2015 11:32

Waarom wil je hen overtuigen van ergonomisch dragen?
Geicht kan niet naar voren, maar je kan wel dragen op de heup en rug, dat met een BB niet kan.
Als je ze toch niet kan overtuigen van een doek (of SSC, ook licht dragen, mijn manduca op rug merk ik minder van dan laatst een rugtas met 3 kilo boodschappen, ik bleef maar trekken aan die rugtas), kun je ervoor kiezen om niet op het onderwerp in te gaan.
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog

Gebruikersavatar

Topic starter
Soov

Berichten: 519
Lid geworden op: 12 okt 2015 08:57
Hobbies: Triathlon, wandelen naaien kok

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door Soov » 14 dec 2015 12:55

Ik wil ze eigenlijk ook helemaal niet overtuigen. Tenminste ik weet dat het toch geen nut heeft, maar dan zie ik haar bungelen en dan krijg ik daar toch een bepaald gevoel bij.
En het onderwerp gewoon mijden dat is ook wat ik nu doe, maar is vaak toch lastig in de praktijk .
Laatst hadden ze bijvoorbeeld een super lichte makkelijk inklapbare buggy gekocht en dat was super fijn met het openbaar vervoer. Dan zeg je toch gauw oh maar ik draag hem dan gewoon. En dan is het toch weer aan de orde.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Familie en dragen

Ongelezen bericht door Marja73 » 14 dec 2015 13:18

Maar dat vind ik ook ontzettend lastig! Zo graag willen zien dat anderen hun kinderen ook het beste gunnen. En ja, dan denk ik daar wat anders bij dan de mainstream. En dat is lastig praten. Je kunt dan relativeren dat ze ook het beste willen voor hun kind. Maar ja, als het allemaal zou relatief was zou je zelf ook niet perse voor AP kiezen. Dus, ik snap de dilemma's. Je kunt denk ik alleen proberen te bespreken als ze daar voor open staan. En dat is een kwestie van proberen. En als ze niet willen, dan hoe moeilijk ook, het toch maar niet doen. Wat in mijn omgeving ook zo is met veel andere ouders. En dat kan blijven kriebelen en jeuken, bij mij in ieder geval wel. Maar veel keus heb je dan niet dan dat te accepteren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door Simba81 » 14 dec 2015 16:23

Ik herken het wel. Niet qua dragen, neefje wordt vaak in onze bondolino gedragen, maar wel wat betreft bv, laten huilen etc. Schoonzusje wilde zich niet voorbereiden op de bv, geen boek lezen, geen advies van mij aannemen... De eerste week natuurlijk gelijk bijvoeden en kolven. Nu op de klok voeden, max vijf(!) voedingen ( hij is nog geen vijf maanden). Na de kerst stopt ze met bv.
Ik moet me erg inhouden, wil er geen discussie over aan gaan. Zij is overtuigd van haar eigen methode. Het zou absoluut niet mijn keus zijn, maar je doet er niets aan.
Ik ben blij dat hij iig bijna een half jaar bv heeft gehad, dat had ik tevoren niet gedacht.
E aug 2014 M feb 2017


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door kaetje » 14 dec 2015 20:22

Zij zullen op hun manier goed geïnformeerd zijn over de draagzak. In een winkel geadviseerd of door anderen aangeraden. Ipv zeggen dat ffw niet goed is en ze een draagdoek aanraden zou je ze misschien beter een ssc aan kunnen raden (te huur via allerlei sites). "Het is inderdaad fijn als een kindje kan rondkijken, met deze ssc kan ze op je rug en zo over je schouder kijken." En anders gewoon laten begaan. De gevoelens die jij over hen hebt, hebben zij ook over jou.

Ik ben zelf wat minder gaan afspreken met mijn schoonzusje omdat we het beide zo anders doen. Zij is heel streng en wbt voeding, slapen, beleefdheid etc. heel ouderwets en dwingend. Ze heeft heel hoge verwachtingen van haar zoontje op allerlei vlakken. Zo willen wij het niet doen maar als ik bepaalde dingen van mijn neefje zie vraag ik me wel eens af of wij het wel goed doen. Aan de ene kant bevestigt hun manier mijn eigen manier, aan de andere kant maakt het me ook onzeker. En zij twijfelt over sommige dingen net zo goed.

