Mei tai voor jonge baby?

Alles wat gaat over overige dragers zolang het maar geen draagdoeken zijn. (MT, Ring Sling, SSC etc.)

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Topic starter
mefrab

Berichten: 873
Lid geworden op: 05 feb 2013 12:41
Hobbies: Mensenmens, wandelen, roeien

Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door mefrab » 06 okt 2016 21:23

Dag dames,

Hopelijk is deze vraag in het goede forum gesteld.
Anders: moderators verplaats het item gerust. Weet nl. niet precies waar ik hem neer moet zetten.

Even een vraag hier.
Ik heb thuis een manduca, maar merk dat het hoofdje van mijn pasgeboren zl2 er nog erg in bungelt.
Ik overweeg nu de aanschaf van een mei tai, vanwege de combinatie van het comfort van dragen en het gemak van een draagdoek (minder ingewikkeld knopen). Ik heb ook aanschaf van een rekbare doek overwogen, maar mij lijkt het knopen nog ingewikkeld. Ik heb wel een gewoven doek (hoppediz) maar die lijkt jammer genoeg te kort te zijn (maat 6, ik heb een lang postuur, maat 42-44, en een grote baby, een 8 ponder bij geboorte).

Welke kunnen jullie aanbevelen?
Welke zit het lekkerste en ondersteunt het hoofdje van een jonge baby het beste?
Ik heb o.a. een "love and carry" mei tai gezien, die is wat goedkoper dan de ByKay Mei Tai's. Is hij even goed of is de duurdere versie, ByKay toch echt beter? Past een pasgeboren baby in een mei tai en is het inderdaad gemakkelijk knopen?
Graag jullie ervaringen! Wat zouden jullie deze mama aanraden?
Trotse mama van zl. A. (november 2012) en zl. L. (september 2016)

Het recept voor een gelukkig gezinsleven? - Communiceren, communiceren, communiceren!


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door Latido » 07 okt 2016 01:56

mefrab schreef:Dag dames,

Hopelijk is deze vraag in het goede forum gesteld.
Anders: moderators verplaats het item gerust. Weet nl. niet precies waar ik hem neer moet zetten.

Even een vraag hier.
Ik heb thuis een manduca, maar merk dat het hoofdje van mijn pasgeboren zl2 er nog erg in bungelt.
Ik overweeg nu de aanschaf van een mei tai, vanwege de combinatie van het comfort van dragen en het gemak van een draagdoek (minder ingewikkeld knopen). Ik heb ook aanschaf van een rekbare doek overwogen, maar mij lijkt het knopen nog ingewikkeld. Ik heb wel een gewoven doek (hoppediz) maar die lijkt jammer genoeg te kort te zijn (maat 6, ik heb een lang postuur, maat 42-44, en een grote baby, een 8 ponder bij geboorte).

Welke kunnen jullie aanbevelen?
Welke zit het lekkerste en ondersteunt het hoofdje van een jonge baby het beste?
Ik heb o.a. een "love and carry" mei tai gezien, die is wat goedkoper dan de ByKay Mei Tai's. Is hij even goed of is de duurdere versie, ByKay toch echt beter? Past een pasgeboren baby in een mei tai en is het inderdaad gemakkelijk knopen?
Graag jullie ervaringen! Wat zouden jullie deze mama aanraden?
Ik heb een hop tye en ben daar erg blij mee. In de begintijd wel extra nekrolletje in gedaan voor de stevigheid.
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 07 okt 2016 10:12

Is de Bondolino een optie? Kan vanaf de geboorte gebruikt worden, onze bijna 9 ponder hebben we er vanaf een week oud in gedragen, klittenband en knoopbanden, dus ook niet ingewikkeld.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door ronja » 07 okt 2016 11:15

Hoptye kan inderdaad vanaf klein en gaat ook nog lang mee. Heb m zelf ook. Fijn ding.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door mirte_g » 07 okt 2016 12:08

Ik ben ook fan van de hoptye :) een van de voordelen vind ik dat je makelijk van drager (als in dragende persoon) kan wisselen zonder allerlei gespen e.d. opnieuw af te stellen.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 07 okt 2016 15:07

Kies in elk geval een mei tai die verstelbaar is in de breedte en liefst ook de hoogte (de hop tye in de conversion-uitvoering vind ik mooier zitten dan de klassieke hop tye).

Maar: met jouw postuur zou je met een maat 6 doek toch goed toe moeten kunnen, ook met een achtponder. Misschien eens naar je knooptechniek laten kijken? Waarschijnlijk kan het een stuk strakker dan. En ook bij de Manduca zou je nog eens kunnen kijken, want ook daarbij zou het hoofdje goed gesteund moeten kunnen worden. Voor je geld uitgeeft aan iets nieuws [smile]
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door mirte_g » 07 okt 2016 15:24

Ik heb inderdaad de conversion van hoptye, die heel goed af te stellen is.

