Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
solyd

Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2012 19:11
Hobbies: geen specifieke hobbies

Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door solyd » 28 mei 2015 13:39

Hoi hoi,

Ik vroeg me het volgende af, ik ben uiteraard op de hoogte van alle voordelen van het dragen, zoals de huidhonger en de nabijheid van de mama (of papa). En dl heeft de eerst 5 à 6 maanden echt veel uren in de doek doorgebracht. Maar vanaf een maand of 6, begon ze te tijgeren en ging inslapen ook op bed soepel (wel in slaap borsten) dus gezien ze ruim 8 kilo woog, vond ik dat ook wel fijn af en toe, en had ik even exclusieve tijd met zl.
Ook was het toen winter en bij gebrek aan draagjas, kon ik (toch al) niet zomaar met een slapende dl de deur uit.
Maar vooral ze werd mobieler, en vond het geweldig om zelf het huis door te gaan op ontdekkingstocht. Dus het dragen werd toch wel steeds minder. Nu draag ik ze niet meer dagelijks, maar wel zeker 4 a 5 dagen per week 1 of meer keer per dag. Echter valt ze niet of pas na heel lang in de doek in slaap (op de rug) en in huis vind ze het wakker op de grond net zo leuk. Ze wordt over 2 weken 1 en stapt al overal langs en achter stoel of karretje aan, dus dan "hoef" ik dr niet te dragen. Heel soms tijdens het koken oid draag ik ze in huis, maar eigenlijk vind ze dat niet leuk want ze protesteert dan flink (ook door moe natuurlijk). Ze wil echt wandelen/activiteit/beweging in de doek. Dus ik draag vnl buiten bij bijvoorbeeld uitlaten van de hond of naar de markt of dagje weg. Maar sommige dagen dus niet. (in de doek dan, wel op de arm natuurlijk)
Dus ik vroeg mij af, hoeveel dragen jullie nog, als je kindje mobiel is, richting 1 jaar of ouder gaat??
Altijd als ik lees over culturen waar gedragen wordt zoals bij natuurvolken ed. of over alle voordelen voor bijvoorbeeld de hechting, lees ik dat die kinderen in de doek of drager overal mee-leven met de ouders. Maar ik wordt er nooit wijs uit hoe lang dat dan is, of hoe zich dat ontwikkeld. Hoe die uren natuurlijk gezien afnemen.
Dus ik was erg benieuwd of ik dl nog wel "genoeg" draag om dus die voordelen van hechting ed. te hebben of dat ik toch meer zou "moeten" dragen en hoe dat dan bij anderen is.
1 lieve zoon van 18-12-2011 en 1 prachtige dochter 10-06-2014
Laat je huis spreken! www.deinterieurstylist.nl Interieurstyling, Verkoopstyling en Feng Shui consulten

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door surfbabe » 28 mei 2015 13:59

Bij ons zit er ongeveer dezelfde verloop in. Als baby bijna non stop en vanaf 5 maand steeds meer kruipen/ ontdekken en lopen. Hij is nu 13 mnd en zit in de draagzak 2x per dag wanneer we de hond uitlaten. En soms tijdens koken als hij moe is. Als we weg gaan is het ook de slaapplek. Maar inderdaad heb ik dezelfde ervaring dat in slaap vallen ook steeds langer duurt en hij regelmatig gewoon wakker blijft tijdens het hond uitlaten en pas gaat slapen op bed.
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door Wicky » 28 mei 2015 14:07

Ik heb zl binnenshuis ook als baby niet veel gedragen, eigenlijk vooral buitenshuis.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat responsief zijn voor de hechting belangrijker is dan continu huidcontact/dragen maar dat is gevoelsmatig en kan ik niet hard maken. Dus wel de mogelijkheid tot (huid)contact bieden als jouw kind aangeeft daar behoefte aan te hebben, maar niet bij voorbaat 'omdat dat zo hoort'.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door MamaRF » 31 mei 2015 19:12

Ik droeg DL2 met 1 jaar nog wel dagelijks. Voornamelijk buitenshuis tijdens boodschappen doen, maar ook binnen als ze moe was en wilde slapen. Pas met 1,5 kwamen er regelmatig wat dagen dat ik haar niet droeg. En nu met ruim 2 jaar is het nog wekelijks 1 of 2 keer.
Maar het is hier dus puur voor vervoer/praktisch/slapen, niet noodzakelijk voor een goede hechting, al is het mooi meegenomen dat dat op die manier vanzelf gaat.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door Violette » 31 mei 2015 21:11

Hier wordt dochter (bijna 14 mnd) op werkdagen gedragen van en naar opvang + slaapje in de doek bij papa totdat mama thuis is. In weekends en op papa en mamadagen slaapt ze vaak minimaal 1x in de drager. Voor de resr gebruiken we als we naar buiten gaan een drager. De kinderwagen staat sinds dat ze 8 mnd is onaangeraakt in de schuur... ze zit nog graag in de drager.
Huidcontact kun je ook bieden door knuffelen en samen slapen.