Er zullen nog veel meer dingen komen die jullie beide anders gaan doen. Probeer het te laten begaan, zij maken hun eigen keuzes en dat gaat een mensenleven lang duren. Probeer vergelijken tussen de kinderen te vermijden. Mijn schoonzusje en ik hebben samen vier jongens. De oudste drie kwamen in 13 maanden. De verleiding om te vergelijken is soms groot maar het helpt onze jongens niet. Het vierde neefje kwam in juli. Hij wordt gedragen in mijn draagdoek en dit weekend ging ook onze kleinste ssc met hen mee. Bij haar oudste vond ze het niks, die lappen en dat gedoe. En nu komt het toch nog van pas.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7128
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door Petra1985 » 14 dec 2015 20:28

Soov schreef:Ik wil ze eigenlijk ook helemaal niet overtuigen. Tenminste ik weet dat het toch geen nut heeft, maar dan zie ik haar bungelen en dan krijg ik daar toch een bepaald gevoel bij.
En het onderwerp gewoon mijden dat is ook wat ik nu doe, maar is vaak toch lastig in de praktijk .
Laatst hadden ze bijvoorbeeld een super lichte makkelijk inklapbare buggy gekocht en dat was super fijn met het openbaar vervoer. Dan zeg je toch gauw oh maar ik draag hem dan gewoon. En dan is het toch weer aan de orde.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk
Maar hier doe je dan toch precies hetzelfde? Als mijn schoonzusjes blij zijn met iets wat ze gekocht hebben dan is het alleen maar irritant als ik dan toch nog even wil vertellen dat ik dat niet nodig heb, want... Leven en laten leven en mijn ervaring is dat ze juist door zo'n relaxte houding veel geïnteresseerder raken en zo kun je ook vast nog wel iets van hen leren. Er zijn meer wegen die naar Rome gaan en niet iedereen gaat precies dezelfde weg, krijg je ook niet voor elkaar.
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡

Gebruikersavatar

Topic starter
Soov

Berichten: 519
Lid geworden op: 12 okt 2015 08:57
Hobbies: Triathlon, wandelen naaien kok

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door Soov » 14 dec 2015 20:42

Daar heb je eigenlijk ook wel een punt. :)
Nu is het ook niet zo dat ik dat meteen zeg hoor was meer als voorbeeld dat je bepaalde onderwerpen vaak ook niet kan vermijden.
En dat is bijvoorbeeld met de borstvoeding ook.
Maar meestal kunnen we het heel goed met elkaar vinden hoor.




Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door Marthe » 14 dec 2015 22:41

Je kunt ook (voorzichtig) uitleggen waarom een BB drager niet goed is voor een kindje.
Wellicht pikken ze het dan wel op.

Toen zl werd geboren was ik zelf nog niet zo thuis in het ergonomisch dragen en had ook een "foute" drager gekocht.
Een lieve vriendin wees me erop dat deze drager toch wel erg stug was, enzovoorts.
Kort samengevat, drager verkocht, doek gekocht. Ben haar nog altijd dankbaar.
mv4


mama1982

Berichten: 104
Lid geworden op: 11 jan 2013 14:16
Hobbies: wandelen, zeilen, zingen

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door mama1982 » 15 dec 2015 09:29

Je zou het ook nog zo kunnen zien:

- ze zijn geinteresseerd in dragen, zien alle praktische voordelen
- zij wil wel, maar is te zwaar
- hij draagt (op zich al heel wat!)

Als je het echt belangrijk vindt (en ik kan me dat zelf heel goed voorstellen), zou een laatste poging kunnen zijn om met haar samen een draagconsult te doen (moet budgettair haalbaar zijn natuurlijk), en dan meer een neutrale waarin je eens samen kennis kunt maken met wat er allemaal is, ook ssc's enzo (en niet gelijk alleen maar leert knopen). Dan zou je kunnen zeggen, dat je dat zelf graag wil en of ze het leuk vindt om ook mee te doen?
Mijn ervaring is dat mensen veel meer aannemen van iemand die ' expert' is dan iemand in de vriendenkring/familie die toevallig zelf ook iets ' gelezen heeft'. (zo wordt het vaak gezien).

Ook leuk uitje voor nieuwe mama's samen?

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 15 dec 2015 09:58

Of raad een ergo 360 aan. Die kan ook face forward . En draagt vast lichter dan een bb (een keer gebruikt en draagt inderdaad zwaar, heeft ze helemaal gelijk in).
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Familie en dragen

Ongelezen bericht door Boukje » 22 dec 2015 08:30

Als je ze zou willen veranderen zou ik inderdaad inzetten op een ssc met als argument minder zwaar en rugdragen mogelijk. Ergonomisch vinden ze blijkbaar niet erg belangrijk, prima, daar geloofde ik bij mn oudste ook niet zo in [redface]. Mijn schoonzussen doen ook een hoop anders dan ik, maar wel vanuit hun overtuiging dat het goed is. Zou je over de verschillen heen kunnen kijken, naar de overeenkomsten en leuke dingen? Ik probeer mijn schoonzussen niet te veranderen maar laat wel zien hoe het ook kan (time in ipv time out, ik noem maar wat). En dat pikken ze dan wel of niet op. De draagdoek die ik mijn ene schoonzus te leen gaf kwam na 3 maanden alweer terug. Een andere schoonzus voedde met 4 mnd al kv bij omdat ze niet vaker wilde kolven, maar nu is hun zoon 20 mnd en ze voedt nog steeds! Ik had dat nooit verwacht maar ik denk wel dat het komt doordat ze mij heeft gezien. Maw: werkt het voorleven, dan is het mooi. Maken ze andere keuzes, ook prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Plaats reactie