Maar misschien is er ook wel iemand in de buurt waar je een meitai oid van kan lenen totdat de kleine in je manduca past.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...


Topic starter
mefrab

Berichten: 873
Lid geworden op: 05 feb 2013 12:41
Hobbies: Mensenmens, wandelen, roeien

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door mefrab » 08 okt 2016 22:04

hadewich1979 schreef:Kies in elk geval een mei tai die verstelbaar is in de breedte en liefst ook de hoogte (de hop tye in de conversion-uitvoering vind ik mooier zitten dan de klassieke hop tye).

Maar: met jouw postuur zou je met een maat 6 doek toch goed toe moeten kunnen, ook met een achtponder. Misschien eens naar je knooptechniek laten kijken? Waarschijnlijk kan het een stuk strakker dan. En ook bij de Manduca zou je nog eens kunnen kijken, want ook daarbij zou het hoofdje goed gesteund moeten kunnen worden. Voor je geld uitgeeft aan iets nieuws [smile]
Dames, bedankt voor de tips. Hoptye en bondolino lijken er dus uit te springen.

Edit: wat is het verschil tussen hoptye en bondolino?

Hadewich: twee vragen:
1. De manduca vond ik bij zl1 altijd erg fijn dragen. Hoe steun ik dan het nekje van zl2 nu goed? Hij bungelt er nu in en ik durf hem nog niet te dragen op die manier, vanwege dat loshangende nekje dus.
2. Hoe kan ik dan een geweven doek strakker knopen? Ik heb het samen met mijn kraamhulp uitgeprobeerd maar het is me niet gelukt.... Het leek echt alsof de doek gewoon te kort was.
Graag dus nog even wat meer advies, of van Hadewich of van anderen die mij hierin kunnen raden....
Trotse mama van zl. A. (november 2012) en zl. L. (september 2016)

Het recept voor een gelukkig gezinsleven? - Communiceren, communiceren, communiceren!

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door mirte_g » 08 okt 2016 22:10

mefrab schreef:
hadewich1979 schreef:Kies in elk geval een mei tai die verstelbaar is in de breedte en liefst ook de hoogte (de hop tye in de conversion-uitvoering vind ik mooier zitten dan de klassieke hop tye).

Maar: met jouw postuur zou je met een maat 6 doek toch goed toe moeten kunnen, ook met een achtponder. Misschien eens naar je knooptechniek laten kijken? Waarschijnlijk kan het een stuk strakker dan. En ook bij de Manduca zou je nog eens kunnen kijken, want ook daarbij zou het hoofdje goed gesteund moeten kunnen worden. Voor je geld uitgeeft aan iets nieuws [smile]
Dames, bedankt voor de tips. Hoptye en bondolino lijken er dus uit te springen.

Edit: wat is het verschil tussen hoptye en bondolino?

Hadewich: twee vragen:
1. De manduca vond ik bij zl1 altijd erg fijn dragen. Hoe steun ik dan het nekje van zl2 nu goed? Hij bungelt er nu in en ik durf hem nog niet te dragen op die manier, vanwege dat loshangende nekje dus.
2. Hoe kan ik dan een geweven doek strakker knopen? Ik heb het samen met mijn kraamhulp uitgeprobeerd maar het is me niet gelukt.... Het leek echt alsof de doek gewoon te kort was.
Graag dus nog even wat meer advies, of van Hadewich of van anderen die mij hierin kunnen raden....
Voor dat laatste zou ik kijken of er iemand in de buurt woont, of bij een ouder kindcafé of een consult, zodat er iemand irl mee kan kijken en tips kan geven. Verder vind ik de filmpjes van wrap you in love op youtube heel verhelderend.

Bijvoorbeeld deze:

Is voor een newborn, met een 6

veel succes iig
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door ronja » 08 okt 2016 22:10

Hoptye en bondolino zijn volstrekt anders. Een bondolino is een voorgevormde drager. Een hoptye is een mei tai van dunne soepele doekenstof.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door mamaMarije » 08 okt 2016 22:18

Hier maat 44/46 en babies van 8+ pond en ik heb ze tot ruim na hun eerste verjaardag op de buik gedragen met een maat 6.
Gok dat ik de peuter er ook nog wel mee zou kunnen knopen, maar draag niet meer op de buik inmiddels.

Is het echt een maat 6?
En welke knoop gebruik je?

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 08 okt 2016 23:22

mefrab schreef: Edit: wat is het verschil tussen hoptye en bondolino?

