Ik schreef al eens eerder over mijn voorliefde voor pannenkoeken, die ik deel met mijn zoon. Dus bakken we op vrije dagen geregeld een paar lekkere pannenkoekjes, vaak met een stevige vulling van rozijnen, gedroogde abrikoos en/of appel.
Nu was ik een tijd geleden in een Turkse supermarkt, en daar zag ik een 20160118 nr 3pak kikkererwtenmeel staan. Ik hou erg van kikkererwten, en ze zijn ook nog erg gezond, dus ik dacht: meenemen! Kikkererwtenmeel, meestal te koop onder de naam ‘gram flour’ of ‘besan’, is gemaakt van – surprise, surprise – gemalen kikkererwten, en wordt in met name oriëntaalse keukens gebruikt in veelal hartige gerechten. Heel simpel: meng wat meel met water, voeg er wat kruiden en zout aan toe, en je bakt in lekker hartige rösti- achtige koeken.
Maar… al snel sloeg mijn experimenteerdrift toe. Tijdens een pannenkoekenbaksessie kwam ik op het idee om de helft van de bloem te vervangen door kikkererwtenmeel, hoe zou dat smaken? Nou, heerlijk! Hoewel het meel onbereid een bitter bijsmaakje heeft, smaakt het na bereiding heel neutraal, wat het prima geschikt maakt om ook in zoetere baksels te gebruiken. De pannenkoeken krijgen een zachte, nootachtige smaak en worden er mooi donkergeel van.
En wat nog mooier is, is dat kikkererwten ontzettend voedzaam zijn. Ze zijn rijk aan eiwit: hun meel bevat dubbel zoveel eiwit als volkoren tarwemeel, en wel 6 keer zoveel als gewone witte bloem. Aangezien ons dagelijks dieet vaak bovenmatig veel koolhydraten bevat en juist te weinig eiwitten, is dit een simpele manier om een traktatie als pannenkoeken gezonder te maken. Bovendien is het meel rijk aan vezels en allerlei nuttige vitaminen en mineralen, bevatten het geen gluten (mocht je daarop willen of moeten letten).

20160118 nr 2De kikkererwt is bovendien een heel duurzaam gewas: er is relatief weinig water nodig om het te telen, en de planten verbeteren de bodem doordat ze, net als bijvoorbeeld klaver, stikstof uit de lucht opnemen en teruggeven aan de grond. Het Feed the Future initiatief noemt de kikkererwt dan ook als één van de meest veelbelovende gewassen om de groeiende wereldbevolking op een duurzame manier aan voedsel te kunnen blijven helpen in de toekomst. Het is maar dat je het weet.
Maar even los van al deze educatieve wistudatjes, is het gewoon erg lekker, voedzaam en gemakkelijk om pannenkoeken te bakken met kikkererwtenmeel! Dus wie een eenvoudige manier zoekt om wat meer vezels en eiwitten toe te voegen aan het dieet van zijn/haar kinderen, sla je slag.

P.S. Als je zorgt dat het beslag stevig genoeg is, gooi het dan eens in een wafelijzer. Wie kan er nu weerstand bieden aan wafelpannenkoeken? 🙂

Nina

20160118 nr 120160118 nr 4

DELEN
Vorig artikelKleurrijk
Volgend artikelVlucht
Nina Bien
Ik ben Nina, moeder van een peuterzoon. Ik ben biologisch psycholoog, gepromoveerd in de cognitieve neurowetenschappen. Ik werk als universitair onderzoeker en docent, en ik ben paardencoach in opleiding. Mijn blogs gaan over de dagelijkse praktijk van het ouderschap, gelinkt aan psychologie en neurowetenschappen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here