~tapatalk~
dochter 2014 en zoon 2017


Agnes-B

Berichten: 814
Lid geworden op: 25 dec 2012 09:36
Hobbies: -

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door Agnes-B » 31 mei 2015 22:44

Ik weer niet veel je 'moet' dragen voor de hechting.
Ik kan wel vertellen hoevaak ik 'm gebruik. Ik gebruik de doek altijd voor m'n oppaskindjes als we naar buiten gaan (boodschappen doen, oudste van/naar school brengen, naar de speeltuin). Gebruik nooit de kinderwagen.

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door ronja » 01 jun 2015 11:44

Wij droegen en dragen onze kinderen nauwelijks binnenshuis. Ze zijn wel altijd in dezelfde ruimte als wij en we slapen samen.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door Keaschie » 01 jun 2015 13:53

Onze dl vindt het vreselijk om stil te moeten zitten, of dat nou in de draagzak, auto of kinderstoel is. Ze vindt dragen alleen leuk als er stevig doorgelopen wordt, dan valt ze ook nog weleens in slaap. Het is ook niet zo'n knuffelkind, als ze moe is komt ze bij ons zitten en we vallen samen in slaap maar verder wil ze vooral lopen en spelen. Ik laat haar gewoon haar gang gaan. Belangrijk is denk ik dat je "beschikbaar" bent als ze aangeeft behoefte aan lichaamscontact te hebben. Dus wel oppakken, knuffelen, bij elkaar liggen enz. als ze daarom vraagt.
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019

Gebruikersavatar

JudithB

Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 jun 2012 14:24
Hobbies: Haken

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door JudithB » 03 jun 2015 21:48

Onze Dl sliep als baby veel buiten en binnen in de doek of drager. Toen ze wat meer overdag in een bedje kon slapen werd dat wel minder. Maar heel lang nog gedragen met wandelen naar supermarkt, als ik elders heen ging. Ik heb bijna nooit de wandelwagen mee genomen. Alleen toen ze nog in de reiswieg kon als slaapplaats. Sinds ze kan loop fietsen is het wel afgenomen met dragen. Ook doordat het door zwangerschap zwaarder werd. Maar zelfs vandaag nog geruime tijd een slapende 3 jarige op mijn rug gehad met shoppen in Amersfoort. Ze was beetje op en binnen 5-10 minuten vertrokken. Was wel beetje zwaar op het einde dubbeldragen van een 3 jarige en 13 wk zwanger.
Afbeelding
DL 04-2012, *02-2014, ZL* 11-2014 en ZL2 12-2015

Gebruikersavatar

Less

Berichten: 75
Lid geworden op: 12 apr 2011 19:13
Hobbies: Dragen, FotoGrafie.
tag: #Mommyof3
Locatie: Gouda <3

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door Less » 09 jun 2015 18:40

ZL. slaapt nooit in de drager. Hij slaapt in bed. (Hij mag van mij wel in slaap vallen maar doet hij gewoon niet.)
Ik draag hem nog thuis (o.a met huishoudelijke taken, hij vind de stofzuiger niet zo leuk, op de rug prima.) boodschappen en kinderen naar schoolbrengen.
Hij word dus vaak gedragen. Is al redelijk mobiel. (Begint nu met stapjes zetten, kruipt volop, ontwikkeld zich prima) ondanks dat hij dus veel gedragen word.

Zoon is 15 maanden
Mama van ZL (06/03/2009) & DL. (07/03/2011) en ZL. (21/02/2014)
- Ghana doek, Tula Toddler Fleet [cheer]

Gebruikersavatar

Ankje

Berichten: 3339
Lid geworden op: 02 okt 2010 22:06
Hobbies: kamperen, lezen
Locatie: Prov. Groningen

Re: Hoeveel draag je nog, ri 1 jaar oud?

Ongelezen bericht door Ankje » 09 jun 2015 19:00

Mijn dl2 van 2,5 jaar vorige week toen ik ging stofzuigen: " mag ik dan op je rug? " Heerlijk! Dus toen was ik met peuter op mijn rug aan het zuigen terwijl baby lekker op de grond speelde.
Moeder van J. 08/2010, L. 11/2012 ,W. 11/2014 en S. 10/2017

Plaats reactie