Hadewich: twee vragen:
1. De manduca vond ik bij zl1 altijd erg fijn dragen. Hoe steun ik dan het nekje van zl2 nu goed? Hij bungelt er nu in en ik durf hem nog niet te dragen op die manier, vanwege dat loshangende nekje dus.
2. Hoe kan ik dan een geweven doek strakker knopen? Ik heb het samen met mijn kraamhulp uitgeprobeerd maar het is me niet gelukt.... Het leek echt alsof de doek gewoon te kort was.
Graag dus nog even wat meer advies, of van Hadewich of van anderen die mij hierin kunnen raden....
Antwoord op je edit: De Hoptye knoop je heup- en schouderbanden zelf, geen verstevigde heupband. De Bondolino knoop je de schouderbanden van, heupband is verstevigd en sluit met klittenband. De Bondolino is veel meer voorgevormd dan de Hoptye.

1. Heb je de rits open of dicht? Zit hij in het 'broekje' of gebruik je de size-it met ellips? Zit het slaapkapje opgerold in het rugpand? Een foto (met uitgewiste gezichten) kan ook behulpzaam zijn :)
2. Strakker aantrekken. Maar dat ligt vaak aan hoe je strak trekt. Als je over je schouder heen naar voren trekt, gebeurt er niet zoveel. Je moet echt achter je rug, schuin omhoog en opzij strak trekken (richting de hoek van het plafond). De doek moet zo strak zitten dat als jij voorover buigt, je zl geen centimeter loskomt van je.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012


Topic starter
mefrab

Berichten: 873
Lid geworden op: 05 feb 2013 12:41
Hobbies: Mensenmens, wandelen, roeien

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door mefrab » 09 okt 2016 17:51

Dank jullie wel voor jullie gedetailleerde antwoorden, fijn!

@mamamarije: ik heb de fwcc geprobeerd, maar daarvoor dus te weinig stof. Baby paste er niet meer tussen. Is toch wel handig als je wil dragen. En hij is mij verkocht als maat 6 (hoppediz kaapstad).

@hadewich: ik heb de rits open en de baby in de ingenaaide baby insert. Slaapkapje zit opgerold in rugpand. Als ik het slaapzakje oprol dan piept zijn hoofd gewoon boven de manduca uit. Ook als ik de rits open heb. Als ik het slaapzakje uitrol dan kan het hoofdje nog steeds naar links en rechts bungelen. Bovendien vindt zl het niet prettig in de manduca en zette hij een keel op elke keer als ik dat probeerde. Als ik zl2 niet in de baby insert doe zit hij veel te los en bungelt hij sowieso.
Ik heb geen foto maar zal nog een foto maken en posten van zl2 in de drager (manduca).
Ik zal nog eens kijken of ik met de doek strakker kan knopen, wellicht ook hier wel winst te behalen?

Ik vind een voorgevormde drager (tot nog toe) prettiger dragen dan een niet voorgevormde drager. Dus als ik een nieuwe drager zou aanschaffen zou dat de bondolino zijn.

En over de mama kind cafe's, waar en wanneer is er een in omgeving amsterdam?
Trotse mama van zl. A. (november 2012) en zl. L. (september 2016)

Het recept voor een gelukkig gezinsleven? - Communiceren, communiceren, communiceren!

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 09 okt 2016 20:46

Wat bedoel je met baby paste er niet meer tussen?
Een geweven doek knoop je af terwijl de baby erin zit. Een rekbare doek knoop je eerst en dan gaat de baby er pas tussen.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Topic starter
mefrab

Berichten: 873
Lid geworden op: 05 feb 2013 12:41
Hobbies: Mensenmens, wandelen, roeien

Re: Mei tai voor jonge baby?

Ongelezen bericht door mefrab » 10 okt 2016 21:51

Mama_van_T schreef:Wat bedoel je met baby paste er niet meer tussen?
Een geweven doek knoop je af terwijl de baby erin zit. Een rekbare doek knoop je eerst en dan gaat de baby er pas tussen.
Ah, ok. Maar je kruist toch eerst de banden achter je rug en doet ze naar voren? En dan pas de baby ertussen? Of zit ik fout (heb alleen informatie van youtube filmpjes).
Ik heb vandaag de manduca nog eens uitgeprobeerd, wat aan de schouderbanden versteld, het leek wel alsof zl2 er nu in elk geval al beter in zat. Maar toch: beentjes piepen er nog maar nauwelijks tussenuit. En ondanks opgerolde hydrofiel toch nog enigszins een wiebelnekje, al ging dat ook wel iets beter. Heb de slaapkap nu ook omhoog gedaan maar de clips waar je de elastiekjes/bandjes op schuift, schoof steeds terug naar voren/beneden. Dus slaapkapje hing er wat slapjes bij.
Iemand nog andere tips?
Draagdoek (geweven) vandaag niet geprobeerd.
Trotse mama van zl. A. (november 2012) en zl. L. (september 2016)

Het recept voor een gelukkig gezinsleven? - Communiceren, communiceren, communiceren!

Plaats reactie